Ga naar het blogoverzicht  

Transmedia storytelling: méér betrokkenheid bij een groter publiek

03 januari 2018 5 minuten leestijd

Verhalen blijven plakken. Daarom zijn er steeds meer organisaties, profit en non-profit, die storytelling inzetten als marketingstrategie. Met een goed verhaal kun je je onderscheiden van je concurrenten én geef je een gezicht aan jouw organisatie. Mensen zijn emotionele wezens en willen zich identificeren. En als iemand zich emotioneel verbonden voelt met een merk, dan zal hij jouw product sneller kopen. Voor non-profits werkt dat hetzelfde: een verhaal dat raakt, motiveert potentiële donateurs om in actie te komen.

Digitale ontwikkelingen en de enorme hoeveelheid van mediakanalen hebben de manier van verhalen vertellen en consumeren veranderd. Liken, reageren, delen, volgen, klikken of scrollen: er komen steeds weer nieuwe technieken bij om het publiek actief mee te laten doen in je verhaal. Een krachtige verhaaltechniek die daarop inspeelt is transmedia storytelling. Bij transmedia storytelling vertel je een non-lineair verhaal uitgevouwen over verschillende kanalen en creëer je een interactieve verhaalwereld. Zo zorg je voor méér betrokkenheid, méér bereik en uiteindelijk méér conversies.


Digital storytelling - Verhalen voor online succes

Door verhalen in te zetten kun je mensen echt met je organisatie verbinden. In deze whitepaper gaan we in op deze vragen.

Wat is transmedia storytelling?

Transmedia storytelling is het vertellen van een verhaal verspreid over verschillende mediakanalen. Al deze verhaallijnen samen vormen de verhaalwereld. Transmedia storytelling wordt nogal eens verward met cross-media of 360-graden communicatie, waarbij je ook verschillende mediakanalen inzet om een boodschap te verspreiden. Een voorbeeld hiervan is de IKEA catalogus, die je een print versie kunt bekijken maar ook op een interactieve manier via een digitaal boek. Het grote verschil is dat dezelfde verhaallijn bij cross-media storytelling herhaald kan worden via verschillende kanalen, terwijl bij transmedia storytelling elk kanaal altijd een onderscheidend verhaal vertelt.

transmedia storytelling versus cross-mediaEr zijn drie belangrijke pointers die een transmediaal verhaal beschrijven:


#1 Verschillende verhalen worden verspreid over verschillende kanalen

#2 Elk verhaal is op zichzelf staand en kan een ingang tot de verhaalwereld zijn

#3 Elke losse verhaallijn is een waardevolle toevoeging aan de totale verhaalwereld


Het idee van transmedia storytelling is dat je elk los verhaal, elk puzzelstukje, kunt consumeren zonder dat je daarbij een ander verhaal nodig hebt om het te begrijpen. MAAR... Hoe meer puzzelstukjes er geconsumeerd worden, hoe dieper je in de verhaalwereld terecht komt en hoe groter je beleving wordt.
 

Een voorbeeld

‘The Matrix’ is een klassiek voorbeeld van transmedia storytelling. Het verhaal wordt niet beperkt tot alleen film, maar de verhaalwereld is uitgebreid tot een fictief universum bestaande uit nog twee films, stripboeken, animaties, videospelletjes en zelfs Lego speelgoed. Je kunt het videospel spelen zonder de film gezien te hebben en vice versa. Bekijk je de film én speel je het videospel (en het liefst lees ook het stripboek en de rest van de Matrix-uitingen), dan wordt je steeds dieper ondergedompeld in de verhaalwereld.

Matrix: klassiek voorbeeld van transmedia storytellingbron: Movieweb.com


Transmedia storytelling beschrijft de nieuwe manier van verhalen vertellen als gevolg van technische ontwikkelingen. Maar het beschrijft óók de veranderde manier waarop wij verhalen consumeren. Wij kijken niet meer alleen televisie op een tv-scherm. We kijken ook televisieprogramma’s op een tablet, desktop of mobiel. De lijnen tussen al deze media worden steeds vager. Bij transmedia storytelling leveren al deze verschillende kanalen een bijdrage aan het verhaal. Het publiek wordt steeds actiever door alle mogelijkheden die online kanalen en technieken met zich mee brengen.

