Cloud

Blog

We delen graag onze kennis. Ontvang eens in de maand de laatste artikelen in je mailbox.
 

Monday Mashup 18/02

VERS VAN DE PERS

Monday Mashup 18/02

Floor Burg

Floor Burg

18 februari 2019 3 minuten
Monday Mashup 04/02 Floor Burg

Monday Mashup 04/02

Floor Burg

04 februari 2019 4 minuten
Het is weer tijd voor een Monday Mashup: alle nieuwtjes en weetjes die je nog niet wist op een rijtje.



1. Eigenaar van Instagram ei onthuld

Een paar weken geleden schreven wij er al over: de meest gelikete foto van een ei op Instagram.

Wie er achter zat, was tot een paar uur geleden nog niet bekend. Inmiddels is het ei opengebarst en heeft de non-profitorganisatie Mental Health America onthuld eigenaar te zijn van de foto.

Dit werd bekend gemaakt tijdens de commercial break van de Super Bowl, het grootste sportevenement in Amerika. In de commercial van Mental Health America is te zien hoe het ei breekt door sociale media druk. De boodschap is duidelijk: mensen oproepen die ook stress ervaren door sociale media kunnen hulp zoeken bij de non-profit organisatie.

Een krachtige boodschap op een subtiele wijze overgebracht. Wij vinden ‘m geslaagd. Wat vind jij?

Bekijk de commercial hier.


2. Vier tips hoe je influencer marketing moet inzetten

Ga jij binnenkort een samenwerking aan met een influencer? Werp dan eerst even een blik op dit rapport: de toekomst van influencer marketing.

Voor dit onderzoek zijn maar liefst 500 consumenten tussen de 18 t/m 34 jaar en meer dan 1000 marketeers ondervraagd. Er is gemeten hoe deze groepen over influencer marketing denken en wat de toekomst van influencer marketing gaat zijn.

Interessant!

Wat blijkt: meer dan de helft van de groep consumenten geeft aan wel eens beïnvloed te zijn door een influencer. Ze hebben het product gekocht dat werd gepromoot via social media. De groep geeft hierbij aan snel te kunnen zien dat het om een samenwerking gaat.

En op zich is dat geen probleem, maar houd dan wel rekening met de volgende punten:

1. Zorg voor geloofwaardige, transparante en authentieke content.

2. Het product of de dienst dat wordt gepromoot moet aansluiten bij de identiteit van de influencer.

3. Ga voor een samenwerking met micro-influencers (minder dan 100K volgers); zij komen geloofwaardiger over dan macro-influencers en zijn vaker authentieker.

4. Wil je dat de samenwerking echt succes gaat boeken? Zorg er dan voor dat de influencer een dialoog aangaat met haar of zijn volger; hierdoor stijgt het engagement.

Lees hier het volledige rapport.

 

3. Hoe je social media WEL nuttig kan gebruiken

Je hoort het tegenwoordig steeds meer: social media detox. Voor een (korte) periode niet bereikbaar. Het geeft je geest rust en laat je focussen op dingen die belangrijker zijn dan doelloos scrollen door je Instagram- of Facebookfeed.

Een mooie uitdaging. Maar is dit wel realistisch wanneer je marketeer of online fondsenwerver bent? Je bent dan immers afhankelijk van social media.

Daarom een aantal tips om hoe je WEL social media nuttig kan gebruiken. Je leest het hier.

Benieuwd naar hoe je social media voor je achterban nuttig interessant maakt? Eerder schreven wij een blog met 5 tips voor ijzersterke content.
Monday Mashup 28/01 Floor Burg

Monday Mashup 28/01

Floor Burg

28 januari 2019
Monday Mashup #2.
Alles wat je moet weten en nog niet wist.
 

1. 6 psychologische benaderingen die je kunt toepassen op je contentmarketing

Een overtuigende en verrassende campagne maak je niet zomaar. Daar gaan veel creatieve en strategische sessies aan vooraf. Het vinden van de juiste boodschap, het juiste kanaal en het juiste moment is nou eenmaal lastig. Wil je er zeker van zijn dat je campagne slaagt?

Luister dan even naar deze podcast.

In deze podcast worden 6 psychologische benaderingen uitgelegd die je kunt toepassen op je contentmarketing. Het legt uit hoe mensen online beïnvloedbaar zijn en hoe je jouw contentmarketing naar een hoger level kan tillen.

Luister ‘m hier. 

 

2. Hoeveel Nederlanders Facebook in 2018 hebben verwijderd

Dat steeds meer mensen twijfelen om hun Facebookaccount te verwijderen, is niets nieuws. Het vertrouwen in het platform is het afgelopen jaar enorm gedaald en steeds meer mensen vragen zich af wat er met hun persoonlijke gegevens wordt gedaan. Dat is misschien ook wel terecht. Vooral als je deze documentaire hebt gezien.

Maar hoeveel mensen daadwerkelijk de ballen hebben gehad om zich te distantiëren van het platform, was tot afgelopen week nog niet bekend.

Wat blijkt?

In 2018 hebben 200.000 Nederlandse Facebookgebruikers hun account opgezegd. Dat laat onderzoeksbureau Newcom in hun nieuwe rapport Nationale Social Media Onderzoek 2019
weten. Daarbij logt 400.000 huidige facebookgebruikers niet meer in. Dat zijn een hoop gebruikers die Facebook kwijtraakt!

Een ander interessant nieuwtje: Instagram is het snelst groeiende sociale platform in Nederland. In 2018 kreeg het platform 830.000 nieuwe Nederlandse gebruikers erbij.

Benieuwd naar het hele rapport? Bekijk het hier.

 

3. Hoe merken handig inspelen op maatschappelijke problemen

Tegenwoordig zien we steeds meer merken die met hun reclamecampagnes inspelen op maatschappelijke problemen. Zo ook het scheermessenmerk Gillette. Drie weken geleden lanceerde het merk een commercial met een duidelijke boodschap: mannen moeten stoppen met pesterijen en seksuele intimidatie. Ze moeten verantwoordelijkheid nemen voor elkaars gedrag.

Een goede zet. Maar kan een merk als Gillette deze impact wel maken?

CEO van Ben & Jerry’s geeft in dit artikel hier antwoord op.  
 
Een korte samenvatting: volgens de CEO gaat het niet alleen om een statement maken. Het is veel meer dan dat. Alles wat wordt gezegd en gedaan door het merk, moet aansluiten op de visie en missie van het merk. Het moet een beweging creëren en de sales moeten niet allesbepalend zijn.

Daarnaast kan een merk niet alleen sociale impact maken. Er moet samengewerkt worden met andere (non-profit) organisaties of bewegingen. Pas dan kan een merk impact maken.

Wat denk jij? Lukt het Gillette om deze impact te maken?

Interesse in het artikel gekregen? Bekijk ‘em hier!

 

4. NS lanceert thriller via Whatsapp

Vandaag is het zover. De thriller van NS gaat online!
Deze thriller zal gaan over Sarah die na een werkborrel iets ziet wat ze niet had mogen zien en verdwijnt.

Wat er gaat gebeuren? Dat kom je te weten via Whatsapp.

Het verhaal wordt in ongeveer 210 tekst-, foto- en videoberichten (vanaf vandaag tot en met 1 februari) met de deelnemers gedeeld via Whatsapp. Om mee te doen stuur je een appje naar 06 57 54 46 57 met ONTSPOORD AAN.
    
Helaas kunnen er maar 1000 mensen meedoen aan de actie en zit deze al helemaal vol. Zit jij hierbij? Laat het ons weten!
Monday Mashup 21/01 Floor Burg

Monday Mashup 21/01

Floor Burg

21 januari 2019 4 minuten
Wacht nog even met het openen van je mail..



Het checken van je Linkedin-tijdlijn..



want wij hebben wat leuks voor je:



MONDAY MASHUP!



Wekelijks geven wij jou een korte samenvatting van de belangrijke dingen die je vorige week hebt gemist. 
Dit viel ons afgelopen week op: 


 

1. Bier en psychologie 

Hoe Hertog Jan de zes beïnvloedingsprincipes van Cialdini toepast tijdens een jaarlijkse rondleiding in de brouwerij

Je hebt er vast wel eens van gehoord: de zes beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Het zijn zes praktische beïnvloedingsprincipes die je kunt toepassen in je marketing om je supporters te overtuigen van hetgeen wat jouw organisaties doet.

Bij Gopublic merken we dat deze principes een goede houvast bieden, bijvoorbeeld bij het opzetten van een (online) campagne.

Het principe schaarste kan ingezet worden om aan te tonen dat een product of dienst schaars is. De supporter voelt haast en wil het product direct kopen.

Benieuwd naar de andere principes? Lees het hier.

Maar dat is nog niet alles. Het is ook enorm belangrijk om rekening te houden met de behoeftes van je supporters. Mensen zitten niet altijd te wachten op schreeuwende reclame.

Soms willen ze ook even verwend worden met een leuke boodschap of een cadeautje.


Hoe doe je dat?


Nou, denk maar aan deze gratis content die ik je nu aanbied. Een cadeautje van mij voor jou.

Terug naar het bier, want dat is waar de titel naar impliceert. Afgelopen week schreef Frankwatching een mooi artikel over hoe Hertog Jan dit toegepast tijdens een offline campagne.

Dus ben je hongerig (of dorstig) naar inspiratie? Lees het hier.


 

2. World record egg: heb jij al geliked?

Heb je het al gehoord van die foto met het ei? Bizar, he?

ei


De foto heeft inmiddels meer dan 48 miljoen likes en is daarmee de meest gelikete foto van Instagram wereldwijd. 

Toen ik dit verhaal vertelde aan mijn vriendinnen, moesten we lachen. Terwijl iedereen moeite doet om de perfecte foto te maken, krijgt een foto van een ei ineens mega veel likes. Maar toen realiseerde ik mij iets.

