5 minuten leestijd

Let’s start with the basics

Met de nieuwe telecommunicatiewetgeving per 1 juli wordt van telemarketing aan de banden gelegd. Niet langer mag Jan en alleman gebeld worden voor commerciële doeleinden. Er moet expliciet toestemming gegeven worden door de donateur óf er moet sprake zijn van een bestaande ‘klantrelatie’. Dit is veelal een financiële transactie tussen het fonds en donateur.

De intentie is om meer keuze bij de klant neer te leggen. Je weet immers zelf het beste of je gebeld wil worden of niet. Dit is een mooie stap naar een supporter centrale aanpak!

Maar voor goede doelen is telemarketing een belangrijke manier om nieuwe donateurs aan te trekken. Deze wet maakt het daarmee een stuk lastiger om leads op te volgen.

Gelukkig heeft oproer vanuit de non-profit sector gezorgd voor een belangrijke aanpassing.

Meer mogelijk voor goede doelen

Het begrip ‘klantrelatie’ is verbreed voor de goede doelen sector zodat fondsenwerving met telemarketing naar potentiële donateurs mogelijk blijft. Wanneer het fonds kan aantonen dat er sprake is van een klantrelatie met duidelijke interesse en intentie vanuit de donateur, dan mag men spreken van een klantrelatie.

Om het wat concreter te maken: mensen die meedoen aan een manifest, vrijwilligerswerk doen of zelfs online een mooi stuk content downloaden kunnen vallen binnen het begrip ‘klantrelatie’. Een online petitie tekenen is dan weer te mager bevonden. Immers gebeurt deze actie spontaan en snel, versus het bijwonen van een webinar, waar duidelijkere intentie achter zit.

Wat moet je aanpakken?

Al deze veranderingen betekenen ook werk aan de winkel! Gelukkig is de wet niet met terugwerkende kracht: eerder vergaarde contacten vallen nog onder de ‘oude’ wetgeving. Maar voor nieuwe contacten moet je vanaf 1 juli het een en ander op orde hebben.

Pas je formulieren aan
De formulieren op je website moeten nagekeken worden en langs het begrip ‘klantrelatie’ gelegd worden. Ontstaat er geen klantrelatie? Dan moet er een specifieke opt-in voor toestemming om te bellen bijstaan! (Tip: maak deze opt-in zo duidelijk en aantrekkelijk mogelijk. Hoe explicieter de toestemming, hoe duidelijker de klant verwachtingen, hoe beter de telefoongesprekken!)

Leg de juiste informatie vast
Vervolgens moet je als organisatie ergens vast hebben gelegd wanneer akkoord is gegeven voor het telefooncontact, op welke manier en met welke intentie (in praktische zin betekent dit de datum, locatie en via welk formulier).

Nog even meegeven

We geven je graag deze tips mee maar raden je ook aan eigen onderzoek te doen. Immers gaat het om een verandering binnen jouw organisatie: jij weet het beste wat je moet aanpassen.

Natuurlijk kunnen wij hier ook verder mee helpen! Laat het ons vooral weten als we een blik moeten werpen op je formulieren of CRM of je gewoon even wilt sparren.