Heb je het interactieve scrollverhaal van Peugot al weleens gezien?
 

Transmedia branding

Het is duidelijk dat een transmediaal verhaal met als doel ‘vermaak’ kan zorgen voor een sterke beleving. Alleen, hoe werkt dat voor organisaties? Hoe kun jij effectief gebruik maken van de verschillende mediakanalen om een breder publiek te bereiken, een sterkere betrokkenheid bij jouw organisatie te realiseren en een geweldige merkbeleving neer te zetten.

Een marketingstrategie ingericht op transmedia storytelling is transmedia branding. Het verhaal dat je vertelt wordt uitgevouwen over verschillende kanalen, waarbij het type verhaal afhankelijk is van welk kanaal je gebruikt.

Laten we zeggen dat jouw missie en visie het hoofdverhaal van de organisatie is. Daarbinnen heb je waarschijnlijk heel wat verschillende onderwerpen, campagnes of andere uitingen waar je over kunt vertellen. Al deze verhaallijnen zijn jouw ‘narratieve merkverhalen’ die uitgedragen worden door middel van personages, onderwerpen en vormgeving. Bijvoorbeeld een Facebookbericht over de mensen die bij jouw organisatie werken. Maar ook een merkvideo of een event kan zo’n verhaallijn zijn. Elk los verhaal draagt bij aan het begrijpen en het beleven van jouw hoofdverhaal, jouw merk. Op deze manier kan een potentiële klant of donateur een multi-dimensionale merkbeleving ervaren. Natuurlijk moet je wel waardevolle en relevante content aan je doelgroep leveren.

Oké... Je wilt transmedia storytelling inzetten voor jouw organisatie. Waar begin je? En waar moet je allemaal op letten om transmedia storytelling succesvol in te zetten? Om je op weg te helpen kun je de volgende 7 stappen aanhouden.


In 7 stappen naar transmedia storytelling:

 

#1 Zet ‘smeerbare’ media in

Met alle online kanalen is het heel gemakkelijk om even iets te delen. We noemen ze ‘smeerbare’ media omdat content snel over een breed publiek gesmeerd kan worden. Dat kan veel impact hebben voor jouw verhaal. Social media kanalen zoals Facebook, Instagram en Snapchat verhogen de kans dat mensen erover gaan praten. Natuurlijk hoef je niet alle kanalen die er zijn in te zetten, maar bedenk goed welke het meest relevant zijn voor de doelgroep die je wilt bereiken. En voordat je het weet gaat jouw verhaal viraal ;)


Wil je weten hoe dingen viraal gaan? Lees dan ook eens deze blog!

Door verschillende ‘smeerbare’ mediakanalen in te zetten kun je dus een brede doelgroep bereiken. Helaas is viraliteit nooit een garantie, maar je kunt natuurlijk bij elk kanaal wel goed nadenken hoe je de digitale elementen succesvol kunt inzetten bij het verspreiden van je verhaal. Zoek uit op welke kanalen jouw doelgroep zit. Natuurlijk kun je ook nieuwe doelgroepen bereiken door andere kanalen in te zetten. Elk kanaal is weer een nieuwe ingang tot de verhaalwereld.


#2 Maak je publiek nieuwsgierig en creëer fans

Er zijn bezoekers die alleen jouw Facebookbericht lezen… Maar er zijn ook mensen die op verschillende manieren met jouw merk in aanraking komen. Transmedia storytelling zorgt ervoor dat jij je core fans kunt onderscheiden van de rest. Dát is de groep die het diepst in jouw verhaalwereld zit. En die als eerste jouw verhaal zal delen. Denk dus goed na over hoe je de interesse van het publiek kan vergroten, zodat ze steeds dieper in jouw verhaal willen duiken.

