Cloud

Blog

We delen graag onze kennis. Ontvang eens in de maand de laatste artikelen in je mailbox.
 

Wat te doen met negatieve reacties op social?

VERS VAN DE PERS

Wat te doen met negatieve reacties op social?

Floor Burg

Floor Burg

21 maart 2019 7 minuten
Monday Mashup 11/03 Floor Burg

Monday Mashup 11/03

Floor Burg

11 maart 2019 4 minuten
Alle nieuwtjes van afgelopen week voor jou op een rijtje.
 

1. De grootste klimaatmars van Nederland

Gisteren was het zover. De grootste klimaat staking van Nederland georganiseerd door Milieudefensie, FNV, Oxfam Novib, Greenpeace, DeGoedeZaak en Woonbond. Ondanks het slechte weer liepen zo’n 40.000 mensen liepen mee van de Dam naar het Museumplein. Een groot succes dus!

Kon je er niet bij zijn?

Hier een selectie met foto's die zijn gemaakt tijdens de mars.

Oja, let vooral op de creatieve spandoeken die zijn gemaakt!














Foto's van: 
1. Christopher Pugmire, Vice
2. NRC
3. Heleen Dekker, NOS
4. ANP
5. Freek van den Bergh, Volkskrant
6. Freek van den Bergh, Volkskrant
 

2. Toch meer privacy op Facebook?

Toch nog even wachten met het verlaten van Facebook? Afgelopen week kwam Mark Zuckerberg met een blogpost op Facebook waarin hij zegt zich meer te willen richten op de privacy van zijn gebruikers. Genoodzaakt of niet, het is een flinke verandering. Vooral omdat Facebook vooral zijn geld verdient met de data van zijn gebruikers.

Wat Zuckerberg onder meer van plan is: alle chatdiensten van zowel Facebook, Instagram als Whatsapp voorzien van een versleuteling. Dit zou ervoor zorgen dat alleen de verzender en ontvanger de berichten kunnen zien.

De andere plannen van Zuckerberg, lees je hier.

Benieuwd naar onze mening of je facebook moet verlaten? lees het hier.
 

3. Waarom het wachtwoord au4a83 een zwak wachtwoord is

Het is af en toe lastig om een sterk wachtwoord te vinden. We weten dat wachtwoord123 geen slimme optie is, maar wat te denken van au4a83. Dit wachtwoord komt maar liefst 1495 voor volgens verschillende Amerikaanse techsites.

De reden waarom het geen sterk wachtwoord is, is volgens dit artikel simpel: met de specifieke letter-cijfer-combinaties kunnen Chinese karakters fonetisch geschreven. Het kan staan voor een bepaalde klank of lettergreep.

Dus wat is wijsheid? Via het bericht van nos.nl kwamen wij op deze website terecht. Hier worden allerlei tips gegeven voor het beveiligen van je wachtwoord. Onder meer wordt gezegd dat je bijvoorbeeld beter een wachtwoordzin kunt gebruiken dan een term voor een wachtwoord. Zinnen zijn lang en makkelijk te onthouden.



Ben jij nog opvallende nieuwtjes of interessante blogs tegengekomen afgelopen weerk? Laat het ons weten! 

 
Monday Mashup 04/03 Floor Burg

Monday Mashup 04/03

Floor Burg

04 maart 2019 4 minuten
Geen carnaval (meer) voor jou en weer lekker aan het werk? Begin je week goed met deze Monday Mashup.

 

1. Waarom de opvouwbare telefoon de smartphonewereld gaat veroveren

Samsung onthulde onlangs een nieuw model smartphone: de Galaxy Fold. Een opvouwbare smartphone die je zowel als smartphone als tablet kan gebruiken. Enorm handig, toch?



Heel toegankelijk is het model nog niet; het kost namelijk zo’n 2000 dollar. Toch wordt er volgens dit artikel gedacht dat opvouwbare smartphones de wereld gaan veroveren. Op het moment dat de technologie verder is ontwikkeld en de kosten lager zijn, zullen over vijf jaar de opvouwbare telefoons massaal over de toonbank gaan.

Wat denk jij? Ben jij klaar voor een nog grotere smartphone?

 

2. Het Facebook dilemma

Vorige week schreef collega Rick een interessante blog over het Facebook dilemma: moeten we afscheid nemen van het grootste sociale netwerk?

Ja of nee?

Wil je ‘m nog een keer lezen? Lees 'm hier en vul de poll in.

 

3. Zonder moeite een eigen stichting?

Afgelopen donderdag was er weer een interessante aflevering van Rambam te zien op NPO3. Rambam is een onderzoeksprogramma van BNNVARA waarin oneerlijke zaken op een creatieve en onverwachte wijze aan het licht worden gebracht en worden aangepakt.

In de aflevering is te zien hoe gemakkelijk het is om ‘zomaar’ een stichting op te richten. En op zich is dat geen probleem, zolang er geen misbruik van wordt gemaakt. Helaas gebeurt dit nog te veel.

Zo zijn er bijvoorbeeld stichtingen die geld inzamelen voor zieke kinderen en op die manier activiteiten voor hen organiseren. Wanneer eenmaal het geld is ingezameld, verdwijnt de organisatie en vindt er nooit een activiteit plaats. Waar het geld is gebleven? Dat kun je wel raden.

Een ernstige zaak dus. Niet alleen omdat het geld in de verkeerde handen belandt, maar misschien ook omdat het algemene vertrouwen van mensen in non-profit organisaties wordt aangetast. In de aflevering wordt deze vraag helaas niet gesteld.

Dus wij vragen ons af, wat denk jullie fondsenwervers? Wordt het vertrouwen van mensen in non-profit organisaties aangetast door deze lugubere stichtingen?

En hoe kan dit probleem worden opgelost?

 

4. TOOL TIP!

Wij hebben een handige tool voor je: remove.bg. Een tool die de achtergrond van een foto in een handomdraai verwijderd. Geen gedoe meer met het gummetje of het toverstafje van Photoshop.



Ben jij onlangs een interessante tool tegengekomen? Laat het ons weten!

 

Het Facebook dilemma Rick Jansen

Het Facebook dilemma

Rick Jansen

26 februari 2019 6 minuten

Moeten we afscheid nemen van het grootste sociale netwerk? 


Facebook is al lang niet meer weg te denken in onze samenleving en heeft grote invloed op de manier waarop we nieuws consumeren en interacties aangaan. De omvang van deze impact werd nog maar eens duidelijk gemaakt in de tweedelige documentaire ‘The Facebook Dilemma’. Aan de hand van interviews met (oud-)medewerkers werd stilgestaan bij de ontwikkelingen van Facebook.

Problemen, schandalen en rechtszaken

De vraag die in de docu wordt gesteld is: hoe heeft Facebook als sociaal netwerk schade toegebracht aan de offline wereld? We kennen allemaal de verhalen over Cambridge Analytica, nepnieuws en nepprofielen, het beïnvloeden van verkiezingen en ga zo maar door. Maar dat het platform bijvoorbeeld ook werd ingezet om haat te zaaien, met een genocide in Myanmar tot gevolg, dat weten veel mensen niet.   

Nu kan je je afvragen in hoeverre Facebook hier verantwoordelijk voor is. Want het haatzaaien werd gedaan door de gebruikers, niet door Zuckerberg en co. Maar het platform faciliteert deze praktijken en speelt dus weldegelijk een rol. Ook is gebleken dat er door FB amper prioriteit aan deze problemen werd gegeven. Men wist van de problemen, maar trad er onvoldoende tegen op.

