Ga naar het blogoverzicht  

Vijf vragen (en antwoorden!) over webrichtlijnen en Drempelvrij

06 juni 2017 7 minuten leestijd
Een cultuurcentrum, gemeentehuis of school zorgt voor een gelijkvloerse ingang of een hellend vlak naar de ingang, zodat ook rolstoelgebruikers naar binnen kunnen. En in de bibliotheek vind je grootletterboeken. Waarom zorgen we dan niet ook dat websites toegankelijk zijn voor mensen met een beperking? We zijn immers door de digitalisering steeds meer afhankelijk van het internet. Vrijwel alles gaat online of kan ook online: van internetbankieren tot een app om belastingaangifte te doen. Toegang tot het internet is essentieel om zelfstandig deel te kunnen nemen aan de maatschappij en mensen met een visuele of andere beperking moeten daar natuurlijk niet door benadeeld worden. Ziedaar het waarmerk drempelvrij. Voldoet jouw website er al aan?
 

Waaraan moet mijn website voldoen om drempelvrij te zijn?

Het World Wide Web Consortium (W3C) ontwerpt internationale webstandaarden, waar je website - wil je dat het toegankelijk wordt - aan moet voldoen. In 1999 werden de eerste internationale richtlijnen, de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) opgesteld. En in 2008 verscheen hier een aangepaste en aangevulde versie van: de WCAG 2.0. Het internet is immers alweer razendsnel verandert en blijft veranderen. In Nederland is Stichting Waarmerk drempelvrij.nl degene die websites op toegankelijkheid toetst.
 
Checken of jouw website drempelvrij is?
We hebben een checklist gemaakt waar je allerlei webrichtlijnen langs kunt gaan om te checken of je eraan voldoet. Download hem gratis!

Download de checklist   
 
 

Waarom zou ik voor een drempelvrije website gaan?

De digitale toegankelijkheid voor mensen met een visuele, auditieve, verstandelijke en/of motorische handicap is van groot belang, maar weinig organisaties zijn er bewust mee bezig. Terwijl het echt niet zo moeilijk is en je er bovendien voordelen uit kunt halen, voor zowel gebruiker als bezoeker:
 
  • Je bent goed te vinden
    • Door je website toegankelijk te maken, wordt het ook voor zoekmachines als Google leesbaarder, waardoor je hoger in de zoekresultaten komt te staan.
  • Voor iedereen en alles toegankelijk
    • Een website met het drempelvrij waarmerk werkt voor iedereen op alle browsers, platformen en apparaten.
  • Meer traffic op je website
    • Doordat je website toegankelijker is, ook op alle browsers, platformen en apparaten én doordat zoekmachines je website beter kunnen lezen, zal er ook meer traffic zijn.
  • Kostenreductie (uiteindelijk)
    • Als je de richtlijnen volgt, zit ook de code van je website waarschijnlijk goed in elkaar. Veel overbodige en verouderde codes worden niet gebruikt, waardoor de website sneller zal laden. Bovendien is er dan een lagere serverbelasting. Je website is op deze manier makkelijker en goedkoper om te onderhouden. ‘Uiteindelijk’, omdat het bouwen van een toegankelijke website, afhankelijk van je huidige situatie, wél wat kan kosten.
 

Wanneer is je website drempelvrij?

Er is geen sprake van óf drempelvrij of niet. Je kunt op drie verschillende drempelvrij ‘levels’ worden getest aan de hand van WCAG 2.0 en Webrichtlijnen 2: level A, AA en AAA. Aan de hand van deze drie levels heeft drempelvrij.nl voor Nederlandse organisaties drie niveaus van toegankelijkheid vastgesteld mét logo’s:
 
  • Drempelvrij niveau 1
    • Als je site voldoet aan WCAG 2.0 en Webrichtlijnen 2, level A, ben je niveau 1 en mag je het groene logo zonder sterren op je website laten zien.
  • Drempelvrij niveau 2
    • Bij het tweede niveau voldoet je website aan WCAG 2.0, level AA en mag je een groen logo met twee sterren tonen.
  • Drempelvrij niveau 3
    • Dit is momenteel het hoogste niveau. Haalt je website level AA van Webrichtlijnen 2, dan mag je het logo met drie sterren op je site plaatsen.
Er bestaat nog een vierde, oranje logo. Dit betekend dat alleen een aantal van je webpagina’s aan de richtlijnen voldoen. Onder het mom van ‘toegankelijkheid nog in aanbouw’ heeft het mannetje in het logo een tool in zijn handen.

Omdat het volgens drempelvrij.nl niet nodig is om aan level AAA te voldoen, is deze nog niet meegenomen in de toetsing.
 

Drempelvrij voorbeeld van ons: Light for the World

Kortgeleden heeft onze website voor Light for the World Nederland het waarmerk Drempelvrij, niveau 2 gekregen. Dit betekent dus dat de website aan WCAG 2.0, level AA voldoet.

Light for the World werkt aan een wereld waarin mensen met een handicap een eerlijke kans krijgen op onderwijs en werk. Het was voor hen daarom belangrijk een toegankelijke website te hebben en een drempelvrij waarmerk te ontvangen.

Waarmerk drempelvrij webrichtlijnen case light for the world


Wat zijn die richtlijnen dan precies?

Op de website van drempelvrij.nl vind je de uitgebreide richtlijnen WCAG 2.0 en Webrichtlijnen 2. Ik zal hieronder kort ingaan op de inhoud van al deze richtlijnen:
 

WCAG 2.0

Dit zijn de toegankelijkheidsrichtlijnen van het W3C die in 2008 zijn ontwikkeld. De richtlijnen zijn onderverdeeld in vier principes: waarneembaarheid, bedienbaarheid, begrijpelijkheid en robuustheid.
 