Is dit wel zo bizar? En waarom vertel ik dit tegen mijn vriendinnen? Wil ik grappig lijken? Of interessant?

Het boek ‘Why things catch on’ van Jonah Berger legt uit waarom sommige foto’s, zoals de foto van het ei, ineens viral kunnen gaan.

Een van de redenen die hij aankaart, is het belang van social currency. Dat houdt in dat mensen liever slimmer lijken dan dom, of liever grappiger dan saai. Mensen delen verhalen, foto’s en informatie om op die manier ‘goed’ over te komen op anderen.

Wellicht vertel ik daarom het ei-verhaal aan mijn vriendinnen om interessant en grappig te lijken. En volgen duizend anderen mij. Of ik hen. Maar net hoe je het bekijkt.

Een andere reden die Jonah Berger toelicht is het belang van de emotie dat een video, foto of product kan opwekken.

Wanneer een foto mooi wordt gevonden, is de kans groter dat het wordt gedeeld dan wanneer de foto niet mooi is. De foto van het ei is an sich niet mooi; het is heel random. Maar omdat het zoveel likes heeft gekregen, wordt de foto merkwaardig en daardoor wellicht grappig.

Misschien was dat voor velen wel de trigger geweest om de foto te liken.

Wat denk jij? Heb jij al de foto geliked? Laat het ons weten in de comments!

 

3. Marketing automation met Passie!

Wat zijn we trots! Er staat een nieuwe case online op onze website.

En niet zomaar een case. Als één van de eerste scholen is de Passie gestart met marketing automation. Maar wat houdt marketing automation precies in?

[whitepaper:marketing-automation-voor-non-profits]

Als je aan marketing automation denkt, denk je wellicht aan een tool die het je leven makkelijk maakt, omdat alle marketing geautomatiseerd wordt. Helaas kun je nog niet met de voetjes omhoog.

Marketing automation is meer dan alleen een tool!

Wij zien het meer als een mindset waarmee je veranderingen kan aanbrengen in je marketingstrategie. Hier komt-ie:

‘Door marketing automation kan de organisatie de behoefte van de klant vervullen door relevante communicatie aan te bieden. Met andere woorden: de juiste persoon, met de juiste boodschap op het juiste moment te bereiken. Met als doel de betrokkenheid vergroten, een sterke relatie opbouwen met de supporters, zodat de organisatie daarmee effectiever haar missie kan uitvoeren.’

Behoefte aan een iets concreter voorbeeld? Lees dan nu wat wij voor de Passie scholen hebben gedaan.


Mocht je deze week iets opvallend tegenkomen? Laat het ons weten, wij zijn altijd gierig naar nieuwe weetjes! 
De 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini Floor Burg

De 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini

Floor Burg

21 januari 2019 3 minuten
Met een campagne wil je mensen effectief beïnvloeden. Om vanuit jouw passie en idealen mensen op een integere manier voor jouw organisatie te winnen. Cialdini bespreekt in zijn boek zes ‘wapens van invloed’:

1. Wederkerigheid
Als je iemand iets geeft, voelt de ontvanger zich verplicht om iets terug te geven. Als je in je campagne waardevolle content aanbiedt dan kan er binnen de relatie met een bezoeker een onderlinge verplichting ontstaan om dit te beantwoorden met een gift. 

2. Schaarste
Ons verlangen wordt groter naarmate iets onbereikbaar of zeldzaam wordt. Een voorbeeld: als er nog maar 3 kaartjes te koop zijn voor een evenement, zullen mensen eerder geneigd zijn om nog snel een kaartje te kopen dan als er nog 100 beschikbaar zijn.

3. Commitment & Consistentie
Gedrag wordt bepaald op basis van dingen die eerder zijn gezegd of gedaan. We vinden het fijn als dingen ‘kloppen'. Door consistent te zijn, in bijvoorbeeld de boodschap die je verspreidt, zullen mensen eerder geneigd te zijn om zich aan jouw organisatie te verbinden.

Eerder schreven wij een blog over het belang van commitment en consistentie en hoe je dit principe kan toepassen in je contentstrategie. Benieuwd? Lees het hier.

4. Social proof
Als er tien mensen op straat naar de lucht aan het kijken zijn is de kans groot dat jij ook gaat kijken. ‘‘Er zal daar wel iets te zien zijn.’’ Dat is de kracht van social proof. Laat daarom zien hoeveel mensen er al een donatie hebben gedaan of hoeveel volgers jij hebt op Linkedin.

5. Liking
Mensen zeggen eerder ‘ja’ tegen iemand die ze leuk vinden. Cialdini noemt drie waarom we iemand leuk of aardig kunnen vinden:

- als iemand op jou lijkt
- als iemand jou complimenten geeft
- als iemand samenwerkt om hetzelfde doel te bereiken

Vraag daarom ook je donateurs om jullie boodschap of missie te delen op social media. Want… als vrienden iets aanraden is het moeilijk om te weigeren.

6. Autoriteit
Bij autoriteit draait het allemaal om kennis en rang. Mensen geloven eerder iemand die over een bepaalde expertise beschikken dan iemand waarbij de expertise niet zichtbaar is. Deze expertise kun je laten zien door bijvoorbeeld een certificaat te tonen of een keurmerk. 

Verder speelt uitstraling van autoriteit ook een rol. Denk bijvoorbeeld aan iemand die een mooi maatpak heeft. Of een belangrijke functietitel. Dit straalt gezag en expertise uit. 


 
Nederlandse bloedbank gaat op jacht naar nieuwe doelgroep: gamers Rick Jansen

Nederlandse bloedbank gaat op jacht naar nieuwe doelgroep: gamers

Rick Jansen

26 november 2018 5 minuten
UPDATE
Inmiddels zijn we een aantal weken verder en heeft de campagne 2500 nieuwe donors opgeleverd. Uit cijfers van Adformatie blijkt daarnaast dat de gehele campagne na 70 dagen ontzettend veel bereik en conversies heeft gecreëerd:
  • 6 miljoen online views
  • 2574 online bericht bericht via social
  • 75% van de nieuwe donoraanmeldingen valt binnen de leeftijdscategorie 18-35 jaar
Laat dit voorbeeld je inspireren als je een jonge doelgroep wilt bereiken en activeren.

--

In de wereld van non-profits is het een algemeen bekend probleem: de achterban vergrijsd en men heeft grote moeite met het bereiken en activeren van jongeren. Afgelopen week kwam ik een nieuwsartikel tegen, waarin een creatieve oplossing voor dit probleem wordt gegeven. Het artikel gaat namelijk over de samenwerking tussen Riot Games, de uitgever van het populaire computerspel League of Legends, en de Nederlandse bloedbank Sanquin. Als marketeer en fervent gamer, was mijn interesse meteen gewekt.

Gamers krijgen namelijk een nieuwe skin als zij zich bij Sanquin aanmelden als bloeddonor. Een skin is een cosmetisch item waarmee spelers hun personage kunnen aanpassen. Hiermee valt het personage extra op bij mede- en tegenspelers. Normaal gesproken betaal je voor iedere skin een klein bedrag, maar met 100 miljoen spelers per maand tikken al die kleine beetjes behoorlijk aan. De uitgever genereerde in 2017 met dit soort microtransacties een omzet van 2,1 miljard dollar. Niet slecht voor een spelletje wat in principe gratis is.

De vraag is nu: wat hebben Riot Games en Sanquin met elkaar te maken? Op het eerste gezicht niks, maar met een beetje creativiteit is er wel een bruggetje te maken. In het spel worden spelers namelijk beloond met een ‘first blood’, zodra zij de eerste vijand hebben omgelegd. De campagne draait dan ook om #MyFirstBlood. Voor een bloeddonor is de eerste keer bloed geven een belangrijk moment en dat is first blood voor de gamers van het spel ook.

Je kan er lacherig over doen, maar vergis je niet: de game industrie pakt tegenwoordig het leeuwendeel van de totale entertainmentmarkt. Het is groter dan de hele film- én muziekindustrie bij elkaar. Gamers zijn al lang niet meer de nerds op zolderkamertjes. Hollywood heeft het nakijken, hoewel daar met allerlei films gebaseerd op games toch ook weer handig op ingespeeld wordt.

De groei van games is mede te danken aan de professionaliteit die ermee gepaard gaat. Voor de niet-ingewijden onder ons: er zijn spelers die zó goed zijn dat ze er een carrière van hebben gemaakt. Ze verenigen zich in teams en organisaties, die vaak goede sponsordeals hebben. Daarnaast krijgen de profs inkomsten uit toernooien en livestreams op platforms als YouTube en Twitch. Gamers vinden het namelijk leuk om naar de pro’s te kijken, net als voetbalfans graag naar de Champions League kijken.




Over toernooien gesproken: op 8 en 9 september vindt het best bekeken eSports evenement plaats in Madrid. Hier komen niet alleen veel bezoekers op af, men kijkt vooral online naar de wedstrijden, met bijbehorende analyses en interviews met spelers en allerlei influencers. Tijdens dit event zal Sanquin volop in beeld zijn. Iedere keer als er een ‘first blood’ is, wordt de boodschap van Sanquin getoond: a first blood could save lives.

Met honderdduizenden kijkers kan hiermee een gigantisch bereik worden gescoord. Daar komt bij dat de livestreams tegenwoordig steeds interactiever worden. Door slimme HTML5-technieken binnen de livestreams te gebruiken, kunnen fans bijvoorbeeld op hun favoriete team of speler stemmen, waardoor de engagement nog verder wordt vergroot.

Maar wat moet Sanquin als Nederlandse organisatie op een internationaal eSports toernooi? En waarom werkt Riot Games hieraan mee? Ik belde Sanquin om eens navraag te doen en wat blijkt? Het gaat om een sterk staaltje reputatiemanagement vanuit Riot Games. In de afgelopen tijd is de uitgever namelijk herhaaldelijk slecht in het nieuws gekomen, vanwege allerlei schandalen. Riot gaat nu diep door het stof om verdere schade te voorkomen. Onderdeel van de tactiek lijkt nu ook deze actie te zijn. Sanquin maakt hier dankbaar gebruik van, door o.a. de display ruimte in te nemen die men ook makkelijk had kunnen verkopen aan merken als Microsoft of Sony, die maar wat graag willen adverteren op dit soort plekken.

