De vorige keer hadden we het over ‘digitale pleisters plakken’. Een quick fix voor een probleem zonder dat er gekeken wordt naar én gesproken wordt over de onderliggende problematiek. Deze keer kijken we een stap verder: techniek als middel of als doel?

We spreken veel organisaties die net een kostbaar en intensief CRM implementatie traject achter de rug hebben. Ze willen nu eindelijk wel eens verzilveren waar ze al dat geld in hebben geïnvesteerd. Journeys bouwen, digitale collectebussen en alle processen zoveel mogelijk geautomatiseerd. In de praktijk blijkt alleen dat ze als organisatie gewoon verder gaan zoals voor de implementatie van het gloednieuwe CRM-pakket. Als je de organisatie niet mee laat gaan in de verandering, hoe kun je dan de investering nog terugverdienen?

Naast een CRM worden ook andere tools aangeschaft, vaak in abonnementsvorm, omdat ze een snelle fix zijn voor een urgent probleem. Bijvoorbeeld: “Wij willen campagnes bouwen met SMS-berichten omdat de open rates van e-mails hard naar beneden gaat. Of we willen een digitale collectebus mogelijk maken tijdens de collecteweek”. Er zijn allerlei tooltjes op de markt om dit snel te doen. Daarmee worden snelle en soms mooie resultaten geboekt.

Het is dus slim om de fondsenwervers veel ruimte te geven om te experimenteren. Maar hoe houd je grip op al die verschillende abonnementen? Er is toch al een duur CRM ‘in the cloud’ aangeschaft? Wanneer en hoe verzilveren we de kosten die we daarvoor gemaakt hebben? Kun je met je huidige ‘landschap’ al niet alles, en is het vooral een kwestie van het opleiden en aantrekken van de juiste mensen?

Implementatie is meer dan een tool kopen

Bij zowel de grote als de kleine technologische ‘oplossingen’ ontstaan problemen doordat de techniek leidend is geworden, in plaats van het doel wat je wilt bereiken. Er is geen visie op hoe ook de organisatie moet veranderen om het doel te bereiken. Dan word je gedicteerd door de techniek en ontstaat er grote druk om de gedane investeringen terug te verdienen.

Tools worden met mooie demo’s en grote beloftes binnengehaald. Helaas wordt een echt gedegen implementatiefase, waarin de hele organisatie wordt meegenomen, vaak niet mee-gebudgetteerd. Erger nog, de nieuwe technieken zijn vaak niet eens onderdeel van een organisatie-overkoepelende strategie. Bij aanschaf van grote tools als CRM met daarop marketing automation komt dit vaak voor. Een typisch geval van ‘penny wise, pound foolish’.

Benieuwd hoe Pim Kraan dit heeft gedaan bij Save the Children? Bekijk eens dit fragment (3 min):

“De leiders weten vaak helemaal niet wat een fondsenwerver nodig heeft.” 

Dit wordt vaak gezegd en is een signaal van een dieperliggend patroon. Het patroon dat er een kloof is ontstaan tussen een medewerker en een leidinggevende. 

Pim: “Daarom hebben we het team de lead gegeven in het ontwerpen van ons nieuwe CRM-systeem. Het heeft even geduurd voordat het er was, we zijn geklapt met een leverancier maar hebben nu – weliswaar met een extra rekening – wel precies wat we wilden hebben. Het loonde dus om serieus te investeren in wat onze professionals nodig hebben en niet alleen een nieuwe tool in te kopen.”

Wat kun je nu gelijk doen?

  • Zorg voor een meerjaren strategie mét een visie op hoe digitale transformatie impact gaat hebben op de organisatie en de manier waarop ze haar missie volbrengt. 
  • Creëer een duidelijk proces waarmee medewerkers aanvragen kunnen doen voor nieuwe tooling. Zorg dat vanuit een duidelijke strategie kan worden beargumenteerd waarom je een aanvraag wel of niet honoreert. Bepaal direct bij de aanschaf hoe en wanneer de tool wordt geëvalueerd voor verlenging. 
  • Bekijk de twee afleveringen over digitale transformatie met Menno Lanting, Pim Kraan en Balt Leenman.
  • Kom je kennis tekort? Laat je, samen met je management team of bestuur, inspireren en bijscholen over digitale transformatie en tooling. Gopublic biedt hiervoor een workshop. Laat het hieronder in het formulier weten als je deze graag wilt volgen!

    De consultants van Gopublic Change komen graag bij jou langs voor een goed gesprek en een kop koffie. Behalve de koffie kost je dit niets. Meld je hieronder aan voor een oriënterend gesprek.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onze Change Consultants

Ruud Kraan

Change Consultant | Interimmanager

Rutger Bartelsman

Change Consultant | Organisatiekundige

Balt Leenman

Change Consultant | IT Strateeg

Jeroen Houwen

CEO | Strateeg

Telefoon: 020-7173095