Cloud

Blog

We delen graag onze kennis. Ontvang eens in de maand de laatste artikelen in je mailbox.

De vijf belangrijkste functies van je bedankpagina na een donatie

VERS VAN DE PERS

De vijf belangrijkste functies van je bedankpagina na een donatie

Jurjen van Houwelingen

Jurjen van Houwelingen

23 maart 2017 3 min
In vier stappen naar de basis van een social-mediastrategie Liza  Koppenrade

In vier stappen naar de basis van een social-mediastrategie

Liza Koppenrade

06 maart 2017 3 minuten
Het is misschien wel de meeste gehoorde roep als het gaat om de online activiteiten van een non-profitorganisatie: "Social media, we moeten er iets mee!". Maar wat? Hoe? En waar begin je? Vaak ontbreekt binnen de organisatie nog de know-how om hier op een pragmatische manier mee om te gaan en een route uit te stippelen tot een succesvol social-mediaplan. In onderstaande stappen helpen we je een scherper beeld te krijgen van de basis van een social-mediastrategie voor jouw non-profit.
 

1. Zorg dat je verhaal helder is


Wat doen jullie nou eigenlijk als organisatie? Wat is jullie unieke bijdrage aan de wereld? Hoe maakt de organisatie het verschil? Als je niet kort en beknopt, bijvoorbeeld in de 140 karakters van een twitterbericht, kunt vertellen wat je doet, moet je hier beginnen.

Op het internet gelden andere regels dan in offline communicatie. Je hebt soms letterlijk enkele seconden de aandacht en je zult deze heel scherp moeten benutten. Er is geen sprake van een acceptgiro mailing die nog even rustig op de keukentafel blijft liggen. Daarom werken online campagnes vaak beter dan een soort vaag en algemeen ‘dit is onze missie’-verhaal. Hoe goed deze ook is.
 

2. Begin met luisteren


Veel organisaties hebben het gevoel dat ze iets met sociale media moeten doen, maar hebben vervolgens geen idee wat er online speelt. Ze leggen vaak de nadruk op ‘zenden’, maar slaan daarmee de plank volledig mis in social-medialand. Onze tip: begin met luisteren.

Breng in kaart waar, door wie en hoe er over jouw organisatie en vakgebied wordt gepraat. Waar gaan de discussies over? Wat doet de ‘concurrent’? Wat wordt er gezegd over belangrijke en voor jouw relevante onderwerpen?

Met tools als ‘tweetdeck’ en ‘hootsuite’ kun je makkelijk zoeken op keywords. Maak eens lijstje van woorden waarvan jij denkt dat ze interessant zijn en meet hoeveel, hoe vaak en wat er online wordt er gezegd met of over deze termen. Kijk daarnaast ook eens op LinkedIn en zoek of er discussiegroepen zijn die praten over vakgebied. Vergeet bovendien ook niet te googlelen naar interessante websites of fora binnen jouw vakgebied en luister!
 

3. Stel doelen op


Waarom zou je gaan twitteren als non-profitorganisatie? Of waarom een fanpage op Facebook? Waarom doe je wat je doet? Wat zijn de concrete doelen die je hoopt te bereiken met een social-mediastrategie?

Zonder concrete doelen bereik je weinig. Dat geldt online net zo goed als offline. Verwoord voor jezelf wat je hoopt te bereiken. Misschien eerst abstract, je wilt bijvoorbeeld een betere ‘top-of-mind’ positie creëren onder je doelgroep of een stuk authenticiteit communiceren, maar ook concreter: Ik wil in drie maanden van 100 naar 500 volgers op Twitter en ik wil 800 Facebooklikes aan het einde van dit kwartaal. Wees realistisch, stel duidelijke doelen op en denk na hoe je die doelen kunt bereiken!
 

4. Kies je doelgroep


Wie is de doelgroep die je hoopt te bereiken met je social-mediastrategie? Nu je op papier hebt wat je wilt bereiken moet je ook in kaart brengen op wie je jouw social-mediapijlen gaat richten. Hoe specifieker hoe beter natuurlijk, maar stel jezelf vooral ook vragen als: Kent de doelgroep jouw non-profitorganisatie? Hoe zouden ze je kunnen leren kennen? Wat vindt jouw doelgroep belangrijk? Wat voor consequenties heeft dit voor de toon van je communicatie? Welke woorden kies je? Op welke boodschap ga je inzoomen omdat deze het meest aansluit bij de doelgroep.