What’s next? Ik zou zeggen: kijk even rond in je eigen omgeving. Grote kans dat je zoon of dochter het immens populaire Fortnite speelt. Het kleurrijke schietspel bevat allerlei microtransacties waarmee spelers bijv. skins en zelfs allerlei dansjes kunnen kopen. Het schieten wordt gecombineerd met het bouwen van forten, zodat spelers zich kunnen verdedigen in het heetst van de strijd. Is dit iets voor bijvoorbeeld UNESCO, dat zich inzet voor het behoud van bijzondere architectuur? Of krijgen spelers binnenkort een speciaal dansje van Dance4Life?

Het moge duidelijk zijn: er zijn enorme kansen voor wereldverbeteraars om iets te doen met games. Dat wordt nu al mondjesmaat gedaan, als je kijkt naar het voorbeeld van ‘Games Done Quick’, waarmee in 24 uur tijd meer dan 1 miljoen dollar werd opgehaald voor Artsen Zonder Grenzen. Of neem de actie van Greenpeace, waarin men het illegaal kappen van bossen probeert tegen te gaan in het spel Minecraft.    

Benieuwd hoe jij de loyale en sterk verbonden gaming community kan bereiken? Neem dan contact op via mail, telefoon of via Discord ;-)



 
Maarten van der Weijden bewijst de onzin van een goed donatieformulier Jeroen Houwen

Maarten van der Weijden bewijst de onzin van een goed donatieformulier

Jeroen Houwen

23 augustus 2018 3 minuten
We stoppen ongelofelijk veel tijd in het optimaliseren van donatieformulieren. Voor heel veel organisaties hebben we al mogen A/B testen over hoe je supporters nu het beste kunt verleiden om de organisatie te steunen. Daarom kijken we altijd met veel interesse naar succesvolle campagnes, natuurlijk ook als wijzelf niet betrokken zijn als Digital Agency.

Een van de meest succesvolle campagnes van het jaar is zonder enige twijfel de actie van Maarten van der Weijden. Inmiddels ruim 3,5 miljoen euro opgehaald, ongekend als eenmansactie! De donaties stromen op dit moment nog steeds binnen! Daar moet toch een briljante website met donatieformulier achter zitten...

Donatieformulier Maarten van der Wijden


Niets lijkt minder waar

Over smaak valt te twisten maar er worden hier behoorlijk wat missers gemaakt. De tekst "Doneer Nu" valt weg over andere witte tekst, er valt tekst buiten het scherm en er is geen aanbeveling of hiërarchie in de giftbedragen. Wanneer je doorklikt op een bedrag zijn veel velden verplicht en is onduidelijk waarom. De toestemming om jouw gegevens op de website te plaatsen staat standaard aan. Niet bepaald zoals het zou moeten volgens de AVG.

Donatieformulier Maarten van der Weijden
 
Gaan we nou echt een beetje zitten 'muggenziften' na een briljante campagne waarin Maarten letterlijk alles heeft gegeven voor een groter doel? Serieus???

Nou ja, een beetje inderdaad. Maar, deze campagne geeft vooral aan hoeveel tijd (en geld) wordt gestoken in zaken die opeens maar bijzaken lijken. Het steunen van een goed doel is in de eerste plaats emotie en zou een beleving moeten zijn. In dit geval is dat behoorlijk goed gelukt. Welke impact heeft dat op de rest van de customer journey?

Mensen konden meedoen door ook een stukje te zwemmen. Daar werd massaal op gereageerd waardoor een zeer succesvolle peer-to-peer campagne ontstond. Toen bleek dat dit vanwege de waterkwaliteit niet door kon gaan, stonden mensen massaal langs de kant om die ene zwemmer te steunen. Boeren hebben met hun tractoren het water verlicht zodat Maarten makkelijker de nacht door kwam. Je maakt mij niet wijs dat tussen al die supporters veel mensen waren die niets gedoneerd hebben. Maarten ging meetbaar harder zwemmen als er meer mensen langs de kant stonden! Ik zat (ongetwijfeld velen met mij) met tranen in de ogen, toen hij niet anders kon dan stoppen. Het lijden werd te groot en ondragelijk, zelfs voor hem. Toch stond hij, herenigd met zijn familie, op het podium om het ongekende succes te vieren met zijn supporters.

Wat Maarten heeft gedaan kunnen maar heel weinig mensen nadoen. Toch bood hij ons de kans om mee te doen in zijn missie. Door hem te supporten hebben omstanders meetbaar ondersteund in zijn epische poging de 11 stedentocht te zwemmen. Zo ontstaat er een gezamenlijke missie tegen bestrijding van een ziekte waar iedereen wel een relatie mee heeft.

Knap als iemand van de autoriteit persoonsgegevens een boete op durft te leggen. Een brak formuliertje is bijzaak en zal niemand niet stoppen om mee te doen. Desnoods doen we het geld persoonlijk bij hem door de brievenbus.
 
Checklist: is jouw cookiebanner AVG-proof? Evy Knol

Checklist: is jouw cookiebanner AVG-proof?

Evy Knol

15 augustus 2018 5 minuten
Maakt jouw website gebruik van cookies? En zo ja, welke dan precies? De meeste organisaties weten het niet. Wist je dat Facebook al cookies op je website plaatst als je een share-button hebt? Grote kans dus dat jij een cookiebanner nodig hebt.

Wij helpen je graag om AVG-proof te worden. Een cookiemelding zoals hieronder of zeggen dat je automatisch akkoord gaat als je de website gebruikt is niet AVG-compliant.

cookiemelding niet avg-proof

Heb jij nog zo’n soort cookiemelding op je website? Ga dan snel door naar de oplossing.

We hebben een handige checklist opgesteld zodat jij direct ziet of jouw cookiebanner voldoet aan de privacywet.

Weg met die onduidelijkheid rondom cookies. Tijd voor actie!


Is mijn cookiebanner AVG-proof? De checklist:


Mijn cookiebanner:

 Heeft geen vooraf aangevinkte keuzevakjes

 Geeft de mogelijkheid om niet-functionele cookies te weigeren

 Geeft de mogelijkheid om de toestemming voor cookies ten alle tijde te veranderen

 Plaatst alleen functionele en statische cookies totdat een bezoeker actief toestemming heeft gegeven voor het plaatsen van ook niet-functionele cookies

 Geeft informatie over welke cookies er gebruikt worden en verwijst naar jouw cookie statement.


Kan jij élk vakje aanvinken? 

Je bent goed op weg. Voordat je jezelf een schouderklopje geeft, let op dat je niet in de volgende valkuil bent getrapt...
 

De grootste valkuil van een generieke plugin

Er zijn heel wat generieke cookie-oplossingen zoals Cookiebot of een Wordpress plugin die claimen dat je ze AVG-compliant zijn. Op een redelijk eenvoudige manier kun je een cookiebanner op je website installeren door een stukje code te plakken. In eerste instantie lijken deze oplossingen AVG-proof te zijn, maar er zit een addertje onder het gras. Bij het plaatsen van een stukje code op je website, waardoor de cookiebanner verschijnt, betekent niet direct dat je cookiebanner AVG-proof is. Bij een kleinschalig cookie-onderzoek zijn we erachter gekomen dat veel websites alleen de schijn wekken dat ze hun cookies op de juiste manier reguleren, maar in werkelijkheid ‘doet’ de cookiebanner niets.

Hoe zit dat precies?

Om te zorgen dat de cookiebanner ‘luistert’ naar de vinkjes die een bezoeker zet, zul je een extra stuk code moeten toevoegen rondom de pixel tags, zodat dat de marketing cookies pas geplaatst worden als een bezoeker daadwerkelijk een actief consent heeft gegeven. Daar heb je toch iets meer technische skills voor nodig. Pas dus op met dit soort oplossingen voordat je een boete aan je broek hebt hangen. Want dat wil je niet. Daarom hebben we bij Gopublic onze technische, design en marketing krachten gebundeld en zelf een AVG-proof cookiebanner ontwikkeld.

Nieuwsgierig?

Scroll, scroll, scroll!
 

De oplossing

Een AVG-proof cookiebanner op maat - zonder maandelijkse abonnementskosten - die op de juiste manier geïmplementeerd wordt op jouw website.

Hoe ziet dat kreng eruit? Nou, zo dus! (waarschijnlijk heb je 'm daarstraks al heel snel weggeklikt)


Cookiebanner AVG-proof
Cookiebanner AVG-proof
 

Natuurlijk kan de cookiebanner afgestemd worden op de branding van jouw organisatie, met de teksten die jij er graag in hebt staan.

Jouw bezoekers kunnen altijd hun cookie-voorkeuren aanpassen via het tabje onder in het scherm. 


Cookiebanner voorkeuren aanpassen met tabje

 


Dat ziet er zo uit:

 





Wil jij een AVG-proof cookiebanner? Dit doen wij voor jou:

  • Wij doen een scan van al je cookies op je website.
     
  • Wij geven advies en helpen je om de verschillende cookies te categoriseren en eventueel Google Tag Manager opnieuw in te richten.
     
  • We implementeren de AVG-proof cookiebanner. Deze kunnen we qua styling helemaal aanpassen op jouw website. Ook zorgen we ervoor dat de juiste cookies pas geplaatst worden na het geven van toestemming.
     
  • Wij zorgen dat alle toestemmingen op de juiste manier worden opgeslagen, zodat je het altijd kunt aantonen.
     

Ja, ik wil een cookiebanner!

Of heb je nog een vraag? Bel ons op 020 - 717 3095 of vul je gegevens hieronder in, dan nemen we contact met je op!

