Ja, het is ‘chefsache’ dat er een visie is op digitale transformatie. Leiderschap op hoe we daar als bedrijf gaan komen. Daar hadden we het vorige week over. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie – jouw mensen – meebewegen, het punt op de horizon dat je hebt geformuleerd omarmen én zich eigen maken? Hoe zorg je ervoor dat jij – samen met jouw mensen – dat punt gaat bereiken? Het antwoord ligt bij het creëren van de juiste cultuur.

Als we het hebben over cultuur wil ik je graag meenemen naar de filosofie van Charles Handy. Jarenlang observeerde Charles, filosoof en organisatiekundige, organisaties en het gedrag van mensen ín deze organisatie. En hoewel hij hier veel over heeft geschreven, zijn er twee elementen uit zijn werk die voor jou, beste lezer, relevant zijn:

Cultuur kan niet los gezien worden van alle overige aspecten van een organisatie, de mensen maken het bedrijf.”

Een organisatie is niets anders dan een verzameling van mensen die samen werken aan hetzelfde doel. De cultuur is de omgeving waar deze mensen zich in bewegen om dat doel te bereiken. Zonder een passende cultuur, is het moeilijk om het doel te bereiken. Maar wat bedoelt Handy dan wél met ‘cultuur’?

Metafoor van de tuin

Zie het geheel, de organisatie, als een tuin. Een mooie weelderige tuin vol bloemen. De aarde, waar de planten en bloemen ín staan, is de cultuur. Zonder de juiste aarde, heb je wel planten en bloemen, maar komen ze tot bloei? Hoe lang blijven ze leven en heb je volgend jaar ook nog die mooie weelderige tuin? Waar halen de planten hun voeding uit? Is er genoeg zuurstof in de bodem? Zijn er genoeg bodemverbeteraars zoals mieren, wormen en insecten? Kan het een flinke regenbui  aan of staat de hele boel gelijk blank na een plens. 

Het beïnvloeden van de cultuur draait om het creëren van de juiste omgeving. Hoe doe je dat als leider? Het is aan jou om ervoor te zorgen dat jouw mensen dé juiste omgeving krijgen waarin ze op hun best kunnen meewerken aan de visie. Natuurlijk werkt het ook andersom; de juiste mensen moeten worden gevonden voor de omgeving die jij nodig hebt om jouw visie te verwezenlijken. Je kunt een palmboom niet op de Noordpool planten, al gebruik je de juiste aarde.

Photo by Avery Thomas on Unsplash

Wat je als leider kunt doen is, naast dat je er hard aan kunt werken, voor een groot gedeelte gebaseerd op de synergie die je in die tuin weet te realiseren. Een dynamiek waardoor de onderdelen elkaar gaan versterken en benutten in hun kwaliteiten. En daarvoor is het goed om stil te staan bij het volgende element uit het werk van Charles – kijk even mee naar dit filmpje.

Photo by Shane Rounce on Unsplash

Typen intelligentie

Er zijn verschillende typen intelligentie. Welke heb jij, welke hebben jouw mensen. Is het de juiste intelligentie voor het werk wat ze doen?

Ieder individu heeft bepaalde capaciteiten waar zij of hij goed en minder goed in is. Het is aan jou om de kaders te stellen zodat medewerkers weten welk gedrag wenselijk en nodig is om de visie te verwezenlijken. Niet alleen om de juiste mensen aantrekken (die, als het even kan, jou type intelligentie aanvullen) maar deze mensen ook de middelen, processen en andere mogelijkheden geven die hen in staat stellen bij te dragen aan die gezamenlijke visie.

Dat doe je door naar cultuur te kijken als het gemeenschappelijk goed van jouw organisatie, dat nooit af is. Het vormgeven van dit gemeenschappelijk goed doe je dan ook samen. En dan bedoelen we met iedereen die onderdeel is van de organisatie. Dus niet alleen het MT. Cultuur is iets dat de mens schept. Het leeft door elk individu die het maakt.

Cultuur is dus de omgeving van het gedrag dat wenselijk en nodig is om jouw visie te verwerkelijken. En het is aan jou, als leider, om een beeld te geven van wat dat gedrag is én om een omgeving te creëren die helpt dat gedrag te verwezenlijken.

Wat kun je gaan doen?

  • Zoek een situatie waarin je onderscheid kunt maken tussen de voedingsbodem en de bloemen/planten die er groeien. Bijvoorbeeld het programmateam en de programma’s die daar draaien. Kijk dan eens wat de oorzaak-gevolgrelatie is tussen die twee. Als voorbeeld: het programmateam bepaalt altijd dat de programma’s 6 weken mogen duren. Bevraag nu eens de invloed daarvan op de uitkomst. Wat als je het eens helemaal anders zou doen. Breng ‘zuurstof’ in de bodem!
  • Lees eens een paar hoofdstukken uit Inside Organisations’ van Charles Handy.
  • Gopublic werkt aan een cultuurscan voor digitale transformatie waarmee je inzage krijgt hoe jouw organisatie ervoor staat en wat je kunt verbeteren. Interesse? Vul onderstaand formulier in en laat je interesse weten.

De consultants van Gopublic Change komen graag bij jou langs voor een goed gesprek en een kop koffie. Behalve de koffie kost je dit niets. Meld je hieronder aan voor een oriënterend gesprek.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onze Change Consultants

Ruud Kraan

Change Consultant | Interimmanager

Rutger Bartelsman

Change Consultant | Organisatiekundige

Balt Leenman

Change Consultant | IT Strateeg

Jeroen Houwen

CEO | Strateeg

Telefoon: 020-7173095