Cloud

Blog

We delen graag onze kennis. Ontvang eens in de maand de laatste artikelen in je mailbox.

Buyer Persona’s: Wat het zijn en  waarom ze van belang zijn voor non-profits

VERS VAN DE PERS

Zo zorg je ervoor dat jouw online donateurs de stap durven zetten naar een periodieke gift Jurjen van Houwelingen

Zo zorg je ervoor dat jouw online donateurs de stap durven zetten naar een periodieke gift

Jurjen van Houwelingen

17 april 2017 4 minuten
Hoe zorg je er nou voor dat online donateurs de stap durven zetten naar een periodieke gift? Een donatie die je elke maand automatisch ontvangt, zonder dat je erom moet vragen bij mensen die eerder een eenmalige donatie hebben gedaan. Dat willen we toch allemaal? Periodieke donateurs geven meer in de loop der tijd, ze zijn loyaler en actiever in het ondersteunen van de missie van jouw non-profit. Bovendien is het administratief een stuk makkelijker. Maar hoe krijg je het voor elkaar dat website bezoekers niet bij een eenmalige donatie blijven, maar dat mensen jouw non-profit maandelijks willen steunen?

De wereld verandert. Mensen committeren zich tegenwoordig veel minder snel aan een non-profitorganisatie dan pak 'm beet twintig jaar geleden. Zowel goede doelen als religieuze instellingen, werkgevers en politieke partijen merken dat in hun ledenaantallen én vaste donateurs. Eenmalige actie- of projectgerichte donaties worden vaak makkelijker gegeven. Dat zien we ook terug bij de opkomst van crowdfunding, waarbij mensen eenmalig doneren om een project of initiatief te laten slagen.

Daartegenover staat de ontwikkeling van online diensten zoals Spotify, Netflix en Dropbox, waarbij de software niet wordt gekocht. Hier betaalt men meestal een maandelijkse fee voor het gebruiken van de software, zonder dat men eigenaar wordt. Dit gegeven wordt ‘Software as a Service’ (SaaS) genoemd. Dit zorgt ervoor dat mensen juist meer en meer gewend raken aan maandelijkse betalingen. Lijkt een kans voor nonprofits toch?

Maar meer dan de helft van online donateurs keert niet meer terug voor een tweede gift. Daarom is het belangrijker dan ooit om in te spelen op de loyaliteit van die eenmalige donateurs. Zorg dus dat je een waterdicht plan hebt om donateurs te activeren zodra ze binnenkomen. Alvast drie tips van ons: 
 

1. Een kleine periodieke gift

Door de mogelijkheid aan te bieden om een (heel) klein bedrag maandelijks over te maken, maak je het voor de donateurs aantrekkelijker om dat ook te doen. Realiseer je: het is belangrijker iemand aan je te binden dan eenmalig een zo hoog mogelijk gift te krijgen. Een gift van €5,- is vele malen sneller en makkelijker opgehoest dan een gift van €50,- of meer. En maak het makkelijk! Als het online regelmatig doneren zonder moeite gaat, dus met een gebruiksvriendelijk formulier, zullen potentiële donateurs het ook sneller doen.

Als er dan maandelijks geld wordt gestort, al is het maar een paar euro, dan zijn deze donateurs ook sneller geneigd meer dan alleen die gift te doen. Ze geven sneller eenmalige giften gedurende het jaar, gaan naar evenementen en moedigen hun omgeving ook aan om te steunen. Een maandelijkse donateurs van €3 is dus van een veel grotere waarde dan een eenmalige donateur van €50. 

Een maandelijkse donateurs van €3 is dus van een veel grotere waarde dan een eenmalige donateur van €50. 