[{"mandatory":"true","unique":"","validation":"","default_value":"","source_type":"","has_placeholder":"true"}]
{"error_validation":"","label":"Wat is je naam?","error_mandatory":"Vul a.u.b. uw naam in","error_unique":"Deze waarde is al bezet."}
[]
[{"mandatory":"true","unique":"","validation":"email","default_value":"","has_placeholder":"true","source_type":""}]
{"label":"Vul je e-mailadres in","error_validation":"Dit is geen geldig e-mailadres.","error_mandatory":"Dit veld is verplicht.","error_unique":"Deze waarde is al bezet."}
[]
[{"has_placeholder":"true","source_type":"","unique":"","mandatory":"","default_value":"","validation":""}]
{"error_validation":"","error_mandatory":"Dit veld is verplicht.","label":"Telefoon (liever bellen?)","error_unique":"Deze waarde is al bezet."}
[]
[{"source_type":"","validation":"","has_placeholder":"true","default_value":"","mandatory":"","unique":""}]
{"label":"Over welke website gaat het?","error_mandatory":"Dit veld is verplicht.","error_unique":"Deze waarde is al bezet.","error_validation":""}
[]
[{"source_type":"","has_placeholder":"true","default_value":"","mandatory":""}]
{"label":"Wat wil je bespreken?","error_mandatory":"Dit veld is verplicht."}
[]
[[]]
{"label":"Verzenden"}
[]
[[]]
{"text":"Wil je meer lezen over hoe wij omgaan met jouw gegevens? Lees ons \u003Ca href=\u0022\/privacy\u0022 target=\u0022_blank\u0022\u003Eprivacy statement\u003C\/a\u003E. "}
[]

Wil je meer lezen over hoe wij omgaan met jouw gegevens? Lees ons privacy statement

 

Meer artikelen over de AVG? Lees ze hier.


Beter vindbaar worden in Google? Dit zijn de 5 beste SEO tools! Evy Knol

Beter vindbaar worden in Google? Dit zijn de 5 beste SEO tools!

Evy Knol

09 augustus 2018 5 minuten
Met ‘Search Engine Optimization’ (SEO), of zoekmachineoptimalisatie, probeer je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van zoekmachines te komen. Hoe hoger je in deze zoekresultaten komt te staan, hoe beter je doelgroep jouw website kan vinden.

Deze SEO-score kun je verbeteren door verschillende technieken toe te passen. Denk bijvoorbeeld aan meta beschrijvingen, titel tags, linkbuilding en content optimalisatie. SEO tools helpen je om inzicht te krijgen in hoe goed je webpagina’s scoren in zoekmachines als Google. Super fijn dus! Blurbpoint heeft meer dan honderd ‘autoriteiten’ gevraagd wat de 3 SEO tools zijn, waar ze niet zonder kunnen. En dit is het resultaat!


De 5 beste SEO tools uit de test

Volgens ruim honderd SEO-experts zijn deze tools echte must-haves:


SEO tool #1 Moz Toolbar – Mozbar


De winnaar uit alle SEO tools is de Mozbar. Met deze handige tool krijg je snel een goed beeld van hoe jouw zoektermen het doen en het helpt je te zoeken naar de beste keywords op jouw pagina. De Domain Authority geeft aan hoe goed jouw website scoort in de zoekmachines en de Page Authority geeft de ranking weer van een bepaalde pagina. De experts zijn vooral te spreken over de competitive research (SERP overlay feature), waarbij ze snel data kunnen verzamelen over hun concurrenten, en over de extensie waarmee je kunt zien of je linkbuilding links ‘followed’’ of ‘nofollowed’ zijn. Zo hoef je geen tijd te verspillen aan links die niet meetellen in de zoekmachine ranking en dus niets veranderen aan je SEO-score.

Je kunt deze tool gemakkelijk als extensie installeren van je browser. Maak een gratis account aan bij Moz en voilà. Boost your ranking!

SEO tool Moz

SEO tool #2 Firefox DevTools


Gebruik je Firefox als browser? En ben je geïnteresseerd in de technische kant van SEO? Dan is deze SEO tool een mooie oplossing voor jou! Met Firefox DevTools kun je de responsiviteit van jouw hele website analyseren. Vooral het kunnen nalopen van specifieke pagina’s op SEO errors, is volgens SEO-experts een mooie feature van deze tool. Elementen zoals Javascript, sitesnelheid en gestructureerde data kunnen namelijk je SEO beïnvloeden. Lees er meer over in deze blog. Met Firefox DevTools kun je onder andere zien wat een browser doet als een gebruiker interactie heeft met jouw website, of wat de knelpunten zijn in de JavaScript van je website.

“Great for taking quick glances at code, especially if you’re not proficient at coding.” 

- Peter Attia, marketing director bij Skinny Limits. 

SEO tool #3 Check My Links


Check My Links, de naam zegt het al, controleert of alle links kloppen op jouw webpagina. Handig voor linkbuilding fanatics! Linkbuilding is een manier om je SEO-score te verbeteren, door zowel genoeg interne als externe links op jouw website te plaatsen. Ook helpt het je vindbaarheid te vergroten als andere websites naar jou toe linken. Vraag klanten of overzichtspagina's of zij een link naar jouw website willen plaatsen. De links die jij zelf op je website plaatst kun je nu checken met deze SEO tool, die je gratis kunt toevoegen als extensie voor Chrome. Op elke pagina van je website kun je nu gemakkelijk door alle content crawlen en zie je direct welke links werken en welke niet. Ook wel ‘ns fijn, een tool zonder teveel poespas.
 

“This beast quickly runs through all the links on the page to see if there are any 404’s that need replacing.”

- Richard Marriot, Digital Marketing Consultant bij Clambr. 

SEO tool Check My Links

SEO tool #4 MajesticSEO


Ook ideaal voor backlinks: Majestic analyseert enorme url-lijsten en vergelijkt welke het belangrijkste zijn. Gebruik de grootste Link Intelligence Database ter wereld om te ontdekken hoe alle websites op het internet via links onderling met elkaar verbonden zijn. Je kunt van willekeurige links de ‘Trust Flow’ en ‘Citation Flow’ scores meten en zien of ze voor jouw website van waarde zijn. Hiervoor moet je wel een betaald account hebben. Met een gratis account kun je een beperkte analyse van je website uitvoeren.

SEO tool MajesticSEO

SEO tool #5 Redirect Path by Ayima


Dit hulpmiddel checkt jouw HTTP headers en is in een paar stappen te installeren als extensie in Chrome. Met deze tool kun je erachter komen of je via een redirect op de pagina bent gekomen waar je bent. Op deze manier kun je heel makkelijk een probleem in de code opsporen. Bovendien geeft deze SEO tool ook aan welke interne links verbetering nodig hebben.

SEO tool Redirect Path

Wil jij meer lezen? Bekijk hier alle antwoorden van de SEO-experts.


Nu knalt jouw SEO-score door het plafond!

 

Of toch niet? No problemo! Onze SEO-specialist Rick geeft SEO-trainingen op maat. Hier vind je meer info! 


 
Hero, Hub en Help: slimme kennis voor je videocontent strategie Chris Luiten

Hero, Hub en Help: slimme kennis voor je videocontent strategie

Chris Luiten

04 juli 2018 5 minuten

Videocontent zorgt ervoor dat je beter vindbaar bent in Google. Daarbij zie je dat de trend op social media steeds meer verschuift naar video, en als echte trendsetter haak je daar gelijk op in, toch? Daarom in dit blog alles over het strategisch gebruik van videocontent. Kan je direct morgen aan de slag!

Een slimme manier om videocontent strategisch in te zetten is volgens het 3H model dat Google zelf ontwikkelde voor YouTube: Dit model maakt gebruik van Hero, Hub en Help content. Wanneer je videocontent maakt in deze 3 categorieën dan heb je op het gebied van video een ijzersterke strategie.

Hero: branded content

Zoals het woord al zegt: hero is de held onder de video’s. Hierin steek je veel tijd en geld. Een Hero video gebruik je voor een stevige branding van je merk. Echte hero's laten een onuitwisbare indruk achter bij een groot publiek. Een veel genoemd voorbeeld is de parachutesprong van Felix Baumgartner voor Red Bull. Dat kost wat, maar het visualiseert ook groots hun motto: “Red Bull geeft je vleugels.” Een Hero video is vaak kostbaar. Deze plaats je één of twee keer per jaar op je contentkalender.  

Mind blowing
Je weet het zelf ook: dagelijks word je overladen met nieuwe ‘branded’ content. Dit maakt de kans dat jouw filmpje ook echt bekeken wordt een stuk kleiner. En dat is jammer van tijd en budget. Dus, wat je ook maakt, zorg dat het mind blowing is. En bedenk daarbij dat de eerste 15 seconden essentieel zijn. Hierin bepalen kijkers of ze jouw filmpje leuk genoeg vinden om af te kijken. Begin dus met een verrassende, spannende, grappige of ontroerende ‘start’. Want kijkers zijn net mensen:) Zorg dat je ze raakt.


Hub: relatie content

Met Hub video's werk je aan de relatie met je fans. Wil je een stabiele en groeiende fanbase plaats dan regelmatig inspirerende content op je socials. Hub filmpjes geven je de kans om iets meer te vertellen over jezelf.  Bijvoorbeeld hoe je als non-profit de dingen doet en waarom. (onze idealen,....) Maar je kan ook kiezen voor een minder serieuze insteek. (Waarmee je stiekem toch bouwt aan de branding van je merk.) Een serie, met regelmatig een nieuwe aflevering, is ideale Hub content. Een goed voorbeeld zijn de series van Albert Heijn. Bijvoorbeeld het ‘Het is jouw beurt balkje’ of ‘Appie to Date’. Deze filmpjes zijn grappig, herkenbaar én maken je nieuwsgierig naar hoe het deze keer afloopt. Met een goede serie creëer je dus makkelijk volgers.

