Een van de grote vragen waar veel organisaties steeds mee puzzelen is: “Hoe werven we (online) nieuwe structurele donateurs”. We weten ondertussen dat dit niet niet zo makkelijk is. En als we onze ROI berekeningen erbij pakken, zien we dat dit ook best prijzig kan zijn. Wat moeten we dan doen om nieuwe donateurs te werven? Hoe kunnen we dit slim aanpakken? We nemen je mee aan de hand van deze case. 

In de Edukans Basisschooltoets case laten we je een voorbeeld van een goed werkende leadwervingscampagne zien, met de bijbehorende fondsenwervende uitkomsten. En we leggen je uit wat je kunt doen om deze resultaten nog beter te maken!

Overzicht resultaten 2020

23.339

kwalitatieve leads in slechts 2 maanden

53%

conversieratio

van onbekende naar lead

€ 0,54

CPA

voor een kwalitatieve lead

De uitdaging

Na twee succesvolle voorgaande jaren met de Edukans Basisschooltoets campagne, werd er in 2020 met veel enthousiasme gestart met het doorontwikkelen van de toets. In de learnings van eerdere jaren zagen we een aantal verbeterpunten, die werden meegenomen in de optimalisatieslag.

In de data zagen we wat er goed ging en wat we konden verbeteren. We formuleerden samen met Edukans een nieuw SMART-geformuleerd doel aan de campagne:

In de looptijd van de campagne (2 maanden) verzamelen we 2.500 leads die de toets hebben ingevuld en een geldig telefoonnummer hebben achtergelaten*, zodat ze kunnen worden opgevolgd door telemarketing.

*kwalitatieve lead

De oplossing

Net als vele anderen heeft Edukans de focus om structurele donateurs te werven. De gekozen aanpak is om dit via een combinatie van leadwerving en telemarketing te doen. Samen met WAVV hebben we voor Edukans een campagne ontwikkeld waarbij we leads werven via Social Media advertenties.

Na het maken van een interactieve toets werden de leads met Marketing Automation vanaf het moment van werven gemonitord. Daarnaast kregen ze een aantal e-mails als korte opvolging. De leads die de mails lazen en de website van Edukans bezochten werden via telemarketing gevraagd om structurele donateur te worden.

De Edukans Basisschooltoets is voor het eerst in 2018 gelanceerd, maar de resultaten benoemd in deze case zijn van 2020. De toets is nog steeds te maken en is een mooi voorbeeld van een “Always on” campagne; een campagne die gedurende het hele jaar kan blijven lopen.

Nieuwsgierig?

De opvolging

Na het maken van de Edukans Basisschooltoets, kregen de deelnemers een e-mail met hun cijfer en de goede antwoorden toegestuurd. Via een automatisch ingestelde e-mail flow in Mautic, kregen de leads een aantal vervolg mails met meer informatie over het werk van Edukans. Dit is een goede manier om onbekende leads, bekend te laten worden met jouw organisatie. Alleen de leads met een goede betrokkenheidsscore werden opgevolgd door telemarketing met een geef-vraag tot donateur.

Resultaat: Ruim 10% van de kwalitatieve leads was nu al betrokken genoeg om opgevolgd te worden door telemarketing. De rest is wel gekwalificeerd, maar nog niet betrokken genoeg. Deze leads kunnen goed meegenomen worden in een lead-nurturing campagne, om zo de betrokkenheid te verhogen. Een groot segment met contacten voor toekomstige campagnes!

leadwerving campagne online edukans basisschooltoets

Waarom werkt dit zo goed?

  • Relevant voor de doelgroep

    Veel mensen willen blijven leren en willen graag weten hoe slim ze zijn. Dat maakt dat het concept relevant is voor de doelgroep. En daarmee ook succesvol qua leadwerving voor Edukans.

    Met een conversiepercentage van ruim 53% heeft meer dan de helft van alle mensen de toets gemaakt en een aanzienlijke tijd besteed aan het onderwerp waar Edukans zich mee bezig houdt. Waarom werkt dit? Het is laagdrempelig en niet geheel onbelangrijk; het is leuk!

