Cloud

Blog

We delen graag onze kennis. Ontvang eens in de maand de laatste artikelen in je mailbox.
 

SEO: de 4 belangrijkste bouwstenen en 3 onmisbare tools

VERS VAN DE PERS

SEO: de 4 belangrijkste bouwstenen en 3 onmisbare tools

Liza Koppenrade

Liza Koppenrade

22 mei 2017 6 minuten
7 redenen waarom ook non-profits met inbound marketing aan de slag moeten Jurjen van Houwelingen

7 redenen waarom ook non-profits met inbound marketing aan de slag moeten

Jurjen van Houwelingen

24 april 2017 5 minuten
Het is hot voor veel bedrijven. Inbound marketing. Maar juist ook voor nonprofits is inbound marketing interessant! Je kunt het inzetten om een toename in donaties te zien, betrokken te zijn met de huidige donateurs en om nieuwe donateurs te werven. Maar wat houdt het in? Waarom zou je het gebruiken? En wat maakt het zo interessant voor het marketingplan van non-profits?


Wat is inbound marketing?

Mensen zijn op zoek naar informatie die voor hen waardevol en relevant is. Met inbound marketing speel je in op deze behoefte.

Je probeert nieuw publiek aan te trekken door middel van kwalitatieve content in de vorm van e-books, whitepapers, blogposts, nieuwsbrieven, infographics, video's en meer. Potentiële bezoekers stuiten hier vervolgens op via zoekmachines of sociale media. Naast dat een groot deel van de content als het goed is, zo gelezen of gezien kan worden, is het vaak ook beschikbaar na een snelle download op een website. Of het kan via de e-mail worden verspreid.

Het is een aanmerkelijk andere benadering ten opzichte van de tot nog toe gebruikelijke outbound marketing. Hierbij bestoken organisaties het publiek met berichten waar ze niet altijd op zitten te wachten, zoals advertenties, televisie- en radioreclames. Om deze reden wordt outbound marketing ook wel 'storende marketing' genoemd en inbound marketing 'attractieve marketing'.


Een verschuiving naar inbound marketing

Het is een hele inspanning om nieuw publiek naar de website te trekken en er zijn zowel voorstanders van inbound marketing als van outbound marketing. Daarnaast zijn er ook genoeg organisaties die beide vormen van marketing succesvol combineren.
Hoe dan ook, er is een verschuiving naar inbound marketing gaande, in alle sectoren en vooral in de non-profit sector. Waarom? Zeven redenen:
 

1. De kosten zijn laag

Inbound marketing is in de meeste gevallen veel goedkoper dan outbound marketing. Als de content eenmaal gecreëerd is, kan het snel verspreid worden onder verschillende doelgroepen zonder bijkomende kosten.

Huidige en potentiële nieuwe donateurs spenderen tegenwoordig veel meer tijd op de computer, laptop, smartphone of tablet dan aan televisie kijken, radio luisteren en het lezen van kranten. Hierdoor is het efficiënter en goedkoper om de content via deze kanalen te verspreiden.
 

2. Top-of-mind awareness onder jouw doelgroep

Inbound marketing geeft non-profitorganisaties de mogelijkheid om in de gedachte van hun donateurs te blijven, zonder dat dit op een dwingende, agressieve of onaangename manier is. Dit komt omdat de content zelf aantrekkelijk is en door de doelgroep wordt verwelkomd in plaats van genegeerd. Het is namelijk precies dat wat je doelgroep wilt lezen. Mits je jouw doelgroep goed kent en daarop in weet te spelen. En laat inbound marketing daar nu ook goed voor zijn...


3. Wie is mijn doelgroep?

Met inbound marketing vind je de juiste data voor het antwoord. Door middel van inbound marketing kun je als non-profit snel en makkelijk interactie voeren met jouw community en belangrijke gegevens over deze mensen verzamelen. Zo kom je meer te weten over hun opinies, voorkeuren en verwachtingen. Deze waardevolle informatie kan worden gebruikt om de huidige en toekomstige marketing en fondsenwervende campagnes te optimaliseren. Ook helpt het je om de community verder te segmenteren in 'buyer persona's', zodat de juiste content naar de juiste mensen gaat.

Wil je meer weten over buyer persona's? Lees deze blog om erachter te komen waar je ze voor kunt gebruiken! 
 

4. De interne communicatie wordt verbeterd

Non-profits moeten er voor zorgen dat het marketingteam, het fondsenwervende team en het uitvoerende team op één lijn met elkaar zitten. Ze moeten goed kunnen samenwerken. Met inbound marketing is dit mogelijk doordat de non-profits inzicht krijgen in de 'donateurs-route' of ‘donor journey’, wat je kan vergelijken met de 'customer journey'. Je organisatie krijgt duidelijk te zien waar de potentiële donateur binnen komt en hoe deze uiteindelijk een officiële donateur wordt.


5. Van relatie tot donatie

Inbound marketing is niet een eenmalige gebeurtenis en dat is van cruciaal belang in de non-profitsector. Mensen worden meestal niet gelijk na de eerste betrokkenheid of interactie met de organisatie een donateur. Met inbound marketing bezorgt relevante, betekenisvolle en informatiegedreven content in een bepaalde tijdsperiode, wat kan leiden tot een relatie tussen de organisatie en de donateur en zodoende uiteindelijk leidt tot een donatie.


6. Donateurs identificeren en volgen

Bij punt 3 las je al dat non-profits door middel van inbound marketing informatie kunnen verzamelen over de community. Door het gebruik van Google Analytics kunnen ze donateurs identificeren die bereid zijn om meer te doneren. Dit kan niet alleen door de capaciteit van de donatie, maar ook op basis van de betrokkenheid. Dit geeft de organisatie de mogelijkheid om een exacte hoeveelheid aan donaties te vragen, in plaats van een zelf in te vullen bedrag. Dit zorgt ervoor dat er eerder gedoneerd wordt.

Hoe je er vervolgens voor zorgt dat je donateurs de stap durven zetten naar een periodieke gift en regelmatiger gaan doneren, lees je hier.


7. Inbound marketing zorgt voor grotere inkomsten

Uiteraard is het de bedoeling van alle marketinginspanningen om inkomsten te genereren. Door het creëren van goede content, en dit te verspreiden op verschillende kanalen (zoals blogs, landingspagina's enzovoort) kunnen non-profitorganisaties meer verkeer op de website genereren en er voor zorgen dat er meer betrokkenheid is. Deze activiteiten zullen uiteindelijk leiden tot grotere inkomsten.

Non-profits krijgen door inbound marketing de mogelijkheid om de juiste gegevens van leads en donateurs te verzamelen. Zodoende kan de betrokkenheid van deze mensen worden verhoogd, krijgen de inkomsten een boost, en zorg je ervoor dat iedereen binnen de organisatie op één lijn zit.

Vraag je niet langer af óf je inbound marketing moet gaan gebruiken - waarom zou je er als non-profitorganisatie geen gebruik van maken? - maar vraag je af hoe je zo snel mogelijk de voordelen kunt exploiteren.
Meer online impact voor jouw non-profit dankzij Google Grants Liza Koppenrade

Meer online impact voor jouw non-profit dankzij Google Grants

Liza Koppenrade

04 mei 2017 5 minuten
Er wordt dagelijks zo’n drie miljard keer gebruik gemaakt van google. En het is nogal wat om op de eerste pagina te komen in de zoekresultaten, laat staan om bovenaan te staan. Hier heeft Google een mooie oplossing voor: adwords advertenties. Let wel: betaalde advertenties. Maar wat als jouw budget als non-profit daar nou te klein voor is? Daar is iets voor…

Google heeft, speciaal voor goede doelen zoals jij een non-profitversie van google adwords ontwikkeld: Google Grants. Waarschijnlijk heb je er al van gehoord. Het biedt non-profitorganisaties de kans om gratis te adverteren door middel van een zogenoemde ‘google grant’, een budget van zo’n 9000 euro (10.000 USD) dat kan worden ingezet via adwords om de naamsbekendheid te vergroten en bezoekers aan te trekken. Het verlenen van dat advertentietegoed aan non-profits is hard nodig omdat de zoektocht naar donateurs, vrijwilligers en leden in toenemende mate ook online wordt gevoerd.
 

Google ad grants voor non-profits

De meeste non-profits, stichtingen en goede doelen maken er al gebruik van, maar mocht je er nog niet aan begonnen zijn of nog met vragen zitten, dan helpen wij je in dit blog graag verder. Want waar begin je? Mag je wel gebruik maken van Google Grants? En hoe besteed je jouw tegoed nou het beste?

Mocht je wel al gebruik maken van Google Grants, dan zijn we erg benieuwd naar jouw ervaringen ermee. In deze blogpost geven we bovendien nog wat extra tips om je advertenties tot een hoger level te brengen. Heb jij nog vragen of tips om te delen? Neem contact op, we horen ze graag!
 

Wat is Google Grants?

Zoals hierboven al staat is Google Grants de non-profit versie van Google Adwords. Als je aan de voorwaarden voldoet, kom je in aanmerking voor een gratis advertentietegoed van een mooie 9100 euro.
 

Welke voorwaarden?

Non-profitorganisaties met een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) of SBBI (Sociaal Belang Behartigende Instelling) certificatie komen in aanmerking voor het advertentietegoed van Google Grants, organisaties die activiteiten uitvoeren voor algemeen nut en die als stichting, vereniging of kerkgenootschap geregistreerd staan.

Overheidsinstanties, scholen, universiteiten en zorginstellingen komen bijvoorbeeld niet in aanmerking. Filantropische onderdelen van educatieve organisaties dan weer wel.

Je moet daarnaast akkoord gaan met de vereiste certificeringen en over een actieve website met content beschikken.
 

9100 euro! Echt?

Niet te geloven, of wel? Ik hoor je terecht denken: ‘daar zal vast wel iets achter zitten en dan moeten we tóch betalen.’ Maar maak je geen zorgen. Er is geen verborgen risico. Wel zul je merken dat er een aantal beperkingen of regels zijn, die je met een gewone betaalde adwords campagne niet zult hebben. Dus hou er rekening mee dat:

  • Je alleen in Google kunt adverteren, op posities onder betaalde advertenties;
  • Je advertenties uitsluitend tekst mogen bevatten, dus geen afbeeldingen of video’s;
  • Al jouw campagnes op zoekwoorden moeten worden getarget;
  • Jouw maximum ‘kosten per klik’-bod 2 USD is.


MAAR… ook met deze ‘beperkingen’ kun je successen boeken als je er voor zorgt dat je advertenties goed aansluiten op de interesses van je doelgroep.

Met advertenties verschijn je vaker bovenin de zoekresultaten van Google en zul je meer bekendheid krijgen. En dat kan vervolgens voor meer donaties, leden en vrijwilligers zorgen.
 

Eerst maar eens een Google Grants account aanvragen

De eerste stap is een account aanmaken bij Techsoup Nederland. Leuk hieraan is, is dat je ook kortingen op diensten erbij kunt krijgen! Voordat je Google Grants aanvraagt, dien je een Google Adwords account aan te maken. Je hebt je klant-ID van Adwords namelijk nodig om je in te schrijven. Als je in aanmerking komt, kun je een account voor Google voor Non-profitorganisaties aanvragen en je registreren voor Ad Grants. Hierbij kun je aangeven welk programma je wilt en in hoeverre je zelf je advertentiecampagnes wilt beheren.

Alvast een tip: Zet in ieder geval één campagne op met advertentie en zoekwoorden - deze mag uiteraard niet commercieel zijn - en richt je specifiek op een missie of ander project.

Zodra je je account hebt gemaakt en met een campagne bent gestart, kun je je Google Grants account bij Google indienen voor beoordeling.

Het valt nog bepaald niet mee succesvol een Google Grant account aan te maken en je advertentietegoed te ontvangen. En wat doe je als je eenmaal je tegoed binnen hebt? Daar kunnen wij je allemaal bij helpen. Neem anders een kijkje op onze Google Grants pagina.
 

5(+1) tips over Google Grants?
We hebben een aantal tips voor je op een rij gezet waar je op moet letten bij het aanvragen van een Google Grants. Handig! Download hem gratis!

DOWNLOAD DE TIPS
 


Je zichtbaarheid vergroten met Google Grants

Door advertenties ben je zichtbaarder in zoekresultaten en vergroot je je bereik en naamsbekendheid. Als je een sprekende en relevante boodschap overbrengt in je advertenties, zul je je doelgroep met succes kunnen bereiken. 9100 euro advertentietegoed in combinatie met een maximale klikprijs van 2 USD kan, volledig benut, zeker 5000 bezoekers naar de website van jouw non-profitorganisatie brengen. Daarnaast kun je Google Grants bij uitstek gebruiken om jouw publiek, de mensen die jouw advertenties zien en erop klikken, bewust maken van de missie waar je organisatie zich voor inzet.