Waarneembaar

Een website waarop alle informatie en componenten toonbaar zijn aan gebruikers op een voor hen waarneembare wijze, voldoet aan dit eerste principe. Er zijn dan tekst alternatieven voor alle niet-tekstuele content, zodat deze content wanneer nodig aangepast kan worden. Denk aan een alternatieve tekst voor een afbeelding, die iemand die blind of slechtziend is tóch kan ‘zien’, doordat deze alternatieve tekst in braille wordt weergegeven, met grote letters of doordat het wordt voorgelezen (audiofragment). Video’s krijgen een auditieve beschrijving, ondertiteling en/of gebarentaal en alle content wordt duidelijk, onderscheidbaar, weergegeven door middel van kleurgebruik, verhoogt contrast, duidelijke vormen en te herschalen tekst.
 

Bedienbaar

Bij dit principe gaat het erom dat mensen gemakkelijk door je website kunnen navigeren door onder andere duidelijke paginatitels, koppen en labels en het aanbieden van meerdere manieren om een webpagina binnen een verzameling webpagina’s te vinden. En met een duidelijke kop, label of link bedoelen we bijvoorbeeld dat het ‘t doel of onderwerp beschrijft. Neem een hyperlink. Het is handig als je daar met je muis overheen gaat en kunt zien waar de link naartoe leidt. De website moet ook goed met een toetsenbord te navigeren zijn: toetsenbordtoegankelijk zijn.
 

Begrijpelijk

Het derde principe draait om begrijpelijkheid. Is de content op je website leesbaar? Hierbij kun je onder andere letten op de taal van de verschillende onderdelen op je website. Gebruik je de duidelijkste en eenvoudigste taal, of is het een verzameling van jargon van lange zinnen? Zorg ook dat de bediening van je webpagina’s voorspelbaar zijn en dat fouten bij invoer of het invullen van een formulier automatisch gecorrigeerd worden.  
 

Robuust

De andere drie principes waren vrij vanzelfsprekend, maar wat bedoelen ze nou met ‘robuust’? Bij dit punt wordt het wat technischer. “Content moet voldoende robuust zijn om betrouwbaar geïnterpreteerd te kunnen worden door een breed scala aan user agents.” Belangrijk hier is dat je website compatibel is met huidige en toekomstige user agents. Een user agent is een computerprogramma dat bij een netwerkfunctie hoort. Denk bijvoorbeeld aan Mozilla, de user agent van Google Chrome, Safari, Internet Explorer en Firefox. De user agent geeft hier aan welke webbrowser je gebruikt. In de context van e-mail, geeft de user agent aan welk e-mailprogramma je gebruikt. Je zorgt er bij ‘Robuust’ dus voor dat de code van je website en de content op je website voor alle user agents te begrijpen is.
 

Webrichtlijnen 2

Webrichtlijnen 2 vormen een kwaliteitsmodel die gebaseerd is op gestandaardiseerd Javascript en wordt aangevuld met de WCAG 2.0 richtlijnen. Een website die voldoet aan de algemene kwaliteitsrichtlijnen van de tweede versie van de Webrichtlijnen, heeft een duidelijke hiërarchie in de kopregels en zorgt voor bruikbare foutmeldingen die bezoekers de mogelijkheid bieden om verder te gaan. Formulieren op de website zijn optimaal bruikbaar, dus makkelijk in te vullen en in te dienen, content is beschikbaar in meerdere talen en de website kent duidelijke en unieke URL’s.
 

Light for the World langs deze drempelvrij ‘meetlat’

Als je de website van Light for the World langs deze richtlijnen legt, zie je dat het voldoet aan de WCAG 2.0, level AA. Het eerste dat opvalt zijn de duidelijke kleuren en het hoge contrast. Daarnaast kun je met je toetsenbord gemakkelijk door de website navigeren en is er een alternatieve tekst voor de niet tekstuele onderdelen van de website.
 

Hoe behaal je het waarmerk drempelvrij?

Om je website te laten inspecteren, kun je je aanmelden bij een inspectie-instelling die daarvoor bevoegd is volgens Stichting drempelvrij.nl. Denk bijvoorbeeld aan Stichting Accessibility, die Light for the World heeft gecheckt, Technobility of het Keurmerkinstituut.

Je meld je aan en maakt onder andere afspraken over het niveau waar je voor gecontroleerd wilt worden. Na de inspectie, die ongeveer een week kan duren, ontvang je een rapport met de resultaten. Je wordt in het register met waarmerkdragers opgenomen. Voldoe je aan alle eisen? Dan krijg je een certificaat en mag het desbetreffende logo ook dragen. Voldoe je nog niet aan alle eisen? Dan is het niet meteen verloren zaak en kun je de problemen oplossen en jezelf gewoon weer opnieuw inspecteren.

Weet je al zeker dat je website nog niet toegankelijk genoeg is? Neem dan een bureau bij de hand dit daar met jou aan wilt sleutelen! Wij doen het graag ;)

 
Ga naar het blogoverzicht  

  • Deel deze post

  • Liza Koppenrade

    Liza Koppenrade

    Liza studeerde Geschiedenis aan de Universiteit Leiden, heeft een tijdje als webredacteur gewerkt. Ze is via het trainingsprogramma ‘Content Creation’ van de Upstarter als creatieve content marketeer bij Gopublic aan de slag gegaan. Komend half jaar gaat ze allerlei verhalen schrijven om te inspireren en kennis te delen.

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x
Om u beter van dienst te zijn, maakt gopublic.nl gebruik van cookies » Meer informatie