  • Kernwaarde van Edukans

    Edukans wil mensen laten ervaren hoe belangrijk onderwijs is. De organisatie werkt in ontwikkelingslanden aan het best mogelijke onderwijs. Mensen daar op een interactieve manier kennis mee laten maken werkt dan erg goed.

  • Minimale gegevens

    We vragen minimale gegevens, waarbij we toelichten waarom we deze vragen en hoe we ze gebruiken. Voor deze campagne werden alleen een naam en e-mailadres gevraagd, met optioneel het telefoonnummer.

     

    Interesse in een leadwervende campagne?

Relevant voor de doelgroep

Veel mensen willen blijven leren en willen graag weten hoe slim ze zijn. Dat maakt dat het concept relevant is voor de doelgroep. En daarmee ook succesvol qua leadwerving voor Edukans.

Met een conversiepercentage van ruim 53% heeft meer dan de helft van alle mensen de toets gemaakt en een aanzienlijke tijd besteed aan het onderwerp waar Edukans zich mee bezig houdt. Waarom werkt dit? Het is laagdrempelig en niet geheel onbelangrijk; het is leuk!

Kernwaarde van Edukans

Edukans wil mensen laten ervaren hoe belangrijk onderwijs is. De organisatie werkt in ontwikkelingslanden aan het best mogelijke onderwijs. Mensen daar op een interactieve manier kennis mee laten maken werkt dan erg goed.

Minimale gegevens

We vragen minimale gegevens, waarbij we toelichten waarom we deze vragen en hoe we ze gebruiken. Voor deze campagne werden alleen een naam en e-mailadres gevraagd, met optioneel het telefoonnummer.

 

Interesse in een leadwervende campagne?

Whitepaper

Het hart van een campagne die werkt, zit ’em in de kracht van je verhaal. Door online verhalen in te zetten kun je mensen echt met je organisatie verbinden. Wat is de kracht van een succesvolle online leadwerving campagne? In onze whitepaper gaan we in op deze vraag.

Bonus: Het doneren van je rapportcijfer als Micro-donatie

Als uitbreiding op de leadwerving, was het voor de deelnemers mogelijk om hun rapportcijfer te doneren aan Edukans. En alleen als de Basisschooltoets met een voldoende was afgerond.

We vragen men eerst een kleiner stapje te doen, voordat ze de grotere stap zetten naar donateurschap. Logisch en in lijn met de vele onderzoeken en theorieën die hierover zijn verschenen.

De belangrijkste resultaten

De lead wervingscampagne voor Edukans leverde een aantal interessante resultaten op. We lichten ze hieronder kort toe:

  • In de campagneperiode zijn er in totaal 78.016 leads verzameld. Dit is ruim 53% van het totaal aantal personen die de Basisschooltoets hebben bekeken.
  • Van het aantal leads zijn er 23.339 kwalitatieve leads geworven. Dit is 30% van het totale aantal. Het doel van deze campagne, 2.500 kwalitatieve leads, is hiermee ruimschoots gehaald! De CPA van een kwalitatieve lead ligt op €0,54.
  • De mail met de hoogste open-rate (71%) was de mail gerelateerd aan de resultaten van de deelnemer. Niet heel verrassend. Dit is namelijk relevant voor de ontvanger.
  • De mail met de hoogste doorklikratio was eveneens degene die verwees naar de resultaten van de deelnemer (50%). We zien hier eigenlijk al dat er op de Call-to-Actions met een financiële vraag slecht geklikt wordt. Dit is een belangrijke constatering om bij stil te staan. Het vertelt ons namelijk dat een groot deel van deze nieuwe leads er nog niet aan toe is om een financiële donatie te geven aan de organisatie.

Ook aan de slag met leadwerving? Let’s talk!

Wil jij meer weten over deze campagne? Lijkt het je ook gaaf om samen te werken? Laat je gegevens achter, dan bel ik je zo snel mogelijk terug!

Martijn Witteman
Accountmanager / Senior Digital Marketeer