Onze wereld verandert snel. De covid-pandemie leidt tot een snelle digitale adaptatie. Door thuiswerken leren we technieken te gebruiken die er eigenlijk al lang waren. Goede doelen switchen voor hun fondsenwerving in rap tempo naar online, en aan de deur doneer je nu contactloos. Maar is dat wel digitaal transformeren?

Grote vergaarbak

Menno Lanting schreef het veelgelezen en veelgeprezen boek ‘Uit het transformatiemoeras’. Gopublic interviewde hem voor twee videopodcasts. Volgens Menno is digitaal transformeren een grote vergaarbak. Er zijn verschillende fasen zoals repareren, innoveren en (dan pas) transformeren. Bekijk maar eens het volgende fragment (2,5 min).

Digitaal transformeren is niet zo snel mogelijk, zo veel mogelijk techniek inzetten in je organisatie. Het gaat om waarde toevoegen. Menno stelt dat de kernvraag is:

“Wat is jouw rol als goed doel in de 21ste eeuw? En hoe kunnen we slim digitale middelen gebruiken om meer toegevoegde waarde te leveren?”

Non-profits zullen meer bezig moeten zijn met wat ze willen bereiken en voor wie? Voor zowel de donateur als voor de doelgroep waarvoor de organisatie is opgericht.

Photo by Chris Lawton on Unsplash

De organisatie moet mee transformeren

Als organisatie kun je kijken naar wat je digitaal nog niet op orde hebt (repareren), en dan kijken wat je beter, slimmer en efficiënter kunt doen (innoveren). Daar gaat al heel wat tijd in zitten. Bij transformeren gaat het over het ontwikkelen van nieuwe business modellen ondersteund door digitale techniek.

Pim Kraan, directeur van Save the Children Nederland vertelt hoe zij daar in de afgelopen jaren doorheen zijn gegaan. Welke rol heeft digitalisering gespeeld in de enorme groei van van de organisatie? Bekijk het volgende fragment (1,5 min).

Photo by David Clode on Unsplash

Deze veranderingen staan niet los van hoe je je organisatie én medewerkers erbij betrekt. “Je moet beginnen bij mensen”, zo zegt Menno. De techniek kan vrijwel alles. “Bijna elke digitale transformatie is een organisatietransformatie.”

Het wordt alleen succesvol wanneer je vanuit het grote plaatje kijkt en handelt. Je moet de hele olifant zien en niet alleen de poot of de slurf. Dat is complex en vraagt om leiderschap die dit ziet en er op passende manier leiding aan kan geven.

Waar kun je nu meteen mee beginnen?

  • Kijk eens met afstand naar jouw organisatie. Wat moet je repareren en innoveren voordat je kunt transformeren?
  • Betrek mensen uit jouw organisatie bij het kijken, analyseren en plannen maken.
  • Welke veranderingen zijn nodig binnen de organisatie (mensen, middelen, management en cultuur)?
  • Je kunt de videopodcast bekijken om je nog meer laten te inspireren.
  • Vraag hulp van buiten.

De consultants van Gopublic Change komen graag bij jou langs voor een goed gesprek en een kop koffie. Behalve de koffie kost je dit niets. Meld je hieronder aan voor een oriënterend gesprek.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onze Change Consultants

Ruud Kraan

Change Consultant | Interimmanager

Rutger Bartelsman

Change Consultant | Organisatiekundige

Balt Leenman

Change Consultant | IT Strateeg

Jeroen Houwen

CEO | Strateeg

Telefoon: 020-7173095