Het maken van een serie is ook fijn voor jezelf. Want een goed idee hoef je dan maar één keer te bedenken. Dat scheelt brainstormsessies. Hub content is vooral creatief en niet heel kostbaar. En plaats je daarom het liefst wekelijks op je contentkalender. En ja, je kan makkelijk verschillende series naast elkaar laten lopen, die elk een andere doelgroep aanspreken of iets anders laten zien van jouw club.


Help: informatieve content

Help filmpjes vormen vaak de basis van je website. Denk aan antwoorden op de meest gestelde vragen of aan instructiefilmpjes voor de 'producten' die je verkoopt. (Laat je inspireren door de vragen die je dagelijks hoort van je klanten. Zo'n vraag kan je voor altijd beantwoorden met een filmpje.) Help content kan je dagelijks plaatsen.

Kies ook hier voor één format. Dit zorgt voor herkenning. Help is niet de categorie die je budget opeet. Wel is dit de categorie waar je fan zelf naar zoekt. Dus maak ook deze budgetfilmpjes met genoeg liefde en aandacht. Want met help content maak je nieuwe fans. En zorg voor duidelijke titels, zodat je ook makkelijk te vinden bent in Google.

Zoek je inspiratie? Kijk dan eens naar de instructiefilmpjes van Coolblue. (Kijk sowieso alles van Coolblue, en laat je imponeren door de consequente en grappige tone of voice in al hun communicatie.) 

Strategie
De strategie voor je videocontent is dus eigenlijk simpel. Zorg voor een mooie mix van Hero, Hub en Help filmpjes. Waarbij je Help dagelijks kan plaatsen, Hub wekelijks en Hero één of twee keer per jaar. En natuurlijk is ook je videocontent onderdeel van je totale contentstrategie. De basis voor een ijzersterke contentstrategie lees je in ons vorige blog. We helpen je graag aan kennis:)

Toe aan nog meer kennis of advies? Je mag ons altijd bellen
 
Hoe je als wereldverbeteraar de wereld verovert met killer-content. Chris Luiten

Hoe je als wereldverbeteraar de wereld verovert met killer-content.

Chris Luiten

14 juni 2018 6 min

Over het belang van goede content is al veel geschreven. Goede content levert een onmisbare bijdrage aan de branding van je club, en de broodnodige aandacht voor jouw missie. Goede content is nodig om je achterban, fans, vrijwilligers en donateurs te vinden en te houden. Het maken van content is dus niet facultatief maar de bodem onder je club. Want ook non-profits kunnen failliet.   


Zo! Een behoorlijk noodzakelijk klusje dus. Waarbij je vast wat hulp kunt gebruiken. In dit blog 5 stappen voor een ijzersterke contentstrategie. 


Stap 1: commitment

Begin met een stevige strategie, zo haal je het maximale uit je content. Raak schieten zonder duidelijk doel blijft lastig tenslotte. De bodem onder je contentstrategie is altijd de kern van de zaak: de missie van je club. Die formuleer je het liefst met al je collega’s, genoeg tijd en pizza. Want zo creëer je ook intern commitment voor het verhaal dat je wil vertellen én voor de tijd die je daarvoor nodig hebt. 


Stap 2: je missie

Wie ben je? Wat wil je bereiken, Wat is je ‘why’?
Ook als wereldverbeteraar is het essentieel om het antwoord op deze vragen scherp te krijgen én helder te formuleren. Want een glasheldere missie blijft de bodem onder effectieve communicatie. Dus ja, het loont de moeite om je bestaansrecht onder de loep te nemen voordat je verder gaat.

En, zoals je zelf ook vast hebt gelezen, een missie formuleer je het liefst vanuit de Why, het waarom. (Ja, die van Sinek) Want wanneer je ‘het waarom’ achter jouw non-profit communiceert, dan communiceer je gelijk het hart. Hiermee maak je voelbaar waarom je werk noodzakelijk is én hiermee onderscheid je jouw organisatie van andere wereldverbeteraars. Gouden stap dus. (Een inspirerend voorbeeld blijft de missie van Tony Chocolonely: “samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade.”) Vanuit een scherpe missie wordt het ook makkelijk om je contentdoelen en doelgroepen te formuleren.


Stap 3: zorg voor overzicht

In ons vorige blog vertelden we je over het ontwikkelen van een hechte relatie met je achterban door het koppelen van al je on- en offline communicatie aan je CRM systeem. Hiermee creëer je een compleet communicatielandschap en krijg je overzicht op al je communicatiekanalen en fans. Dan wordt het makkelijk om relevante content te sturen op het juiste moment naar de juiste mensen. En meetbaar. Dit laatste is cruciaal in de zoektocht naar trouwe fans.


Stap 4: waardevolle content

Je hebt nu commitment, een glasheldere missie en overzicht op al je kanalen en fans: de bodem voor een ijzersterke contentstrategie ligt. En da's mooi. Want nu kan je aan de slag met het maken van waardevolle content waarmee je fans en volgers creëert. Onze 5 tips voor contentcreatie: 


Tip 1: evergreens

Over goede content is al veel geschreven. Wij hebben het bijna allemaal gelezen:) En de kern blijft: zorg voor waardevolle en tijdloze (evergreen) content. Dit is noodzakelijk voor je SEO (of hoe Google jouw content beoordeelt en vindbaar maakt) en voor een hechte relatie met je achterban.


Tip 2: de ideale donorjourney

Daarbij, we kunnen het niet vaak genoeg zeggen, houd rekening met de fase waarin je fan zich bevindt. Iedere mogelijke fan legt een reis af door je marketing funnel: de donor journey. Hoe fijn die reis verloopt ligt aan jou. Reageer jij op het juiste moment met passende content? 

Meer weten over de ideale donor journey? lees onze whitepaper Inbound marketing voor Non- Profits

[whitepaper:inbound-marketing-voor-non-profits-in-7-stappen]


Tip 3: permanent aanwezig

De komst van social media vraagt om een permanente aanwezigheid online. Wil je een stabiele en groeiende fanbase? (en wie wil dat nou niet:) Plaats dan op regelmatige basis nieuwe content. En dit het liefst volgens een herkenbare structuur. Een serietje bijvoorbeeld. Hiermee help je jezelf, een goed idee voor een serie hoef je dan maar één keer te bedenken, en hiermee creëer je volgers. Want bij een goede serie kijk je uit naar een nieuwe aflevering. Dan wordt er gewacht op je content!


Tip 4: videocontent

Filmpjes zijn ideaal voor het maken van een serie, én videocontent zorgt ervoor dat je beter vindbaar bent in Google. Al twee goede redenen om je camera te zoeken. Daarbij zie je dat de trend op social media steeds meer verschuift naar video, en als trendsetter haak je daar gelijk op in, toch? Een slimme manier om videocontent te ontwikkelen is volgens het 3H model dat Google zelf ontwikkelde voor YouTube: Dit model maakt gebruik van Hero, Hub en Help content. Wanneer je videocontent maakt in deze 3 categorieën dan heb je op het gebied van video een ijzersterke strategie. Lees er alles over in ons blog!


Tip 5: storytelling

Vertel de echte verhalen. Hiermee laat je de why achter jouw club duidelijk zien en verbind je mensen met je organisatie. En met verhalen uit jouw werkveld deel je makkelijk en op een authentieke manier je bestaansrecht. Zo koppel je een vraag om tijd of geld aan echte mensen en problemen. 

Wil je meer weten over storytelling? Lees dan ons blog.


Stap 5: contentplanning

Uiteindelijk komt het neer op ‘gewoon doen.’ Keuzes maken, content maken en het resultaat meten. Een contentplanning geeft je overzicht. Welke content plaats je wanneer, en op welk kanaal? Voor welke vorm kies je? Welk tijdstip levert de meeste views op? En hoe zorg je ervoor dat de content die je plaatst elkaar versterkt? Zodra je dit in een planning zet, zie je waar er nog meer kansen liggen. Bovendien geeft een duidelijk overzicht straks ook beter inzicht in je data: welke content scoorde de meeste likes, en waarom? 

Killer content

Het kost dus tijd en vraagt voortdurend om je mening, maar het levert je zeker wat op: Killer content! Want door zo bewust bezig te zijn met contentcreatie wordt ook je content een ijzersterk middel in je online communicatiestrategie. To the stars and beyond!

Toe aan een beetje hulp of inspiratie? Je mag ons altijd bellen!
Q&A rondom de AVG Evy Knol

Q&A rondom de AVG

Evy Knol

07 juni 2018 5 minuten
De nieuwe privacywet (AVG/GDPR), die sinds 25 mei officieel in werking is getreden, roept nog steeds veel vragen op. Hieronder vind het antwoord op de drie meestgestelde vragen: 1) hoe zit het met vinkjes? 2) wanneer heb ik een verwerkersovereenkomst nodig? en 3) is mijn cookiebanner AVG-proof? 

#1: Check of jouw webformulieren AVG-proof zijn

#2: Check of jij een verwerkersovereenkomst nodig hebt

#3: Is jouw cookiebanner AVG-proof?
 


#1 Hoe zit het nu met opt-ins? Wanneer moet ik wel en niet een aanvinkvakje toevoegen?

De regels over de opt-ins blijven in principe hetzelfde, want deze zijn vastgelegd in de Telecommunicatiewet. Wat er wél veranderd, is de manier waarop er toestemming gegeven wordt. De toestemming moet specifiek zijn, vrij (dus geen vooraf aangevinkte vakjes), op informatie berustend en ondubbelzinnig. Vooral deze laatste, het bewijs van toestemming, moet uitgebreider zijn. Daar kom ik zo nog op terug. 

Maar hoe zat het nu precies met opt-ins van nieuwsbrieven?

Toestemming vragen
  • Bij non-financiële formulieren heb je een opt-in nodig.

    Nieuwsbrief: Als je een e-mailadres en naam vraagt is dit voldoende. Je hebt geen extra vinkje nodig. Omschrijf duidelijk voor welke nieuwsbrief iemand zich inschrijft en hoe vaak je deze ongeveer gaat versturen.

