Voor mensen die slechtziend of blind zijn is het niet zo vanzelfsprekend om online iets te bestellen. Om deze problematiek onder de aandacht te brengen ontwikkelden wij voor het Bartiméus Fonds een leadwervende campagne.

En niet zomaar een campagne. Het is een ware digital experience geworden. Ervaar het zelf en probeer binnen 60 tellen het juiste product in je winkelwagen te krijgen!

De resultaten in vogelvlucht

2172

nieuwe leads in slechts 4 weken tijd

€ 0,46

per lead

t.o.v. de benchmark van € 0,70

153

donaties

via onze One-Click Payment methode

De uitdaging

Van het Bartiméus Fonds kregen wij de opdracht: bedenk een leadwervende campagne die mensen kennis laat maken met het Bartimeus Fonds. Nadat wij hun website al hadden geoptimaliseerd voor slechtzienden, vonden wij dit natuurlijk een leuke uitdaging! We ontwikkelden en presenteerden drie concepten. Vol overtuiging werd er gekozen voor het concept: Bestellen in 60 tellen.

Aan de slag!

De Oplossing

Doel van deze campagne was natuurlijk het werven van nieuwe (potentiële) supporters. Daarom start het spel met het opvragen van enkele gegevens. Alleen de belangrijkste gegevens in een klein lead-formulier. Zo worden deelnemers bemoedigd om het spel te starten. En als deelnemer wil je uiteraard ook weten of je het product wat je kiest gewonnen hebt!

Na het invullen van de gegevens is de volgende stap: product kiezen en spelen maar! Bestel jij het product binnen 60 seconden?

Maar hoe werden onbekende mensen bereikt?

  • Soft lancering op Facebook

    We begonnen de campagne op Facebook met een soft lancering. Dit betekent dat we de eerste dagen een klein test-budget uitgeven om:

    • te bepalen welke advertentie uitingen (beeld en copy) het beste converteren.
    • te zien welke doelgroepen het beste gedrag vertonen, als het gaat om kliks en conversies op de pagina.

    Met de inzichten van de soft lancering kunnen we data-gedreven beslissingen maken en gaan we niet uit van assumpties. Zo geven we alleen geld uit aan de advertenties en doelgroepen die écht werken.

  • Facebook advertenties

    Na de soft lancering werd het budget opgeschaald en toegeschreven aan de advertenties die de beste resultaten vertoonden binnen Facebook Ads.

    Tijdens de campagne periode hielden wij de data goed in de gaten en paste we waar nodig de advertenties aan.

    In het geval van Bartiméus Fonds daagden we de mensen uit om mee te doen met het spel. Met op actie gerichte copy, stimuleerden we de potentiële lead om door te klikken naar de ‘Bestellen in 60 tellen’ landingspagina.

  • Verschillende kanalen

    Voor deze campagne richtte we ons vooral op Facebook om mensen bekend te laten worden met het Bartiméus Fonds. Maar dit is natuurlijk niet het enige kanaal dat we kunnen gebruiken. Andere kanalen zijn:

    • Andere social media, zoals Instagram, LinkedIn, Snapchat en Youtube. Of misschien wel Pinterest en TikTok?
    • Google Search Advertenties
    • Google Display Advertenties
    • Affiliate Advertenties op andermans website

    Zoals je ziet zijn de mogelijkheden uitgebreid. En voor een echt sterke campagne gebruik je natuurlijk verschillende kanalen.

    Interesse in een leadwervende campagne?

Soft lancering op Facebook

We begonnen de campagne op Facebook met een soft lancering. Dit betekent dat we de eerste dagen een klein test-budget uitgeven om:

  • te bepalen welke advertentie uitingen (beeld en copy) het beste converteren.
  • te zien welke doelgroepen het beste gedrag vertonen, als het gaat om kliks en conversies op de pagina.

Met de inzichten van de soft lancering kunnen we data-gedreven beslissingen maken en gaan we niet uit van assumpties. Zo geven we alleen geld uit aan de advertenties en doelgroepen die écht werken.

Facebook advertenties

Na de soft lancering werd het budget opgeschaald en toegeschreven aan de advertenties die de beste resultaten vertoonden binnen Facebook Ads.

Tijdens de campagne periode hielden wij de data goed in de gaten en paste we waar nodig de advertenties aan.

