CampaignSuite op telefoon

Online Fondsenwerving: Meer donaties voor goede doelen

In een artikel op Nu.nl is te lezen dat de goede doelen in Nederland vorig jaar in totaal een groter totaalbedrag aan donaties hebben binnengekregen via fondsenwerving. Uit een inventarisatie van het Nederlands Dagblad (ND) blijkt dat er meer donaties zijn ontvangen en dat het gemiddelde geef bedrag hoger ligt. Een duidelijke reden hiervoor wordt niet gegeven. Wij hebben wel een idee!

Het afgelopen jaar is de digitale transformatie binnen non-profit organisaties in een stroomversnelling gekomen. Door de maatregelen om de coronapandemie te bestrijden konden veel fysieke fondsenwervende acties niet doorgaan. Goede doelen hebben deze acties voor een groot gedeelte digitaal gemaakt. Zo kunnen deze organisaties hun achterban blijven bereiken en activeren.

Daarnaast zien wij, mede gestuurd door de coronacrisis, dat in de non-profit sector een grote bereidheid en wilskracht is om de transformatie te maken van offline naar online fondsenwerving. Met online fondsenwerving is het mogelijk om nieuwe doelgroepen te bereiken. Ook is het bereik een stuk groter en brengt het minder kosten en tijd met zich mee.

In het artikel van het Nederlands Dagblad is ook te lezen dat bij verschillende ontwikkelingsorganisaties, christelijke noodhulporganisaties en medische organisaties vooral het aantal eenmalige giften is toegenomen. Deze toename varieert van 2 tot 30 procent. Dit zijn mooie cijfers. Maar het is natuurlijk nog mooier als je deze (nieuwe) supporters voor een langere periode aan jouw organisatie kunt verbinden. En uiteindelijk te verleiden tot structureel donateurschap. Maar hoe doe je dat?

Hiervoor zijn meer inzichten in deze supporters nodig. Wat beweegt hen om de organisatie te steunen? Welke interesses hebben zij? Hoe kan ik de betrokkenheid verhogen?

Een goed uitgedachte en geïmplementeerde Marketing Automation strategie is de basis voor succes in online fondsenwerving. Je maakt de communicatie persoonlijk, gericht op het versturen van de juiste boodschap, op de juiste tijd, aan de juiste persoon. Zo maak je de echte verbinding met de supporter. En kun je nog sneller inspringen op de vele digitale veranderingen die nog gaan komen.

Ook aan de slag met digitaal fondsenwerven? Bekijk meer informatie over ons fondsenwervingsplatform: CampaignSuite

Of neem gelijk contact met ons op!

profielfoto jeroen houwen gopublic

Jeroen Houwen

CEO | Strateeg

Telefoon: 020-7173095
Sabrina

Sabrina van der Gaag

Strateeg | Account manager

Telefoon: 020-7173095