 


Bij deze alvast een paar tips die wij hebben verzameld om bovenstaande goed te doen:

1. Vind de juiste sleutel(zoek)woorden
Gebruik de Google Adwords Zoekwoordplanner of andere keyword research tools, om je lijst met zoek-/sleutelwoorden aan te passen en uit te breiden. Kijk naar de woorden of woordcombinaties die je de beste resultaten zullen geven en een goede positie in de zoekresultaten in Google. Een combinatie van veel gezochte woorden en ‘longtail’ woordcombinaties met een lage concurrentie, is vaak het beste.

2. Relevantie en focus
Focus je in een campagne op één doel, missie of project. Als jij je tijdens een advertentiecampagne richt op een enkel doel, kun je je ook beter richten op welke doelgroep je daarmee wilt bereiken en met welke boodschap. Een goede relevantie wordt bovendien beloond, koppel dus ook de juiste boodschap aan de juiste content. Als jij met jouw campagne voor meer donaties wilt zorgen, focus je je daarop in de advertenties. Mensen die op ‘doneren’ zoeken of ‘steunen goed doel’ krijgen jouw advertenties te zien. Als jij dan in die advertenties refereert aan het doneren voor een bepaalde missie, ben je relevant en is de kans groot dat die mensen op jouw advertentie klikken.

3. Naar een relevante landingspagina, niet alleen naar de homepage
Stuur deze mensen dan ook naar je donatiepagina of een landingspagina gerelateerd aan de missie die je in de advertentie noemt (wel met een Call To Action en knop naar de donatiepagina) en niet alleen naar je homepage. Link degenen die op jouw advertentie klikken naar een voor hen relevante pagina en pas de inhoud van die pagina ook aan op hun behoeften.

4. Schrijft gericht en bondig
Een inkoppertje, maar zeker niet minder belangrijk! Niet iedereen in je doelgroep is bovendien hetzelfde en voelt zich aangetrokken door dezelfde berichtgeving. Het is daarom slim om een paar, zeg drie variaties van advertenties uit te testen op verschillend publiek en te kijken welke advertentie de beste resultaten heeft.

Ken je donateurs! Salesforce CRM voor non-profits Liza Koppenrade

Ken je donateurs! Salesforce CRM voor non-profits

Liza Koppenrade

15 mei 2017 5 minuten
Hoe groter je klantenbestand wordt, hoe lastiger het is om een overzicht creëren van al je (interacties met) klanten, leden of donateurs. Er zit veel tijd in en soms zijn er maar weinig mogelijkheden om kleine zaken makkelijk aan te passen. Laat staan dat je de mogelijkheid krijgt voor een persoonlijke benadering, terwijl dat juist zo belangrijk is... Gelukkig bestaat er een oplossing, ook voor non-profitorganisaties! Een goed geïmplementeerd CRM (Customer Relationship Management) systeem en laat Salesforce daar nu iets moois van gemaakt hebben!

Laten we het eerst over CRM hebben. In deze blogpost leggen we je meer uit wat een CRM systeem precies inhoudt, wat de voordelen zijn en hoe Salesforce het op een wel heel fijne manier aanpakt!

En lees gauw verder om achter de voordelen voor non-profits te komen. Die zijn altijd fijn om over te lezen.
 

Wil je ook een connected non-profit worden met een CRM?

En met ‘connected’ bedoelen we natuurlijk dat je een sterke band kunt creëren met je donateurs, vrijwilligers of leden. Heb jij trouwens - even tussendoor - al een CRM systeem, maar wil je er meer uit halen en heb je hulp nodig bij het optimaliseren van bepaalde online processen? Ben je nog helemaal niet thuis in het online managen van klantrelaties? Of juist wel, maar is het CRM systeem waar je nu in werkt verouderd? We helpen je graag! Voor vragen en ideeën zijn we altijd te bereiken.
 

Wat is CRM?

CRM of ‘gewoon’ op zijn Nederlands klantrelatiebeheer, is een bedrijfsstrategie die de relatie met de klant als uitgangspunt neemt. Niet het product of proces, maar de klant staat centraal! Het idee is dat je met een goed geïmplementeerde CRM beter kunt inspelen op de behoeftes van je publiek.

Hoe?

Een CRM systeem verzameld gegevens (contactgegevens, activiteitenhistorie, telefoonnotities en correspondentie), slaat ze centraal op en brengt de informatie met elkaar in verband. Alles wat je nodig hebt om je klanttevredenheid te vergroten. Je hebt met die verzameling data namelijk veel inzicht in de eigenschappen van je publiek of klanten.
 

Dus, even op een rij:

  • De wensen en behoeften van de klant of het publiek staan centraal;
  • Een maximaal aan klanten kunnen binnenhalen door ze tevreden te stellen en langdurig met organisatie te verbinden.
  • De klanttevredenheid verhogen voor een grotere opbrengst of winst;

Tip: Besteed je tijd en aandacht aan klanten die voor jou van waarde zijn!

“Hoe beter je de klant/donateur kent, des te beter kun je ze ‘classificeren’ en je (online) activiteiten daarop afstemmen.”

CRM voor non-profits, de voordelen

Met een CRM systeem creëer je dus een overzichtelijke verzameling gegevens, waardoor processen binnen je organisatie sneller worden afgewikkeld. De term ‘klanten’ voelt misschien wat commercieel, maar CRM is ook een fantastische uitkomst voor non-profitorganisaties.

Had ik al gezegd, maar ik herhaal het nog even ;)

Non-profits worden namelijk steeds meer geconfronteerd met minder middelen terwijl er juist verwacht wordt dat ze meer presteren: dus meer te doen met minder. En dat is lastig!

Hier heb je alvast een aantal voordelen van een CRM systeem voor non-profits, straks komen er meer...
 

Voordelen van CRM voor non-profits:

  • Je hebt snel inzicht in de verzamelde gegevens van donateurs, leden en vrijwilligers. Ook van interacties die ze gedaan hebben. Een 360 graden beeld van je donateurs als het ware.
  • Daardoor kun je gerichter communiceren en ben je relevanter voor je doelgroep, wiens behoeften je nu binnen de kortste keren bij de hand hebt;
  • De interne samenwerking van je organisatie zal verbeteren;
  • Je kunt je meer focussen op belangrijkere taken dan de administratie.

Er zijn verschillende soorten aanpakken en ook verschillende aanbieders van CRM systemen. Wij hebben ons de laatste tijd gericht op Salesforce. Dat vinden jullie misschien ook wel interessant…
 

Salesforce CRM, Donateurs in de cloud

Salesforce is ‘s werelds populairste CRM platform. Het werd opgericht met als doel CRM Software volledig vanuit de cloud aan te bieden. Dat betekent dat alles online staat. Nog een uniek concept in 1999, is Salesforce als pionier uiteindelijk marktleider geworden in deze zogenoemde Software as a Service (SaaS). Dankzij Salesforce’ revolutionaire benadering is hun Sales Cloud inmiddels ook uitgegroeid tot ‘s werelds meest gebruikte CRM systeem.

Maar dat bewijst natuurlijk nog niet het nut van Salesforce.


Salesforce crm voor non-profits
 

Wat maakt Salesforce zo aantrekkelijk?

Het is een volledig geïntegreerde oplossing voor het beheren van alle interacties met je klanten en prospects, ontworpen om jouw organisatie te helpen te groeien en succes te realiseren. Het grote voordeel: iedereen binnen je organisatie zal met hetzelfde platform en met dezelfde data werken.

De voordelen (nog meer!):

  • Je hebt te maken met lage opstartkosten;
  • Er is geen hardware of software nodig, dus geen gedoe! Je organisatie hoeft geen speciale server of software meer aan te kopen. Het enige wat je nodig hebt is een internetverbinding en -browser. Dus ook op je telefoon in het Rembrandtpark kun je toegang krijgen;
  • De CRM werkt zoals je organisatie werkt en schaalt ook mee. Voeg daarom gerust meer gebruikers toe wanneer dat nodig is;
  • Ook wel handig: Hoogwaardige cloud-beveiliging.

Hoe meer je van Salesforce gebruik maakt, hoe meer mogelijkheden je zult zien.
 

Salesforce voor non-profits

Mocht je er nog niet van op de hoogte zijn: Salesforce is er ook voor de non-profitsector. Laat je niet op het verkeerde been brengen door de naam ‘Salesforce’. Het bedrijf streeft er met Salesforce Foundation naar de beste technologie aan non-profitorganisaties te bieden, zodat ook jullie je wereldverbeterende werk goed kunnen doen. En hadden we al gezegd dat het voor de eerste 10 gebruikers gratis is? Mooi meegenomen!

Fondsenwervende organisaties hebben te maken met een continue strijd om aandacht. Communicatie is daarbij essentieel, dus ook het verwerken van de contacten en het overzicht van donaties. Een volledig beeld van je donateurs, vrijwilligers en leden op één plek zal daarbij zeker kunnen helpen!

Wervingsacties kunnen efficiënter in worden gezet. En je kunt het zelf allemaal doen: bijvoorbeeld het selecteren van groepen donateurs of leden voor de nieuwsbrief. Dat hoeft dan niet eerst aangevraagd te worden, maar kunnen fondsenwervers en relatiebeheerder zelf meteen doen.

Leer je donateurs beter kennen, verbeter je communicatie en hou meer tijd over voor een persoonlijke benadering, doordat alle administratie al door Salesforce wordt gedaan.

Ken je auteursrecht. Hoe gebruik je beeld wél? Liza Koppenrade

Ken je auteursrecht. Hoe gebruik je beeld wél?

Liza Koppenrade

01 mei 2017 10 minuten
Onze maatschappij wordt steeds visueler, zowel op websites als op social media wordt het gebruik van beeld belangrijker en zie je het aantal foto’s, infographics, illustraties, video’s en GIF’s stijgen. Ook als je op Twitter gezien wilt worden, in de basis een social-mediaplatform dat zich focust op korte tekstberichten, moet je beeld gebruiken. Maar hoe gebruik je beeld? Waar haal je beeldmateriaal vandaan en hoe zorg je ervoor dat het geen duur grapje wordt?

Visuele content wordt steeds belangrijker. We verwerken beeld sneller dan tekst en hebben er dan ook meer en meer behoefte aan in een tijdperk waar we overspoeld worden met informatie.


Door foto’s, video’s of illustraties te gebruiken, kun je jouw boodschap niet alleen laten opvallen, maar ook versterken. 

Play by the rules: auteursrecht, portretrecht en creative commons

In dit digitale tijdperk kom je met al dan niet juist gebruik van afbeeldingen terecht in een ingewikkeld rechtsgebied. Het is steeds makkelijker om te downloaden en te delen. Inbreuken op auteursrechten liggen overal op de loer. En voor je het weet krijg je, zonder dat je het doorhebt, een hoge rekening in de mail én op de deurmat. Om je te helpen hebben we een aantal dingen voor je op een rijtje gezet.

En onderaan vind je een paar handige tips en links!


Auteursrecht

“Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld.”

Aldus de wet. De term ‘copyright’ ken je ook wel. Dat is hetzelfde als ‘auteursrecht’, maar dan Engels. Het auteursrecht betekent dat de maker van een origineel werk de enige is die het recht heeft om dat werk te vermenigvuldigen, openbaar te maken of - omdat we het hier toch om online hebben - te delen. Wanneer er sprake van is, is niet altijd duidelijk op het internet. Het is ook steeds makkelijker geworden om zomaar vanalles te delen, waardoor je ook zomaar de fout in kunt gaan. Dus let op!


Portretrecht

Auteursrecht is niet het enige waarom je een afbeelding niet zonder toestemming zou mogen delen. Je dient ook rekening te houden met het portretrecht. Hierbij gaat het niet om de maker van een foto of video, maar om degene die er op of in te zien is. De geportretteerde heeft het recht om zich te verzetten als jij een beeld van hem of haar publiceert of deelt zonder dat diegene daarmee heeft ingestemd.

Bij de term ‘portretrecht’ denk je misschien enkel aan portretfoto’s of interviews met mensen die van schouders tot kruin in beeld worden gebracht, maar het recht kan ook betrekking hebben op groepsfoto’s of straatbeelden. Het gaat namelijk om herkenning. Zolang iemand herkenbaar in beeld is gebracht, is er sprake van portretrecht. En je kunt iemand natuurlijk ook herkennen aan zijn of haar kapsel, loopje, jas of silhouet.

Silhouet portretrecht auteursrecht beeldgebruik


Creative Commons en andere licenties

Bij het maken van een auteursrechtelijk beschermd werk blijft, zoals de naam het al zegt, het auteursrecht altijd bij de auteur. Het is de auteur die bepaald waar, wanneer en onder welke voorwaarden het werk gebruikt mag worden. De auteur of maker kan wel alle rechten volledig overdragen of juist alle rechten bij zich houden. Ook kan hij middels licenties iemand beperkte rechten geven: je mag het gebruiken met naamsvermelding, het mag niet-commercieel gebruikt worden, het mag wel of niet bewerkt worden (...)