Als je weet wat je wilt vertellen, aan wie je het wilt vertellen en wat je ermee wilt bereiken, heb je de basis gelegd voor een social-mediastrategie. Wil je verder aan de slag met social media voor jouw non-profit? Dan kun je de vervolgstappen vinden in het vierde deel van onze blogreeks over online campagnes, ‘Aan de slag met een social-mediastrategie’, of ons stappenplan om concreet aan de slag te gaan met een social-mediastrategie voor non-profits.
Vergroot je zichtbaarheid! 5 tips voor een opvallende non-profit blog Liza  Koppenrade

Vergroot je zichtbaarheid! 5 tips voor een opvallende non-profit blog

Liza Koppenrade

28 februari 2017 4 minuten
Er is besloten om een blog te starten om de online kansen van jouw non-profit te vergroten. De organisatie is er klaar voor, de website ziet er gelikt uit en na eindeloze, breinbrekende brainstormsessies post je een vurig blogartikel in onovertroffen schrijfstijl op de website. Na een prikkelend Facebookbericht weet je het zeker: morgen stromen de bezoekers binnen. Maar wat blijkt? Ontgoocheld staar je naar de resultaten van Google Analytics … Geen enkele extra klik. Wat ging er mis?

Een blog beginnen en onderhouden is één ding, maar hoe zorg je ervoor dat je gezien wordt? En niet alleen door vier reguliere bezoekers, waarvan drie collega’s. Het zal geen verrassing zijn dat een slim social-mediabeleid een groot deel van het antwoord is. Niets liever dan anderen die jouw post delen met hun volgers en zo jouw zichtbaarheid vergroten. Maar hoe krijg je hen zover? Vijf blogtips van ons:

Tip 1: Maak je titel aantrekkelijk, doe een belofte

Op het internet wordt vaak in een split second besloten of ergens op geklikt wordt of niet. Als je wilt dat mensen jouw blog gaan lezen en misschien zelfs delen, moet je aandacht trekken. En hoe kun je dat beter doen dan met een sterke titel?

De beste titels weten zowel te informeren als nieuwsgierigheid te wekken. Het is belangrijk dat je een belofte in de titel van je blogpost doet. Die belofte moet je overigens wel waarmaken! Potentiële lezers moeten aan de titel kunnen zien waar het stuk over gaat. Er is niets zo vervelend als een loze titel met een irrelevant verhaal. Een goede blogtitel is een van dé sleutels voor succes. Denk er dus goed over na.

 

Tip 2: Schrijf iets dat echt de moeite waard is


Niet alleen de titel, ook de inhoud van je blog moet aantrekkelijk geschreven zijn. Dat klinkt misschien flauw, maar is toch echt het startpunt. Schrijf persoonlijk en gebruik voorbeelden! Maak je blog overzichtelijk en scanbaar met alinea’s en tussenkopjes en gebruik termen waarop gezocht wordt.

Buiten dat schrijfstijl, taal, spelling en grammatica uiteraard goed moeten zijn, zal ook de inhoud ergens op moeten slaan. Wat wil jouw doelgroep lezen en wat helpt hen? Ga brainstormen met collega’s en formuleer de belangrijkste punten. Verzin daar concreet een aantal blogposts omheen.
 

Tip 3: Zorg voor opvallend beeld


Zorg dat jouw blog vergezeld wordt door oogstrelend beeld, zowel op de website als op social media. Posts met beeld, van illustraties tot foto’s of zelfs bewegend beeld, krijgen tegenwoordig de meeste aandacht; meer dan posts die enkel bestaan uit tekst. Je kunt die aandacht vervolgens vasthouden met jouw briljante verhaal.
 

Tip 4: ‘Sneeze’ vanuit je directe omgeving


De ‘sneeze’ is in dit geval geen symptoom van verkoudheid, maar het startpunt van een mogelijke ‘viral’. Het ‘virus’ van jouw intrigerende blog verspreidt zich immers het snelst als er een hele krachtige niesbui aan vooraf gaat. Dus nies niet alleen! Vraag collega’s, vrienden en familie om jouw blogpost die eerste push te geven door het te delen op Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn, noem maar op! En help ze gerust op weg met een voorbeeld post.

Overweeg ook een breder netwerk te benaderen. Denk bijvoorbeeld aan je Linkedinrelaties. Hou daarbij met name die mensen in het oog van wie je weet dat ze een groot netwerk hebben. Hoe groter de niesbui, hoe groter de kans dat de blogpost succesvol wordt verspreid en je vindbaarheid toeneemt.
 

