4 minuten leestijd

Het blijft mij verbazen hoe weinig aandacht non profit organisaties geven aan de bedankpagina na een donatie op de website. Hoewel zelfs de hele donatieflow nog bij veel te veel goede doelen zwaar onder de maat is, komt de bedankpagina binnen die flow er veelal het bekaaidst vanaf…

Daarom, beste fondsenwervers out there, hier vijf belangrijke functies…

Waar kun je de bedankpagina voor gebruiken?

1. Je bedankpagina is de landingspagina na een succesvolle donatie. Track er donaties mee in Google Analytics. 

Het is een relatief kleine moeite die veel inzicht en data oplevert. In Google Analytics kun je makkelijk een ‘funnel’ inrichten waarbij je exact kunt bijhouden hoeveel bezoekers bijvoorbeeld op de donatieknop klikken, hoeveel er vervolgens een tweede stap in gaan en hoeveel er vervolgens op je bedankpagina belanden.

Mooi, toch! Zo weet je hoeveel uitval er is op elke stap van die funnel of trechter.

Stel je hebt 10.000 bezoekers op je homepagina per maand. 5% klikt op je donatiebutton of een andere call to action die de donatieflow start. Dat zijn dus 500 bezoekers. Vervolgens belanden er maar 50 op de bedankpagina. Dan weet je dat 90% wel een soort van intentie heeft om te doneren…

…maar ergens in de flow toch besluit te stoppen.

Dat is cruciale informatie, omdat je dan kunt achterhalen waar het misgaat en dit waarschijnlijk wel kunt verbeteren.

Kun je je voorstellen dat als je die ‘conversie’ van 50 donaties in de maand kunt verdubbelen, dit al om duizenden euro’s per jaar kan gaan…

2. Bedank je donateur (duh…)

I know. Dit lijkt een inkopper.

En toch doen veel goede doelen dit echt zwaar onder de maat. Ik heb zo vaak gezien dat ik na een donatie op een karige pagina kwam met een zinnetje ‘uw donatie is geslaagd’ of iets dergelijks.

Ik maak geen grapje.

In sommige gevallen kon er zelfs geen bedankje vanaf. En de zin ‘bedankt voor uw donatie’ is ook niet echt inspirerend natuurlijk… Deze persoon heeft zojuist een donatie gedaan! Jullie werk gesteund. Dit is bijzonder en verdient aandacht!

Als ik iets koop bij Coolblue bijvoorbeeld, krijg ik daarna een grappig filmpje van de CEO himself die me verteld hoe het nu verder gaat. Dat geeft een fijn gevoel.

Vertel jij je donateurs al wat er na de donatie gebeurt?

“Als ik iets koop bij Coolblue krijg ik daarna een grappig filmpje van de CEO himself die me verteld hoe het nu verder gaat. Dat geeft een fijn gevoel!”

Een leuk video’tje over het werk van jullie organisatie met een persoonlijk bedankje van de directeur of een veldwerker is zo gemaakt en misschien het minste wat je kunt doen.

Er zijn natuurlijk tal van creatieve manieren te verzinnen om je donateur echt op een leuke manier te bedanken…

Geef ze een top gevoel!

3. Onderstreep nogmaals de impact die ze met hun donatie mogelijk maken.

De bedankpagina is een belangrijk punt in de journey van je donateur. Eentje die mijns inziens zwaar wordt onderschat. Op de bedankpagina kun je nogmaals benadrukken wat jullie kunnen doen dankzij de donatie die zojuist is gedaan.

Een prachtige kans om jullie verhaal, droom en missie nog een keer bondig neer te zetten.

Misschien kun je het wel heel concreet maken (dat verschilt natuurlijk per organisatie) wat er voor €10 of €25 gedaan kan worden. Het liefst natuurlijk een voorbeeld wat precies aansluit bij de donatie die zojuist gedaan is.

4. Verras nieuwe donateurs en maak ze blij!

Als je het goed geregeld in je donateursrelatie management systeem (je CRM, zoals Salesforce of Microsoft Dynamics) en als je een koppeling hebt met je website (als dat niet zo is, kom eens praten zou ik zeggen…) dan kun je weten wie zojuist de donatie heeft gedaan.

Is dat iemand die al bekend is of is deze persoon compleet nieuw voor jullie?

Op basis van deze data zou je bedankpagina kunnen customizen. Een bestaande donateur wil je met een andere service verassen dan een nieuwe donateur.

Ik droom hier een beetje…

…maar hoe gaaf zou het zijn als een bestaande donateur na zo’n donatie even iets te zien krijgt over zijn historie met de organisatie? Zo van, “wat gaaf dat je al 3 jaar met ons optrekt. Op datum x deed je je eerste donatie. Sinds die tijd hebben we dit en dat bereikt…”

Dat is je donateur nog eens verrassen!

Of voor een nieuwe donateur iets in de trant van “he, we kennen je nog niet! Wat leuk dat je betrokken wilt raken. Hier zijn een paar mogelijkheden om op de hoogte te blijven van wat we zoal doen met de €25 die jij zojuist hebt gedoneerd.”

Eerlijk is eerlijk, zulke custom bedankpagina’s heb ik nog niet gezien. Maar kun je je voorstellen wat dat doet met de donateur? Kun je je voorstellen wat voor gevoel dat achterlaat? De techniek is er. Het is echt niet super ingewikkeld om dit te realiseren.

Whitepaper

Wil je structurele relaties opbouwen met je (potentiële) donateurs? Marketing automation helpt je hierbij door het juiste bericht naar de juiste persoon op het juiste tijdstip te versturen. Je leest er alles over in deze whitepaper!

5. Moedig je donateur aan om te sharen via social of email.

Als je het bovenstaande gelezen hebt en hebt toegepast….

…dan is die donateur superblij met jullie!

Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.

Als je dan op een goede manier vraagt aan de donateur of hij naast zijn donatie het werk zou willen steunen door nu zijn (sociale) netwerk in te zetten voor jullie, dan is de kans heel groot dat hij of zij dat zal doen.

Een makkelijke kans om meer betrokken bezoek te genereren naar je website. Kortom, in alle gevallen onontbeerlijk op een goede bedankpagina.

Dat waren ze.

De vijf belangrijkste functies van je bedankpagina in een donatieflow.

Delen = fijn en ik ben benieuwd of er nog mensen zijn die belangrijke functies kunnen toevoegen. Creatieve ideeën? Ik hoor ze graag!

bedankt-voor-het-lezen

Wil jij ook meer donateurs via je website?

Wouter Hoogeveen

Marketing Consultant

Telefoon: 020-7173095

Ontvang onze inspiratiemails!

  • Hidden
    DD dash MM dash JJJJ
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.