2. Gewoon vragen. Maar wel aardig!

Durf simpelweg te vragen om een maandelijkse gift in plaats van een eenmalige donatie. Ook nadat iemand een keer geld heeft overgemaakt, kun je gerust vragen of hij of zij niet regelmatiger iets wil overmaken. Maar bedenk dan wel goed hoe je de vraag om geld aan donateurs formuleert.
En vergeet niet te vieren dat terugkerende donaties voor zowel jou als non-profit, als voor donateurs een uitkomst zijn. Start bijvoorbeeld een online campagne om jouw publiek te inspireren en uit te leggen waarom terugkerende giften zo voordelig zijn. Laat ook duidelijk zien waar het geld voor gebruikt wordt en dus hoe de donateur jouw missie helpt.
 

3. Geef je donateurs erkenning!

Liefst op een unieke wijze: van een bijzonder verhaal in jullie nieuwsbrief tot het organiseren van een evenement.  Zorg dat het om de donateur gaat en niet om jouw organisatie. Bedank de donateurs, luister naar en reageer op hun wensen en doe iets met de feedback die ze je geven. Zij zijn de helden die jouw werk mogelijk maken! 
 

MAAR, vermijdt keuzestress

Bovenstaande sluit aan onze ontdekkingen uit eigen onderzoek bij drie van onze grootste opdrachtgevers. Veruit de grootste groep van de donaties betreft eenmalige of maandelijkse donaties. De mogelijkheid om per jaar, halfjaar of kwartaal te doneren wordt vrijwel nooit gebruikt. Het is dan ook beter om deze keuze niet voor te leggen aan je donateurs, want extra keuzestress gaat ten koste van de conversie.
 

Wat is dan de beste oplossing?

Testen is natuurlijk altijd het mooist. Wat voor de ene organisatie werkt, hoeft voor de andere organisatie niet zo te werken. Je zou kunnen beginnen om eens te kijken om standaard om een lage periodieke donatie te vragen. Bijvoorbeeld ergens tussen de €3 en €5 per maand. Benadruk met social proof en feit of beeld waarom dit zo de moeite waard is. Als dat niet voldoende oplevert kun je altijd terug naar eenmalig als standaard (wat de meeste doen). Dit scheelt vaak ook velden in het donatieformulier. Maar dan wel zo, dat het mensen ook de mogelijkheid geeft het om te zetten naar een maandelijkse donatie.

Wil je meer te weten komen over het werven van terugkerende donaties? Lees dan onze blogpost met vijf tips om meer periodieke donateurs te werven voor jouw non-profit.
Conversie is succes. Tips voor meer traffic op en naar jouw website Jurjen van Houwelingen

Conversie is succes. Tips voor meer traffic op en naar jouw website

Jurjen van Houwelingen

10 april 2017 3 minuten
Een donatieformulier dat slecht bezocht wordt, zal nooit veel opleveren. Dus naast het optimaliseren van het donatieproces zal een groot deel van het succes afhangen van het verkeer dat het proces in gaat, de traffic naar en binnen jouw website. Het een gaat niet zonder het ander. Maar hoe zorg je dan voor meer traffic en meer conversie?
 

Meer traffic naar je website

Tegenwoordig kun je op allerlei manieren mensen naar je website krijgen: Groupon Deals, Google Adwords, advertenties in de krant en meer. Een klassieke en altijd nog effectieve manier is het inzetten van banners op andere websites. De kwaliteit en inhoud van zo'n banner kan een groot verschil maken. Zo kun je met de juiste banners de traffic naar je formulier met meer dan 50% doen stijgen. Stel je voor wat een verschil dit onderaan de streep kan maken, zonder ook maar iets aan het donatieproces zelf te doen.
 
“In de horeca geldt de vuistregel: ‘ze eten je arm en drinken je rijk’. De vraag of je alvast iets wil drinken bij het uitreiken van de menukaart heeft naast gastvrijheid ook te maken met de omzet én de hoge marge daarop. Nu is het leuk als er aan tafel 7 veel drankjes worden omgezet, maar als tafels 1 tot en met 6 leeg zijn heb je een ander probleem.”