‘Sommige rechten voorbehouden’ zegmaar

Je hebt vast wel van de ‘creative commons’ gehoord. De licentie die al een aantal jaar een groot deel van de visuele content op het internet overheerst. Als je foto’s zoekt in de creative commons sectie van bijvoorbeeld flickr.com, wordt er beeld gepresenteerd dat onder verschillende voorwaarden gebruikt mag worden.

Als non-profit is de voorwaarde ‘niet-commercieel gebruik’  het meest interessant. De grens tussen commercieel en niet-commercieel gebruik is soms echter lastig te bepalen…

Oh! Ook handig om te weten: 70 jaar nadat de maker is overleden, verdwijnt het auteursrecht en wordt zijn of haar werk ‘Publiek Domein’. Daarom is de Rijksstudio van het Rijksmuseum zo’n enorme schat aan beeldmateriaal dat je mag gebruiken en verschenen er in 2015 (70 jaar na de dood van Piet Mondriaan) ineens Victory Boogie Woogie brillendoekjes en t-shirts in winkels.

De makkelijkste uitweg is echter nog steeds het gebruik van rechtenvrije ‘stockfoto’s’... Maar waar vind je die?

10 websites die je als non-profit zeker kunt gebruiken als beeldbron

Van vrij te gebruiken stockfoto's zonder auteursrechten tot fraai archiefmateriaal en schilderijen die vanwege de leeftijd in het publieke domein zijn beland. Onze websitetips:


Beeld zonder auteursrecht 


1. Groot, scherp en vrij te gebruiken: Lifeofpix.com
Grote en scherpe foto’s zonder auteursrecht, die je ook commercieel mag gebruiken. In de kleine lettertjes onderaan de eerste reuzenfoto op de pagina ‘about’ staat nog een keer bevestigend: “All images are donated to the public domain”.

2. Creative Commons Zero: Pexels.com
“Best free stockphoto’s in one place”, aldus de website zelf. Als je naar de pagina ‘licence’ gaat voor een extra check, krijg je medeleven van de mensen van Pexels. Ze zeggen dat al die complexe licentieregels lastig te begrijpen zijn en dat daarom alle foto’s in hun database onder de Creative Commons Zero (CC0) licentie vallen. De afbeeldingen zijn dus volledig vrij te bewerken, kopiëren en gebruiken. En dan het verlossende woord: ‘attribution is not required’.

3. Hetzelfde geldt voor: Pixabay.com
Alle beelden zijn volledig vrij te gebruiken. Als je een beetje verder zoekt naar informatie over de licentie, zie je dat ze wel nog wijzen op het portretrecht. Dat kun je eigenlijk alleen vermijden door foto’s zonder mensen te gebruiken: “Identifiable people may not appear in a bad light or in a way that they may find offensive, unless they give their consent.”
 

"Zolang iemand herkenbaar in beeld is gebracht, is er sprake van portretrecht"

4. Mooie stockfoto's, zonder auteursrechten: Stocksnap.io
‘Beautiful free stockphoto’s’, al zeggen ze het zelf. Ook de beelden in hun database vallen onder de CC0 licentie, kennen geen auteursrecht en zijn dus volledig vrij te kopiëren, bewerken, verspreiden en gebruiken. Zelfs voor commerciële doeleinden. Samen met Pexels een van onze favoriete websites voor beeld.

5. Free (do whatever you want) high-resolution photo's: Unsplash.com
Ook met een Creative Commons Zero licentie.


Zoek in de Creative Commons voor aangepast auteursrecht:

Hier is niet alles volledig rechtenvrij, maar kun je onder bepaalde voorwaarden wel mooie beelden vinden, die misschien unieker zijn dan de gratis stockfoto’s die iedereen mag gebruiken (en die iedereen dus ook gebruikt).

6. De 'go-to' fotodatabase voor fraai beeld: Flickr.com
Bekende fotodatabase waar mensen zelfgemaakte foto’s opzetten. Je kunt hier je zoekresultaten filteren op bepaalde licenties. De organisatie heeft hun website opgezet met twee hoofddoelen: “We want to help people make their photos available to the people who matter to them” en “we want to enable new ways of organizing photos and video.” Let wel op de licenties! Bij de meeste foto’s is minstens een naamsvermelding van de fotograaf gewenst en niet alle foto’s mag je bewerken.

7. Creative Commons in Wikipedia stijl: Wikimedia Commons
Een collectie van bijna 40 miljoen media files ‘to which anyone can contribute’.


8. Zeker de moeite waard een kijkje te nemen: GaHetNa
De online beeldcollectie van het Nationaal Archief. Ook andere archieven stellen hun documenten (langzaam maar gestaag) meer en meer beschikbaar online. Een positieve ontwikkeling! Een deel van de beelden van GaHetNa zijn onder bepaalde voorwaarden te bestellen en gebruiken, maar niet alle beelden zijn rechtenvrij. Een bronvermelding is vaak gewenst. De beelden die er zijn om te gebruiken, maken het zeker de moeite waard een kijkje te nemen.

“Wat wel en niet kan/mag hangt af van het auteursrecht dat op de foto berust, de eventueel op de foto afgebeelde personen, gebouwen of kunstwerken en het doel waarvoor u de foto wilt gaan gebruiken.” 

Dit typt het Nationaal Archief, rekening houdend met ook het portretrecht, waar we het hierboven over hadden.


Na 70 jaar in het Publiek Domein:


9. Ik heb hem al een keer genoemd:
De rijksstudio van het Rijksmuseum

In de woorden van het museum zelf: “Duik in de collectie”. Het moet wel passen bij jouw verhaal en de content die je presenteert op de website van jouw non-profit, maar je kunt hier terecht voor genoeg schilderijen in het publieke domein. Het zijn grote bestanden en hartstikke scherp, mocht je een detail willen uitlichten.

10. Europees erfgoed in beeld: Europeana
Pro- Europees cultureel erfgoed en een bredere collectie dan het Rijksmuseum met  ook teksten, boeken en video’s. Een groot deel valt in het publiek domein, maar je kunt ook werken vinden die onder bepaalde licenties vallen. Dus let wel goed op! Je kunt ook op licentie zoeken.
 

Maak zelf beeld! Gebruik deze tools

Op het internet kun je soms wel uren naar beneden scrollen tussen het eindeloze aanbod aan beeld. Dan is het weer te vaag, dan weer het verkeerde kleurenpalet … en dat lettertype zou je het liefst veranderen. Dat kan!

Wil je graag zelf je afbeeldingen maken of bestaande foto’s bewerken, dan kan dat uiteraard ook. De bekendste zijn wel Adobe Photoshop en Illustrator. Ik heb nog niet ontdekt wat je er niet mee kan maken, maar het kost wel geld en vele tutorials voor je het volledig onder de knie hebt. Dat is allemaal zeker de moeite waard, maar om je te helpen nu al aan de gang te gaan voor wat minder of geen geld, heb ik het internet afgezocht voor een aantal handige tools. Hier maak je de mooiste quote’s, posters, infographics en GIF’s mee:


Gimp

Eerst nog even dit. Gimp, GNU Image Manipulation Program, is een open source beeldbewerkingsprogramma dat zich kan meten met Adobe Photoshop. “As close to photoshop as you can get”, volgens Buffer Social. GIMP is vrij te gebruiken software, die onder de General Public License valt. Een gratis fotobewerker, wie wilt dat nou niet?


Handige bewerkingstools:

Canva

Een van de meest complete tools om afbeeldingen te bewerken of te maken. Canva maakt het ook voor de niet-designers hartstikke makkelijk om een sprekende afbeelding in elkaar te zetten. Je kunt er gratis gebruik van maken, maar voor sommige templates, illustraties, lay-outs en achtergronden kosten geld.

Voorbeeld beeldgebruik canva


Picmonkey

Naast dat Picmonkey een gebruiksvriendelijke start-to-finish tool is, heeft dit programma ook een interessant blog en publiceren ze tutorials om je op gang te helpen. “Don’t forget to open the editor and flex your creative muscles as you learn”, aldus Picmonkey.
 

Infographics:

Met infographics kun je grote hoeveelheden data in een of enkele oogopslagen delen met je lezers door een overzichtelijk beeld met sprekende grafieken of illustraties. Je ziet ze vandaag de dag steeds meer verschijnen in je zoekresultaten en op sociale media. Hoe maak je ze zelf?


Venngage

Venngage is redelijk uitgebreid en je kunt zowel gratis als betaald aan de slag (uiteraard met meer keuze en opties als je betaald). Je kunt makkelijk wel honderd verschillende infographics maken, binnen allerlei verschillende thema’s: van geografische informatie tot recepten of een tijdlijn. Pas bij een betaald premium account kun je jouw infographics, niet alleen meteen delen, maar ook eerst opslaan.


Easel.ly

Een ‘drag-and-drop’ infographic tool, waarmee je op interactieve layouts, templates of een leeg vlak zonder voorinstellingen op een makkelijke manier informatieve diagrammen en illustraties kunt maken. Dit doe je door icoontjes, vormen, objecten en tekst toe te voegen, te verslepen en te bewerken. Maar, let op! Niet alle versleepbare plaatjes zijn gratis. Wij zijn er ook mee aan de gang gegaan. Hier zie je een screenshot:

Screenshot easel.ly beeldgebruik auteursrecht
 

Quotes:

Wil je zonder al teveel moeite en snel een quote maken? Maak dan gebruik van onderstaande tools:


Recite.com

Met deze tool heb je moeiteloos een mooie quote tussen je documenten opgeslagen. Je hoeft enkel de desbetreffende quote in te typen en uit een reeks bestaande layouts te kiezen.


Quotescover.com

Wil je meer variatie? Ga dan naar Quotescover. Op deze site kun je ook verschillende formaten en achtergronden kiezen en door een eindeloos aantal font- en kleurencombinaties heen scrollen:

quotescover quote beeldgebruik auteursrecht

Nu heb je zelf het auteursrecht in handen!

Handige bronnen:
Om het je makkelijker te maken - want wanneer mag je nu wel of niet een afbeelding gebruiken? - heeft jurist, fotograaf, blogger en eigenaar van het juridisch advieskantoor ‘Charlotte’s Law & Fine Prints’, Charlotte Meindersma een website en blog waar je nog veel meer informatie over eerlijk en juist beeldgebruik vindt, waar ik ook regelmatig op kijk om te checken of ik het wel goed doe.

Je kunt ook kijken op auteursrecht.nl, waar je vanalles kunt vinden over auteursrecht en het gebruik van werk.

Of op creativecommons.nl over de Creative Commons licentie.
Een buyer persona: hoe het je kan helpen aan meer online succes Liza Koppenrade

Een buyer persona: hoe het je kan helpen aan meer online succes

Liza Koppenrade

24 april 2017 4 minuten
Tegen wie heb je het in je blog en op social media? Wat zijn de gezichten van jouw donateurs? hun beweegredenen? Wat zijn hun interesses? Waar zijn ze naar op zoek? Waarom doneren ze wel of niet? Wat zou je kunnen doen om ze over te halen te doneren? Hoe bereik je ze en waar? Zo zijn er nog wel honderd vragen te bedenken waarvan je de antwoorden graag kant en klaar op een schoteltje gepresenteerd krijgt. Maar zo makkelijk gaat dat nu eenmaal niet. Als je je doelgroep beter wilt leren kennen, moet je aan de slag gaan en buyer persona’s opstellen. Maak je content menselijker!
   

Wat is een buyer persona precies?

Volgens grondlegger Tony Zambito zijn buyer persona’s "research-based archetypal (modeled) representations of who buyers are, what they are trying to accomplish, what goals drive their behavior, how they think, how they buy, where they buy, when they decide to buy and why they make buying decisions."

Vanuit deze oorspronkelijk definitie zijn er verschillende varianten ontstaan. Zo heeft Hubspot het over “fictional, generalized representations of your ideal customers”. Een uitleg waar digital marketing agency ‘Stan & Stacy’ het niet mee eens lijkt te zijn:

Een buyer persona is een gedetailleerd profiel van een ‘voorbeeldkoper’ op basis van gedrag en doelen. Let op! Een buyer persona is geen representatie van een doelgroep of je ideale klant, maar een afspiegeling van overeenkomstig aankoopgedrag.”

Ondanks de diverse, soms tegensprekende, definities kun je wel een algemeen beeld vormen van wat een buyer persona is: een fictieve representatie van het (online) gedrag van jouw doelgroep. 
   

Een buyer persona geeft je meer inzicht in je doelgroep

Hoe zou je dan een ‘donor’ persona’s omschrijven? Of een ‘leden’ persona?

