€1.277.962,-

Het doel was om 600.000 euro op te halen. Een verdubbeling!

18.000

online collectanten dit jaar – van de normaal ruim 19.000 huis-aan-huis collectanten.

€ 64,50

Gemiddelde opbrengst per online collectebus

De uitdaging

Al jaren gaan tijdens de Collecteweek ruim 19.000 collectanten met de collectebus langs de deuren om geld op te halen voor hersenonderzoek. De afgelopen jaren werden er record na record verbroken: de opbrengst bleef maar stijgen. En dat is noodzakelijk, want 1 op de 4 mensen heeft een hersenaandoening. 

Dit jaar wilde de Hersenstichting naast de gebruikelijke deur-aan-deur collecte, de focus op online collecteren vergroten. En toen kwam de tweede lockdown. De deur-aan-deur collecte ging niet door. En voor het eerst wordt de collecteweek, noodgedwongen, volledig digitaal.

“We zijn ontzettend trots op dit resultaat. Vanwege het coronavirus en de verlenging van de lockdown, hebben wij besloten dit jaar in de eerste week van februari niet huis-aan-huis te collecteren, maar voor de allereerste keer de collecteweek volledig digitaal te houden. We dachten hiermee maximaal 600.000 euro op te kunnen halen. Een collecte opbrengst van 1.277.962 euro hadden we niet durven dromen. We zijn onze online collectanten dan ook ontzettend dankbaar.”

Merel Heimens Visser – Directeur-bestuurder Hersenstichting

Goed voorgesorteerd

Gelukkig stond de Hersenstichting goed voorgesorteerd. Ruim een jaar geleden zijn we gestart met marketing automation met de koppeling op Salesforce.

Door data slim in te zetten kan de Hersenstichting relevanter communiceren met hun supporters en kunnen we gepersonaliseerde touch points aanbieden op basis van gedrag.

Dit jaar was voor het eerst een koppeling gemaakt tussen het collecte-platform Kentaa en Salesforce, waarbij we de lijn doorgetrokken hebben naar marketing automation.

Het belang van de data-integraties tussen de verschillende systemen heeft zijn vruchten afgeworpen; in volle vaart naar een volledige digitale collecteweek. Automatische dataflows, gepersonaliseerde onboarding journey, SMS flows en nog veel meer. Met een resultaat waar we trots op zijn! 

Online: op afstand maar toch veel persoonlijker

In twee klikken een collectebus aanmaken; zo simpel is het. Het thema “Ik collecteer voor” stond centraal. Op de online collectebus was direct duidelijk voor wie iemand collecteert; veel mensen collecteren voor een familielid, vriend en/of collega met een hersenaandoening.

Deze persoonlijke motivatie heeft impact. Deze 18.000 collectanten zijn eigenlijk ambassadeurs van de Hersenstichting. Door hun collectebus te delen met vrienden en familie, doneer je vanuit je hart voor die persoon. En op het moment dat het joú uitkomt.

Relevante communicatie met marketing automation

Tijdens de collecteweek hebben we een e-mail journey gecombineerd met SMS om betrokkenheid te verhogen door het ‘wij-gevoel’ te benadrukken, resultaten te delen en impact te laten zien. Door data-integratie konden we de content ook nog hyper-persoonlijk maken door tussentijdse resultaten op persoonsniveau te prefillen en de actie hierop aan te passen.

Alle kliks, opens maar ook cross-platform webbezoek wordt gelogd en al deze interactiemomenten zorgen voor een hogere Engagement Score. Ook na de collecte kunnen we deze online collectanten op de juiste manier opvolgen.

Voor de Hersenstichting gebruiken we een groot deel van onze tools en services:

  • Mautic Marketing Automation
  • WordPress Website
  • CampaignSuite
  • Marketing Automation Consultancy
  • Mautic Connect
  • Engagement Scoring
  • Point of Interest
  • Data integraties (Salesforce + Kentaa)
  • SMS flow
  • Gepersonaliseerde onboarding journey
  • Mautic Marketing Automation
  • WordPress Website
  • CampaignSuite
  • Marketing Automation Consultancy
  • Mautic Connect
  • Engagement Scoring
  • Point of Interest
  • Data integraties (Salesforce + Kentaa)
  • SMS flow
  • Gepersonaliseerde onboarding journey

Wil jij ook je digitale fondsenwerving op een hoger niveau tillen? Laat ons eens meedenken met je!

Sabrina van der Gaag
Accountmanager / Strateeg