Negatieve emoties roepen interactie op

Sterker nog: het is niet per se in het belang van het platform om op te treden tegen dit soort content. Het nieuwsoverzicht wordt door Facebook’s algoritme samengesteld op basis van content die zoveel mogelijk interactie oplevert. Want meer interactie betekent meer bereik, meer clicks, etc. Dat is precies wat adverteerders graag willen zien en waarmee Facebook het geld verdient: advertentieruimte verkopen. Maar welke content levert dan het meeste interactie op? Content die negatieve emoties als angst en woede oproept, blijkt uit onderzoek.

Posters ter inspiratie voor het nastreven van een sterkere integriteit, intern gebruik.
Facebook inspireert de eigen medewerkers om het nieuwsoverzicht integer te houden. 

Facebook was dus te laat met het erkennen en aanpakken van deze problemen, maar daar lijkt verandering in te komen. Het bedrijf had naar eigen zeggen eind 2018 maar liefst 20.000 moderators (indirect) in dienst, die ervoor moeten zorgen dat ongewenste content zo min mogelijk mensen bereikt. It’s a dirty job, but someone’s gotta do it.

Belangrijk marketingkanaal

Als Facebook fout zat en men deed te weinig moeite om de problemen op te lossen, dan is het verleidelijk om te zeggen: “nou, dan boycotten we Facebook toch gewoon?!”. Ja dat kan, maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan. Want ook al is de rek qua nieuwe gebruikers er al lang uit, Facebook is nog steeds een belangrijk kanaal om doelgroepen te bereiken en activeren. Tegen betaling uiteraard, want het organische bereik wordt steeds minder.

Welke keuze heb je dan als non-profit of inhoudsgedreven organisatie? Je kan een aantal dingen doen, o.a.:
  1. Kop in het zand steken en op dezelfde manier door blijven gaan
  2. Grenzen aangeven en kritisch zijn, maar geloven in Facebook’s belofte op beterschap
  3. Stelling nemen en het platform ontwijken.
Opties 1 en 2 hebben een vergelijkbare uitkomst en optie 3 zie je steeds vaker bij organisaties. Niet dat er massaal bedrijfspagina’s op Facebook opgedoekt worden, maar er is wel een vergelijking te maken met de toenemende aandacht voor allerlei andere zaken binnen het maatschappelijke domein. Steeds meer organisaties gebruiken zo min mogelijk papier. Ze maken het wagenpark hybride of elektrisch. Of ze geven inzicht in de supply chain. In mijn ogen valt de keuze om aanwezig te zijn op specifieke sociale netwerken in dezelfde categorie.

Als bureau hebben wij hier natuurlijk ook een rol in. Voor onze opdrachtgevers bedenken we regelmatig campagnes en voeren deze uit op o.a. Facebook. We zijn ons bewust van de spagaat: je wilt als organisatie niet geassocieerd worden met allerlei zaken die niet door de beugel kunnen, maar tegelijkertijd wil je wel nieuwe doelgroepen aantrekken en blijven communiceren met jouw achterban.

Het is een lastige keuze, maar zo lang er genoeg mensen gebruik blijven maken van Facebook, is het moeilijk om afscheid te nemen van het platform. Overigens is Facebook niet het enige platform dat worstelt met problemen die ontstaan door de gebruikers van het betreffende platform. Zie bijvoorbeeld dit nieuwsbericht, waaruit blijkt dat grote adverteerders zoals Disney n.a.v. een schandaal (tijdelijk) stoppen met adverteren op YouTube.

We zijn benieuwd hoe jouw organisatie omgaat met Facebook. Vul hieronder de poll in! 

  Maak uw eigen enquête voor feedback van gebruikers
Monday Mashup 25/02 Floor Burg

Monday Mashup 25/02

Floor Burg

25 februari 2019 4 minuten

Klaar voor een nieuwe Monday Mashup?

Ready. Change. GO!


1. Hoe kun je zorgvuldig omgaan met je data?


Privacy is een hot topic. Dagelijks verschijnen in de media verschillende berichten over datalekken, computerinbraken of privacyklachten tegen Facebook of Google.

Veel Nederlanders zeggen privacy belangrijk te vinden, maar nemen nauwelijks maatregelingen. En dat is ook wel lastig. Want waar begin je? Wat moet je allemaal doen om je data beter te beschermen?

Afgelopen week bracht de Volkskrant een interessant artikel uit over zogeheten digitatiërs: mensen die hun data alleen delen als het echt niet anders kan.

Wat we van hen kunnen leren, lees je hier.



2. Vrijmibo met 699 anderen


Zijn jouw vrijdagmiddagborrels nooit zo spannend? Tijd voor verandering! Aanstaande vrijdag vindt er een grote vrijdagmiddagborrel plaats in de Amstelpassage op Centraal Station Amsterdam waar 700 man kunnen feestvieren. 

Het feest begint om 18.00 en gaat door tot 01.00. Er zal een karaokezaal zijn en verschillende stands met eten en drinken.

Wil jij aanwezig zijn? Koop dan hier je kaartje.
 



3. Waarom steeds meer merken verdwijnen


Afgelopen week was het teleurstellende nieuws daar: speelgoedketen Intertoys is failliet. Het bedrijf kampte al langere tijd met veel concurrentie van andere online webshops en heeft het niet vol kunnen houden op de markt.

Wat had de keten kunnen doen om zichzelf staande te houden?

Die vraag ontstond toen ik dit artikel las. Het artikel van Marketingweek stelt dat consumenten steeds grotere behoefte heeft aan merken die ‘iets’ goed doen voor de wereld. En daar kunnen wij, van Gopublic, ons goed in vinden. Wij geloven dat ieder persoon behoefte heeft om bij te dragen aan een betere wereld. Of je dat nu doet doordat je geen vlees eet of dat je maandelijks doneert aan een goed doel. Op vele manieren kun je bijdragen aan een betere wereld.

Heeft Intertoys wellicht hier de plank misgeslagen? En had de keten bijvoorbeeld meer duurzaam speelgoed moeten verkopen om op die manier bij te dragen aan een betere wereld? 

Een ander interessant punt is de groeiende behoefte van consumenten naar waardevolle en interessante content die merken moeten aanbieden. Consumenten zitten niet meer te wachten op directe en harde reclame. Ze willen verrast worden met informatie waar ze wat mee kunnen.

Een mooi voorbeeld van waardevolle en interessante content is de nieuwe Instagram-video van Nike. Met deze video wil Nike laten zien dat vrouwen in de sportwereld vaak onterecht worden afgeschreven als gek, emotioneel of dramatisch. Maar geen enkele (sport)droom is volgens Nike te gek en vrouwen moeten daarom niet opgeven.  

In slechts 2 minuten speelt Nike volledig in op de emotie en wil op deze manier dit hedendaagse probleem aan het licht brengen.

Wij vinden 'm zeer geslaagd, wat vinden jullie?

Ben jij onlangs nog inspirerende content tegen gekomen? Laat het ons weten!

 
Monday Mashup 18/02 Floor Burg

Monday Mashup 18/02

Floor Burg

18 februari 2019 3 minuten
Wacht nog even met het openen van je mail, want het is weer tijd voor een MONDAY MASHUP. Alles wat je moet weten, wat je nog niet wist.


