Ga naar het blogoverzicht  

Zo verbeter je de zes meest voorkomende fouten op donatiepagina's

14 juni 2016 5 minuten leestijd
Als er iemand op je donatiepagina is gekomen, moet je ervoor zorgen dat deze gebruiksvriendelijk is en het formulier zonder moeite is in te vullen. Maak het je (potentiële) donateur zo makkelijk mogelijk! In deze blog ga ik in op de meest voorkomende fouten en hoe je deze kunt verbeteren om zodoende meer conversie op je donatiepagina te behalen.​

Online doneren: Dé complete handleiding voor non-profits

Succesvoller online fondsenwerven? In deze whitepaper krijg je een volledige handleiding voor het verhogen van de conversie op jouw donatieformulieren.

Download de whitepaper

Zes fouten op donatiepagina's die je nu kunt verbeteren:

 

1. Het formulier heeft te veel velden

Praat met verschillende belanghebbenden in je organisatie om te bepalen welke informatie echt noodzakelijk is om te verzamelen. Verwijder velden die niet belangrijk zijn. Als er namelijk veel onnodige velden op een formulier staan, schrikt dat donateurs af en wordt het proces ingewikkelder en frustrerender. Een klein formulier is sneller in te vullen, makkelijker om mee te starten en het verkleint de kans dat mensen halverwege stoppen met het invullen. Een paar simpele ingrepen:
  • Maak altijd gebruik van een postcode checker die straat en plaat ophaalt. Die hoef je dan in de eerste stap ook niet te tonen. Je vraagt alleen postcode en huisnummer en dan pas 'springen' straat en plaats tevoorschijn. Ingevuld en wel. Maak wel dat dit altijd aanpasbaar is. Het kan immers fout gaan met het ophalen van straat en plaats. 
  • Beetje technisch, maar zorg ervoor dat je het formulier kan 'tabben', oftewel met je tab toets goed naar de volgende velden kunt springen. Door gekke technische ingrepen is dit soms niet mogelijk. Enorm frustrerend voor mensen die zo formulieren invullen. 
  • Werk eventueel met 'stappen' om het formulier optisch kleiner te maken. Bijvoorbeeld: Kies bedrag en bestemming > Mijn gegevens > Betaling afronden. Let wel, communiceer goed hoeveel stappen en wat de volgende stap is. Bijvoorbeeld met een "1/3" in de knop om te laten zien dat je op de eerste stap van de drie bent. 
  • Dicht op elkaar en kleine velden maakt een formulier optisch niet (!!) kleiner. Zet velden juist ruim en fris op. Een goede designer is cruciaal! Als ik m'n wenkbrouwen ga samenfronsen om het formulier goed te kunnen lezen of begin te grijpen naar m'n leesbril is je donatieformulier niet goed vormgegeven! 
   

2. Je donatiepagina bevat navigatie

Zorg dat je donateur op je donatiepagina niet afgeleid raakt. Plaats dus geen onnodige navigatie. Deze afleiding kan ervoor zorgen dat de donateur de pagina verlaat zonder het formulier in te vullen of te voltooien. Meer dan 50% van je bezoekers spendeert minder dan 15 seconden op je donatiepagina. Als je er voor zorgt dat de donateur zijn of haar aandacht erbij kan houden zorg je ervoor dat meer bezoekers converteren in een donatie en dat de donaties binnen komen.
Zorg dat je het meest belangrijke prominent op je pagina hebt staan, gevolgd door een pakkende afbeelding en een kleine actiegerichte tekst. Uiteraard moet je alles testen, zowel de inhoud van de pagina als de afbeeldingen.
     

3. Je donatiepagina heeft een ander domein en design

Zorg dat de belangrijkste elementen, zoals je logo, header en footer goed zijn uitgevoerd op de pagina. Deze elementen stellen mensen gerust dat ze op de juiste plek zijn en zorgt ervoor dat het duidelijk is aan wie ze hun gegevens geven.

Je donatiepagina hosten op een ander domein dan de rest van je pagina zorgt ook voor verwarring (bv goede doelen die gebruik maken van Geef Gratis. Dit is een slechte ervaring voor bezoekers). Als het kan, host het formulier op een pagina met dezelfde domein als de rest van de website. Elke fatsoenlijk webbureau kan dit voor je regelen. Mocht dit toch niet mogelijk zijn, zorg dan dat je de beveiligingsinformatie en controle op de pagina plaatst, en informatie over de leverancier zodat je donateur weet dat hun informatie veilig is en dat hun geld naar de juiste plek gaat. 
 

