Weet je nog dat we in de vorige blog spraken over ‘beyond the buzzword’? En over dat digitale transformatie eigenlijk altijd gaat over een transformatie van de hele organisatie? En het gaat vooral over wat je zelf kunt doen om de verschillen tussen repareren, innoveren en transformeren goed te begrijpen.

Transformatiemoeras

Allereerst, “Het mag als vanzelfsprekend beschouwd worden dat het niet gemakkelijk is een digitale transformatie te doorlopen.” Als fondsenwervende organisatie zit je vaak in complexe situaties. Dan is het makkelijker om een pleister te plakken dan om gelijk de oorzaak te vinden, laat staan die aan te pakken. Niet omdat je het niet kan, maar omdat je middenin een ecosysteem zit dat op allerlei manieren met jou als professional verwikkeld is en door jullie als organisatie wordt beïnvloed.

Stel nu, je overweegt een stap te zetten richting een nieuwe digitale tool. Dan is de grote vraag: hoe maak jij jouw organisatie klaar om de tools die nu beschikbaar zijn, duurzaam te gebruiken? Menno Lanting, schrijver van het boek ‘Uit het transformatiemoeras’, laat ons zien dat het niet alleen over verandervaardigheden of over de juiste overlegstructuur gaat, maar vooral over een synergie tussen de professionals die ermee gaan werken.

Kijk eens naar dit fragment (1 min) van de videopodcast met Menno Lanting:

“Op de korte termijn een paar technische tools installeren is niet zo moeilijk.”

Menno maakt duidelijk dat kortetermijnwinsten vaak makkelijk te behalen zijn, maar dat het lastig wordt als je de focus niet helder maakt bij je mensen. Want zoals we inmiddels weten vraagt de strategische context, de lange termijn, ook om aandacht bij digitale transformaties. Vaak zijn de verwachtingen niet helder; heeft iedereen door dat je meer dan alleen een technische tool implementeert?

Pim Kraan vertelt dat ze daarmee bij Save the Children inmiddels flink wat ervaring hebben opgedaan, met struikelen en opstaan. Steeds opnieuw proberen en keuzes maken over wat je wel en niet kunt aanpakken is de grote kunst. Een mooi voorbeeld dat Pim geeft, gaat over ‘The Big Black Box of Decision Making’. Durf je de besluiten die je hebt genomen na een bepaalde tijd nog eens ter discussie te stellen?

Kijk eens naar dit fragment (1 min) van de videopodcast met Menno Lanting:

Red Queen effect

“Doorbreek de dominante logica.” Wel eens gehoord van het ‘Red Queen-effect’? Die komt in elke organisatie voor en houdt in dat je steeds harder gaat rennen en toch geen stap vooruit komt. Dat gebeurt wanneer je bij problemen vooral digitale pleisters plakt, of zoekt naar snelle oplossingen van buiten terwijl je er eigenlijk niet goed met elkaar over communiceert. Je dendert door. Het wordt pas zichtbaar zodra je gaat onderkennen dat je in een patroon van ‘zichzelf bevestigende logica’ gevangen zit.

Transformaties leveren een schat aan bruikbare ervaringen op waarmee je als organisatie kunt leren. Je kunt ze gebruiken om voorbij te gaan aan het ‘Red Queen Effect’. Het vraagt om oplettendheid en het bijhouden van de signalen die patronen aanwijzen.

Wil je weten hoe jij ingesleten patronen kunt ontdekken en aanpakken tijdens een digitale transformatie? Neem dan contact met ons op en wij helpen je graag om dit duidelijk te krijgen. Een blik van buitenaf doet vaak wonderen!

Wat kun je doen?

  • Kijk eens goed naar de korte- en langetermijndoelen die je hebt geformuleerd. Zijn de verwachtingen helder?
  • Laat je marketeers en fondsenwervende professionals een besluit voorbereiden over een nieuwe tool, zij weten tenslotte wat ze nodig hebben. En kijk dan goed naar jouw reactie op dit besluit – heb je je laten leiden door je verwachtingen of door de inhoud?
  • Je kunt de gehele videopodcast bekijken om je nog meer te laten inspireren.

De consultants van Gopublic Change komen graag bij jou langs voor een goed gesprek en een kop koffie. Behalve de koffie kost je dit niets. Meld je hieronder aan voor een oriënterend gesprek.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onze Change Consultants

Ruud Kraan

Change Consultant | Interimmanager

Rutger Bartelsman

Change Consultant | Organisatiekundige

Balt Leenman

Change Consultant | IT Strateeg

Jeroen Houwen

CEO | Strateeg

Telefoon: 020-7173095