1. De tien beste A/B tools in 2019

Van plan om een A/B test uit te voeren en op zoek naar de perfecte tool? Wij hebben een lijstje voor je met de 10 beste A/B tools.

Onze favoriet? Google Optimize. Volgens onze Rick is deze tool ‘mind-blowing’. Het heeft veel functionaliteiten, is handig in gebruik en bovenal: gratis. Dat is toch wat je wilt?

Kom je er toch niet helemaal uit? Aarzel niet om even contact met ons op te nemen. Rick zal je met veel enthousiasme alles vertellen over deze geweldige tool. 


2. GROOT NIEUWS RADIO WEBSITE ONLINE!

En wat zijn we trots! De nieuwe website van Groot Nieuws Radio is online. Super gaaf om te zien hoe onze multidisciplinaire teams hard hebben samengewerkt om tot dit mooie resultaat te komen.

Nou, waar wacht je nog op: grootnieuwsradio.nl
 

3. UX, UI, IA en IXD?!

User interface design, user experience design en interaction design. Deze termen ben je vast wel eens tegenkomen. Maar wat is nou precies het verschil? En wat is information architecture design dan wel niet?

In de afgelopen jaren zijn er veel verschillende disciplines bijgekomen omtrent webdesign. Wij snappen daarom wel dat het af en toe verwarrend is. Deze blog legt je goed uit wat het allemaal is en wat het verschil is.

Benieuwd naar wat wij allemaal voor gaafs designen? Check even ons werk.

 

4. Vier Instagram-accounts die nog niet volgt

Last van opstartproblemen deze maandagochtend? Begin je week fris en bekijk ons lijstje met Instagram accounts die moet volgen. Inderdaad, weer een lijstje. Daar houden wij van.

1. Guardian
Op nummer 1: the Guardian. Een instagram-account die je zeker moet volgen. Nieuwsitems afkomstig van over de hele wereld met gave foto’s en goed geschreven content. Zo ben je toch nog even educatief bezig tijdens het scrollen van je Instagram account.

Oja, bekijk even in de story het item 'Fake or Real?'. Goed ingehaakt en leuk bedacht. 

2. StreetartFrankey
Misschien ken je ‘m al: streetartfrankey. Wekelijks te zien in het Parool PS (magazine van het Parool). Hij laat je de leuke details zien van de mooiste stad van Nederland. Zoals streetartfrankey zou zeggen: smiles guaranteed. 

3. WorldPressPhoto
De mooiste en aangrijpende foto’s van over de hele wereld. Wil je de foto's toch liever offline zien? Dat kan. Vanaf 13 april tot en met 7 juli exposeert World Press Photo weer in de Nieuwe Kerk te Amsterdam. 

4. gopublicnl
Need to say more? Follow us!






 



 

Monday Mashup 04/02 Floor Burg

Monday Mashup 04/02

Floor Burg

04 februari 2019 4 minuten
Het is weer tijd voor een Monday Mashup: alle nieuwtjes en weetjes die je nog niet wist op een rijtje.



1. Eigenaar van Instagram ei onthuld

Een paar weken geleden schreven wij er al over: de meest gelikete foto van een ei op Instagram.

Wie er achter zat, was tot een paar uur geleden nog niet bekend. Inmiddels is het ei opengebarst en heeft de non-profitorganisatie Mental Health America onthuld eigenaar te zijn van de foto.

Dit werd bekend gemaakt tijdens de commercial break van de Super Bowl, het grootste sportevenement in Amerika. In de commercial van Mental Health America is te zien hoe het ei breekt door sociale media druk. De boodschap is duidelijk: mensen oproepen die ook stress ervaren door sociale media kunnen hulp zoeken bij de non-profit organisatie.

Een krachtige boodschap op een subtiele wijze overgebracht. Wij vinden ‘m geslaagd. Wat vind jij?

Bekijk de commercial hier.


2. Vier tips hoe je influencer marketing moet inzetten

Ga jij binnenkort een samenwerking aan met een influencer? Werp dan eerst even een blik op dit rapport: de toekomst van influencer marketing.

Voor dit onderzoek zijn maar liefst 500 consumenten tussen de 18 t/m 34 jaar en meer dan 1000 marketeers ondervraagd. Er is gemeten hoe deze groepen over influencer marketing denken en wat de toekomst van influencer marketing gaat zijn.

Interessant!

Wat blijkt: meer dan de helft van de groep consumenten geeft aan wel eens beïnvloed te zijn door een influencer. Ze hebben het product gekocht dat werd gepromoot via social media. De groep geeft hierbij aan snel te kunnen zien dat het om een samenwerking gaat.

En op zich is dat geen probleem, maar houd dan wel rekening met de volgende punten:

1. Zorg voor geloofwaardige, transparante en authentieke content.

2. Het product of de dienst dat wordt gepromoot moet aansluiten bij de identiteit van de influencer.

3. Ga voor een samenwerking met micro-influencers (minder dan 100K volgers); zij komen geloofwaardiger over dan macro-influencers en zijn vaker authentieker.

4. Wil je dat de samenwerking echt succes gaat boeken? Zorg er dan voor dat de influencer een dialoog aangaat met haar of zijn volger; hierdoor stijgt het engagement.

Lees hier het volledige rapport.

 

3. Hoe je social media WEL nuttig kan gebruiken

Je hoort het tegenwoordig steeds meer: social media detox. Voor een (korte) periode niet bereikbaar. Het geeft je geest rust en laat je focussen op dingen die belangrijker zijn dan doelloos scrollen door je Instagram- of Facebookfeed.

Een mooie uitdaging. Maar is dit wel realistisch wanneer je marketeer of online fondsenwerver bent? Je bent dan immers afhankelijk van social media.

Daarom een aantal tips om hoe je WEL social media nuttig kan gebruiken. Je leest het hier.

Benieuwd naar hoe je social media voor je achterban nuttig interessant maakt? Eerder schreven wij een blog met 5 tips voor ijzersterke content.
Monday Mashup 28/01 Floor Burg

Monday Mashup 28/01

Floor Burg

28 januari 2019
Monday Mashup #2.
Alles wat je moet weten en nog niet wist.
 

1. 6 psychologische benaderingen die je kunt toepassen op je contentmarketing

Een overtuigende en verrassende campagne maak je niet zomaar. Daar gaan veel creatieve en strategische sessies aan vooraf. Het vinden van de juiste boodschap, het juiste kanaal en het juiste moment is nou eenmaal lastig. Wil je er zeker van zijn dat je campagne slaagt?

Luister dan even naar deze podcast.

In deze podcast worden 6 psychologische benaderingen uitgelegd die je kunt toepassen op je contentmarketing. Het legt uit hoe mensen online beïnvloedbaar zijn en hoe je jouw contentmarketing naar een hoger level kan tillen.

Luister ‘m hier. 

 

2. Hoeveel Nederlanders Facebook in 2018 hebben verwijderd

Dat steeds meer mensen twijfelen om hun Facebookaccount te verwijderen, is niets nieuws. Het vertrouwen in het platform is het afgelopen jaar enorm gedaald en steeds meer mensen vragen zich af wat er met hun persoonlijke gegevens wordt gedaan. Dat is misschien ook wel terecht. Vooral als je deze documentaire hebt gezien.

Maar hoeveel mensen daadwerkelijk de ballen hebben gehad om zich te distantiëren van het platform, was tot afgelopen week nog niet bekend.