4. De optimalisatie voor het mobiele apparaat heeft nog wel wat werk nodig

Ervoor zorgen dat de pagina en het formulier op elk apparaat goed functioneert, geeft je de grootste conversie. Als er iemand op een mobiel zonder succes probeert te doneren, zal deze persoon echt niet nog een keer op een desktop proberen te doneren. Een gemiste kans dus!

Het gehele internetverkeer bestaat voor meer dan 50% uit mobiele gebruikers. En deze gebruikers converteren 40 tot 60 procent meer op een donatiepagina dan desktop gebruikers. Mobiele gebruikers zijn dus een enorm goede bron van inkomsten, maak hier gebruik van.

Focus op een duidelijke en simpele presentatie op alle apparaten en zorg dat de donateur geen lang pad hoeft te bewandelen naar de uiteindelijke donatie.
   

5. Je maakt geen gebruik van vooraf ingestelde donatiebedragen

In de taxi's in New York steeg het totale aantal inkomsten uit fooi met 144 miljoen nadat er vooraf ingestelde bedragen voor creditcard betalingen werd geïntroduceerd.

Door simpele knoppen met een vooraf ingesteld bedrag is dus miljoenen euro's per maand betaald. Het wordt tijd dat jouw organisatie ook gebruik gaat maken van deze voordelen. Een goed donatieformulier moet dus ook vooraf ingestelde bedragen bevatten.

Zoek je een manier om hiermee te beginnen? Dan heb ik hier drie richtlijnen voor je:
  1. Een proces genaamd 'verankering' moedigde mensen aan de middelste optie te kiezen, zolang dit bedrag een redelijk bedrag was. Je kan dus strategisch bedragen gaan instellen zodat de middelste optie wordt gekozen, en zo het gemiddelde bedrag omhoog gaat.
  2. Veel organisaties gebruiken met succes specifieke, niet-ronde getallen gekoppeld aan de campagnekosten (zoals de kosten van een boek voor een kind of koop nu een geit voor een gezin in Afrika) voor vooraf ingestelde bedragen. 
  3. Het hebben van een breed scala aan vooraf ingestelde bedragen, en de optie om zelf een bedrag in te vullen, zorgt ervoor dat je alle donateurs kan vastleggen. Zo zal je meer gulle gevers krijgen zonder dat je mensen die minder dan je laagste vooraf ingestelde bedrag te besteden hebben links laat liggen.

Ondanks dat er geen twijfel is dat vooraf ingestelde bedragen werken, is het testen van verschillende bedragen en de verscheidenheid aan opties van belang om te bepalen wat de beste optie is voor de pagina.
   

6. Je donatiepagina is niet toegankelijk

Zorg dat je lettertype en de kleuren helder, contrasterend en groot genoeg voor mensen die niet zo goed kunnen zien zijn. Ook al is je donatiepagina gemaakt met toegankelijkheid in je achterhoofd, snelle bewerkingen en redesigns kunnen een verschrikking zijn voor mensen met een (lichamelijke) beperking. Het toegankelijker maken van je pagina's en formulieren is niet alleen het juiste om te doen, het is ook goed voor het uiteindelijke resultaat.

Er is geen enkele donatiepagina die perfect is, maar door het toepassen van de basis zorg je er in ieder geval voor dat je mensen niet van je pagina afstoot. Obstakels en barrières, duidelijk of niet, zorgen er voor dat je conversiegraad omlaag gaat. Door het juist toepassen van bovengenoemde zes punten behaal je meer succes op je donatieformulier.

 
Ga naar het blogoverzicht  

DOWNLOAD NU GRATIS WHITEPAPER

DIGITAL STORYTELLING VOOR NON-PROFITS

Meer weten over hoe je verhalen kunt inzetten in fondsenwervende campagnes? We hebben er een inspirerende whitepaper over geschreven? Gratis voor jou beschikbaar! 

Ga naar de downloadpagina
  • Deel deze post

  • Jurjen van Houwelingen

    Jurjen van Houwelingen

    Jurjen studeerde Kunst & Cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit met aanvullend een master in Media & Journalistiek. Binnen Gopublic is hij veel bezig met marketing en sales, maar hij bemoeit zich ook graag met de visuele kwaliteit van het werk. 

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x