Advertenties: trek de aandacht met Google Grants

Met advertenties kun je ook meer traffic naar je website genereren. Google Grants is de non-profit versie van Google AdWords. Campagne voeren werkt hetzelfde als Google AdWords. Non-profit organisaties krijgen €9.100,- advertentietegoed per maand. Google zet zich zo belangeloos in voor Goede Doelen. Met het gratis tegoed van Google kun je dagelijks makkelijker worden gevonden in Google. Dit kan leiden tot meer traffic, een verhoging van het aantal donaties, of een toename in vrijwilligers die zich aanmelden bij jouw organisatie. Als je wilt dat wij je daarmee helpen kun je naar onze Google Grants pagina gaan.
 

Meer traffic en conversie binnen je website

Ook binnen je site is er veel winst te behalen als het gaat om traffic. Zorg dat je bezoekers altijd binnen één klik op een button op de donatiepagina kunnen komen.

Geef die button bovendien de juiste kleur; dit kan tientallen procenten meer traffic opleveren. Maar welke kleur? Iedereen heeft wel een favoriete kleur. Welke kleur geschikt is voor een CTA knop, is niet voor niets een van de langstdurende, en nog steeds actuele, discussies ter wereld, volgens Hubspot. Een slimme A/B-test zal je al een heel eind op weg kunnen helpen.

Laat zien dat het donatieformulier van jouw non-profit is
Het eerste dat je bezoeker ziet, is de vormgeving van het donatieformulier. Sluit het aan bij het doel waaraan wordt gedoneerd, leidt het niet teveel af? Hoe je formulier eruit ziet bepaalt direct en in grote mate hoe succesvol deze converteert. In dit artikel vertellen we je waar je op moet letten.
 
“Ze staan bij de ingang van de supermarkt en vragen of je iets mee wilt nemen voor de Voedselbank. Eigenlijk heb je haast, maar je wilt ook werken aan een eerlijke wereld. Dus snel vier potten pindakaas extra in je mandje, en door naar de kassa. Na de kassa kom je ze weer tegen. ‘Dank u wel! U mag uw donatie in de bakfiets bij de uitgang achterlaten.’ Eenmaal bij de uitgang kom je na enig rondkijken inderdaad een bakfiets tegen, halverwege het fietsenrek. Maar is dit wel de bakfiets van de Voedselbank? Je loopt toch maar even terug om te vragen of het wel de juiste is. En je had al zo'n haast.”
 
Het was prettig geweest als er een logo van de voedselbank op de bakfiets had gestaan. Een stuk duidelijker in ieder geval. Mensen willen zeker weten dat hun donatie goed aankomt. Voor online donatieformulieren geldt hetzelfde. De vormgeving van het formulier moet aansluiten bij het merk. Dit is het eerste wat je bezoeker ziet, nog voordat de inhoud van het formulier iets doet. Het is ook het eerste waarop een mogelijke donateur kan afhaken.

De invloed van vormgeving op de conversie van je formulier kan groot zijn. Zo kan het gemiddelde giftbedrag op een formulier dat in de huisstijl van het betreffende goede doel is gemaakt zo'n 40% hoger zijn. En, als er eenmaal een donatie is gedaan, is de kans op een opvolgende donatie veel hoger. Voor het opbouwen van een band met de achterban is het dus ook van cruciaal belang.
 

Nog een paar tips!

Ook de juiste plaatsing en vormgeving van de invulvelden zelf kan leiden tot een toename in conversie van 40% (!) En wees voorzichtig met teveel tekst: dat leidt af. Minder tekst kan je conversie meer dan verdubbelen!

We hebben ook een blog geschreven over de meest voorkomende fouten op donatiepagina’s. Hoe je deze kunt verbeteren lees je hier.
Online fondsenwerving: het belang van giftsuggesties op je donatieformulier Jurjen van Houwelingen

Online fondsenwerving: het belang van giftsuggesties op je donatieformulier

Jurjen van Houwelingen

06 april 2017 4 minuten
Door simpele knoppen met een vooraf ingesteld bedrag aan je donatieformulier toe te voegen, maak je het voor potentiële donateurs een stuk makkelijker. Er wordt vervolgens goed geconverteerd en meer gedoneerd.

