Zeven redenen om een blog te hebben als (non-profit) organisatie

09 november 2016 3 minuten leestijd
Op dit moment zijn er nog heel veel organisaties die op zich best een goede website hebben, maar hun vingers niet durven branden aan een blog op de website. En dat is jammer, want een goede blog biedt enorm veel online kansen. In deze post geef ik je zeven belangrijke redenen om een goede blog te te integreren en te onderhouden op je huidige corporate website. 
 

1. Een blog genereert traffic naar je website

Allereerst genereert een blog traffic naar de website. Vooral in combinatie met sociale media zoals Twitter en Facebook. Op het moment dat je op Twitter en/of Facebook zomaar een berichtje deelt met een link naar de website zal dit niet zoveel kliks opleveren omdat er geen prikkel is om de website te bezoeken. Als je echter een blogbericht deelt met een pakkende titel (Bijvoorbeeld "7 redenen om blog te hebben als non-profit organisatie ;-)) dan zal dit veel meer kliks opleveren. En uiteindelijk dus meer kennismakingen met jouw organisatie.
 

2. Een blog geeft aanleiding om te twitteren of op andere sociale media berichten te plaatsen

Daarmee samenhangend, een blogbericht is een goede reden om een twitteren en/of op andere sociale kanalen te delen dat er iets te lezen valt op je website. Zonder een blogbericht kun je slechts ‘reclame’ maken wat weinig kliks oplevert. Het geeft je communicatie in sociale media dus meer body. 
 

3. Met een blog kun je jezelf positioneren als expert binnen je vakgebied

Een blog helpt om je als organisatie te positioneren als een expert in het vakgebied. Als je veel blogt over het specifieke werk wat jullie als organisatie doen zal dit steeds meer opgemerkt worden. Je bent daarmee niet meer alleen een organisatie die iets doet, maar ook een organisatie die iets weet. Hiermee bouw je ook aan een stuk ‘betrouwbaarheid’ binnen de markt. Hierdoor zul je merken dat je ook een vaste groep ‘geïnteresseerden’ aan je gaat binden. Dit biedt allerlei kansen in de toekomst.
  

4. Een blog houd je 'top-of-mind' bij je doelgroep

Met een blog blijf je door nieuwsfeeds e.d. ‘top of mind’. Daarmee bedoel ik dat mensen steeds meer gebruik maken van bepaalde feeds. Dat kan een RSS reader zijn of gewoon Twitter of je Facebook Timeline. Er zijn ook apps die feeds laden van gecombineerde bronnen zoals Flipboard. Door regelmatig te bloggen kom je regelmatig voor in dergelijke feeds. Dat levert op den duur meer naamsbekendheid op waardoor mensen gewoon sneller aan je zullen denken.
  

5. Met een blog creeer je interactie

Dit vraagt wel wat investering qua tijd en inzet, maar een blog stelt bezoekers in staat te reageren. Zo kun je als organisatie in dialoog treden met bezoekers, potentiele donateurs en andere geïnteresseerden. Zeker voor organisaties die hier in Nederland alleen een stuk marketing, communicatie en fondswerving hebben zitten is dit interessant. Hun 'echte' mensen zitten op het veld over heel de wereld. Door een blog kan meer online betrokkenheid en interactie ontstaan.  
  

6. Een blog kan offline aandacht genereren

Een blog kan ook aandacht in ‘offline’ media genereren. Goede blogposts worden niet onregelmatig overgenomen door magazines, kranten en/of andere offline kanalen. 
  

7. Een blog maakt de organisatie persoonlijk en authentiek

Een blog maakt de organisatie persoonlijk en geeft een authentieke en persoonlijke uitstraling. Zeker als met gewone 'auteurs' van de werkvloer wordt gewerkt. Dat creeert een binding met de doelgroep.

Kortom, wij geloven dat een blog interessant is voor elke nonprofit, mits je je commit aan het serieus schrijven van goede content! Hulp nodig bij het implementeren van een goede blog? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.  

DOWNLOAD NU GRATIS WHITEPAPER

DIGITAL STORYTELLING VOOR NON-PROFITS

Meer weten over hoe je verhalen kunt inzetten in fondsenwervende campagnes? We hebben er een inspirerende whitepaper over geschreven? Gratis voor jou beschikbaar! 

Ga naar de downloadpagina
  • Jurjen van van Houwelingen

    Jurjen van van Houwelingen

    Jurjen studeerde Kunst & Cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit met aanvullend een master in Media & Journalistiek. Binnen Gopublic is hij veel bezig met marketing en sales, maar hij bemoeit zich ook graag met de visuele kwaliteit van het werk. 

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x
Om u beter van dienst te zijn, maakt gopublic.nl gebruik van cookies » Meer informatie