Ga naar het blogoverzicht  

Online marketing wel of niet uitbesteden? Vier na- en voordelen van outsourcing

21 augustus 2017 7 minuten leestijd
Marketing en vooral inbound marketing winnen aan populariteit bij inhoudsgedreven organisaties en worden ook steeds belangrijker voor goede doelen. Kritische klanten, afnemende budgetten en toenemende onderlinge concurrentie vragen om een goed marketingplan. Investeer er dus in! Maar was als je marketingidealen de capaciteit van je organisatie te boven gaan? Ga je er dan alsnog zelf mee aan de slag of besteed je het uit? Wij hebben de na- en voordelen voor je onder elkaar gezet. En geven je nog een optie...

Potentiële klanten of donateurs krijgen te maken met een bulk aan informatie, doen daarom onderzoek en vergelijkingen om erachter te komen waar hun geld het beste wordt besteed. Speel hierop in met jouw communicatie!

Geen zorgen ;) Marketing hoeft niet ten koste te gaan van de kerntaak van je organisatie, van je missie…

… Het zorgt juist voor een succesvolle voortzetting van jouw missie. Of je nu een museum, zorg- of charitatieve instelling bent. Marketing zorgt voor meer bereik en meer klanten of donateurs die jouw organisatie ondersteunen.

Mits je het uiteraard goed aanpakt.

Maar waar doe je goed aan? En in hoeverre is het outsourcen van marketing een slimme beslissing?
 

Online marketing, uitbesteden aan een bureau of niet?

Voor allebei valt wel wat te zeggen. Uitbesteden is immers een keuze. Sommige zaken zal iedereen uitbesteden, anderen niet. Een fietsband plak je misschien zelf, een autoband niet.

Tandsteen weghalen? Uitbesteden natuurlijk.

Haren knippen? Ook uitbesteden. Al knip je misschien de haren van je kinderen wel nog zelf.

Online marketing? Hmm...

Wij vinden: uitbesteden.

Nu denk je: ‘ja jullie bieden dat aan, natuurlijk vinden jullie dat!’ Uiteraard, want daarom zijn we dit gaan doen... zodat non-profits en inhoudgedreven organisaties niet alle marketingkennis in huis hoeven hebben, maar daar op gewenste momenten beschikking over kunnen hebben.

Helpen doen we graag! Dus hoor ons uit en maak je eigen keuze aan de hand van onderstaande na- en voordelen.
 

Waarom outsourcing helemaal geen gek idee is:


Je zet specialistische marketing kennis en ervaring in

Het marketinglandschap verandert veel en snel. Als je er als inhoudsgedreven organisatie of non-profit niet fulltime mee bezig bent, kun je het nauwelijks bijhouden. Externe bureaus die marketing aanbieden zijn er juist wel dagelijks mee bezig en houden het wel bij. Door je marketingtaken aan zo’n bureau over te laten, weet je dat je de meest actuele kennis tot je beschikking hebt en deze ook goed inzet.
 

Je kunt je beter focussen op kerntaken

De veelgeprezen schrijver, hoogleraar en consultant Peter Drucker schreef hier onder andere over. Volgens hem zou een organisatie zich voornamelijk bezig moeten houden met hoofdtaken (front room), die de kern van diens activiteiten vormen. Andere taken (back room) moeten overgelaten worden aan bedrijven waarvoor dit wel kernactiviteiten zijn. Als marketing geen hoofdtaak of -doel is van jouw organisatie en ook niet zal worden, kun je het beter aan iemand anders overlaten.

Dit idee komt in meerdere van zijn publicaties voor.
“A company should be engaged in only the front room activities that are core to supporting its business. Back room activities should be handed over to other companies, for whom these are the front room activities.” Twitter Blockquote

Waarom dit een voordeel is?

Marketingactiviteiten kosten veel tijd en moeite. Door dit geheel of grotendeels uit te besteden houd je zelf meer tijd over voor de kernactiviteiten van je organisatie. Het goede doel waar je je voor in zet. Jouw missie. En dat is toch het belangrijkste?
 

Het geeft nieuwe inzichten

Een frisse blik kan een enorme boost geven. Je kent het wel. Urenlang zit je naar hetzelfde scherm te staren, afgewisseld met zo nu en dan een beetje ijsberen door de gang, wanhopend opzoek naar inspiratie.