"Don't make me think" is de titel van een van de meest gelezen boeken over usability, gebruiksvriendelijkheid op het web. Dit boek van Steve Krug geeft de belangrijkste regel al weg op de omslag: laat een bezoeker zo min mogelijk nadenken. Een bezoeker dwingen tot keuzes leidt maar al te vaak tot het verlaten van de site. Ook als het gaat om online doneren geldt dit credo.
 

Welk donatiebedrag is nou ‘normaal’?

Een gemiddelde bezoeker die graag iets wil doneren weet vaak niet welk bedrag 'normaal' is. Vooraf ingestelde donatiebedragen helpen de bezoeker om zich comfortabel te voelen bij zijn of haar gift. En dat merk je direct in de conversie op het formulier.
 
“Wie kent de twijfel niet: je bent uitgenodigd voor een feestelijke gelegenheid, zeg een deepavali-viering van je Hindoestaanse buren, en je hebt geen idee wat je wilt geven. Hoe fijn zou het dan zijn als iemand je kunt vertellen wat 'normaal' is: ‘Familieleden nemen €20,- mee en voor buren en vrienden is twee repen chocola een gebruikelijk cadeau.’ Omdat het goede buren van zijn, besluit je drie repen chocola te kopen. Jij blij, zij blij.”
Hoe fijn zou het dan zijn als iemand je kunt vertellen wat 'normaal' is: ‘Familieleden nemen €20,- mee en voor buren en vrienden is twee repen chocola een gebruikelijk cadeau.’
Te veel suggesties kunnen overigens ook leiden tot keuzestress. De bezoeker moet dan alsnog teveel keuzes overwegen. Minder suggesties kan leiden tot meer conversie én, afhankelijk van de suggesties, tot hogere gemiddelde giften.
 

Hoe bied je giftsuggesties aan?

De suggesties kun je op verschillende manieren aanbieden. De makkelijkste is misschien wel schriftelijk. In of bij het veld waar de donateur het giftbedrag in kan typen, kun je bijvoorbeeld een tekstje plaatsen als: "Voor € 50,- kan een kind in Peru een maand naar school"

Een andere en effectievere manier is het aanbieden van meerdere vooraf bepaalde bedragen in de vorm van knoppen bij het donatieformulier. De vormgeving van die knoppen kan een groot verschil maken. Zo kan het vervangen van standaard radiobuttons met mooi vormgegeven knoppen de conversie makkelijk met 50% doen toenemen. Hoe de knoppen eruit zien, is dus van grote invloed op het succes van het donatieformulier.

Voor het donatieformulier van de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR, hebben wij bijvoorbeeld zulke knoppen gemaakt met concrete invulling van de bedragen:



 

Meten is weten

Zonder onderzoek naar jouw doelgroep en hoe die omgaat met donaties, blijft het giswerk welke voorgestelde bedragen je kunt weergeven. Het is dus niet alleen de vraag óf je giftsuggesties wilt doen, maar ook welke bedragen het beste werken voor jouw doelgroep. Het doen van de juiste suggestie kan van grote invloed zijn op de conversie van je donatieformulier.
 
“Zo'n vrijgezellenfeest organiseren is leuk, maar ook een hoop geregel. Want wat ga je doen met elkaar? Je wilt een goed feestje, want het blijft je beste vriend. Na lang wikken en wegen geef je de anderen drie opties: een weekend all-inclusive in een huisje in Limburg, een midweek in Londen of een weekendje Las Vegas. De volgende dag heb je de eerste drie afmeldingen in je inbox…”


Verschillende effecten van giftsuggesties

Het is belangrijk om uit te vinden wat je donateurs uit zichzelf als giftbedrag zien. Een te laag voorgesteld bedrag kan ervoor zorgen dat mensen minder geven maar je bezoeker zal sneller afhaken als de suggesties ver boven budget zijn. Giftsuggesties, al dan niet voorgeselecteerd, kunnen dus diverse effecten hebben.