    Ander (niet-financieel) formulier, bijvoorbeeld voor een petitie: Dit formulier heeft een ander doel, dus je mag dit e-mailadres niet zomaar gebruiken om je nieuwsbrief te versturen. Nu heb je wel een aanvinkvakje nodig (niet vooraf aankruisen!) met Ja, ik wil ook de maandelijkse nieuwsbrief ontvangen. 
     
  • Betaalde relaties mag je je nieuwsbrief sturen zonder opt-in, dus heb je geen apart vinkje nodig op je donatieformulier bijvoorbeeld. Vermeld wel dat je een nieuwsbrief gaat sturen en geef ze de mogelijkheid tot verzet. 
Tip: Verwijs onder elk formulier naar je privacy statement, zodat je bezoeker daar altijd gemakkelijk jouw privacybeleid kan lezen. 


Toestemming bewaren 
Welke gegevens moet je opslaan? (datalogging)
  • Wie de toestemming heeft gegeven (naam/e-mailadres)
  • Opt-in ja of nee
  • Type opt-in (checkbox, formulier etc.)
  • Datum van toestemming
  • Exacte omschrijving van gegeven toestemming (welke tekst stond bij het vakje of op je formulier?)

Bestaande opt-ins: what to do? 
Moet je je huidige database van je nieuwsbrief opnieuw toestemming vragen: ja of nee? Daar hebben wij helaas geen pasklaar antwoord op, maar dat is een beleidskeuze die je zelf moet maken met je organisatie. Bekijk goed hoe je in het verleden toestemmingen hebt gevraagd en welke gegevens je hebt opgeslagen. 

Er zijn drie scenario's:
1. De data niet meer gebruiken
2. Iedereen opnieuw toestemming vragen en zorgen dat deze aan de vereisten voldoet
3. Zo goed mogelijk de toestemmingen uit het verleden onderbouwen en toestemmingen voor het heden en toekomst perfect construeren. De meeste organisaties gaan voor deze optie.


#2 Wanneer heb ik een verwerkersovereenkomst nodig? 

Als jij persoonsgegevens laat verwerken door een derde partij, bijvoorbeeld als je je personeelsadministratie uitbesteed, dan ben je verplicht om een verwerkersovereenkomst te hebben. Bij Gopublic verwerken wij ook persoonsgegevens ten behoeve van onze klanten. Bijvoorbeeld als we jouw website hosten of als je Analytics, Adwords of andere een marketinguiting hebt uitbesteed aan ons. Als klant ben je dan de 'Verwerkersverantwoordelijke' en Gopublic is de 'Verwerker'. Je bent als klant dus verantwoordelijk dat je deze verwerkersovereenkomsten hebt afgesloten en dat deze voldoet aan de AVG. 

Laat jij door Gopublic persoonsgegevens verwerken en hebben wij nog geen overeenkomst? Neem dan contact met ons op! 


#3 Is mijn cookiebanner AVG-proof?

Maak je gebruik van Google Analytics en heb je de juiste instellingen gemaakt om de data te anonimiseren? Maak je ook gebruik van marketing of social media cookies? Of heb je helemaal geen idee óf en welke cookies er geplaatst worden? Grote kans dat je een aangepaste cookiebanner nodig hebt die voldoet aan de AVG.
 

Waaraan voldoet een AVG-proof cookiebanner?

  • Het mag geen cookiewall zijn die je website blokkeert zonder dat een bezoeker de cookies accepteert
  • Je cookie banner mag geen vooraf aangevinkte keuzevakjes hebben
  • Je moet informatie geven over welke cookies er gebruikt worden
  • Je cookiebanner geeft de mogelijkheid om niet-noodzakelijke cookies te weigeren en toch de website goed kunt gebruiken
  • Ook dien je je bezoeker de mogelijkheid te geven om zijn of haar toestemming ten alle tijden in te trekken
  • Je cookiebanner plaatst alleen noodzakelijke cookies totdat een bezoeker actief toestemming geeft voor het plaatsen van marketing cookies. 
  • Je cookiebanner houdt alle toestemmingen bij in een log


Wil je samen met ons kijken waar wij jou bij kunnen helpen rondom AVG-aanpassingen? Of heb je een andere vraag over privacy? 

Stuur een mail naar 
avg@gopublic.nlWij denken graag met je mee! 

Love is in the air! Chris Luiten

Love is in the air!

Chris Luiten

17 april 2018 10 minuten

Of: hoe krijg je een hechte relatie met al je fans?


De lente is begonnen! Toppunt van frisse energie en heel veel groen. Klinkt als Gopublic! Klinkt ook als een prima moment om al die nieuwe energie in te zetten voor een hechte relatie met je achterban: supporters, donateurs of ambassadeurs. Zeg maar: fans.


Want de basis van fondsenwerven is toch echt een warme relatie met al je fans. Dit werkt hetzelfde als de relatie met je liefje. Kwestie van de juiste vragen stellen, de ander echt leren kennen, elkaar verrassen met persoonlijke kadootjes voordat je vraagt: “Schatje, zullen we samen verder?”

Maar wat we zien bij veel non-profits is een relatie waar het wederzijds belang wordt gemist. Waarin er eigenlijk geen echte interesse is in de donateur maar er wel direct grote kado's en eeuwige trouw worden verwacht. Dat moet haast wel stranden. En voordat je het weet ligt je donateur in de armen van een non-profit die haar wel begrijpt. Au!

Wij van Gopublic hebben hier inmiddels wel een antwoord op. Niet wat betreft je verkering, daar blijven we graag buiten (we hebben wel wat tips: bloemetje, restaurantje en je sportsokken in de wasmand doet wonderen, trust us:) maar wel wat betreft een langdurige en hechte relatie met je supporters, ambassadeurs en donateurs. De basis daarvan is stoppen met alleen maar zenden en veel tijd te steken in het opbouwen van een wederzijdse relatie. Da’s ook iets met ontvangen en veel geven. Hoe geef jij iets waardevols dat aansluit bij de behoefte van jouw nieuwe fan?

Door niet direct iets te vragen, maar eerst veel waardevolle content te geven zorg jij dat je fan zich aan je hecht. Jouw meerwaarde wordt onmisbaar. En dat is wat je wil, toch? Dan wordt het logisch om ook iets terug te doen voor jou. In de vorm van content, tijd of geld.


Oke, ik snap het! Maar hoe dan? Hoe werk ik aan een hechte relatie met al mijn fans? 


Kijk! En daar zijn wij voor, a digital agency, want online kan er ontzettend veel. Bijna alles, eigenlijk. En met de juiste mensen, hebben we, de juiste tools, hebben we ook voor je, en een beetje tijd wordt het wél makkelijk om waardevolle content te genereren voor al je fans. Dus wat houdt je nu nog tegen?
Just do it!


Tips & Tools
Om je een klein beetje op weg te helpen, hieronder onze 4 beste tips & tools waarmee je een hechte relatie bouwt met al je fans. Leg de ringen maar vast klaar. 


Integratie

We beginnen een tikkie technisch (developers hè). Wil je als wereldverbeteraar echt excelleren, zeg maar: stapels nieuwe fans binnenhalen én houden, dan is de integratie van je middelen offline, je content online en je CRM een must. Hiermee zorg je ervoor dat je het juiste verhaal zendt over de juiste kanalen op het juiste moment én vergroot je de kans dat je raak schiet met je verhaal. Voor een goede integratie maak je een koppeling tussen je CRM en je Marketing Automation tool. (Ja, daar mag je ons voor bellen.)


Marketing Automation

Wat betreft persoonlijke en relevante content is Marketing Automation je beste vriend. Dit kost tijd, plan die tijd, maar levert je veel op. Want wanneer je uitgaat van de behoefte van je mogelijke fan en daarop je content aanpast, dan ontstaat er vanzelf meer interactie met je fan.

Met Marketing Automation volg je alle online stappen van jouw mogelijke fan. Elke keer wanneer een fan je socials liket, je website bekijkt of je whitepapers downloadt wordt dit gezien. Elke actie levert punten op. En bij een vastgesteld aantal punten start er bijvoorbeeld een mailstraatje.

Maar Marketing Automation kan er ook voor zorgen dat de content op je website wordt aangepast aan je fan, op basis van eerder zoekgedrag. Marketing Automation geeft je dus de kans je bezoekers gedetailleerd te segmenteren en daar je online communicatie op aan te passen. Zo wordt jouw content erg relevant. En relevantie zorgt voor relatie. Omdat jouw verhaal aansluit bij zijn interesse. Dan wordt het interessant om jouw organisatie te volgen. En dat is wat je wil, toch?


Donor Persona’s

De eerste stap in het maken van gepersonaliseerde content is het creëren van een structuur. Zoek eerst eens uit uit wat je nu communiceert. Welke boodschappen verstuur je? En welke kanalen, on- en offline, gebruik je hiervoor?


Breng nu je mogelijke donateurs in kaart. Welke Donor Persona’s heeft jouw organisatie? En maak het specifiek: leeftijd, huisdier, hobby’s en muziekvoorkeur, dit zijn mooie haakjes voor het maken van content. Vergeet niet de communicatiekanalen toe te voegen: via welke kanalen kun je deze persona's het best bereiken?

Tip! Gebruik deze Handout voor het maken van je persona's.

Leg nu je nieuwe donor persona’s eens naast je huidige communicatieplan. Bereik je nu al de juiste doelgroep via het juiste kanaal? Da’s mooi! Stop met lezen, ga wat leuks doen. Of zie je nog wat gaten in je huidige strategie? Lees dan verder voor een antwoord op de laatste vraag: 


Hoe bereik je jouw Donor Persona's op het juiste moment? 


Het moment van verzenden bepaalt grotendeels of een verhaal ook landt. Timing is everything. Helaas zit niet iedereen tegelijk in dezelfde fase. Hoe zorg je er dan voor dat je content aansluit op de fase waarin jouw fan zich bevindt?