Hierboven hebben ze het elke keer over ‘(voorbeeld)kopers’, ‘klanten’ en ‘buyers’, maar je kunt deze termen uiteraard vervangen met ‘donateurs’, ‘leden’ of ‘vrijwilligers’, dus:
Op onderzoek gebaseerde archetypische representaties van donateurs/leden/vrijwilligers; wie ze zijn, waar en wanneer ze zich online en offline bevinden, wat hun doelen zijn, wat hun beweegredenen zijn, hoe ze denken en hoe en waarom ze de beslissing maken om al dan niet te doneren/zich in te schrijven/zich aan te melden als vrijwilliger.

Een buyer persona is een fictieve representatie van het (online) gedrag van jouw doelgroep. 

Bij buyer persona’s gaat het als het ware om een menselijk verhaal over gedrag, manier van denken en interacties (online en offline) op weg naar het bereiken van bepaalde doelen. Dit hoeft echter niet alleen om de weg naar een aankoop te gaan en kan evengoed slaan op de vragen, gedachten en beweegredenen van (potentiële) donateurs.
  

Waarom is een buyer persona nuttig voor non-profits?

In eerste instantie gaat het er uiteraard ‘simpelweg’ om, dat je inzicht in je doelgroep kunt krijgen. Dat je jouw website bezoekers van binnenuit leert kennen en ‘klantgericht’ kunt werken.

Maar dekt dat de volledige lading wel?

Ga eens na wat je allemaal te weten kunt komen over je (potentiële) donateurs, vrijwilligers en leden; over je doelgroep. Je leert over algemene demografische informatie zoals wie ze zijn, welke opleiding ze hebben gevolgd, waar ze in welke functie werken, in welke leeftijdcategorie ze zitten en meer. Je komt erachter of ze doneren en hoeveel ze dan schenken áls ze het doen, waarom ze wel of niet doneren en welke leeftijdscategorie dan bijvoorbeeld het meest of vaakst doneert.

Je bestudeert wat hun gedrag is op het internet (online) en leer zo hun interesses kennen. Je hebt zicht op welke problemen er zijn, waar ze tegenaan lopen of met welke vragen ze zitten. Bovendien kom je erachter wat voor goede doelen ze het liefst zouden steunen en waarom, wat hun beweegredenen zijn. En of ze al dan niet aan vrijwilligerswerk doen en wat voor vrijwilligerswerk hen het meest interesseert.

Zo kun je er nog veel meer bedenken. Maar misschien moet ik de vraag anders stellen...
  

Waarvóór kun je een buyer persona gebruiken?

Waarvoor kun je al die informatie die je verzamelt met de persona’s, gebruiken?
   

Relevante blogposts en andere content

Als je weet wat jouw doelgroep interesseert, wat ze graag lezen of waar ze nog vragen over hebben, kun je jouw content daarop aanpassen. Dit zal loyale lezers aantrekken die zich sneller zullen inschrijven voor de nieuwsbrief. Lezers of bezoekers die je tot leads kunt genereren en zelfs donateurs.
   

De juiste schrijfstijl

Door persona’s op te stellen, kun je beter inspelen op de tone of voice die jouw doelgroep het meest aanspreekt. Je weet in welke schrijfstijl je het beste kunt posten, welke humor wel en welke niet werkt, bijvoorbeeld. En óf humor wel werkt. Als de taal jouw lezers aanspreekt, zullen ze sneller geneigd zijn om jouw website te bezoeken, zich in te schrijven en misschien zelfs om tot conversie over te gaan. Als je overigens meer wilt lezen over het inspireren van je doelgroep, lees dan ook 5 ideëen om je donateurs te inspireren.
   

Zichtbaar op dezelfde kanalen als je doelgroep

Je weet op welke kanalen je jezelf moet laten zien om jouw doelgroep te bereiken en op welke tijdstippen. Ook wanneer je een campagne kunt inzetten en wanneer niet. Als jouw doelgroep bijvoorbeeld over het algemeen in of augustus of april op vakantie is, kun je beter geen grote campagnes starten in die periode. Dan wordt het ook interessant om na te denken over je social media strategie
   

Overeenkomstige terminologie

Klinkt als jargon, maar het komt er op neer dat je weet met welke woorden je potentiële donateurs of leden in google of andere zoekmachines zoeken. Handig toch? Zo kun je je SEO strategie aanpassen aan het woordgebruik van jouw doelgroep. Je wordt dan vaker door de juiste mensen gevonden. 
   

De perfecte landingspagina om donaties te werven

Je kunt je landingspagina optimaliseren volgens de behoeften van jouw doelgroep. Als je weet welke beelden hen het meest inspireert en door welke CTA’s ze het snelst getriggerd worden om te converseren, kun je de landingspagina van jouw non-profit website daaraan aanpassen. Dit maakt het voor je doelgroep aantrekkelijker om op je website door te klikken en misschien zelfs tot een inschrijving of donatie over te gaan. In deze blog kun je overigens nog wat meer lezen over de call to action. 

Verder lezen? Hubspot heeft nog een interessant blog die verder ingaat op het concreet opstellen van een buyer persona in deze blog: How to Create Detailed Buyer Personas for Your Business
 
Zo zorg je ervoor dat donateurs je maandelijks blijven steunen Jurjen van Houwelingen

Zo zorg je ervoor dat donateurs je maandelijks blijven steunen

Jurjen van Houwelingen

17 april 2017 4 minuten
Hoe zorg je er nou voor dat online donateurs de stap durven zetten naar een periodieke gift? Een donatie die je elke maand automatisch ontvangt, zonder dat je erom moet vragen bij mensen die eerder een eenmalige donatie hebben gedaan. Dat willen we toch allemaal? Periodieke donateurs geven meer in de loop der tijd, ze zijn loyaler en actiever in het ondersteunen van de missie van jouw non-profit. Bovendien is het administratief een stuk makkelijker. Maar hoe krijg je het voor elkaar dat website bezoekers niet bij een eenmalige donatie blijven, maar dat mensen jouw non-profit maandelijks willen steunen?

Minder periodieke donanteurs
De wereld verandert. Mensen committeren zich tegenwoordig veel minder snel aan een non-profitorganisatie dan pak 'm beet twintig jaar geleden. Zowel goede doelen als religieuze instellingen, werkgevers en politieke partijen merken dat in hun ledenaantallen én vaste donateurs. Eenmalige actie- of projectgerichte donaties worden vaak makkelijker gegeven. Dat zien we ook terug bij de opkomst van crowdfunding, waarbij mensen eenmalig doneren om een project of initiatief te laten slagen.

Daartegenover staat de ontwikkeling van online diensten zoals Spotify, Netflix en Dropbox, waarbij de software niet wordt gekocht. Hier betaalt men meestal een maandelijkse fee voor het gebruiken van de software, zonder dat men eigenaar wordt. Dit gegeven wordt ‘Software as a Service’ (SaaS) genoemd. Dit zorgt ervoor dat mensen juist meer en meer gewend raken aan maandelijkse betalingen. Lijkt een kans voor nonprofits toch?

Maar meer dan de helft van online donateurs keert niet meer terug voor een tweede gift. Daarom is het belangrijker dan ooit om in te spelen op de loyaliteit van die eenmalige donateurs. Zorg dus dat je een waterdicht plan hebt om donateurs te activeren zodra ze binnenkomen. Alvast drie tips van ons: 
 

1. Een kleine periodieke gift

Door de mogelijkheid aan te bieden om een (heel) klein bedrag maandelijks over te maken, maak je het voor de donateurs aantrekkelijker om dat ook te doen. Realiseer je: het is belangrijker iemand aan je te binden dan eenmalig een zo hoog mogelijk gift te krijgen. Een gift van €5,- is vele malen sneller en makkelijker opgehoest dan een gift van €50,- of meer. En maak het makkelijk! Als het online regelmatig doneren zonder moeite gaat, dus met een gebruiksvriendelijk formulier, zullen potentiële donateurs het ook sneller doen.

Als er dan maandelijks geld wordt gestort, al is het maar een paar euro, dan zijn deze donateurs ook sneller geneigd meer dan alleen die gift te doen. Ze geven sneller eenmalige giften gedurende het jaar, gaan naar evenementen en moedigen hun omgeving ook aan om te steunen. Een maandelijkse donateurs van €3 is dus van een veel grotere waarde dan een eenmalige donateur van €50. 

Een maandelijkse donateurs van €3 is dus van een veel grotere waarde dan een eenmalige donateur van €50. 

2. Gewoon aan je donateurs vragen. Maar wel aardig!

Durf simpelweg te vragen om een maandelijkse gift in plaats van een eenmalige donatie. Ook nadat iemand een keer geld heeft overgemaakt, kun je gerust vragen of hij of zij niet regelmatiger iets wil overmaken. Maar bedenk dan wel goed hoe je de vraag om geld aan donateurs formuleert.
En vergeet niet te vieren dat terugkerende donaties voor zowel jou als non-profit, als voor donateurs een uitkomst zijn. Start bijvoorbeeld een online campagne om jouw publiek te inspireren en uit te leggen waarom terugkerende giften zo voordelig zijn. Laat ook duidelijk zien waar het geld voor gebruikt wordt en dus hoe de donateur jouw missie helpt.
 

3. Geef je donateurs erkenning!

Liefst op een unieke wijze: van een bijzonder verhaal in jullie nieuwsbrief tot het organiseren van een evenement.  Zorg dat het om de donateur gaat en niet om jouw organisatie. Bedank de donateurs, luister naar en reageer op hun wensen en doe iets met de feedback die ze je geven. Zij zijn de helden die jouw werk mogelijk maken! 
 

MAAR, vermijdt keuzestress

Bovenstaande sluit aan onze ontdekkingen uit eigen onderzoek bij drie van onze grootste opdrachtgevers. Veruit de grootste groep van de donaties betreft eenmalige of maandelijkse donaties. De mogelijkheid om per jaar, halfjaar of kwartaal te doneren wordt vrijwel nooit gebruikt. Het is dan ook beter om deze keuze niet voor te leggen aan je donateurs, want extra keuzestress gaat ten koste van de conversie.

​Hoe je nog meer keuzestress bij je donateurs kunt voorkomen? Giftsuggesties! Lees daar meer over in onze blogpost over voorgestelde donatiebedragen.
 

Wat is dan de beste oplossing?

Testen is natuurlijk altijd het mooist. Wat voor de ene organisatie werkt, hoeft voor de andere organisatie niet zo te werken. Je zou kunnen beginnen om eens te kijken om standaard om een lage periodieke donatie te vragen. Bijvoorbeeld ergens tussen de €3 en €5 per maand. Benadruk met social proof en feit of beeld waarom dit zo de moeite waard is. Als dat niet voldoende oplevert kun je altijd terug naar eenmalig als standaard (wat de meeste doen). Dit scheelt vaak ook velden in het donatieformulier. Maar dan wel zo, dat het mensen ook de mogelijkheid geeft het om te zetten naar een maandelijkse donatie.

Wil je meer te weten komen over het werven van terugkerende donaties? Lees dan onze blogpost met vijf tips om meer periodieke donateurs te werven voor jouw non-profit.
10 tips voor een viral campagne Jurjen van Houwelingen

10 tips voor een viral campagne

Jurjen van Houwelingen

09 januari 2017 5 minuten
Als je een tuin hebt, dan weet je het wel als je een paardebloem ziet. Binnen de kortste keren staat je tuin er vol mee... Het bloempje heeft een briljant viraal principe meegekregen. Kleine zaadjes worden door de wind of een enthousiast kind makkelijk verspreid. Over een succesvolle viralgesproken... Elke nonprofit droomt ervan, een succesvolle viral campagne die zich als een virus vanuit social media over het internet verspreid en heel de wereld aansteekt.

Maar hoe doe je het? Wat zit er achter een viral campagne, video, foto of bericht? Wat werkt en wat niet? In deze blog geven we je 10 tips voor het maken van een viral campagne, gaan we in op het behouden en activeren van je publiek en geven we je drie mooie voorbeelden van viral campagnes van non-profits.

 

Wat is het geheim van een viral campagne?​​​

Laten we beginnen met een inkopper: social media. ​Een wereld zonder is inmiddels ondenkbaar. Twitter en Facebook zijn alomtegenwoordig en veel belangrijker dan we vaak denken. Het wordt ook niet voor niets op alle niveaus ingezet, zowel in het onderwijs om leerlingen (letterlijk) bij de les te houden, als door bedrijven om hun producten en diensten aan het publiek te brengen. Wie heeft bijvoorbeeld de aanstekelijke veiligheidscampagne 'Dumb ways to die' van de Australische Metro niet gezien?  

En denk eens aan goede doelen! Herinner je de ALS Ice Bucket Challenge nog? Wereldwijd werden mensen door elkaar uitgedaagd ijskoud water over zich heen te gooien, gevraagd om dit te delen op social media en een donatie te doen. Binnen een maand al werden er vele duizenden donaties gedaan. Zelfs Donald Trump deed er nog aan mee... 