De belangrijkste zijn het "scale-back effect" en het "lower bar effect". De eerste resulteert in een lager geefbedrag per donateur, de tweede een hoger aantal donateurs. Beide effecten lopen met elkaar op; een hogere suggestie leidt vaak tot een kleiner aantal maar grotere donaties. De vraag is dan wat er gemiddeld per bezoeker wordt gegeven.
 

Niet te lage of te hoge donatiebedragen

Als er teveel opties zijn die ónder het 'natuurlijke' geefbedrag zitten kan dat conversie kosten. Vooral in de hoogte van de donaties is dit te merken. Maar verrassend genoeg kan het ook het aantal donaties negatief beïnvloeden.

Het hebben van teveel suggesties bóven het 'natuurlijke' geefbedrag zal mensen juist afschrikken en ten koste gaan van het resultaat. Als hier enkele lagere suggesties worden toegevoegd kan de conversie zelfs verdubbelen!  


Stimuleer het “warm glow effect’ om vaste donateurs te werven

Daarbij speelt nog het "warm glow effect". Het geven van een donatie levert de donateur een goed gevoel. Als de geefsuggestie veel hoger is dan wat de donateur aanvankelijk wilde geven, kan dit leiden tot een vermindering van de "warm glow", ook al gaat de donateur wel mee met de suggestie. Dit effect blijkt niet altijd direct uit de cijfers, maar het kan een negatief effect hebben als deze gever later wordt aangeschreven of hij of zij wil overwegen een vaste donateur te worden.

Bij een onderzoek voor een van onze eigen opdrachtgevers hebben we om deze reden de suggesties verlaagd. Het gemiddelde geefbedrag was hier was enkele procenten lager, het aantal donaties iets hoger. Echter, bij een hogere suggestie koos meer dan 10% voor een lager bedrag. Dit levert niet het gewenste warm glow effect op.

Zoals vaak geldt ook hier: meten is weten. Pas als je goed weet wat je achterban wenst en verwacht kun je gericht actie ondernemen.
12 tips voor emails met impact Liza Koppenrade

12 tips voor emails met impact

Liza Koppenrade

03 april 2017 4 minuten
E-mailmarketing is misschien nog wel de krachtigste tool om je doelgroep te bereiken. Iedereen controleert zijn e-mail, dus je heb hele grote kans dat jouw bericht op zijn minst is gezien. Anders dan bij tweets, die binnen een minuut al uit het zicht verdwenen kunnen zijn of Facebook posts waarvan je nog niet eens weet of ze wel in de tijdlijn van je doelgroep verschijnen. Daarnaast kun je, zeker als je gebruik maakt van segmenten, relevante e-mails sturen, passend bij de interesses van de ontvangers. Maar hoe doe je dat, ijzersterke e-mails schrijven en versturen? Om je te helpen hebben we 12 tips onder elkaar gezet voor emails met meer impact.


1. Stel je zelf deze drie vragen: is het relevant? Is het urgent? Is het emotioneel? 

De heilige graal van een fondsenwervende boodschap is dat deze relevant, urgent en emotioneel is. Stel jezelf altijd deze vraag voordat je je nieuwsbrief gaan versturen? Is de boodschap relevant voor de lezer? Zit hij/zij er op te wachten? Heb ik echt iets van meerwaarde in de mail zetten? Is het urgent? Gaat het over het 'nu'? Ook dat is belangrijk om lezers te activeren. En hoe doe ik dat? Het beste werkt een emotioneel appél. Mensen moeten geraakt worden. Zit dat voldoende in je call to action? 
   

2. Vraag om feedback

Als je oprecht om een mening vraagt, zullen mensen reageren. Zolang je leden maar niet gaat bestoken met mails, herinneringsmails, ‘laatste kans om nog te reageren’-mails, nog meer enquete of review mails en ga zo maar door…
En zorg voor usability! Mensen moeten, bij wijze van, met één druk op de knop hun feedback kunnen geven.
 

3. Schrijf persoonlijk

E-mail geeft je de mogelijkheid jouw merk menselijk te maken. Humanize your brand! Schrijf als een mens, want de inbox is een vrij intieme plek. Jouw mail komt toch een beetje in het privédomein van je abonnee terecht. Het is prima om over uitdagingen, obstakels of zelfs mislukkingen te praten. En praat vanuit een ik persoon, bijvoorbeeld de directeur.