Tip 5: Ken je hashtags


Ook als je blogpost klaar is om gedeeld te worden op Twitter of Facebook, is het belangrijk rekening te houden met je doelgroep. Had jij al bedacht dat er mensen zijn die op hashtags zoeken en waar jouw blog mogelijk hartstikke relevant voor is? Onderzoek welke hashtags voor jou relevant zijn en welke jouw doelgroep gebruikt. Zet deze vervolgens in om in hun zoekresultaten te verschijnen.

Blijf aandacht geven aan je blogpost

Zo. Het bijhouden van een blog vergt flink wat werk, maar als de posts aanslaan en jouw ‘virus’ succesvol is verspreid, heb je er echt wat aan. Commit je aan het schrijven voor het blog, maak slim gebruik van social media voor een grotere zichtbaarheid en meer traffic en zorg dat je weer vrolijk wordt van de resultaten in Google Analytics.

Hulp nodig? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.
5 tips om meer periodieke donateurs te werven voor jouw non-profit Jurjen van Houwelingen

5 tips om meer periodieke donateurs te werven voor jouw non-profit

Jurjen van Houwelingen

16 februari 2017 6 minuten
Iedere fondsenwervende organisatie wil het het allerliefst... Maandelijkse donaties. Periodieke steun. En niet voor niets, het heeft veel voordelen. Zo heb je een meer stabiele en voorspelbare flow van inkomsten. Dit maakt het makkelijker om je programma's te plannen en hierin te investeren, ook in de mindere maanden.


Het laten groeien van terugkerende donateurs is super effectief, aangezien het behouden van donateurs in de regel goedkoper is dan nieuwe donateurs werven. Daarbij komt dat maandelijkse donateurs in de regel een stuk loyaler zijn ten opzichte van eenmalige donateurs. Dit geeft je de mogelijkheid om een langdurige relatie op te bouwen met je donateur.

De eerste stap om je maandelijkse giften te zien stijgen is het verfijnen van de manier van het benaderen van en communiceren met je donateurs. Om je hierbij te helpen geef ik je in deze blog vijf tips die betrekking hebben op de communicatie op je website in je email marketing.
   

1. Nodig donateurs uit in de vertrouwenskring

Stimuleer donateurs om maandelijks te doneren door het terugkerende inkomstenprogramma te highlighten en hiervan een speciale community te maken van gewaardeerde donateurs. Zo heeft bijvoorbeeld generosity.org, een non-profit organisatie die oplossingen bedenkt voor schoon water in ontwikkelingslanden, een referentie naar een speciale community genaamd 'Generous Society'. Hun communicatiekanalen, inclusief hun website, video's en e-mails nodigen donateurs uit om lid te worden van deze community. Door het geven van een titel en een status aan het programma, zorg je er voor dat mensen zich verbonden voelen met deze 'speciale' groep.

Maak dit duidelijk op je website en in je e-mail.

Als een donateur een maandelijkse donateur wordt, kunnen ze een ere-groep joinen die een enorme impact heeft op de groei van je organisatie. Om het lidmaatschap nog meer te stimuleren moet je de bijkomstigheden, wat de maandelijkse donateur krijgt, promoten. Dit kunnen bijvoorbeeld speciale updates zijn van de vorderingen van je programma. Het beloven van deze informatie laat zien dat je als organisatie open en eerlijk bent over wat je met de donaties doet.
   

2. Begin met de impact

Communiceer wat de impact is van de maandelijkse gift. Donateurs willen ervan overtuigd worden dat hun donatie een verschil maakt. Maak dus duidelijk waarom hun bijdrage zo belangrijk is en wat ze ermee bereiken. Als bezoekers op je website komen, moeten ze snel begrijpen waar hun maandelijkse euro's naar toe gaan. Dit kan je goed doen door het gebruik van visuele content, zoals infographics. Afbeeldingen zorgen voor betrokkenheid en zijn makkelijk te verwerken. Ontwikkel daarom goede afbeeldingen die de kracht van maandelijkse donaties illustreren. Zo kan je bijvoorbeeld laten zien wat er met 5 euro per maand gedaan kan worden. Hoe concreter, hoe beter. 
 

3. Vraag grote donateurs hun donaties op te breken in kleine giften

Veel organisaties hebben donateurs die een paar keer per jaar een grote donatie doen. Dit gebeurt vaak tijdens een grote campagne of gedurende een bepaald seizoen. Omdat deze donateurs een groot bedrag doneren, twijfelen non-profit organisaties vaak of ze deze mensen moeten benaderen voor een nieuwe geef vraag. Elke donateur afzonderlijk is een potentiële maandelijkse donateur. Je moet alleen slim zijn in het benaderen van deze donateurs. Probeer ze niet te vragen om meer donaties, maar vraag of ze hun donatie willen opsplitsen in kleinere, maandelijkse donaties.