Wat is in deze voorbeelden in ieder geval een overeenkomst? Ze inspireerden, amuseerden of shockeerden en werden ‘simpelweg’ gedeeld en nog eens gedeeld en gedeeld en gedeeld...
 

Nu jouw viral campagne! Hoe wordt je gedeeld?

Hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal, jouw campagne viral gaat? Bestaat er een formule voor viraliteit? Het lijkt soms een volslagen mysterie en een kwestie van geluk en toeval, maar is dat wel zo? Kijkend naar viral campagnes in het verleden, hebben we tien belangrijke elementen verzameld, om ervoor te zorgen dat jouw campagne een succes wordt en binnen no-time viral gaat. 

Hierbij hebben we ons onder andere laten inspireren door Jonah Berger, schrijver van het boek 'Contagious: Why Things Catch On'. Een aanrader! Volgens hem zijn er zes 'STEPPS' die ervoor zorgen dat jouw campagne (hoogst waarschijnlijk) viral kan gaan:

  • Social Currency: Zorg ervoor dat mensen je post willen delen, omdat het goed overkomt op hun omgeving.
  • Triggers: Met een makkelijk te onthouden boodschap blijf je 'top of mind'.
  • Emotion: Emotionele Posts worden over het algemeen genomen veel gedeeld.
  • Public: Je bericht is gemaakt om te delen.
  • Practical Value: Heeft het publiek er wat aan? Is je boodschap relevant?
  • Stories: Een goed verhaal spreekt mensen aan en zal sneller gedeeld worden.
 

1. Kies één social-mediakanaal

Content die gemaakt is om te delen, zal sneller en meer gedeeld worden. Kies een kanaal en richt je campagne voor dat kanaal in. Of je voorkeur nu bij Facebook, Twitter, Instagram, Youtube of ander social-mediakanaal ligt, de keuze is aan jou. Maar het is beter om een goed uitgewerkte strategie en een duidelijk en sterk profiel te hebben via een bewust gekozen kanaal, dan om je campagne uit te smeren over verschillende kanalen en jezelf onduidelijk te profileren. Bepaal wat op het door jou uitgekozen kanaal voor jouw organisatie het beste werkt. Denk in kwaliteit, niet kwantiteit. 
 

2. Richt je op een duidelijk afgebakende doelgroep

Als je voor een duidelijk afgebakende doelgroep schrijft, zal je campagne gerichter en efficiënter zijn. Als je helder in beeld hebt wie je doelgroep is, zal het ook makkelijker zijn een prikkelende en relevantere boodschap te formuleren. Mensen zullen het sneller waarderen, geïnspireerd raken en verder delen.
 

3. Kies voor originele of emotionele content

Verras en trek de aandacht van je publiek door iets unieks of misschien controversieels te doen. Het gaat erom dat je post of commentaar een sterke emotionele reactie oproept bij jouw publiek, waardoor ze eerder geneigd zijn het te delen met hun vrienden en netwerk. Mensen moeten enthousiast worden over iets wat jij post en het willen delen. Doe iets wat nog niet eerder is gedaan en doe het op een creatieve manier.
 

4. Speel in op huidige trends en gebeurtenissen

Het lijkt een open deur, maar als je inspeelt op iets actueels, zullen mensen sneller op jouw website terechtkomen en je posts delen. Simpelweg omdat er meer naar gezocht wordt via Google. Hou Twitter en nieuwswebsites daarom in de gaten, hier komen de laatste berichten binnen. 

En denk aan de pratische waarde van je bericht! Heeft je publiek er wat aan? Posts als 'tien tips voor', 'how to' en 'Wist je dat...', doen het niet voor niks lekker.
 

5. Ga voor een korte slogan en concrete boodschap

Een korte en sprekende boodschap wordt sneller en vaker gedeeld dan een langere uitleg over een missie, dit komt onder ander doordat een kortere pakkende tekst makkelijker wordt onthouden, zodat het langer en bij meer mensen 'top of mind' blijft.

Zorg ook dat de campagne op zichzelf staand al heel leuk, aantrekkelijk en spannend is. Het helpt bovendien als het niet per se als een reclame aanvoelt die je moet zien, maar een die je wilt zien en een die je wilt delen om goed over te komen op anderen (social currency). 

Deelbare informatie heeft een ‘social currency’ volgens Jonah Berger: 'it makes us look good to those around us.'

6. Zorg ervoor dat je goed te vinden bent

Neem vindbaarheid serieus! Potentiële volgers en supporters gaan na aanleiding van een bericht, viral video of foto jou online zoeken, dus zorg ervoor dat ze je makkelijk kunnen vinden. Noem je sociale netwerksite precies zoals je organisatie of campagne. Nogmaals, kies één sociaal netwerk en focus je daarop.
 

7. Let op trefwoorden en hashtags

Nu we het er toch over hebben: trefwoorden en hashtags zijn cruciaal als je gevonden wilt worden. Laat belangrijke woorden terugkomen in de titel van jouw blog of pagina, in de beschrijving van de campagne en in artikelen die over jouw campagne gaan. Voor bruikbare sleutelwoorden en hashtags kun je gebruikmaken van tools als de zoekwoordplanner van Google Adwords, en hashtagify.me. Let bij Twitter ook op populaire hashtags en trending keywords.
 

8. Maak een video

Mensen zijn van nature visueel ingesteld. Vandaar ook de bekende uitspraak dat beeld meer zegt dan woorden. We kijken liever een video dan dat we een tekst lezen. Bovendien onthouden we de inhoud ook beter! Het maakt niet uit welke draai je eraan geeft, video's doen het bijzonder goed op social media, dus maak er gebruik van voor een viral campagne.
 

9. ‘Sneeze’, laat je vrienden het werk voor je doen

De ‘sneeze’ is in dit geval geen symptoom van verkoudheid, maar het startpunt van een mogelijke ‘viral’. Het ‘virus’ van jouw intrigerende blog verspreidt zich immers het snelst als er een hele krachtige niesbui aan vooraf gaat. Dus nies niet alleen! Vraag collega’s, vrienden, familie, supporters en volgers om je boodschap te verspreiden. Wat? Jazeker.

Mensen zijn veel eerder geneigd om betrokken te zijn bij een campagne van iemand die ze persoonlijk kennen. Zet je netwerk dus goed in! En vergeet je netwerk ook niet van tijd tot tijd te bedanken. Dan voelen mensen zich gewaardeerd en je houdt ze betrokken.
 

10. Breid je netwerk uit, kies ‘super sneezers’

Ga op zoek naar organisaties of initiatieven met dezelfde missie of doelen als jouw campagne, kijk door welke mensen zij gevolgd worden en nodig die mensen of 'sneezers' uit om jouw campagne te volgen of te 'liken'. Een viral ontstaat dus niet zomaar uit het niets, er is een momentum nodig. Een stevige start is cruciaal. Jouw sneezers verspreiden het virus verder onder hun vrienden of volgers en vergroten het bereik exponentieel.

Hoge bomen vangen veel wind, dus bereik 'super sneezers' voor een viral campagne. Zorg ervoor dat je een bekend persoon hebt die jouw campagne ondersteunt en dit nieuws verspreidt onder zijn of haar netwerk. Terug naar de ice bucket challenge: doordat beroemdheden meededen, werd deze viral verder verspreid onder de vele volgers die zij hebben. 
 

Meer lezen over viraliteit?
We hebben een ebook geschreven over het opzetten van een (virale) campagne. Daarin zetten we de belangrijkste punten voor een virale campagne voor je op een rij.
Download hem gratis!
Download het ebook  
 

Hoe zorg je ervoor dat het publiek van je viral campagne ook actie onderneemt?

​Jeej! Je hebt een viral campagne opgezet! Nu nog al die aandacht vasthouden... Hou je influencers, je hoge en lage bomen, sneezers en super sneezers warm en betrokken bij je missie:
 

Creëer een relevante landingspagina bij je viral campagne

Mensen zien een video of bericht maar kort voorbij komen (afhankelijk van het social media kanaal dat je kiest, maar bij de meeste is dat zo). Zorg er daarom voor dat je publiek meteen door kan klikken naar een webpagina die over die ene missie gaan, speciaal voor jouw viral campagne. Hier kun je bezoekers stimuleren actie te ondernemen met inspirerende content en effectieve call to actions. Maak deze web of landingspagina wel ook herkenbaar. Het moet duidelijk bij de campagne en jouw organisatie horen.
 

Hou je publiek warm tussen al dan niet viral campagnes

Ontwikkel je netwerk en blijf mensen betrekken. Het gaat niet alleen om enorme hoeveelheid volgers, maar ook om wat ze doen. Zorg dat jouw volgers betrokken blijven en zich verbonden voelen met jouw campagne. Roep ze op tot concrete acties en handelen en laat hen weten hoe belangrijk ze zijn voor het verloop van jouw missie. Het succes van een campagne draait niet om de organisatie, het draait op de collectieve supporters. Bedank de mensen die actie hebben ondernomen, hoe groot of klein die actie dan ook zijn mag, en deel de resultaten van je campagne ook op je website en social media.

En je kunt veel uit je bedankpagina na een donatie halen! Hoeveel? Dat lees je in onze blog over deze bedankpagina.


Viral campagne people wave
Zorg dat mensen mee willen doen met jouw 'wave'.
 

Meer ideeën nodig? Unleash the Ideavirus!

Het idee dat iets viraal of viral kan gaan, bestaat al een tijdje. Al rond de eeuwwisseling schreef Seth Godin zijn ‘Unleashing the Ideavirus’ een e-book waarin hij onder andere het gebruik van ‘sneezers’ behandeld. De pdf is vrij te verkrijgen en te delen en vind je hier. Let op: deze versie is actueel tot en met september 2000 (nuttig desondanks). Voor nieuwe updates en meer kun je op Godin’s website terecht.
 

Drie inspirerende voorbeelden van een viral campagne


Wereld Natuur Fonds met 'The Last Selfie' op Snapchat

​Het WWF combineerde het bedreigde bestaan van diersoorten als panda's en chimpansees aan het concept van Snapchat, waar foto's na enkele seconden worden verwijderd. De diersoorten posten als het ware selfies die mensen vervolgens voor hun ogen zagen verdwijnen, net zoals de dieren straks niet meer zullen bestaan. Die koppeling sloeg aan en binnen de kortste keren werden de selfies tienduizenden keren geretweet, bereikten ze de helft van alle twittergebruikers en haalde de natuurorganisatie in drie dagen tijd een donatiebedrag op dat ze normaal in een maand werven.
 

Safe the Children met 'Most Shocking Second a Day Video' op Youtube

Van 9 kaarsjes op een taart voor een Brits meisje naar 1 kaarsje voor een gewonde dakloze in een vluchtelingenopvang. De boodschap: "just because it isn't happening here, doesn't mean it isn't happening'. Misschien heb je de indrukwekkende video van nog geen twee minuten wel gezien. De kinderrechtenorganisatie laat op schokkende wijze zien hoe het leven van een vluchteling binnen korte tijd compleet is veranderd. De video is inmiddels als bijna 57 miljoen keer bekeken en terecht een ​viral campagne.


 

ActionAid met 'All I want for Christmas is a goat'

Om meer traffic naar de website te trekken, kwamen de voorvechters voor een eerlijke wereld bij ActionAid rond kersttijd met het idee kerstmuziek te vermengen met het virale fenomeen van blatende geiten die als mensen klinken. Resultaat: een hilarisch kerstalbum dat zelfs terecht kwam op grote muziek-streaming websites als Spotify. Het album werd vergezeld door een video die meer dan 2 miljoen keer werd bekeken op youtube. De website trok een recordaantal bezoekers. ActionAid is een non-profitorganisatie die internationaal opereert en mensen in ontwikkelingslanden steunt om op te komen voor hun rechten.

Tips voor meer traffic op en naar jouw website Jurjen van Houwelingen

Tips voor meer traffic op en naar jouw website

Jurjen van Houwelingen

10 april 2017 3 minuten
Een donatieformulier dat slecht bezocht wordt, zal nooit veel opleveren. Dus naast het optimaliseren van het donatieproces zal een groot deel van het succes afhangen van het verkeer dat het proces in gaat, de traffic naar en binnen jouw website. Het een gaat niet zonder het ander. Maar hoe zorg je dan voor meer traffic en meer conversie?
 

Meer traffic naar je website

Tegenwoordig kun je op allerlei manieren mensen naar je website krijgen: Groupon Deals, Google Adwords, advertenties in de krant en meer. Een klassieke en altijd nog effectieve manier is het inzetten van banners op andere websites. De kwaliteit en inhoud van zo'n banner kan een groot verschil maken. Zo kun je met de juiste banners de traffic naar je formulier met meer dan 50% doen stijgen. Stel je voor wat een verschil dit onderaan de streep kan maken, zonder ook maar iets aan het donatieproces zelf te doen.
 