4. Voeg downloadbare content toe

E-mail is het perfect platform om bestanden te delen. Marketing e-mails bevatten meestal geen bestanden, omdat de focus op berichten, CTA’s en design ligt. Maar waarom zou je het niet doen? Je mail heeft dan voor de lezer meer nut en het doet hem of haar uiteraard een plezier om een cadeautje in de bijlage te vinden.
 

5. Voor meer conversie: zeg wat lezers moeten doen!

Wees duidelijk en direct over wat je van je lezers verwacht. Maak de vervolgstap in je mail glashelder om conversie te stimuleren. Het moet voor de lezer niet ander dan logisch zijn om op de link te klikken en naar de website te gaan.
 

6. Houd je lezer scherp, maak nieuwsgierig

Je wilt dat je lezers weten wat ze kunnen verwachten van jouw e-mails, maar verklap niet alles! Zorg dat ze wel weten dat ze content toegestuurd krijgen, maar niet welke… zodat ze jouw mail graag willen lezen om erachter te komen wát ze dan precies van je hebben ontvangen.
 

7. Gebruik knoppen

Als je wil dat mensen gaan klikken, zorg dan dat er een knop in je mail staat. Je kunt vervolgens met A/B testen erachter komen wat voor een knop bij wie het beste helpt: al dan geen kleur, wel of geen 3D effect en de tekst ‘Doneer nu’ of ‘klik hier om te doneren’...
 

8. Speel in op trends en actualiteiten

Door in te spelen op trends en actualiteiten, geef je jouw mails een bepaalde urgentie. Je moedigt lezers aan je mail te openen, omdat de informatie die je deelt nu nog van waarde is, maar straks niet meer. En lezers willen liever niets missen.
 

9. Bedank je lezer

Een eenvoudig bedankje is de meest gemakkelijke manier om je mails een menselijke tone of voice te geven. Laat je lezers weten dat je blij bent dat ze zich geabonneerd hebben, dat ze doneren of dat ze zich als lid hebben aangemeld. Het voelt goed aan beide kanten. Lees ook onze blog over de belangrijkste functies van je bedankpagina.
 

10. Gamify: maak er een spelletje van

Er bestaat een reden waarom spelletjes zo verslavend kunnen zijn. Het spelelement en het het feit dat je beloont wordt voor je prestaties, stimuleert gebruikers om het nóg een keer te doen of om meteen het volgende level te spelen. Deze psychologie kun je ook voor e-mailmarketing gebruiken: ‘gamification’. Deel bijvoorbeeld badges of sterren uit of geef kleine verrassingen aan degenen die iets lezen, downloaden of ergens op klikken. Het is een innovatieve manier om lezers te stimuleren jouw e-mails te openen, te lezen en uiteindelijk ook te converseren.
 

11. Gebruik de piramidemethode

Stel je e-mail zo op dat je in de onderwerpregel en bovenaan de mail de aandacht trekt. Vervolgens stimuleer je dat de lezer verder naar beneden scrollt door een bepaalde verwachting te creëren en interesse te wekken. Onderaan zorg je uiteindelijk voor een Call To Action. Zo leg je, niet alleen in tekst, maar ook in design, een bepaalde lijn aan in je mail en focus je op alleen datgene dat je wilt dat mensen lezen en doen.
 

12. Segmenteer al bij het inschrijven

Als mensen zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief, wil dat zij gepersonaliseerde content krijgen toegestuurd. Althans, zo veel mogelijk. Door ze bij de inschrijving al aan te laten geven of zij man of vrouw zijn, in welke leeftijdcategorie ze vallen of over welke onderwerpen zij meer willen weten, kom je al een heel eind!
 

Bronnen

Voor nog meer e-mailmarketing tips kun je hier kijken: https://www.getvero.com/

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x
Om u beter van dienst te zijn, maakt gopublic.nl gebruik van cookies » Meer informatie