Wat blijkt?

In 2018 hebben 200.000 Nederlandse Facebookgebruikers hun account opgezegd. Dat laat onderzoeksbureau Newcom in hun nieuwe rapport Nationale Social Media Onderzoek 2019
weten. Daarbij logt 400.000 huidige facebookgebruikers niet meer in. Dat zijn een hoop gebruikers die Facebook kwijtraakt!

Een ander interessant nieuwtje: Instagram is het snelst groeiende sociale platform in Nederland. In 2018 kreeg het platform 830.000 nieuwe Nederlandse gebruikers erbij.

Benieuwd naar het hele rapport? Bekijk het hier.

 

3. Hoe merken handig inspelen op maatschappelijke problemen

Tegenwoordig zien we steeds meer merken die met hun reclamecampagnes inspelen op maatschappelijke problemen. Zo ook het scheermessenmerk Gillette. Drie weken geleden lanceerde het merk een commercial met een duidelijke boodschap: mannen moeten stoppen met pesterijen en seksuele intimidatie. Ze moeten verantwoordelijkheid nemen voor elkaars gedrag.

Een goede zet. Maar kan een merk als Gillette deze impact wel maken?

CEO van Ben & Jerry’s geeft in dit artikel hier antwoord op.  
 
Een korte samenvatting: volgens de CEO gaat het niet alleen om een statement maken. Het is veel meer dan dat. Alles wat wordt gezegd en gedaan door het merk, moet aansluiten op de visie en missie van het merk. Het moet een beweging creëren en de sales moeten niet allesbepalend zijn.

Daarnaast kan een merk niet alleen sociale impact maken. Er moet samengewerkt worden met andere (non-profit) organisaties of bewegingen. Pas dan kan een merk impact maken.

Wat denk jij? Lukt het Gillette om deze impact te maken?

Interesse in het artikel gekregen? Bekijk ‘em hier!

 

4. NS lanceert thriller via Whatsapp

Vandaag is het zover. De thriller van NS gaat online!
Deze thriller zal gaan over Sarah die na een werkborrel iets ziet wat ze niet had mogen zien en verdwijnt.

Wat er gaat gebeuren? Dat kom je te weten via Whatsapp.

Het verhaal wordt in ongeveer 210 tekst-, foto- en videoberichten (vanaf vandaag tot en met 1 februari) met de deelnemers gedeeld via Whatsapp. Om mee te doen stuur je een appje naar 06 57 54 46 57 met ONTSPOORD AAN.
    
Helaas kunnen er maar 1000 mensen meedoen aan de actie en zit deze al helemaal vol. Zit jij hierbij? Laat het ons weten!
Monday Mashup 21/01 Floor Burg

Monday Mashup 21/01

Floor Burg

21 januari 2019 4 minuten
Wacht nog even met het openen van je mail..



Het checken van je Linkedin-tijdlijn..



want wij hebben wat leuks voor je:



MONDAY MASHUP!



Wekelijks geven wij jou een korte samenvatting van de belangrijke dingen die je vorige week hebt gemist. 
Dit viel ons afgelopen week op: 


 

1. Bier en psychologie 

Hoe Hertog Jan de zes beïnvloedingsprincipes van Cialdini toepast tijdens een jaarlijkse rondleiding in de brouwerij

Je hebt er vast wel eens van gehoord: de zes beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Het zijn zes praktische beïnvloedingsprincipes die je kunt toepassen in je marketing om je supporters te overtuigen van hetgeen wat jouw organisaties doet.

Bij Gopublic merken we dat deze principes een goede houvast bieden, bijvoorbeeld bij het opzetten van een (online) campagne.

Het principe schaarste kan ingezet worden om aan te tonen dat een product of dienst schaars is. De supporter voelt haast en wil het product direct kopen.

Benieuwd naar de andere principes? Lees het hier.

Maar dat is nog niet alles. Het is ook enorm belangrijk om rekening te houden met de behoeftes van je supporters. Mensen zitten niet altijd te wachten op schreeuwende reclame.

Soms willen ze ook even verwend worden met een leuke boodschap of een cadeautje.


Hoe doe je dat?


Nou, denk maar aan deze gratis content die ik je nu aanbied. Een cadeautje van mij voor jou.

Terug naar het bier, want dat is waar de titel naar impliceert. Afgelopen week schreef Frankwatching een mooi artikel over hoe Hertog Jan dit toegepast tijdens een offline campagne.

Dus ben je hongerig (of dorstig) naar inspiratie? Lees het hier.


 

2. World record egg: heb jij al geliked?

Heb je het al gehoord van die foto met het ei? Bizar, he?

ei


De foto heeft inmiddels meer dan 48 miljoen likes en is daarmee de meest gelikete foto van Instagram wereldwijd. 

Toen ik dit verhaal vertelde aan mijn vriendinnen, moesten we lachen. Terwijl iedereen moeite doet om de perfecte foto te maken, krijgt een foto van een ei ineens mega veel likes. Maar toen realiseerde ik mij iets.

Is dit wel zo bizar? En waarom vertel ik dit tegen mijn vriendinnen? Wil ik grappig lijken? Of interessant?

Het boek ‘Why things catch on’ van Jonah Berger legt uit waarom sommige foto’s, zoals de foto van het ei, ineens viral kunnen gaan.

Een van de redenen die hij aankaart, is het belang van social currency. Dat houdt in dat mensen liever slimmer lijken dan dom, of liever grappiger dan saai. Mensen delen verhalen, foto’s en informatie om op die manier ‘goed’ over te komen op anderen.

Wellicht vertel ik daarom het ei-verhaal aan mijn vriendinnen om interessant en grappig te lijken. En volgen duizend anderen mij. Of ik hen. Maar net hoe je het bekijkt.

Een andere reden die Jonah Berger toelicht is het belang van de emotie dat een video, foto of product kan opwekken.

Wanneer een foto mooi wordt gevonden, is de kans groter dat het wordt gedeeld dan wanneer de foto niet mooi is. De foto van het ei is an sich niet mooi; het is heel random. Maar omdat het zoveel likes heeft gekregen, wordt de foto merkwaardig en daardoor wellicht grappig.

Misschien was dat voor velen wel de trigger geweest om de foto te liken.

Wat denk jij? Heb jij al de foto geliked? Laat het ons weten in de comments!

 

3. Marketing automation met Passie!

Wat zijn we trots! Er staat een nieuwe case online op onze website.

En niet zomaar een case. Als één van de eerste scholen is de Passie gestart met marketing automation. Maar wat houdt marketing automation precies in?

[whitepaper:marketing-automation-voor-non-profits]

Als je aan marketing automation denkt, denk je wellicht aan een tool die het je leven makkelijk maakt, omdat alle marketing geautomatiseerd wordt. Helaas kun je nog niet met de voetjes omhoog.

Marketing automation is meer dan alleen een tool!

Wij zien het meer als een mindset waarmee je veranderingen kan aanbrengen in je marketingstrategie. Hier komt-ie:

‘Door marketing automation kan de organisatie de behoefte van de klant vervullen door relevante communicatie aan te bieden. Met andere woorden: de juiste persoon, met de juiste boodschap op het juiste moment te bereiken. Met als doel de betrokkenheid vergroten, een sterke relatie opbouwen met de supporters, zodat de organisatie daarmee effectiever haar missie kan uitvoeren.’