In onze whitepaper ‘laat je business groeien’ leggen we uit hoe je iemand van onbekende bezoeker om kan toveren tot klant of zelfs ambassadeur van jouw merk! Dat doen we aan de hand van de marketing funnel. Zeker de moeite om even te checken voordat je aan jouw transmediaal verhaal gaat bouwen!

Laat je business groeien!

Wil je meer online verkeer, leads en klanten? In deze whitepaper leggen we in 7 makkelijke stappen uit hoe jij dit kunt bereiken en waar je kunt beginnen.  Download de whitepaper

#3 Zorg voor merkcontinuïteit

Continuïteit in je verhalen zorgt voor een authentieke verhaalbeleving en helpt de bezoeker een diepe verbinding te leggen met jouw organisatie. Elke uiting moet aansluiten bij de merkbeleving. Let op het design, jouw huisstijl en het beeldgebruik. Welk kanaal je ook gebruikt, elke bezoeker moet een bepaalde herkenning hebben aan het merk.
 

#4 Uitbreiding van verhalen

Als jij verschillende verhaallijnen hebt uitgezet via aparte kanalen, kan het zijn dat jouw publiek hierop aansluit en verder gaat met een verhaal. De mogelijkheid dat je publiek verder bouwt aan verhaallijnen is een belangrijk onderdeel van transmedia storytelling. Dit kan al zijn als veel mensen over jouw verhaal praten, als ze het delen of aanpassingen maken. Bijvoorbeeld door een parodie te maken op een merk uiting.

McDonalds parodie op Apple
bron: adpressive.com 
 

#5 Onderdompelen in de verhaalwereld

Verhalen helpen mensen om zich in te leven, waardoor ze even de rest om zich heen vergeten. Hoe meer interactie iemand heeft met jouw merk, hoe meer je iemand het gevoel kan geven dat zij daadwerkelijk onderdeel zijn van de verhaalwereld. Daarom werken interactieve elementen zoals spelletjes, quizzen en polls ook goed om dit gevoel te versterken.


Aan de andere kant kun je met transmedia storytelling ook...


#6 Een merk uit de verhaalwereld trekken

Transmedia storytelling kun je ook omgekeerd inzetten door een fictief verhaal te ontwikkelen waarin jouw product een onderdeel is. Je laat dit element tot leven komen zodat iemand dat in het alledaagse ‘offline’ leven kan gebruiken. Een voorbeeld hiervan is het Duff Beer van The Simpsons maar ook het bier uit de Netflix-serie Peaky Blinders kun je tegenwoordig kopen bij de Aldi (helaas nog niet in Nederland). 

Peaky Blinders Bierflesje
bron: realalewarehouse.com


 

#7 Verbind de punten; bouw een wereld!

De kracht van een transmediaal verhaal is de beleving die je kunt creëren door een interactieve verhaalwereld te bouwen. Bedenk dus vooral hoeveel en welke kanalen je gaat inzetten. Via online mediakanalen kunnen mensen dus gemakkelijk participeren in een verhaal. En participeren betekent bijdragen aan de verhaalbeleving. Ga uit van de kracht van elk medium of kanaal en bouw daarop voort. Op welke manier kunnen we iemand betrekken in ons verhaal? Neem bijvoorbeeld e-mail. Er zijn al ontzettend veel manieren om voor interactie te zorgen in je mails. Bovendien liggen de kansen voor een transmediale verhaalwereld te bouwen niet alleen online, maar denk ook aan offline events! Hoe gedetailleerder deze verhaalwereld is opgebouwd, hoe ‘echter’ de verhaalbeleving wordt en hoe effectiever je jouw marketingdoelen kunt bereiken.

 
Ga naar het blogoverzicht  

  • Deel deze post

  • Evy Knol

    Evy Knol

    Evy studeerde Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam. Als data-driven marketeer bij Gopublic kan Evy haar creativiteit combineren met haar analytische skills. Ze richt zich voornamelijk op strategische (content) vraagstukken, het optimaliseren van customer journey's en leadgeneratie via marketing automation. Ook voor vragen over de AVG kun je bij haar terecht! 

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x