“In de horeca geldt de vuistregel: ‘ze eten je arm en drinken je rijk’. De vraag of je alvast iets wil drinken bij het uitreiken van de menukaart heeft naast gastvrijheid ook te maken met de omzet én de hoge marge daarop. Nu is het leuk als er aan tafel 7 veel drankjes worden omgezet, maar als tafels 1 tot en met 6 leeg zijn heb je een ander probleem.”


Advertenties: trek de aandacht met Google Grants

Met advertenties kun je ook meer traffic naar je website genereren. Google Grants is de non-profit versie van Google AdWords. Campagne voeren werkt hetzelfde als Google AdWords. Non-profit organisaties krijgen €9.100,- advertentietegoed per maand. Google zet zich zo belangeloos in voor Goede Doelen. Met het gratis tegoed van Google kun je dagelijks makkelijker worden gevonden in Google. Dit kan leiden tot meer traffic, een verhoging van het aantal donaties, of een toename in vrijwilligers die zich aanmelden bij jouw organisatie. Als je wilt dat wij je daarmee helpen kun je naar onze Google Grants pagina gaan.
 

Meer traffic en conversie binnen je website

Ook binnen je site is er veel winst te behalen als het gaat om traffic. Zorg dat je bezoekers altijd binnen één klik op een button op de donatiepagina kunnen komen.

Geef die button bovendien de juiste kleur; dit kan tientallen procenten meer traffic opleveren. Maar welke kleur? Iedereen heeft wel een favoriete kleur. Welke kleur geschikt is voor een CTA knop, is niet voor niets een van de langstdurende, en nog steeds actuele, discussies ter wereld, volgens Hubspot. Een slimme A/B-test zal je al een heel eind op weg kunnen helpen.

Laat zien dat het donatieformulier van jouw non-profit is
Het eerste dat je bezoeker ziet, is de vormgeving van het donatieformulier. Sluit het aan bij het doel waaraan wordt gedoneerd, leidt het niet teveel af? Hoe je formulier eruit ziet bepaalt direct en in grote mate hoe succesvol deze converteert. In dit artikel vertellen we je waar je op moet letten.
 
“Ze staan bij de ingang van de supermarkt en vragen of je iets mee wilt nemen voor de Voedselbank. Eigenlijk heb je haast, maar je wilt ook werken aan een eerlijke wereld. Dus snel vier potten pindakaas extra in je mandje, en door naar de kassa. Na de kassa kom je ze weer tegen. ‘Dank u wel! U mag uw donatie in de bakfiets bij de uitgang achterlaten.’ Eenmaal bij de uitgang kom je na enig rondkijken inderdaad een bakfiets tegen, halverwege het fietsenrek. Maar is dit wel de bakfiets van de Voedselbank? Je loopt toch maar even terug om te vragen of het wel de juiste is. En je had al zo'n haast.”
 
Het was prettig geweest als er een logo van de voedselbank op de bakfiets had gestaan. Een stuk duidelijker in ieder geval. Mensen willen zeker weten dat hun donatie goed aankomt. Voor online donatieformulieren geldt hetzelfde. De vormgeving van het formulier moet aansluiten bij het merk. Dit is het eerste wat je bezoeker ziet, nog voordat de inhoud van het formulier iets doet. Het is ook het eerste waarop een mogelijke donateur kan afhaken.

De invloed van vormgeving op de conversie van je formulier kan groot zijn. Zo kan het gemiddelde giftbedrag op een formulier dat in de huisstijl van het betreffende goede doel is gemaakt zo'n 40% hoger zijn. En, als er eenmaal een donatie is gedaan, is de kans op een opvolgende donatie veel hoger. Voor het opbouwen van een band met de achterban is het dus ook van cruciaal belang.
 

Nog een paar tips!

Ook de juiste plaatsing en vormgeving van de invulvelden zelf kan leiden tot een toename in conversie van 40% (!) En wees voorzichtig met teveel tekst: dat leidt af. Minder tekst kan je conversie meer dan verdubbelen!

We hebben ook een blog geschreven over de meest voorkomende fouten op donatiepagina’s. Hoe je deze kunt verbeteren lees je hier.
Online fondsenwerving: giftsuggesties op je donatieformulier Jurjen van Houwelingen

Online fondsenwerving: giftsuggesties op je donatieformulier

Jurjen van Houwelingen

17 april 2017 4 minuten

Door simpele knoppen met een vooraf ingesteld bedrag aan je donatieformulier toe te voegen, maak je het voor potentiële donateurs een stuk makkelijker. Er wordt vervolgens goed geconverteerd en meer gedoneerd.

"Don't make me think" is de titel van een van de meest gelezen boeken over usability, gebruiksvriendelijkheid op het web. Dit boek van Steve Krug geeft de belangrijkste regel al weg op de omslag: laat een bezoeker zo min mogelijk nadenken. Een bezoeker dwingen tot keuzes leidt maar al te vaak tot het verlaten van de site. Ook als het gaat om online fondsenwerving geldt dit credo.
   

Welk donatiebedrag is nou ‘normaal’ bij online fondsenwerving?

Een gemiddelde bezoeker die graag iets wil doneren online weet vaak niet welk bedrag 'normaal' is. Vooraf ingestelde donatiebedragen helpen de bezoeker om zich comfortabel te voelen bij zijn of haar gift. En dat merk je direct in de conversie op het formulier.

“Wie kent de twijfel niet: je bent uitgenodigd voor een feestelijke gelegenheid, zeg een deepavali-viering van je Hindoestaanse buren, en je hebt geen idee wat je wilt geven. Hoe fijn zou het dan zijn als iemand je kunt vertellen wat 'normaal' is: ‘Familieleden nemen €20,- mee en voor buren en vrienden is twee repen chocola een gebruikelijk cadeau.’ Omdat het goede buren van zijn, besluit je drie repen chocola te kopen. Jij blij, zij blij.”

Hoe fijn zou het dan zijn als iemand je kunt vertellen wat 'normaal' is: ‘Familieleden nemen €20,- mee en voor buren en vrienden is twee repen chocola een gebruikelijk cadeau.’

Te veel suggesties kunnen overigens ook leiden tot keuzestress. De bezoeker moet dan alsnog teveel keuzes overwegen. Minder suggesties kan leiden tot meer conversie én, afhankelijk van de suggesties, tot hogere gemiddelde giften.
   

Hoe bied je giftsuggesties aan?

De suggesties kun je op verschillende manieren aanbieden. De makkelijkste is misschien wel schriftelijk. In of bij het veld waar de donateur het giftbedrag in kan typen, kun je bijvoorbeeld een tekstje plaatsen als: "Voor € 50,- kan een kind in Peru een maand naar school"

Een andere en effectievere manier van online fondsenwerving is het aanbieden van meerdere vooraf bepaalde bedragen in de vorm van knoppen bij het donatieformulier. De vormgeving van die knoppen kan een groot verschil maken. Zo kan het vervangen van standaard radiobuttons met mooi vormgegeven knoppen de conversie makkelijk met 50% doen toenemen. Hoe de knoppen eruit zien, is dus van grote invloed op het succes van het donatieformulier.

Voor het donatieformulier van de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR, hebben wij bijvoorbeeld zulke knoppen gemaakt met concrete invulling van de bedragen:
  
Online fondsenwerving bij UNHCR: een mooi vormgegeven donatieformulier

Ook bij fondsenwerving geldt: Meten is weten

Zonder onderzoek naar jouw doelgroep en hoe die omgaat met donaties, blijft het giswerk welke voorgestelde bedragen je kunt weergeven. Het is dus niet alleen de vraag óf je giftsuggesties wilt doen, maar ook welke bedragen het beste werken voor jouw doelgroep. Het doen van de juiste suggestie kan van grote invloed zijn op de conversie van je donatieformulier.

“Zo'n vrijgezellenfeest organiseren is leuk, maar ook een hoop geregel. Want wat ga je doen met elkaar? Je wilt een goed feestje, want het blijft je beste vriend. Na lang wikken en wegen geef je de anderen drie opties: een weekend all-inclusive in een huisje in Limburg, een midweek in Londen of een weekendje Las Vegas. De volgende dag heb je de eerste drie afmeldingen in je inbox…”
  

Verschillende effecten van giftsuggesties

Bij fondsenwerving is het belangrijk om uit te vinden wat je donateurs uit zichzelf als giftbedrag zien. Een te laag voorgesteld bedrag kan ervoor zorgen dat mensen minder geven maar je bezoeker zal sneller afhaken als de suggesties ver boven budget zijn. Giftsuggesties, al dan niet voorgeselecteerd, kunnen dus diverse effecten hebben.

De belangrijkste zijn het "scale-back effect" en het "lower bar effect". De eerste resulteert in een lager geefbedrag per donateur, de tweede een hoger aantal donateurs. Beide effecten lopen met elkaar op; een hogere suggestie leidt vaak tot een kleiner aantal maar grotere donaties. De vraag is dan wat er gemiddeld per bezoeker wordt gegeven.
   

Niet te lage of te hoge donatiebedragen

Als er teveel opties zijn die ónder het 'natuurlijke' geefbedrag zitten kan dat conversie kosten. Vooral in de hoogte van de donaties is dit te merken. Maar verrassend genoeg kan het ook het aantal donaties negatief beïnvloeden.
Het hebben van teveel suggesties bóven het 'natuurlijke' geefbedrag zal mensen juist afschrikken en ten koste gaan van het resultaat. Als hier enkele lagere suggesties worden toegevoegd kan de conversie zelfs verdubbelen!
 

Stimuleer het “warm glow effect’ om vaste donateurs te werven

Bij (online) fondsenwerving speelt ook het "warm glow effect". Het geven van een donatie levert de donateur een goed gevoel. Als de geefsuggestie veel hoger is dan wat de donateur aanvankelijk wilde geven, kan dit leiden tot een vermindering van de "warm glow", ook al gaat de donateur wel mee met de suggestie. Dit effect blijkt niet altijd direct uit de cijfers, maar het kan een negatief effect hebben als deze gever later wordt aangeschreven of hij of zij wil overwegen een vaste donateur te worden.

Bij een onderzoek fondsenwerving voor een van onze eigen opdrachtgevers hebben we om deze reden de suggesties verlaagd. Het gemiddelde geefbedrag was hier was enkele procenten lager, het aantal donaties iets hoger. Echter, bij een hogere suggestie koos meer dan 10% voor een lager bedrag. Dit levert niet het gewenste warm glow effect op.

Zoals vaak geldt ook bij fondsenwerving: meten is weten. Pas als je goed weet wat je achterban wenst en verwacht kun je gericht actie ondernemen.

Deze blog maakt onderdeel uit van een serie rond online fondsenwerving. Andere posts in deze serie: 

12 tips voor een e-mail met impact Liza Koppenrade

12 tips voor een e-mail met impact

Liza Koppenrade

03 april 2017 4 minuten
E-mailmarketing is misschien nog wel de krachtigste tool om je doelgroep te bereiken. Iedereen controleert zijn e-mail, dus je heb hele grote kans dat jouw bericht op zijn minst is gezien. Anders dan bij tweets, die binnen een minuut al uit het zicht verdwenen kunnen zijn of Facebook posts waarvan je nog niet eens weet of ze wel in de tijdlijn van je doelgroep verschijnen. Daarnaast kun je, zeker als je gebruik maakt van segmenten, relevante e-mails sturen, passend bij de interesses van de ontvangers. Maar hoe doe je dat, ijzersterke e-mails schrijven en versturen? 
 

Onze e-mail tips:


Om je te helpen hebben we 12 tips onder elkaar gezet voor emails met meer impact.


1. Stel je zelf deze drie vragen: is het relevant? Is het urgent? Is het emotioneel? 

De heilige graal van een fondsenwervende boodschap is dat deze relevant, urgent en emotioneel is. Stel jezelf altijd deze vraag voordat je je nieuwsbrief gaan versturen? Is de boodschap relevant voor de lezer? Zit hij/zij er op te wachten? Heb ik echt iets van meerwaarde in de mail zetten? Is het urgent? Gaat het over het 'nu'? Ook dat is belangrijk om lezers te activeren. En hoe doe ik dat? Het beste werkt een emotioneel appél. Mensen moeten geraakt worden. Zit dat voldoende in je call to action? 
   

2. Vraag om feedback

Als je oprecht om een mening vraagt, zullen mensen reageren. Zolang je leden maar niet gaat bestoken met mails, herinneringsmails, ‘laatste kans om nog te reageren’-mails, nog meer enquete of review mails en ga zo maar door…
En zorg voor usability! Mensen moeten, bij wijze van, met één druk op de knop hun feedback kunnen geven.
 

3. Schrijf persoonlijk

E-mail geeft je de mogelijkheid jouw merk menselijk te maken. Humanize your brand! Schrijf als een mens, want de inbox is een vrij intieme plek. Jouw mail komt toch een beetje in het privédomein van je abonnee terecht. Het is prima om over uitdagingen, obstakels of zelfs mislukkingen te praten. En praat vanuit een ik persoon, bijvoorbeeld de directeur.