Behoefte aan een iets concreter voorbeeld? Lees dan nu wat wij voor de Passie scholen hebben gedaan.


Mocht je deze week iets opvallend tegenkomen? Laat het ons weten, wij zijn altijd gierig naar nieuwe weetjes! 
De 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini Floor Burg

De 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini

Floor Burg

21 januari 2019 3 minuten
Met een campagne wil je mensen effectief beïnvloeden. Om vanuit jouw passie en idealen mensen op een integere manier voor jouw organisatie te winnen. Cialdini bespreekt in zijn boek zes ‘wapens van invloed’:

1. Wederkerigheid
Als je iemand iets geeft, voelt de ontvanger zich verplicht om iets terug te geven. Als je in je campagne waardevolle content aanbiedt dan kan er binnen de relatie met een bezoeker een onderlinge verplichting ontstaan om dit te beantwoorden met een gift. 

2. Schaarste
Ons verlangen wordt groter naarmate iets onbereikbaar of zeldzaam wordt. Een voorbeeld: als er nog maar 3 kaartjes te koop zijn voor een evenement, zullen mensen eerder geneigd zijn om nog snel een kaartje te kopen dan als er nog 100 beschikbaar zijn.

3. Commitment & Consistentie
Gedrag wordt bepaald op basis van dingen die eerder zijn gezegd of gedaan. We vinden het fijn als dingen ‘kloppen'. Door consistent te zijn, in bijvoorbeeld de boodschap die je verspreidt, zullen mensen eerder geneigd te zijn om zich aan jouw organisatie te verbinden.

Eerder schreven wij een blog over het belang van commitment en consistentie en hoe je dit principe kan toepassen in je contentstrategie. Benieuwd? Lees het hier.

4. Social proof
Als er tien mensen op straat naar de lucht aan het kijken zijn is de kans groot dat jij ook gaat kijken. ‘‘Er zal daar wel iets te zien zijn.’’ Dat is de kracht van social proof. Laat daarom zien hoeveel mensen er al een donatie hebben gedaan of hoeveel volgers jij hebt op Linkedin.

5. Liking
Mensen zeggen eerder ‘ja’ tegen iemand die ze leuk vinden. Cialdini noemt drie waarom we iemand leuk of aardig kunnen vinden:

- als iemand op jou lijkt
- als iemand jou complimenten geeft
- als iemand samenwerkt om hetzelfde doel te bereiken

Vraag daarom ook je donateurs om jullie boodschap of missie te delen op social media. Want… als vrienden iets aanraden is het moeilijk om te weigeren.

6. Autoriteit
Bij autoriteit draait het allemaal om kennis en rang. Mensen geloven eerder iemand die over een bepaalde expertise beschikken dan iemand waarbij de expertise niet zichtbaar is. Deze expertise kun je laten zien door bijvoorbeeld een certificaat te tonen of een keurmerk. 

Verder speelt uitstraling van autoriteit ook een rol. Denk bijvoorbeeld aan iemand die een mooi maatpak heeft. Of een belangrijke functietitel. Dit straalt gezag en expertise uit. 


 
Nederlandse bloedbank gaat op jacht naar nieuwe doelgroep: gamers Rick Jansen

Nederlandse bloedbank gaat op jacht naar nieuwe doelgroep: gamers

Rick Jansen

26 november 2018 5 minuten
UPDATE
Inmiddels zijn we een aantal weken verder en heeft de campagne 2500 nieuwe donors opgeleverd. Uit cijfers van Adformatie blijkt daarnaast dat de gehele campagne na 70 dagen ontzettend veel bereik en conversies heeft gecreëerd:
  • 6 miljoen online views
  • 2574 online bericht bericht via social
  • 75% van de nieuwe donoraanmeldingen valt binnen de leeftijdscategorie 18-35 jaar
Laat dit voorbeeld je inspireren als je een jonge doelgroep wilt bereiken en activeren.

--

In de wereld van non-profits is het een algemeen bekend probleem: de achterban vergrijsd en men heeft grote moeite met het bereiken en activeren van jongeren. Afgelopen week kwam ik een nieuwsartikel tegen, waarin een creatieve oplossing voor dit probleem wordt gegeven. Het artikel gaat namelijk over de samenwerking tussen Riot Games, de uitgever van het populaire computerspel League of Legends, en de Nederlandse bloedbank Sanquin. Als marketeer en fervent gamer, was mijn interesse meteen gewekt.

Gamers krijgen namelijk een nieuwe skin als zij zich bij Sanquin aanmelden als bloeddonor. Een skin is een cosmetisch item waarmee spelers hun personage kunnen aanpassen. Hiermee valt het personage extra op bij mede- en tegenspelers. Normaal gesproken betaal je voor iedere skin een klein bedrag, maar met 100 miljoen spelers per maand tikken al die kleine beetjes behoorlijk aan. De uitgever genereerde in 2017 met dit soort microtransacties een omzet van 2,1 miljard dollar. Niet slecht voor een spelletje wat in principe gratis is.

De vraag is nu: wat hebben Riot Games en Sanquin met elkaar te maken? Op het eerste gezicht niks, maar met een beetje creativiteit is er wel een bruggetje te maken. In het spel worden spelers namelijk beloond met een ‘first blood’, zodra zij de eerste vijand hebben omgelegd. De campagne draait dan ook om #MyFirstBlood. Voor een bloeddonor is de eerste keer bloed geven een belangrijk moment en dat is first blood voor de gamers van het spel ook.

Je kan er lacherig over doen, maar vergis je niet: de game industrie pakt tegenwoordig het leeuwendeel van de totale entertainmentmarkt. Het is groter dan de hele film- én muziekindustrie bij elkaar. Gamers zijn al lang niet meer de nerds op zolderkamertjes. Hollywood heeft het nakijken, hoewel daar met allerlei films gebaseerd op games toch ook weer handig op ingespeeld wordt.

De groei van games is mede te danken aan de professionaliteit die ermee gepaard gaat. Voor de niet-ingewijden onder ons: er zijn spelers die zó goed zijn dat ze er een carrière van hebben gemaakt. Ze verenigen zich in teams en organisaties, die vaak goede sponsordeals hebben. Daarnaast krijgen de profs inkomsten uit toernooien en livestreams op platforms als YouTube en Twitch. Gamers vinden het namelijk leuk om naar de pro’s te kijken, net als voetbalfans graag naar de Champions League kijken.




Over toernooien gesproken: op 8 en 9 september vindt het best bekeken eSports evenement plaats in Madrid. Hier komen niet alleen veel bezoekers op af, men kijkt vooral online naar de wedstrijden, met bijbehorende analyses en interviews met spelers en allerlei influencers. Tijdens dit event zal Sanquin volop in beeld zijn. Iedere keer als er een ‘first blood’ is, wordt de boodschap van Sanquin getoond: a first blood could save lives.

Met honderdduizenden kijkers kan hiermee een gigantisch bereik worden gescoord. Daar komt bij dat de livestreams tegenwoordig steeds interactiever worden. Door slimme HTML5-technieken binnen de livestreams te gebruiken, kunnen fans bijvoorbeeld op hun favoriete team of speler stemmen, waardoor de engagement nog verder wordt vergroot.