In het geval van Bartiméus Fonds daagden we de mensen uit om mee te doen met het spel. Met op actie gerichte copy, stimuleerden we de potentiële lead om door te klikken naar de ‘Bestellen in 60 tellen’ landingspagina.

Verschillende kanalen

Voor deze campagne richtte we ons vooral op Facebook om mensen bekend te laten worden met het Bartiméus Fonds. Maar dit is natuurlijk niet het enige kanaal dat we kunnen gebruiken. Andere kanalen zijn:

  • Andere social media, zoals Instagram, LinkedIn, Snapchat en Youtube. Of misschien wel Pinterest en TikTok?
  • Google Search Advertenties
  • Google Display Advertenties
  • Affiliate Advertenties op andermans website

Zoals je ziet zijn de mogelijkheden uitgebreid. En voor een echt sterke campagne gebruik je natuurlijk verschillende kanalen.

Interesse in een leadwervende campagne?

Wat gebeurt er na het spel?

Nadat de deelnemers het spel hadden gespeeld startte er een e-mail journey in Mautic. Door middel van een automatisch ingestelde flow, kregen de deelnemers een bedankmail en drie opvolg mails. In deze e-mails werd meer informatie over het werk van Bartimeus Fonds gedeeld, om zo de betrokkenheid van de ontvanger met de organisatie te verhogen.

Resultaat: Een segment warme contacten voor toekomstige campagnes!

Whitepaper

Structurele relaties opbouwen met je (potentiële) donateurs? Marketing automation helpt je hierbij door het juiste bericht naar de juiste persoon op het juiste tijdstip te versturen. Een ‘droomreis’ gebaseerd op interesse en gedrag zodat jouw relatie een ultieme experience ervaart! Meer weten?

Bonus: One-Click Payment

Een primeur voor het Bartimeus Fonds: onze 1-Click-Payment. Een functionaliteit waar je met 1 klik kunt doneren. Selecteer je bank en ga direct door naar iDeal. Geen formulieren of tussenstappen (drempels) meer!

Rechtstreeks gekoppeld met het CRM-systeem Salesforce en Marketing Automation platform Mautic natuurlijk.

De belangrijkste resultaten

Deze succesvolle leadwerving campagne genereerde een aantal interessante resultaten. We lichten ze hieronder kort toe:

  • In vier weken tijd hadden we een bereik van 77.296 personen op Facebook. Hiervan hebben 5.293 personen doorgeklikt naar het spel. Dit geeft een click-through ratio (CTR) van 3,48% waar de benchmark 1,5% was!
  • Met 2.172 verzamelde leads geeft dit een conversie percentage van 41% (benchmark: 10%) en een cost per acquisitie (CPA) van € 0,46!
  • Advertenties met ambassadeurs werken goed, zeker als dit een video is. Een ambassadeur trekt aandacht omdat hij herkenbaar is en geeft daarmee een gezicht aan de organisatie.
  • Een nieuwe doelgroep, waar het Bartiméus Fonds nog niet op focuste, converteerde bijzonder goed. De les die we hier uit kunnen trekken is dat je als organisatie continue moet blijven testen welke boodschap voor welke doelgroep relevant is. En wie weet spreek je zo een hele nieuwe doelgroep aan!
  • In vier weken tijd hadden we een bereik van 77.296 personen op Facebook. Hiervan hebben 5.293 personen doorgeklikt naar het spel. Dit geeft een click-through ratio (CTR) van 3,48% waar de benchmark 1,5% was!
  • Met 2.172 verzamelde leads geeft dit een conversie percentage van 41% (benchmark: 10%) en een cost per acquisitie (CPA) van € 0,46!
  • Advertenties met ambassadeurs werken goed, zeker als dit een video is. Een ambassadeur trekt aandacht omdat hij herkenbaar is en geeft daarmee een gezicht aan de organisatie.
  • Een nieuwe doelgroep, waar het Bartiméus Fonds nog niet op focuste, converteerde bijzonder goed. De les die we hier uit kunnen trekken is dat je als organisatie continue moet blijven testen welke boodschap voor welke doelgroep relevant is. En wie weet spreek je zo een hele nieuwe doelgroep aan!

Wil jij ook zo’n toffe leadwerving campagne? Let’s talk!

Wil jij meer weten over deze campagne? Lijkt het je ook gaaf om samen te werken? Laat je gegevens achter, dan bel ik je zo snel mogelijk terug!

Martijn Witteman
Accountmanager / Senior Digital Marketeer