Marketing Funnel

Om te bepalen in welke fase jouw fan zit maken wij graag gebruik van de marketing funnel. Want goede content slaat alleen aan als het op het juiste moment verteld wordt. De funnel laat je zien waar je fan zit, zo wordt het makkelijk om met de juiste content te reageren. 

Marketing funnel


Ook jouw donateur legt een reis af door de funnel: de donorjourney. Hoe fijn die reis verloopt ligt aan jou. Reageer jij op het juiste moment met passende content?

Een donateur start bovenaan de funnel, en weet nog maar weinig van jouw organisatie af. Met inspirerende content die aansluit op zijn profiel kan je hem verleiden je berichtjes te lezen en liken. En natuurlijk wil je graag weten wie jouw bezoeker is. Het aanbieden van whitepapers kan een goede reden zijn om naam en mailadres achter te laten. Nu heb je iemand geactiveerd. Hoera! En belangrijker nog: nu heb je een naam gekoppeld aan een IP adres. Alles wat deze persoon liket, downloadt of deelt vind je terug in je Marketing Automation tool. Nu wordt het glashelder in welke fase deze nieuwe fan zich bevindt. En wordt het een eitje om te reageren met de juiste content.

Lees voor alle ins & outs van deze funnel onze whitepaper Inbound marketing voor Non- Profits. We willen alleen je mailadres ervoor terug:) Geef je ons gelijk de kans om relevante content voor jou te maken. 

[whitepaper:inbound-marketing-voor-non-profits-in-7-stappen]

Sterk verhaal

Een sterk verhaal online vraagt dus vooral om een goed doordachte strategie en een beetje tijd. Tools voor Marketing Automation zijn er ook in Open Source. (onze favoriet is Mautic)  Dus ook zonder torenhoog budget kom je heel ver. Kan jij als non-profit je geld blijven gebruiken voor een betere wereld. 

Nog meer weten? De koffie staat klaar! 

Google Grants: gratis advertentietegoed voor wereldverbeteraars Rick Jansen

Google Grants: gratis advertentietegoed voor wereldverbeteraars

Rick Jansen

16 februari 2018 3 minuten
Hoe bereik je donateurs, vrijwilligers of leden? Veel goede doelen en andere non-profit organisaties worstelen met deze vraag. Het is wel duidelijk dat deze zoektocht zich steeds vaker online afspeelt. De tijd van acceptgiro's rondsturen en hopen dat er wat terugkomt, is voorbij. Google heeft, speciaal voor de non-profitsector, een gratis advertentietegoed in het leven geroepen: Google Ad Grants. Dit advertentietegoed kan worden ingezet om via het Search-netwerk de naamsbekendheid te vergroten en websitebezoekers aan te trekken.

Veel wereldverbeteraars maken inmiddels al gebruik van Google Grants. Het is een effectieve manier om meer online impact te creëren. En in feite is het gratis geld, wie wil dat nou niet? Je kan net zoals in een regulier AdWords-account verschillende advertentiecampagnes aanmaken en daarmee uiteindelijk je marketing funnel vullen.  
 

Uitdagingen

Helaas merken we in de praktijk dat fondsenwervende organisaties toch niet altijd (optimaal) gebruik maken van de mogelijkheden van Google Grants. Niet iedereen weet dat men hiervan gebruik kan maken, men loopt vast bij de aanvraag, of men heeft niet genoeg tijd en kennis van AdWords om succesvolle advertentiecampagnes in te richten.

Het advertentietegoed is dus een mooie handreiking van de zoekgigant, maar helaas maakt nog niet iedereen er optimaal gebruik van. Daar komt bij dat er ook een aantal regels verbonden zijn aan (het gebruik van) Google Grants. Allereerst moet je kunnen aantonen dat jouw organisatie aanspraak maakt op het ‘gratis geld’. Je hebt een ANBI nummer nodig en jouw activiteiten mogen niet te commercieel zijn. Ook werkt het veilingsysteem op zo’n manier dat betalende klanten altijd een voorkeurspositie hebben in het advertentiesysteem, ten opzichte van Google Grants-gebruikers. Een andere beperking is dat je geen gebruik kunt maken van remarketing en het Google Display-netwerk, waardoor je minder goed nieuwe doelgroepen kan bereiken. Om die reden hebben een aantal non-profits daarom ook een betaald account, naast een Grants-account.  
 

Nieuwe voorwaarden in 2018

De regels voor Google Grants zijn sinds begin 2018 verder aangepast. Als een adverteerder twee opeenvolgende maanden niet aan de nieuwe regels voldoet en de waarschuwingen negeert, dan kan de Grant worden ingetrokken en dat is natuurlijk heel erg zonde. Het is dus belangrijk om rekening te houden met de nieuwe regels! Maar wat houden de nieuwe voorwaarden precies in?

Voor adverteerders die hun account op de juiste manier gebruiken, zullen er geen grote gevolgen zijn. De nieuwe voorwaarden zijn enkel opgesteld om ervoor te zorgen dat kwaliteit wordt gewaarborgd en dat er geen misbruik wordt gemaakt van het gratis AdWords budget.
 

Zorg ervoor dat jouw account en advertentiecampagnes voldoen aan de volgende voorwaarden:
 

  • Minimale click-through-rate van 5% op accountniveau
     
  • De kwaliteitsscore van zoekwoorden moet 2 of hoger zijn
     
  • Iedere campagne moet op z’n minst 2 advertentiegroepen met minimaal 2 advertenties hebben
     
  • Ieder account moet gebruik maken van minimaal 2 actieve sitelink extensies
     
  • Branded keywords kunnen niet meer worden gebruikt wanneer de stichting er geen eigenaar van is, bijvoorbeeld "Google" of "YouTube"
     
  • Het account moet gebruik maken van locatie targeting
     
  • Landingspagina's moeten binnen het domein van jouw Grants account behoren
     
  • Veel single-word zoekwoorden zijn niet meer bruikbaar, omdat ze te breed worden ingezet. Er zijn echter uitzonderingen, die lijst vind je hier.

Is je AdWords account geblokkeerd? Geen paniek! Je kunt alle zaken aanpassen die ervoor gezorgd hebben dat je account geblokkeerd is. Daarna kun je een verzoek indienen om het account te herstellen.

[{"level":"1"}]
{"label":"Heb je vragen over Google Adwords of Google Grants?"}
[]

Heb je vragen over Google Adwords of Google Grants?

[[]]
{"text":"\u003Cstrong\u003EStel je vraag via onderstaand formulier, dan nemen we contact met je op! \u003C\/strong\u003E"}
[]

Stel je vraag via onderstaand formulier, dan nemen we contact met je op! 

[{"default_value":"","has_placeholder":"true","validation":"","unique":"","mandatory":"true","source_type":""}]
{"label":"Naam","error_mandatory":"Dit veld is verplicht.","error_unique":"Deze waarde is al bezet.","error_validation":""}
[]
[{"mandatory":"true","default_value":"","validation":"email","unique":"","source_type":"","has_placeholder":"true"}]
{"label":"E-mailadres","error_mandatory":"Dit veld is verplicht.","error_unique":"Deze waarde is al bezet.","error_validation":"Dit is geen geldig e-mailadres."}
[]
[{"unique":"","mandatory":"true","validation":"phone","default_value":"","has_placeholder":"true","source_type":""}]
{"label":"Telefoonnummer","error_mandatory":"Dit veld is verplicht.","error_unique":"Deze waarde is al bezet.","error_validation":"Dit is geen geldig telefoonnummer."}
[]
[{"mandatory":"","unique":"","validation":"","default_value":"","has_placeholder":"true","source_type":""}]
{"label":"Organisatie","error_mandatory":"Dit veld is verplicht.","error_unique":"Deze waarde is al bezet.","error_validation":""}
[]
[{"mandatory":"","default_value":"","has_placeholder":"true","source_type":""}]
{"label":"Toelichting","error_mandatory":"Dit veld is verplicht."}
[]
[[]]
{"label":"Versturen"}
[]

Wat is marketing automation? Evy Knol

Wat is marketing automation?

Evy Knol

08 februari 2018 7 minuten
Je hebt er vast al eens van gehoord: marketing automation. Maar wat bedoelen we nou precies met marketing automation en wat kun je ermee? Voor non-profits biedt marketing automation bijvoorbeeld mooie kansen om een geïntegreerde fondsenwervingsstrategie te realiseren waarbij de donateur écht centraal gezet wordt. Twee trends voor 2018 - automatisering en personalisatie - komen hier samen. Juist door automatisering is het mogelijk gepersonaliseerde berichten te versturen op het juiste moment. Een manier om nieuwe doelgroepen aan te trekken en om je achterban beter te bedienen. In dit artikel gaan we terug naar de basis en leggen we helder uit wat het begrip ‘‘marketing automation’’ precies inhoudt, wat je ermee kunt en waarom je het zou moeten inzetten.

 


Wat is marketing automation?


Google naar de term ‘marketing automation’ en je komt waarschijnlijk een hele hoop definities tegen. Er is niet één juist antwoord, maar de verschillende definities schetsen wel een beeld van wat de term inhoudt. Hieronder een definitie volgens Nico Oud (Campagne Marketeers):

‘‘Marketing automation is het automatiseren van marketingtaken, processen en workflows met als doel de juiste klanten, gebruikers en prospects de juiste berichten sturen op het juiste moment’’

Het idee is dat je via marketing automation software het juiste bericht naar de juiste persoon op het juiste moment stuurt door het automatiseren van marketingtaken en processen. Bijvoorbeeld door middel van het sturen van geautomatiseerde e-mails. Voor non-profits een waardevol instrument, omdat je door middel van gepersonaliseerde content een structurele relatie kan opbouwen met (potentiële) donateurs. Het automatiseren van e-mails is slechts één van de mogelijkheden van marketing automation, maar waarschijnlijk voor veel non-profits een belangrijk kanaal. Marketing automation kan breder ingezet worden, doordat het een brug slaat tussen verschillende kanalen, maar ook zelfs tussen afdelingen binnen je organisatie. Daarover later meer! Eerst even een stap terug. Om marketing automation effectief in te zetten moeten we beginnen met de juiste mindset.