Maar wat moet Sanquin als Nederlandse organisatie op een internationaal eSports toernooi? En waarom werkt Riot Games hieraan mee? Ik belde Sanquin om eens navraag te doen en wat blijkt? Het gaat om een sterk staaltje reputatiemanagement vanuit Riot Games. In de afgelopen tijd is de uitgever namelijk herhaaldelijk slecht in het nieuws gekomen, vanwege allerlei schandalen. Riot gaat nu diep door het stof om verdere schade te voorkomen. Onderdeel van de tactiek lijkt nu ook deze actie te zijn. Sanquin maakt hier dankbaar gebruik van, door o.a. de display ruimte in te nemen die men ook makkelijk had kunnen verkopen aan merken als Microsoft of Sony, die maar wat graag willen adverteren op dit soort plekken.

What’s next? Ik zou zeggen: kijk even rond in je eigen omgeving. Grote kans dat je zoon of dochter het immens populaire Fortnite speelt. Het kleurrijke schietspel bevat allerlei microtransacties waarmee spelers bijv. skins en zelfs allerlei dansjes kunnen kopen. Het schieten wordt gecombineerd met het bouwen van forten, zodat spelers zich kunnen verdedigen in het heetst van de strijd. Is dit iets voor bijvoorbeeld UNESCO, dat zich inzet voor het behoud van bijzondere architectuur? Of krijgen spelers binnenkort een speciaal dansje van Dance4Life?

Het moge duidelijk zijn: er zijn enorme kansen voor wereldverbeteraars om iets te doen met games. Dat wordt nu al mondjesmaat gedaan, als je kijkt naar het voorbeeld van ‘Games Done Quick’, waarmee in 24 uur tijd meer dan 1 miljoen dollar werd opgehaald voor Artsen Zonder Grenzen. Of neem de actie van Greenpeace, waarin men het illegaal kappen van bossen probeert tegen te gaan in het spel Minecraft.    

Benieuwd hoe jij de loyale en sterk verbonden gaming community kan bereiken? Neem dan contact op via mail, telefoon of via Discord ;-)



 
Maarten van der Weijden bewijst de onzin van een goed donatieformulier Jeroen Houwen

Maarten van der Weijden bewijst de onzin van een goed donatieformulier

Jeroen Houwen

23 augustus 2018 3 minuten
We stoppen ongelofelijk veel tijd in het optimaliseren van donatieformulieren. Voor heel veel organisaties hebben we al mogen A/B testen over hoe je supporters nu het beste kunt verleiden om de organisatie te steunen. Daarom kijken we altijd met veel interesse naar succesvolle campagnes, natuurlijk ook als wijzelf niet betrokken zijn als Digital Agency.

Een van de meest succesvolle campagnes van het jaar is zonder enige twijfel de actie van Maarten van der Weijden. Inmiddels ruim 3,5 miljoen euro opgehaald, ongekend als eenmansactie! De donaties stromen op dit moment nog steeds binnen! Daar moet toch een briljante website met donatieformulier achter zitten...

Donatieformulier Maarten van der Wijden


Niets lijkt minder waar

Over smaak valt te twisten maar er worden hier behoorlijk wat missers gemaakt. De tekst "Doneer Nu" valt weg over andere witte tekst, er valt tekst buiten het scherm en er is geen aanbeveling of hiërarchie in de giftbedragen. Wanneer je doorklikt op een bedrag zijn veel velden verplicht en is onduidelijk waarom. De toestemming om jouw gegevens op de website te plaatsen staat standaard aan. Niet bepaald zoals het zou moeten volgens de AVG.

Donatieformulier Maarten van der Weijden
 
Gaan we nou echt een beetje zitten 'muggenziften' na een briljante campagne waarin Maarten letterlijk alles heeft gegeven voor een groter doel? Serieus???

Nou ja, een beetje inderdaad. Maar, deze campagne geeft vooral aan hoeveel tijd (en geld) wordt gestoken in zaken die opeens maar bijzaken lijken. Het steunen van een goed doel is in de eerste plaats emotie en zou een beleving moeten zijn. In dit geval is dat behoorlijk goed gelukt. Welke impact heeft dat op de rest van de customer journey?

Mensen konden meedoen door ook een stukje te zwemmen. Daar werd massaal op gereageerd waardoor een zeer succesvolle peer-to-peer campagne ontstond. Toen bleek dat dit vanwege de waterkwaliteit niet door kon gaan, stonden mensen massaal langs de kant om die ene zwemmer te steunen. Boeren hebben met hun tractoren het water verlicht zodat Maarten makkelijker de nacht door kwam. Je maakt mij niet wijs dat tussen al die supporters veel mensen waren die niets gedoneerd hebben. Maarten ging meetbaar harder zwemmen als er meer mensen langs de kant stonden! Ik zat (ongetwijfeld velen met mij) met tranen in de ogen, toen hij niet anders kon dan stoppen. Het lijden werd te groot en ondragelijk, zelfs voor hem. Toch stond hij, herenigd met zijn familie, op het podium om het ongekende succes te vieren met zijn supporters.

Wat Maarten heeft gedaan kunnen maar heel weinig mensen nadoen. Toch bood hij ons de kans om mee te doen in zijn missie. Door hem te supporten hebben omstanders meetbaar ondersteund in zijn epische poging de 11 stedentocht te zwemmen. Zo ontstaat er een gezamenlijke missie tegen bestrijding van een ziekte waar iedereen wel een relatie mee heeft.

Knap als iemand van de autoriteit persoonsgegevens een boete op durft te leggen. Een brak formuliertje is bijzaak en zal niemand niet stoppen om mee te doen. Desnoods doen we het geld persoonlijk bij hem door de brievenbus.
 
Checklist: is jouw cookiebanner AVG-proof? Evy Knol

Checklist: is jouw cookiebanner AVG-proof?

Evy Knol

15 augustus 2018 5 minuten
Maakt jouw website gebruik van cookies? En zo ja, welke dan precies? De meeste organisaties weten het niet. Wist je dat Facebook al cookies op je website plaatst als je een share-button hebt? Grote kans dus dat jij een cookiebanner nodig hebt.

Wij helpen je graag om AVG-proof te worden. Een cookiemelding zoals hieronder of zeggen dat je automatisch akkoord gaat als je de website gebruikt is niet AVG-compliant.

cookiemelding niet avg-proof

Heb jij nog zo’n soort cookiemelding op je website? Ga dan snel door naar de oplossing.

We hebben een handige checklist opgesteld zodat jij direct ziet of jouw cookiebanner voldoet aan de privacywet.

Weg met die onduidelijkheid rondom cookies. Tijd voor actie!


Is mijn cookiebanner AVG-proof? De checklist:


Mijn cookiebanner:

 Heeft geen vooraf aangevinkte keuzevakjes

 Geeft de mogelijkheid om niet-functionele cookies te weigeren

 Geeft de mogelijkheid om de toestemming voor cookies ten alle tijde te veranderen

 Plaatst alleen functionele en statische cookies totdat een bezoeker actief toestemming heeft gegeven voor het plaatsen van ook niet-functionele cookies

 Geeft informatie over welke cookies er gebruikt worden en verwijst naar jouw cookie statement.


Kan jij élk vakje aanvinken? 

Je bent goed op weg. Voordat je jezelf een schouderklopje geeft, let op dat je niet in de volgende valkuil bent getrapt...
 