4. Voeg downloadbare content toe

E-mail is het perfect platform om bestanden te delen. Marketing e-mails bevatten meestal geen bestanden, omdat de focus op berichten, CTA’s en design ligt. Maar waarom zou je het niet doen? Je mail heeft dan voor de lezer meer nut en het doet hem of haar uiteraard een plezier om een cadeautje in de bijlage te vinden.
 

5. Voor meer conversie: zeg wat lezers moeten doen!

Wees duidelijk en direct over wat je van je lezers verwacht. Maak de vervolgstap in je mail glashelder om conversie te stimuleren. Het moet voor de lezer niet ander dan logisch zijn om op de link te klikken en naar de website te gaan.
 

6. Houd je lezer scherp, maak nieuwsgierig

Je wilt dat je lezers weten wat ze kunnen verwachten van jouw e-mails, maar verklap niet alles! Zorg dat ze wel weten dat ze content toegestuurd krijgen, maar niet welke… zodat ze jouw mail graag willen lezen om erachter te komen wát ze dan precies van je hebben ontvangen.

Maak de lezer met je e-mail nieuwsgierig
 

7. Gebruik knoppen in je e-mail

Als je wil dat mensen gaan klikken, zorg dan dat er een knop in je mail staat. Je kunt vervolgens met A/B testen erachter komen wat voor een knop bij wie het beste helpt: al dan geen kleur, wel of geen 3D effect en de tekst ‘Doneer nu’ of ‘klik hier om te doneren’...
 

8. Speel in op trends en actualiteiten

Door in te spelen op trends en actualiteiten, geef je jouw mails een bepaalde urgentie. Je moedigt lezers aan je mail te openen, omdat de informatie die je deelt nu nog van waarde is, maar straks niet meer. En lezers willen liever niets missen.
 

9. Bedank je lezer

Een eenvoudig bedankje is de meest gemakkelijke manier om je mails een menselijke tone of voice te geven. Laat je lezers weten dat je blij bent dat ze zich geabonneerd hebben, dat ze doneren of dat ze zich als lid hebben aangemeld. Het voelt goed aan beide kanten. Lees ook onze blog over de belangrijkste functies van je bedankpagina.
 

10. Gamify: maak er een spelletje van

Er bestaat een reden waarom spelletjes zo verslavend kunnen zijn. Het spelelement en het het feit dat je beloont wordt voor je prestaties, stimuleert gebruikers om het nóg een keer te doen of om meteen het volgende level te spelen. Deze psychologie kun je ook voor e-mailmarketing gebruiken: ‘gamification’. Deel bijvoorbeeld badges of sterren uit of geef kleine verrassingen aan degenen die iets lezen, downloaden of ergens op klikken. Het is een innovatieve manier om lezers te stimuleren jouw e-mails te openen, te lezen en uiteindelijk ook te converseren.
 

11. Gebruik de piramidemethode

Stel je e-mail zo op dat je in de onderwerpregel en bovenaan de mail de aandacht trekt. Vervolgens stimuleer je dat de lezer verder naar beneden scrollt door een bepaalde verwachting te creëren en interesse te wekken. Onderaan zorg je uiteindelijk voor een Call To Action. Zo leg je, niet alleen in tekst, maar ook in design, een bepaalde lijn aan in je mail en focus je op alleen datgene dat je wilt dat mensen lezen en doen.
 

12. Segmenteer al bij het inschrijven

Als mensen zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief, wil dat zij gepersonaliseerde content krijgen toegestuurd. Althans, zo veel mogelijk. Door ze bij de inschrijving al aan te laten geven of zij man of vrouw zijn, in welke leeftijdcategorie ze vallen of over welke onderwerpen zij meer willen weten, kom je al een heel eind!
 

Bronnen

Voor nog meer e-mailmarketing tips kun je hier kijken: https://www.getvero.com/
Vijf ideeën om je donateurs te activeren Liza Koppenrade

Vijf ideeën om je donateurs te activeren

Liza Koppenrade

29 maart 2017 5 minuten
Voor print, e-mail, maar vooral voor social media zijn er diverse soorten content die jouw donateurs, leden en vrijwilligers gegarandeerd zullen inspireren om actie te ondernemen voor jouw missie. Interessant? Word dan een meester in het vertellen van een succesverhaal! Creëer urgentie, zet sprekende statistieken en prikkelende quotes in en dat allemaal met zo nu en dan een vleugje humor. Dat zal niet zomaar binnen een dag lukken, vooral als je het wil perfectioneren. Maar als je het eenmaal onder de knie hebt, zullen de online communicatie en fondsenwervende campagnes van jouw non-profit absoluut meer succes ervaren!
 

Donateurs activeren in vijf thema's:

Door onderstaande thema’s te gebruiken in jouw contentstrategie, zullen jouw bereik en online zichtbaarheid groeien en kunnen Facebook likes uitgroeien tot het ondertekenen van een online petitie of zelfs een donatie.
 

1. Succesverhalen

Donateurs lezen, zien en horen graag over de vooruitgang van jullie missie. Daarbij willen ze ook weten dat hun donaties voor zichtbare resultaten zorgen. Het is dus cruciaal om jouw publiek te voorzien van informatie over de vorderingen in jullie projecten, als je wilt dat ze zich blijven inzetten voor jouw non-profit.

Ook als jouw organisatie aan deprimerende kwesties werkt en er (nog) weinig voortgang is te zien, moet je blijven delen. Er zijn altijd verhalen die gebruikt kunnen worden om succes te laten zien. Positiviteit wint het van negativiteit op social media. Jouw donoren en leden liken en retweeten positieve verhalen meer dan deprimerende berichten. Ze krijgen namelijk via andere media al genoeg slecht nieuws binnen en willen een ander geluid vanuit non-profits horen.
 

2. Speel in op urgentie

Het benadrukken van urgentie, wordt en is al veel gedaan in online communicatie en met fondsenwerving. Als je weet dat er een naderende deadline is en er binnen beperkte tijd actie moet worden ondernomen, ben je sneller geneigd dat ook te doen. Dit verklaart waarom er vaak meer gedoneerd wordt in tijden van crisis. Denk aan giro 555.

‘Doneer! We hebben al jouw hulp NU nodig, niet pas over een paar weken!’

Non-profits die er in slagen verhalen te vertellen die hier goed op inspelen, kunnen erg succesvol zijn met hun fondsenwervende campagnes. Het inspelen op een gevoel van urgentie werkt vooral goed op social media. Naast positieve berichten, worden posts die inspelen op actualiteiten en dringende zaken ook veel gedeelt en geliket.
 

3. Deel statistieken

Het gebruik van statistieken in je contentstrategie is een must. Cijfers kunnen boekdelen spreken. Je kunt bijvoorbeeld een webpagina aanmaken, waarop je een aantal statistische gegevens deelt die het belang van jouw missie onderstrepen. Post vervolgens om de zoveel tijd een statistisch rapport of enkele cijfers op social media, die naar deze pagina linken. Niet alleen zullen deze posts veel gedeeld en geliket worden, de pagina zelf zal een van je meest bezochte landingspagina's zijn.

Het is bijna het tegenovergestelde van het succes van positieve berichten. Juist indrukwekkende, soms zelfs schokkende cijfers, kunnen ervoor zorgen dat iemand besluit actie te ondernemen. Een tip: Het presenteren van de cijfers met sprekend beeld zal nog beter werken.
 

4. Post quotes

Je hoeft niet lang in Google, Bing, of andere zoekmachines te zoeken om een aantal inspirerende quotes over allerlei onderwerpen te vinden, die gebruikt kunnen worden door jouw non-profit. Post deze quotes in tekstvorm of als afbeelding op social media en het zal altijd wel voor reacties zorgen en interactie stimuleren.

Maar let op! Het is een goede tactiek, zolang de quotes niet al te veel zijn gebruikt. Aan fondsenwerving gerelateerde quotes, kun je ook altijd jouw donateurs vragen en tevens je band met hen versterken.
 

5. Humor in je berichten

Misschien wel de lastigste van de vijf en niet altijd geschikt, afhankelijk van het onderwerp. Goed gebruik van humor kan voor meer interactie en vooral populariteit zorgen. Het vereist wel veel creativiteit en een gezonde dosis sarcasme. Maar als het op de verkeerde manier wordt gebruikt, kan het controversieel zijn en een nare smaak bij jouw publiek achterlaten.

Voor meer focus, leuke reacties en om positieve emoties te triggeren, worden er overal, ook bij non-profits, online plaatjes van schattige jonge dieren gedeeld; met bijzonder goede resultaten (!) Het uploaden van dergelijk beeld is zelfs bevorderlijk in die zin, dat ze de productiviteit op het werk verhogen. Je donateurs activeren, zullen ze dan ook zeker.

Aan de slag dus!

Donateurs activeren met afbeeldingen van jonge dieren ;)

Bovenstaande ideeën om je donateurs te activeren, kun je heel goed gebruiken in blogs. Schrijven jullie al een blog? Hier zijn zeven redenen om dat als non-profit te gaan doen!


Bronnen:

Voor deze blog hebben we gekeken naar het boek ‘Mobile for Good: A How-To Fundraising Guide for Nonprofits’, geschreven door Heather Mansfield en haar blog 'Nonprofit Tech for Good', en het voor jullie in klare brokken vertaald. Met de vooronderstelling dat alle communicatie en fondsenwerving nu al, maar straks helemaal online plaatsvindt, legt Mansfield stap voor stap uit wat de beste strategie is voor non-profits. 

Hoe gebruik je de #hashtag? Liza Koppenrade

Hoe gebruik je de #hashtag?

Liza Koppenrade

28 maart 2017 3 minuten
De hashtag, ook wel het ‘hekje’, wordt op social media gebruikt om content te categoriseren. Het idee is - en dat weet je misschien al wel - dat je het ‘hekje’ gebruikt in combinatie met kernwoorden, of al dan niet overkoepelende termen, die jouw social-mediapost in één keer samenvatten. Als je hashtags op een juiste manier gebruikt, is de kans groot dat jouw relevante content meer en sneller gevonden wordt. En wie wil dat nu niet?

Hashtags werden voor het eerst gebruikt toen twitter op het online toneel verscheen. Ze helpen je de zichtbaarheid van je berichten te verbeteren en geven een boost aan het aantal gedeelde social-mediaposts. Maar als je ze op een foute manier gebruikt, zal het averechts werken en heeft het een negatieve invloed op je geloofwaardigheid...
 

Hoe gebruik je de hashtag dan goed?

Een goede hashtag is gedenkwaardig, uniek en relevant. Zorg dat ze makkelijk te onthouden zijn en maak ze niet te breed, zodat ze snel te vinden zijn. Je kunt hashtags gebruiken die al bestaan, of je kunt ze zelf bedenken. Er zijn verschillende tools die je helpen om veel voorkomende hashtags te vinden. Dit zijn 'What the Trend', 'Twitonomy', 'RiteTag' en 'Hashtagify.me'.
 

7 richtlijnen voor een sterke hashtag:

  1.  Wees bewust van een gepaste hashtag op elk afzonderlijk sociaal netwerk;
  2.  Gebruik hashtags die passen bij je merk;
  3.  Creëer hashtags voor promoties;
  4.  Houd het kort en gebruik ook niet teveel hashtags per post;
  5.  #GeefElkWoordEenHoofdletter;
  6.  Gebruik hashtags in Twitter Chats;
  7.  Vermijd spaties en het @pelstaartje.
 

Het gebruik van de hashtag verschilt per social-mediaplatform

Als je eenmaal weet wat voor jouw goede hashtags zijn of hoe je de juiste hashtags kan vinden, is het zaak om ze ook op de juiste manier te gebruiken. Er zijn per sociaal netwerk richtlijnen waar je op moet letten:
 

Hashtags, liever niet op Facebook

Het zou een betere vraag zijn óf je wel hashtags moet gebruiken op Facebook. Het blijkt dat deze niet altijd bijdragen aan de betrokkenheid van jouw Facebookgemeenschap. Het kan betekenen dat je ze beter achterwege kunt laten, of dat je het in ieder geval rustig aan doet. Berichten met een hashtag ontvangen slechts 0,80% viraal bereik, ten opzichte van 1,30% van berichten zonder.

Gebruik dus gerust een hashtag in je Facebookpost. Maar hou je in!

Meer tips voor een succesvolle Facebookpagina? Lees dan Zita's blog hierover.


Betrokkenheid door hashtags op Twitter

Hou het gebruik van hashtags beperkt tot ongeveer twee à drie per tweet. Dit zorgt ervoor dat de betrokkenheid groeit met 21%. Als je er meer plaatst daalt de betrokkenheid naar minder dan 17%.
 

