De vorige keer ging het over techniek als middel of als doel. En dat je voor aanschaf van nieuwe techniek een heldere (digital) strategie nodig hebt. Maar hoe geef je eigenlijk leiding aan digitale innovatie?

“Je kunt eigenlijk geen leider meer zijn in deze tijd als je niet weet hoe digitaal werkt. Je hoeft niet alles zelf te kunnen, maar het gaat erom dat je feeling hebt met deze digitale wereld”.

Dat stelt Menno Lanting in de tweede videopodcast van Gopublic over digitale transformatie.” Het is nu voor het eerst dat 50-jarigen moeten beslissen over zaken waar ze zelf niets vanaf weten. Duizend bloemen bloeien is vaak een excuus om geen visie te hoeven hebben. “Laat jezelf bijscholen. Stel desnoods een ‘Chief Digital’ aan van 30”, adviseert Menno.

Hoe geef je nou leiding aan zo’n digitaal transformatieproces? “Het is chefsache” zegt Pim Kraan, CEO van Save the Children, in het volgende fragment (2 min):

Chefsache

“Je moet focussen op wat er echt toe doet. Je kunt niet alles zelf, maar je moet er wel ruimte voor maken. Het is de kunst van het weten wat je zelf wel en niet moet doen, én het betrekken van je medewerkers”, aldus Pim Kraan.

Balt Leenman van Gopublic: “Maar ik zie niet zo veel directeuren van nonprofit organisaties die dit ook echt omarmen. Die kennis en inzicht hebben in hoe de wereld aan het transformeren is, en welke rol nieuwe technologie heeft.”

Photo by Marius Masalar on Unsplash

Om het proces van betrokkenheid en gesprek in werking te zetten zegt Menno: “Ik ken organisaties die een keer per kwartaal bij elkaar komen om hun eigen disrupter te bedenken. Een gedachteoefening om alles, inclusief jezelf uit te dagen. Je moet bereid zijn om kritische vragen te stellen.”

Dominante logica

Wanneer een belangrijk doel van jouw organisatie fondsenwerving is, zou het ‘chefsache’ moeten zijn om te weten welke trends en ontwikkelingen er bij digitale fondsenwerving zijn. Als dat om verandering vraagt, botst dat op de ‘dominante logica’ binnen een organisatie. Die wil graag doorgaan op de weg van hoe het altijd al ging.

Balt geeft een mooi praktijkvoorbeeld: “Ik ken veel organisaties met een loyale achterban, die vergrijst, maar voorlopig nog loyaal is. Toen ik zes jaar geleden Klaas van Mill, de toenmalige directeur van Wilde Ganzen sprak, wilde hij de gemiddelde leeftijd van de donateur verlagen van 75 naar 57. Dat is omdenken. Wilde Ganzen heeft zich onder zijn leiding flink vernieuwd. Klaas vond dat ‘chefsache’ en nam de hele organisatie daarin mee. Het oude IT-systeem was maatwerk dat 25 jaar daarvoor door een dienstweigeraar was opgezet. Het werd steeds doorontwikkeld, maar kon niet meer mee met deze tijd. Na iedere sprint in het implementatieproces van het nieuwe CRM sprak Klaas zijn mensen persoonlijk toe. Zo werd iedereen meegenomen .

Photo by Jason Rosewell on Unsplash

Achilleshiel

“Communicatie intern is altijd een achilleshiel”, zegt Pim Kraan. Het invoeren van een nieuw CRM-systeem heeft veel mogelijkheden opgeleverd. Dashboards en kwartaalrapportages. Meten is weten. Door daarover te praten kun je communicatie en fondsenwerving veel beter op elkaar afstemmen. 

Sommige dingen zijn dus ‘chefsache’. Directie/bestuur is eindverantwoordelijk voor digitale innovatie. Ze moeten een visie hebben én kaders bieden. Zoals een hek om het schoolplein veiligheid en duidelijkheid biedt aan de kinderen, heb je binnen jouw organisatie een helder en afgebakend speelveld nodig.

Wat kun je op dit moment doen?

  • Bespreek met je managementteam hoe er leiding wordt gegeven aan digitale transformatie. Wat houdt ‘chefsache’ voor jullie organisatie in?
  • Kom je kennis tekort? Laat je, samen met je management team of bestuur, inspireren en bijscholen over digitale transformatie en tooling. Gopublic biedt hiervoor een workshop. Wil je deze volgen? Geef het aan in onderstaand formulier, dan nemen we contact met je op.
  • Ga in gesprek met een goede adviseur, “De beste stuurlui staan niet voor niets aan wal, omdat je daar een beter overzicht hebt”.
  • Lees over dit onderwerp. Balt Leenman werkt aan een boek: NGO 3.0, een weg naar digitale transformatie voor nonprofits. Kijk op www.baltleenman.com

De consultants van Gopublic Change komen graag bij jou langs voor een goed gesprek en een kop koffie. Behalve de koffie kost je dit niets. Meld je hieronder aan voor een oriënterend gesprek.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Onze Change Consultants

Ruud Kraan

Change Consultant | Interimmanager

Rutger Bartelsman

Change Consultant | Organisatiekundige

Balt Leenman

Change Consultant | IT Strateeg

Jeroen Houwen

CEO | Strateeg

Telefoon: 020-7173095