De grootste valkuil van een generieke plugin

Er zijn heel wat generieke cookie-oplossingen zoals Cookiebot of een Wordpress plugin die claimen dat je ze AVG-compliant zijn. Op een redelijk eenvoudige manier kun je een cookiebanner op je website installeren door een stukje code te plakken. In eerste instantie lijken deze oplossingen AVG-proof te zijn, maar er zit een addertje onder het gras. Bij het plaatsen van een stukje code op je website, waardoor de cookiebanner verschijnt, betekent niet direct dat je cookiebanner AVG-proof is. Bij een kleinschalig cookie-onderzoek zijn we erachter gekomen dat veel websites alleen de schijn wekken dat ze hun cookies op de juiste manier reguleren, maar in werkelijkheid ‘doet’ de cookiebanner niets.

Hoe zit dat precies?

Om te zorgen dat de cookiebanner ‘luistert’ naar de vinkjes die een bezoeker zet, zul je een extra stuk code moeten toevoegen rondom de pixel tags, zodat dat de marketing cookies pas geplaatst worden als een bezoeker daadwerkelijk een actief consent heeft gegeven. Daar heb je toch iets meer technische skills voor nodig. Pas dus op met dit soort oplossingen voordat je een boete aan je broek hebt hangen. Want dat wil je niet. Daarom hebben we bij Gopublic onze technische, design en marketing krachten gebundeld en zelf een AVG-proof cookiebanner ontwikkeld.

Nieuwsgierig?

Scroll, scroll, scroll!
 

De oplossing

Een AVG-proof cookiebanner op maat - zonder maandelijkse abonnementskosten - die op de juiste manier geïmplementeerd wordt op jouw website.

Hoe ziet dat kreng eruit? Nou, zo dus! (waarschijnlijk heb je 'm daarstraks al heel snel weggeklikt)


Cookiebanner AVG-proof
Cookiebanner AVG-proof
 

Natuurlijk kan de cookiebanner afgestemd worden op de branding van jouw organisatie, met de teksten die jij er graag in hebt staan.

Jouw bezoekers kunnen altijd hun cookie-voorkeuren aanpassen via het tabje onder in het scherm. 


Cookiebanner voorkeuren aanpassen met tabje

 


Dat ziet er zo uit:

 





Wil jij een AVG-proof cookiebanner? Dit doen wij voor jou:

  • Wij doen een scan van al je cookies op je website.
     
  • Wij geven advies en helpen je om de verschillende cookies te categoriseren en eventueel Google Tag Manager opnieuw in te richten.
     
  • We implementeren de AVG-proof cookiebanner. Deze kunnen we qua styling helemaal aanpassen op jouw website. Ook zorgen we ervoor dat de juiste cookies pas geplaatst worden na het geven van toestemming.
     
  • Wij zorgen dat alle toestemmingen op de juiste manier worden opgeslagen, zodat je het altijd kunt aantonen.
     

Ja, ik wil een cookiebanner!

Of heb je nog een vraag? Bel ons op 020 - 717 3095 of vul je gegevens hieronder in, dan nemen we contact met je op!

[{"mandatory":"true","unique":"","validation":"","default_value":"","source_type":"","has_placeholder":"true"}]
{"error_validation":"","label":"Wat is je naam?","error_mandatory":"Vul a.u.b. uw naam in","error_unique":"Deze waarde is al bezet."}
[]
[{"mandatory":"true","unique":"","validation":"email","default_value":"","has_placeholder":"true","source_type":""}]
{"label":"Vul je e-mailadres in","error_validation":"Dit is geen geldig e-mailadres.","error_mandatory":"Dit veld is verplicht.","error_unique":"Deze waarde is al bezet."}
[]
[{"has_placeholder":"true","source_type":"","unique":"","mandatory":"","default_value":"","validation":""}]
{"error_validation":"","error_mandatory":"Dit veld is verplicht.","label":"Telefoon (liever bellen?)","error_unique":"Deze waarde is al bezet."}
[]
[{"source_type":"","validation":"","has_placeholder":"true","default_value":"","mandatory":"","unique":""}]
{"label":"Over welke website gaat het?","error_mandatory":"Dit veld is verplicht.","error_unique":"Deze waarde is al bezet.","error_validation":""}
[]
[{"source_type":"","has_placeholder":"true","default_value":"","mandatory":""}]
{"label":"Wat wil je bespreken?","error_mandatory":"Dit veld is verplicht."}
[]
[[]]
{"label":"Verzenden"}
[]
[[]]
{"text":"Wil je meer lezen over hoe wij omgaan met jouw gegevens? Lees ons \u003Ca href=\u0022\/privacy\u0022 target=\u0022_blank\u0022\u003Eprivacy statement\u003C\/a\u003E. "}
[]

Wil je meer lezen over hoe wij omgaan met jouw gegevens? Lees ons privacy statement

 

Meer artikelen over de AVG? Lees ze hier.


Beter vindbaar worden in Google? Dit zijn de 5 beste SEO tools! Evy Knol

Beter vindbaar worden in Google? Dit zijn de 5 beste SEO tools!

Evy Knol

09 augustus 2018 5 minuten
Met ‘Search Engine Optimization’ (SEO), of zoekmachineoptimalisatie, probeer je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van zoekmachines te komen. Hoe hoger je in deze zoekresultaten komt te staan, hoe beter je doelgroep jouw website kan vinden.

Deze SEO-score kun je verbeteren door verschillende technieken toe te passen. Denk bijvoorbeeld aan meta beschrijvingen, titel tags, linkbuilding en content optimalisatie. SEO tools helpen je om inzicht te krijgen in hoe goed je webpagina’s scoren in zoekmachines als Google. Super fijn dus! Blurbpoint heeft meer dan honderd ‘autoriteiten’ gevraagd wat de 3 SEO tools zijn, waar ze niet zonder kunnen. En dit is het resultaat!


De 5 beste SEO tools uit de test

Volgens ruim honderd SEO-experts zijn deze tools echte must-haves:


SEO tool #1 Moz Toolbar – Mozbar


De winnaar uit alle SEO tools is de Mozbar. Met deze handige tool krijg je snel een goed beeld van hoe jouw zoektermen het doen en het helpt je te zoeken naar de beste keywords op jouw pagina. De Domain Authority geeft aan hoe goed jouw website scoort in de zoekmachines en de Page Authority geeft de ranking weer van een bepaalde pagina. De experts zijn vooral te spreken over de competitive research (SERP overlay feature), waarbij ze snel data kunnen verzamelen over hun concurrenten, en over de extensie waarmee je kunt zien of je linkbuilding links ‘followed’’ of ‘nofollowed’ zijn. Zo hoef je geen tijd te verspillen aan links die niet meetellen in de zoekmachine ranking en dus niets veranderen aan je SEO-score.

Je kunt deze tool gemakkelijk als extensie installeren van je browser. Maak een gratis account aan bij Moz en voilà. Boost your ranking!

SEO tool Moz

SEO tool #2 Firefox DevTools


Gebruik je Firefox als browser? En ben je geïnteresseerd in de technische kant van SEO? Dan is deze SEO tool een mooie oplossing voor jou! Met Firefox DevTools kun je de responsiviteit van jouw hele website analyseren. Vooral het kunnen nalopen van specifieke pagina’s op SEO errors, is volgens SEO-experts een mooie feature van deze tool. Elementen zoals Javascript, sitesnelheid en gestructureerde data kunnen namelijk je SEO beïnvloeden. Lees er meer over in deze blog. Met Firefox DevTools kun je onder andere zien wat een browser doet als een gebruiker interactie heeft met jouw website, of wat de knelpunten zijn in de JavaScript van je website.