De juiste mindset: zet de donateur centraal


In tegenstelling tot de klassieke vormen van fondsenwerving waarbij er direct gestuurd werd op de geef-vraag, gaan we bij marketing automation uit vanuit de gedachte van inbound marketing, of ‘attractieve’ marketing. Dat wil zeggen, eerst een relatie opbouwen, voordat je iets mag terug verwachten in de vorm van een gift. Zet de donateur centraal! Dat doen we door waarde toe te voegen aan het leven van de (potentiële) donateur, door te kijken waar de behoefte ligt. Vervolgens kun je daarop inspelen met waardevolle en relevante berichtgeving. Niet elke persoon heeft dezelfde behoefte of interesse. Een (potentiële) donateur legt namelijk een reis af, vanaf het moment dat hij in aanraking komt met jouw organisatie totdat hij of zij een enthousiaste ambassadeur is. Dit noemen we de ‘donor journey’.

De marketing funnel illustreert in hoeverre je relatie is opgebouwd met jouw (potentiële) donateurs en zo kun je zien welke acties er nodig zijn om die relatie te versterken. Let op! Dit is geen one-size-fits-all formule; iedereen heeft andere behoeften en vindt andere zaken belangrijk. Luister dus goed naar jouw supporters en geef datgene waar hij om vraagt. Het invullen van die marketing funnel, dát is precies waar marketing automation een belangrijke rol in kan spelen. Want, de funnel invullen op een slimme manier zorgt ervoor dat alle inspanningen via verschillende kanalen die je inzet meer rendement opleveren.

Marketing Funnel

Wil je precies weten wat je in elke fase van de marketing funnel moet doen? Lees dan snel onze whitepaper!

[whitepaper:inbound-marketing-voor-non-profits-in-7-stappen]
 


Wat kun je precies met marketing automation?


Er wordt vaak gedacht dat marketing automation puur over het automatiseren van e-mail series gaat, maar er is meer! Afhankelijk van de tool die je gebruikt heb je verschillende functionaliteiten, maar laat ik nu even voor het gemak uitgaan van onze favoriete tool: Mautic.


Marketing automation met Mautic - de functionaliteiten op een rijtje:


E-mailmarketing

Het automatiseren van e-mail series gekoppeld aan gedrag, bijvoorbeeld een welkomstmail of een digitale nieuwsbrief in jouw (html) template na het invullen van een formulier op je website.

E-mail series, straatjes, sequences of drip campaigns: termen die je veelal voorbij ziet komen als we het hebben over marketing automation. Wat wordt hier precies mee bedoeld? Als iemand zijn e-mailadres achterlaat op jouw website in ruil voor een whitepaper bijvoorbeeld, gaat het marketing automation proces lopen. In de eerste mail stuur je - zoals beloofd - de whitepaper. In die mail kun je ook naar hun interesses vragen. Je geeft ze daarin bijvoorbeeld twee opties. Waar hebben ze meer interesse in, A of B? Afhankelijk van de actie die ze aan de hand van die mail nemen, stuur je ze een vervolgmail. Alle prospects die niet hebben gereageerd krijgen een reminder, alle leads die voor optie A hebben gekozen krijgen een vervolgmail relevant voor de interesses bij A en de leads die voor optie B hebben gekozen krijgen de B-variatie van de mail.

 

Lead scoring en campagnes

Een puntensysteem opzetten aan de hand van gedrag. Open je een e-mail, dan krijg je bijvoorbeeld 1 punt. En bij het tekenen van een petitie krijg je 5 punten. Je zou dan bijvoorbeeld een e-mail serie kunnen laten starten voor de mensen die 10 punten (of meer) hebben. Of dit zelfs integreren met jouw telemarketing(bureau), zodat iemand gebeld wordt na een bepaald aantal punten. Op deze manier kan marketing automation een startpunt zijn van een geïntegreerde lead nurturing strategie, het opbouwen van die structurele relatie van lead tot trouwe donateur, van zowel online als offline kanalen.
 

Webtracking

Je kunt zelfs je website integreren met marketing automation, zodat je precies kunt tracken hoe vaak iemand jouw website bezoekt, op welke projecten hij of zij klikt, of andere acties zoals het afspelen van een video, een download doen, het invullen van een formulier en nog veel meer. Deze informatie is heel waardevol, want vervolgens kun je jouw berichtgeving aanpassen aan de behoefte en acties.


Segmentatie

Bezoekers segmenteren op basis van gedrag en eigenschappen. Bijvoorbeeld op basis van organisatie, leeftijd of woonplaats, maar ook bezoekfrequentie, hoe vaak iemand jouw e-mails opent of de fase van de funnel waarin iemand zich bevindt.
 

CRM-integratie

Je kunt marketing automation integreren met je CRM-systeem zoals Salesforce of CiviCRM. Hierdoor kunt je gedetailleerde profielen opbouwen en krijg je inzicht in je achterban.
 

Personalisatie

Het klinkt misschien gek, maar marketing automation maakt jouw marketing menselijker doordat je gepersonaliseerde content kunt aanbieden. Bijvoorbeeld dat een formulier op de website direct wordt ingevuld met jouw gegevens. Met dynamic content kunt je via deze tool bepaalde informatie personaliseren in je e-mails of zelfs op je website, zoals wij bij Gopublic ook doen!


Landingspagina’s en formulieren

Binnen Mautic kun je landingspagina’s en formulieren maken, bijvoorbeeld een uitschrijfpagina met een feedbackformulier.


Social media

Je kunt al je social media activiteiten koppelen aan je marketing automation tool. Dit zorgt ervoor dat je het gedrag van jouw (potentiële) donateurs niet alleen op je website en e-mail, maar ook op je social media kanalen kan tracken. Vanuit één tool kun je de complete funnel inzien en deze optimaal inzetten om het beste resultaat te bereiken.


Funnel analytics

Mautic geeft ook uitgebreide statistieken weer van het online gedrag, waardoor je meer inzicht krijgt in hoe jouw (potentiële) donateurs zich door de funnel bewegen. Waar nodig kun je bepaalde campagnes of acties aanpassen en verbeteren.

bron: abis-cloud.com

 

Waarom marketing automation je écht helpt je doelen te bereiken: 5 voordelen

 
  1. Tijd besparen

    Als fondsenwerver heb je vaak al genoeg werk. Marketing automation kan helpen tijd te besparen. Hoe fijn is dat? Door het gebruik van een marketing automation tool kun je bijvoorbeeld e-mails (en zelfs hele e-mailstraatjes) van tevoren maken en inplannen. Vergis je niet! Het implementeren van marketing automation kost natuurlijk wel tijd en aandacht om dat goed op te zetten, maar op de lange termijn bespaar je een hele hoop tijd (en moeite!).
     
  2. Doelgericht

    Marketing automation is gericht op de behoeften en acties van jouw (potentiële) donateur, waardoor je heel doelgericht de juiste persoon met de juiste boodschap kunt bereiken. Stel je voor dat iemand op jouw website op jouw project over Zimbabwe klikt, maar nooit op het project over Congo. Dan kun je die persoon content sturen met informatie specifiek over het project in Zimbabwe, want dat is waarschijnlijker waardevolle en relevante informatie voor hem of haar en vergroot je de kans dat iemand ook daadwerkelijk een gift doet.
     
  3. Betaalbaar

    Wij horen regelmatig: ‘‘Marketing automation? Nee, daar hebben wij geen budget voor’’. Een gedachte die speelt is dat marketing automation een enorme kostenpost is. Dat kan zeker, maar hoeft niet! De tool die we bij Gopublic graag gebruiken - ik noemde ‘m eerder ook al - Mautic, is een open-source marketing automation tool. Een hele mond vol, maar het betekent gewoonweg dat je geen dure licentie nodig hebt om deze software te gebruiken en dat je zelf eigenaar bent van de data die je verzamelt. Echt waar? Echt waar. Om de tool te installeren en te integreren met de gewenste kanalen en systemen, dát is alleen vaak een technische klus waar je hulp bij nodig hebt. En laten we nou bij Gopublic net een aantal technische toppers hebben zitten ;-)
     
  4. Je doelgroep bereiken én activeren

    We hebben zojuist gezien dat je de verschillende segmenten binnen doelgroep heel doelgericht kunt bereiken. Het doel van marketing automation is om deze segment-groepen mee te nemen via een pad (bijvoorbeeld een e-mailstraatje) met als doel om deze groep te activeren. De weg daarnaartoe gaat om het bouwen van een relatie, door een behoefte te vervullen met waardevolle content. Dat zorgt voor een fijn gevoel! Informeren, inspireren… en uiteindelijk dus: activeren. Bijvoorbeeld van lead naar donateur of van eenmalige donateur naar een periodieke donateur.
     
  5. Geïntegreerde marketing- of fondsenwervingsstrategie

    Marketing automation laat zien dat het zeker mogelijk is om een geïntegreerde marketing- of fondsenwervingsstrategie neer te zetten. Alle non-profits maken gebruik van social media kanalen, e-mail en hebben een website. Maar deze data-driven aanpak zorgt ervoor dat je alle uitingen, alle kanalen, aan elkaar kan koppelen om jouw achterban zo optimaal te kunnen bedienen. Een aanpak waarbij je online én offline kan laten samenkomen, waarbij je inzicht krijgt in jouw achterban en je tegelijkertijd een duurzame relatie opbouwt.
 

Meer weten over marketing automation?

Check of jij klaar bent voor marketing automation via deze blog


Denk je nou: dát wil ik ook voor mijn organisatie?! Neem gerust eens contact met ons op. Wij denken graag met je mee!




 

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x