Ook al zorgt dit niet voor een boost in het niveau van een donatie, het zorgt wel voor een stabiele inkomstenstroom voor je organisatie.
Deze veranderingen kunnen de kansen doen stijgen dat je donateur langer bij je organisatie betrokken blijft en bovendien wordt de vraag om deze donatie wat te verhogen mogelijk ook wat bereikbaarder. 

Om met deze donateurs te communiceren kan je de volgende stappen zetten:
  • Identificeer de grote donateurs binnen de community. Dit kan je doen door de drempel te bepalen van een gemiddelde gift. Gebruik daarna je CRM om een lijst met deze contacten te maken.
  • Pak de telefoon en bel ieder persoon individueel, of verzend een gepersonaliseerde e-mail.
  • Bedank de persoon voor de steun.
  • Vat samen hoeveel ze persoonlijk hebben gegeven en laat zien hoeveel impact hun steun heeft gehad.
  • Pitch vervolgens waarom je wil dat ze hun donaties in maandelijkse delen doneren.
  • Leg uit hoe deze regelmatige donaties jullie als organisatie helpen om een voorspelbare inkomstenstroom te hebben, zodat je als organisatie een begroting kan uitvoeren voor de lange termijn.
   

4. Laat zien dat er meerdere maandelijkse donateurs zijn

Hoe kan je donateurs overtuigen dat het de moeite waard is om een maandelijkse donateur te worden? Dit kan je doen door te laten zien dat anderen het ook doen. Het laten zien dat het heel normaal, of dat velen je zijn voorgegaan is een klassieke en zeer effectieve marketingtechniek om mensen te overtuigen. Door te laten zien dat er al mensen maandelijks doneren, kan je valideren dat het betrouwbaar is en zo motiveren om ook lid te worden van de gevestigde community. Laat op je website zien hoeveel mensen jouw organisatie al maandelijks steunen. Gebruik naast deze harde cijfers, ook visuele content. Laat bijvoorbeeld een progressie balk zien waarin je aantoont hoe de community aan het groeien is.
   

5. Bezorg speciale communicatie via de e-mail voor maandelijkse donateurs

Om de relaties die je hebt opgebouwd te onderhouden, moet je blijven communiceren met je donateurs waaruit blijkt dat je waardering voor hen hebt. Maak een aparte mailinglijst aan van je maandelijkse donateurs. Deze donateurs moeten een e-mail krijgen met de voortgang, indrukwekkende verhalen en berichten waarin je de donateur bedankt en dat je blij bent met hun. 

Ga een stap verder door het creëren van een driemaandelijkse of halfjaarlijkse nieuwsbrief, e-magazine of een rapport speciaal voor je periodieke donateurs. Onthoudt, zij zijn een onderdeel van een speciale groep die extra aandacht verdient. Ze moeten het gevoel krijgen dat je ze apart neemt voor hun extra steun. Zulke unieke communicatie kan er voor zorgen dat de donateur tevreden is en je het vertrouwen van deze donateur krijgt.

Nadat ze een aanzienlijke tijd hebben gedoneerd, kan je de donateurs vragen of ze bereid zijn hun maandelijkse donatie te verhogen. Maak de boodschap persoonlijk en laat duidelijk merken dat je vindt dat ze goed werk verrichten.

Het behouden van een solide groep die maandelijks doneren kan wonderen verrichten voor je non-profit organisatie. Het betrouwbare inkomen zal helpen bij het verbeteren van je lange termijn visie en planning, en zal de kosten van fondsenwerving verminderen. Omdat ze maandelijks investeren, kunnen donateurs ook loyale, levenslange voorstanders van je missie worden.

Met wat strategische planningen, effectieve marketing en intentionele communicatie ben je hard op weg naar het kweken van een robuust donateurs programma.
Fondsenwervers op de vakdag zetten in op online! Jurjen van Houwelingen

Fondsenwervers op de vakdag zetten in op online!

Jurjen van Houwelingen

24 januari 2017 5 minuten
Op de Vakdag werd dit jaar voor het eerst een prijs uitgereikt voor beste standactie. Na ampel beraad was de jury het er unaniem over eens dat online campagnebureau Gopublic met kop en schouders boven de rest van het deelnemersveld uitstak. Waar zet jij je laatste geld op in vroegen zij de bezoekers van de Vakdag?