“Great for taking quick glances at code, especially if you’re not proficient at coding.” 

- Peter Attia, marketing director bij Skinny Limits. 

SEO tool #3 Check My Links


Check My Links, de naam zegt het al, controleert of alle links kloppen op jouw webpagina. Handig voor linkbuilding fanatics! Linkbuilding is een manier om je SEO-score te verbeteren, door zowel genoeg interne als externe links op jouw website te plaatsen. Ook helpt het je vindbaarheid te vergroten als andere websites naar jou toe linken. Vraag klanten of overzichtspagina's of zij een link naar jouw website willen plaatsen. De links die jij zelf op je website plaatst kun je nu checken met deze SEO tool, die je gratis kunt toevoegen als extensie voor Chrome. Op elke pagina van je website kun je nu gemakkelijk door alle content crawlen en zie je direct welke links werken en welke niet. Ook wel ‘ns fijn, een tool zonder teveel poespas.
 

“This beast quickly runs through all the links on the page to see if there are any 404’s that need replacing.”

- Richard Marriot, Digital Marketing Consultant bij Clambr. 

SEO tool Check My Links

SEO tool #4 MajesticSEO


Ook ideaal voor backlinks: Majestic analyseert enorme url-lijsten en vergelijkt welke het belangrijkste zijn. Gebruik de grootste Link Intelligence Database ter wereld om te ontdekken hoe alle websites op het internet via links onderling met elkaar verbonden zijn. Je kunt van willekeurige links de ‘Trust Flow’ en ‘Citation Flow’ scores meten en zien of ze voor jouw website van waarde zijn. Hiervoor moet je wel een betaald account hebben. Met een gratis account kun je een beperkte analyse van je website uitvoeren.

SEO tool MajesticSEO

SEO tool #5 Redirect Path by Ayima


Dit hulpmiddel checkt jouw HTTP headers en is in een paar stappen te installeren als extensie in Chrome. Met deze tool kun je erachter komen of je via een redirect op de pagina bent gekomen waar je bent. Op deze manier kun je heel makkelijk een probleem in de code opsporen. Bovendien geeft deze SEO tool ook aan welke interne links verbetering nodig hebben.

SEO tool Redirect Path

Wil jij meer lezen? Bekijk hier alle antwoorden van de SEO-experts.


Nu knalt jouw SEO-score door het plafond!

 

Of toch niet? No problemo! Onze SEO-specialist Rick geeft SEO-trainingen op maat. Hier vind je meer info! 


 
Hero, Hub en Help: slimme kennis voor je videocontent strategie Chris Luiten

Hero, Hub en Help: slimme kennis voor je videocontent strategie

Chris Luiten

04 juli 2018 5 minuten

Videocontent zorgt ervoor dat je beter vindbaar bent in Google. Daarbij zie je dat de trend op social media steeds meer verschuift naar video, en als echte trendsetter haak je daar gelijk op in, toch? Daarom in dit blog alles over het strategisch gebruik van videocontent. Kan je direct morgen aan de slag!

Een slimme manier om videocontent strategisch in te zetten is volgens het 3H model dat Google zelf ontwikkelde voor YouTube: Dit model maakt gebruik van Hero, Hub en Help content. Wanneer je videocontent maakt in deze 3 categorieën dan heb je op het gebied van video een ijzersterke strategie.

Hero: branded content

Zoals het woord al zegt: hero is de held onder de video’s. Hierin steek je veel tijd en geld. Een Hero video gebruik je voor een stevige branding van je merk. Echte hero's laten een onuitwisbare indruk achter bij een groot publiek. Een veel genoemd voorbeeld is de parachutesprong van Felix Baumgartner voor Red Bull. Dat kost wat, maar het visualiseert ook groots hun motto: “Red Bull geeft je vleugels.” Een Hero video is vaak kostbaar. Deze plaats je één of twee keer per jaar op je contentkalender.  

Mind blowing
Je weet het zelf ook: dagelijks word je overladen met nieuwe ‘branded’ content. Dit maakt de kans dat jouw filmpje ook echt bekeken wordt een stuk kleiner. En dat is jammer van tijd en budget. Dus, wat je ook maakt, zorg dat het mind blowing is. En bedenk daarbij dat de eerste 15 seconden essentieel zijn. Hierin bepalen kijkers of ze jouw filmpje leuk genoeg vinden om af te kijken. Begin dus met een verrassende, spannende, grappige of ontroerende ‘start’. Want kijkers zijn net mensen:) Zorg dat je ze raakt.


Hub: relatie content

Met Hub video's werk je aan de relatie met je fans. Wil je een stabiele en groeiende fanbase plaats dan regelmatig inspirerende content op je socials. Hub filmpjes geven je de kans om iets meer te vertellen over jezelf.  Bijvoorbeeld hoe je als non-profit de dingen doet en waarom. (onze idealen,....) Maar je kan ook kiezen voor een minder serieuze insteek. (Waarmee je stiekem toch bouwt aan de branding van je merk.) Een serie, met regelmatig een nieuwe aflevering, is ideale Hub content. Een goed voorbeeld zijn de series van Albert Heijn. Bijvoorbeeld het ‘Het is jouw beurt balkje’ of ‘Appie to Date’. Deze filmpjes zijn grappig, herkenbaar én maken je nieuwsgierig naar hoe het deze keer afloopt. Met een goede serie creëer je dus makkelijk volgers.

Het maken van een serie is ook fijn voor jezelf. Want een goed idee hoef je dan maar één keer te bedenken. Dat scheelt brainstormsessies. Hub content is vooral creatief en niet heel kostbaar. En plaats je daarom het liefst wekelijks op je contentkalender. En ja, je kan makkelijk verschillende series naast elkaar laten lopen, die elk een andere doelgroep aanspreken of iets anders laten zien van jouw club.


Help: informatieve content

Help filmpjes vormen vaak de basis van je website. Denk aan antwoorden op de meest gestelde vragen of aan instructiefilmpjes voor de 'producten' die je verkoopt. (Laat je inspireren door de vragen die je dagelijks hoort van je klanten. Zo'n vraag kan je voor altijd beantwoorden met een filmpje.) Help content kan je dagelijks plaatsen.

Kies ook hier voor één format. Dit zorgt voor herkenning. Help is niet de categorie die je budget opeet. Wel is dit de categorie waar je fan zelf naar zoekt. Dus maak ook deze budgetfilmpjes met genoeg liefde en aandacht. Want met help content maak je nieuwe fans. En zorg voor duidelijke titels, zodat je ook makkelijk te vinden bent in Google.

Zoek je inspiratie? Kijk dan eens naar de instructiefilmpjes van Coolblue. (Kijk sowieso alles van Coolblue, en laat je imponeren door de consequente en grappige tone of voice in al hun communicatie.) 

Strategie
De strategie voor je videocontent is dus eigenlijk simpel. Zorg voor een mooie mix van Hero, Hub en Help filmpjes. Waarbij je Help dagelijks kan plaatsen, Hub wekelijks en Hero één of twee keer per jaar. En natuurlijk is ook je videocontent onderdeel van je totale contentstrategie. De basis voor een ijzersterke contentstrategie lees je in ons vorige blog. We helpen je graag aan kennis:)

Toe aan nog meer kennis of advies? Je mag ons altijd bellen
 

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x