Gebruik relevante hashtags op Instagram

Foto's met meer dan elf hashtags zorgen voor de meeste interactie. Maar als je té veel gebruikt, gaat het lijken op SPAM. Zorg ervoor dat, als je er veel gebruikt, ze wel allemaal relevant zijn.

Welke hashtag je kunt gebruiken als non-profitorganisatie
 

Hashtags op Pinterest, less is more

Bij het plaatsen van een hashtag in de beschrijving van je Pinterest, kunnen leden klikken op vergelijkbare content voor deze zoekwoorden, niet per se voor alleen de hashtag. Als je besluit om hashtags te gebruiken op Pinterest, onthou dan: less is more. Pinterest brengt de waarde van je Pin zelf omlaag als je er teveel gebruikt. De beste manier om ze hier te gebruiken is door gebruik te maken van aangepaste hashtags waar mensen op klikken als ze je eigen gerelateerde Pin zien. Dit is beter dan het leiden naar een bredere categorie.
 

Automatische hashtags op Google+

Op Google+ worden hashtags automatisch toegekend aan je posts. Je kunt ze wel aanpassen of eigen toevoegen. Je kan ze ook in de reacties toevoegen. Normaal gesproken zijn net als bij twitter twee à drie hashtags hier een goed aantal. Zo heb je kans dat je post meer gezien worden.
 

Hashtags (in de reacties) op YouTube

De hashtags worden op YouTube het meest gebruikt in de reacties. Je kunt ze wel gebruiken om de content die je gevonden hebt te categoriseren op onderwerp, door het gebruik van keywords als de fundering van je hashtags.

Neem onze tips ter harte en ga aan de slag. Wees creatief en probeer het een en ander uit. Kom met een unieke, tijdloze hashtag die jouw online aanwezigheid tot een ander level tilt. En zorg dat je doelgroep jouw content makkelijk vindt.
De vijf belangrijkste functies van je bedankpagina na een donatie Jurjen van Houwelingen

De vijf belangrijkste functies van je bedankpagina na een donatie

Jurjen van Houwelingen

23 maart 2017 3 min

Het blijft mij verbazen hoe weinig aandacht goede doelen geven aan de bedankpagina na een donatie op de website. Hoewel zelfs de hele donatieflow nog bij veel te veel goede doelen zwaar onder de maat is, komt de bedankpagina binnen die flow er veelal het bekaaidst vanaf... 


Daarom, beste fondsenwervers out there, hier vijf belangrijke functies...
 

Waar kun je de bedankpagina voor gebruiken?

 

1. Je bedankpagina is de landingspagina na een succesvolle donatie. Track er donaties mee in Google Analytics. 

Het is een relatief kleine moeite die veel inzicht en data oplevert. In Google Analytics kun je makkelijk een ‘funnel’ inrichten waarbij je exact kunt bijhouden hoeveel bezoekers bijvoorbeeld op de donatieknop klikken, hoeveel er vervolgens een tweede stap in gaan en hoeveel er vervolgens op je bedankpagina belanden. Zo’n trechter geeft heel mooi weer hoeveel uitval er is op elke stap. Stel je hebt 10.000 bezoekers op je homepagina per maand. 5% klikt op je donatiebutton of een andere call to action die de donatieflow start. Dat zijn dus 500 bezoekers. Vervolgens belanden er maar 50 op de bedankpagina. Dan weet je dat 90% wel een soort van intentie heeft om te doneren maar ergens in de flow toch besluit te stoppen. Dat is cruciale informatie omdat je dan kunt achterhalen waar het misgaat en dit waarschijnlijk wel kunt verbeteren. Je kunt je voorstellen als je de ‘conversie’ van 50 donaties in de maand kunt verdubbelen, dat dit al om duizenden euro’s per jaar kan gaan…


2. Bedank je donateur (duh...)

I know. Dit lijkt een inkopper. En toch doen veel goede doelen dit echt zwaar onder de maat. Ik heb zo vaak gezien dat ik na een donatie op een karige pagina kwam met een zinnetje 'uw donatie is geslaagd' of iets dergelijks. Ik maak geen grapje. Zelfs een bedankje kon er soms niet vanaf. En de zin 'bedankt voor uw donatie' is ook niet echt inspirerend natuurlijk. Deze persoon heeft zojuist een donatie gedaan! Jullie werk gesteund. Dit is bijzonder en verdient aandacht! Als ik iets koop bij Coolblue krijg ik daarna een grappig filmpje van de CEO himself die me verteld hoe het nu verder gaat. Dat geeft een fijn gevoel.

Als ik iets koop bij Coolblue krijg ik daarna een grappig filmpje van de CEO himself die me verteld hoe het nu verder gaat. Dat geeft een fijn gevoel!


Een leuk videootje over het werk van jullie organisatie met een persoonlijk bedankje van de directeur of een veldwerker is zo gemaakt misschien het minste wat je kunt doen. Er zijn natuurlijk tal van creatieve manieren te verzinnen om je donateur echt op een leuke manier te bedanken... Geef ze een top gevoel!
   

3. Onderstreep nogmaals de impact die ze met hun donatie mogelijk maken.

De bedankpagina is een belangrijk punt in de journey van je donateur. Eentje die mijns inziens zwaar wordt onderschat. Op de bedankpagina kun je nogmaals reinforcen wat jullie kunnen doen dankzij de donatie die zojuist is gedaan. Een prachtige kans om jullie verhaal, jullie droom, jullie missie nog een bondig neer te zetten. Misschien kun je het wel heel concreet maken (dat verschilt natuurlijk per organisatie) wat er voor €10 of €25 gedaan kan worden. Het liefst natuurlijk een voorbeeld wat precies aansluit bij de donatie die zojuist gedaan is.
   

4. Verras nieuwe donateurs en maak ze blij!

Als je het goed geregeld in je donateurs relatie management systeem (Je CRM, zoals Salesforce of Microsoft Dynamics) en als je een koppeling hebt met je website (als dat niet zo is, kom eens praten zou ik zeggen...) dan kun je weten wie zojuist de donatie heeft gedaan. Is dat iemand die al bekend is of is deze persoon compleet nieuw voor jullie? Op basis van deze data zou je bedankpagina kunnen customizen. Een bestaande donateur wil je mogelijk met een andere service verassen dan een nieuwe donateur. Ik droom hier een beetje, maar hoe gaaf zou het zijn als een bestaande donateur na zo'n donatie even iets te zien krijgt over zijn historie met de organisatie? Zo van, "wat gaaf dat je al 3 jaar met ons optrekt. Op datum x deed je je eerste donatie. Sinds die tijd hebben we dit en dat bereikt..." Dat is je donateur nog eens verrassen! Of voor een nieuwe donateur iets in de trant van "he, we kennen je nog niet! Wat leuk dat je betrokken wilt raken. Hier zijn een paar mogelijkheden om op de hoogte te blijven van wat we zoal doen met de €25 die jij zojuist hebt gedoneerd".

Eerlijk is eerlijk, zulke custom bedankpagina's heb ik nog niet gezien. Maar kun je je voorstellen wat dat doet met de donateur? Kun je je voorstellen wat voor gevoel dat achterlaat? De techniek is er. Het is echt niet super ingewikkeld om dit te realiseren.
    

5. Moedig je donateur aan om te sharen via social of email.

Als je het bovenstaande gelezen hebt en hebt toegepast.... Dan is die donateur superblij met jullie. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Als je dan op een goede manier vraagt aan de donateur of hij naast zijn donatie het werk zou willen steunen door nu zijn (sociale) netwerk in te zetten voor jullie dan is de kans heel groot dat hij of zij dat zal doen. Een makkelijke kans om meer betrokken bezoek te genereren naar je website. Kortom, in alle gevallen onontbeerlijk op een goede bedankpagina.

Dat waren ze. De vijf belangrijkste functies van je bedankpagina in een donatieflow. Delen = fijn en ik ben benieuwd of er nog mensen zijn die belangrijke functies kunnen toevoegen. Ik hoor ze graag!

​En wil je meer weten over hoe jij je donatiepagina's en formulieren kunt verbeteren? Lees dan mijn blog over de zes meest voorkomende fouten op donatiepagina's.

Bedankje lezen blog bedankpagina na donatie
In vier stappen naar de basis van een social-mediastrategie Liza Koppenrade

In vier stappen naar de basis van een social-mediastrategie

Liza Koppenrade

06 maart 2017 3 minuten
Het is misschien wel de meeste gehoorde roep als het gaat om de online activiteiten van een non-profitorganisatie: "Social media, we moeten er iets mee!". Maar wat? Hoe? En waar begin je? Vaak ontbreekt binnen de organisatie nog de know-how om hier op een pragmatische manier mee om te gaan en een route uit te stippelen tot een succesvol social-mediaplan. In onderstaande stappen helpen we je een scherper beeld te krijgen van de basis van een social-mediastrategie voor jouw non-profit.
 

Een social-mediastrategie in 4 stappen:

 

1. Zorg dat je verhaal helder is

Wat doen jullie nou eigenlijk als organisatie? Wat is jullie unieke bijdrage aan de wereld? Hoe maakt de organisatie het verschil? Als je niet kort en beknopt, bijvoorbeeld in de 140 karakters van een twitterbericht, kunt vertellen wat je doet, moet je hier beginnen.

Op het internet gelden andere regels dan in offline communicatie. Je hebt soms letterlijk enkele seconden de aandacht en je zult deze heel scherp moeten benutten. Er is geen sprake van een acceptgiro mailing die nog even rustig op de keukentafel blijft liggen. Daarom werken online campagnes vaak beter dan een soort vaag en algemeen ‘dit is onze missie’-verhaal. Hoe goed deze ook is.
 

2. Begin met luisteren

Veel organisaties hebben het gevoel dat ze iets met sociale media moeten doen, maar hebben vervolgens geen idee wat er online speelt. Ze leggen vaak de nadruk op ‘zenden’, maar slaan daarmee de plank volledig mis in social-medialand. Onze tip: begin met luisteren.

Breng in kaart waar, door wie en hoe er over jouw organisatie en vakgebied wordt gepraat. Waar gaan de discussies over? Wat doet de ‘concurrent’? Wat wordt er gezegd over belangrijke en voor jouw relevante onderwerpen?

Met tools als ‘tweetdeck’ en ‘hootsuite’ kun je makkelijk zoeken op keywords. Maak eens lijstje van woorden waarvan jij denkt dat ze interessant zijn en meet hoeveel, hoe vaak en wat er online wordt er gezegd met of over deze termen. Kijk daarnaast ook eens op LinkedIn en zoek of er discussiegroepen zijn die praten over vakgebied. Vergeet bovendien ook niet te googlelen naar interessante websites of fora binnen jouw vakgebied en luister!

Social-mediastrategie


3. Stel doelen op voor je social-mediastrategie

Waarom zou je gaan twitteren als non-profitorganisatie? Of waarom een fanpage op Facebook? Waarom doe je wat je doet? Wat zijn de concrete doelen die je hoopt te bereiken met een social-mediastrategie?

Zonder concrete doelen bereik je weinig. Dat geldt online net zo goed als offline. Verwoord voor jezelf wat je hoopt te bereiken. Misschien eerst abstract, je wilt bijvoorbeeld een betere ‘top-of-mind’ positie creëren onder je doelgroep of een stuk authenticiteit communiceren, maar ook concreter: Ik wil in drie maanden van 100 naar 500 volgers op Twitter en ik wil 800 Facebooklikes aan het einde van dit kwartaal. Wees realistisch, stel duidelijke doelen op en denk na hoe je die doelen kunt bereiken!
 

4. Kies je doelgroep

Wie is de doelgroep die je hoopt te bereiken met je social-mediastrategie? Nu je op papier hebt wat je wilt bereiken moet je ook in kaart brengen op wie je jouw social-mediapijlen gaat richten. Hoe specifieker hoe beter natuurlijk, maar stel jezelf vooral ook vragen als: Kent de doelgroep jouw non-profitorganisatie? Hoe zouden ze je kunnen leren kennen? Wat vindt jouw doelgroep belangrijk? Wat voor consequenties heeft dit voor de toon van je communicatie? Welke woorden kies je? Op welke boodschap ga je inzoomen omdat deze het meest aansluit bij de doelgroep.
 

Op naar de volgende stap in je social-mediastrategie!

Als je weet wat je wilt vertellen, aan wie je het wilt vertellen en wat je ermee wilt bereiken, heb je de basis gelegd voor een social-mediastrategie. Wil je verder aan de slag met social media voor jouw non-profit? Dan kun je de vervolgstappen vinden in het vierde deel van onze blogreeks over online campagnes, ‘Aan de slag met een social-mediastrategie’, of ons stappenplan om concreet aan de slag te gaan met een social-mediastrategie voor non-profits.

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x
Om u beter van dienst te zijn, maakt gopublic.nl gebruik van cookies » Meer informatie