Vijf glazen vazen, twee medewerkers die een supermanpak aantrekken, een hele hoop munten van 50 eurocent. En een goed idee natuurlijk. Dat was er voor nodig om de bezoekers van de Vakdag op de meest bijzondere, leuke en leerzame manier te betrekken bij het vak fondsenwerving – het criterium voor het winnen van de prijs.
Gopublic gaf iedere bezoeker van hun stand 50 eurocent en vroeg ze waar ze hun laatste geld in zouden investeren: Direct Mail, Straatwerving, Online, Nalatenschappen of Telemarketing. Onder de 250 deelnemers werd de inhoud van de vijf vazen verloot. Zo’n 420 euro bleek: dat is nog eens een return on investment.
  

Wiebe: En waar werd op ingezet?

Jurjen: ‘Ongeveer de helft koos voor Online, goede tweede werd Nalatenschappen,’ vertelt Jurjen van Houwelingen van Gopublic. ‘Fascinerend omdat goede doelen vooralsnog voornamelijk investeren in Direct Mail en meer traditionele vormen van fondsenwerving.’
  

Fascinerend? Eerder onverstandig toch? Hebben die fondsenwervers dan niets opgestoken op de Vakdag? Online levert toch nog niets op? Moet je daar dan nu je laatste geld op inzetten?

Jurjen: ‘Inderdaad, nu speelt de fondsenwerver nog vaak op safe door met Direct Mail voor een snelle return on investment te kiezen. Maar je ziet een geleidelijke afname van de opbrengsten van dergelijke traditionele kanalen.’
  

Jij zegt dus: bereid je je voor op de toekomst en zorg dat je een goed online programma op poten zet?

Jurjen: ‘Ja, en alhoewel ons onderzoek verre van wetenschappelijk is, denk ik dat de uitslag laat zien dat – alhoewel de budgetten voor online momenteel nog marginaal zijn – deze urgentie bij de fondsenwervers ergens wel aanwezig is.’
   

Maar hoe zet je een eerste stap in de goede richting?

Jurjen: ‘Eigenlijk moeten organisaties zich helemaal niet afvragen of ze in online willen investeren.’ Nee? ‘Ze moeten zich allereerst afvragen of ze de jongere generaties willen bereiken. Generaties die nog niet of nauwelijks geven en zeker niet converteren op direct-mail.’
   

Hoe bereik je deze generatie dan wel?

Jurjen: ‘Onlangs vroeg ik vier communicatiestudenten om een fondsenwervend concept te verzinnen om 12-18 en 18-24 jarigen te bereiken. Waar denk je dat ze mee kwamen? Periscope – een live streaming app – gebruiken om het slaan van waterputten in Zuid-Sudan te volgen.’

 ‘Kijk dat periscope idee is niet levensvatbaar: er is bijvoorbeeld nauwelijks internet in Zuid-Sudan. Maar het gaat erom dat je moet zijn waar de generatie die je wil bereiken is: daar kan je ze inspireren en meenemen in jouw verhaal.’
   

Maar het gebruik van dergelijke apps is zeer vergankelijk? Ga iets jonger zitten op de leeftijdsladder en ze vinden Periscope al weer ouderwets, hoe rechtvaardig je dan een hoge investering in een groep die nauwelijks bereid is meer dan een paar euro per maand te missen?

Jurjen: ‘Jongere generaties worden toch echt ook ouder. Daarom geloof ik in een crosschannel benadering op lange termijn.’ En daarmee bedoel je? Durven denken vanuit een langere donor journey. Bij wijze van spreke van kindzijn tot sterfbed. ‘Online is een hele goede plek om contact te hebben met jongeren, en zelfs met oudere generaties. De website - maar ook instagram of periscope - kan als touchpoint fungeren, potentiele donateurs laten een e-mailadres achter of geven aan gebeld te willen worden. Of ze delen een actie van jouw organisatie met elkaar via een P2P-benadering.’
  

Ook op nalatenschappen werd flink ingezet. Investeer niet in online, maar investeer in generaties, zou een mooi devies kunnen zijn?

Jurjen ‘Ja, en ik hoop dat het onderzoekje uitwijst dat fondsenwerververs hier volop mee aan de slag gaan.’





Overgenomen met toestemming uit het Vakblad Fondsenwerving jaargang 18 nummer 8 

Geschreven door Wiebe de Graaf

DOWNLOAD NU GRATIS WHITEPAPER

DIGITAL STORYTELLING VOOR NON-PROFITS

Meer weten over hoe je verhalen kunt inzetten in fondsenwervende campagnes? We hebben er een inspirerende whitepaper over geschreven? Gratis voor jou beschikbaar! 

Ga naar de downloadpagina

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x
Om u beter van dienst te zijn, maakt gopublic.nl gebruik van cookies » Meer informatie