Zoem nu eens uit naar een organisatie als geheel.

Als je marketing inzet zoals je het altijd al hebt gedaan, zal er in de resultaten ook niet bijster veel veranderen. Hoe langer je binnen een bepaalde organisatie of onder dezelfde omstandigheden je werk doet, hoe vaker je bepaalde kansen simpelweg niet meer ziet. Soms zul je het uiterste uit jezelf moeten halen om met iets creatiefs aan te komen en niet vast te lopen. Door iemand van buitenaf erbij te betrekken, die breder kijkt dan alleen jouw vakgebied, krijg je weer nieuwe ideeën.

Iemand met een frisse blik kan je marketing een enorme boost geven.
 

Het is een stok achter de deur

Het uitbesteden van marketing zorgt ervoor dat je dingen gedaan krijgt. En niet alleen doordat je meer tijd hebt voor hoofdtaken of doordat je een frisse blik op de situatie krijgt.

Door een beperkte ervaring met (bepaalde) marketingtaken - wat op zich uiteraard geen probleem is - kun je als organisatie bang zijn om het fout te doen en daardoor vastlopen.

Door die specialistische en actuele kennis en ervaring van punt een erbij te halen, kan jouw organisatie weer het vertrouwen krijgen dat het goed komt.

Een extern marketingbureau kan een stok achter de deur vormen doordat ze je scherp houden. Zij hebben jou ook nodig en zullen ook achter de broek aan gaan zitten als bepaalde zaken blijven liggen…

...en dat stimuleert je proactief te zijn.
 

Waarom je marketing wel zelf zou doen:


Vanwege de kosten

Een bureau inhuren om voor jou (een deel van) de online marketing te doen kost geld. Dat valt niet te ontkennen.

Als jij voornamelijk vanwege kostenbesparing voor uitbesteding kiest, kan het uiteindelijk best tegenvallen. Online marketing is niet zomaar iets en kan behoorlijk arbeidintensief zijn.

MAAR…

Bedenk wel dat je met outsourcing beschikking krijgt over een volledig team van experts, zonder dat je deze continu in dienst hoeft te nemen.

Het is uiteindelijk dus goedkoper en als je gewenste uitkomsten van online marketing duidelijk zijn, hoeven de kosten verder ook geen probleem te zijn. Je doel is uiteindelijk een groter bereik en meer conversies; meer klanten of donateurs.

Vraag je dus niet af wat het kost…
... maar wat het je oplevert.

Zie het als een investering! Niet als een kostenpost.
 

Je wilt geen verlies aan controle over het proces

Inderdaad, je geeft iets uit handen. Het grootste gedeelte van alle voortgang en kwaliteit van de marketingactiviteiten liggen bij degene die ze uitvoert, dus het externe bureau. Buiten uiteraard het budget en ROI, waar je afspraken over maakt.

Maak je echter geen zorgen, je bent niet de volledige controle kwijt.

Het is en blijft de marketing voor jouw organisatie. Het plan stel je samen op en uiteraard is er genoeg ruimte voor overleg. Bij het uitbesteden van marketingactiviteiten hoeft het ook niet te zo te zijn dat daadwerkelijk alle taken worden overgenomen door een ander. Sommige contentgerelateerde taken zijn misschien weer juist iets om binnenshuis te doen. SEO weer buitenshuis.

Haren knippen besteed je uit. Maar het kapsel kies je zelf.

Besef je daarnaast ook dat de marketing in goede handen is (zie de voordelen).
 

Er is een aanloopperiode

Het is niet alleen een investering qua geld, maar ook qua tijd. Dat is nou eenmaal zo. Je moet je realiseren dat het niet binnen een week is gebeurd. Je organisatie en het externe marketing bureau moeten elkaar beter leren kennen en begrijpen wil je goed kunnen samenwerken.
 

Je zult kritiek krijgen

Het marketingbureau zal je advies geven, maar ook (opbouwende) kritiek - iets anders dan een frisse blik - en dat zal altijd lastig zijn. Je betaalt per slot van rekening iemand om tegen jou te zeggen wat je allemaal wel niet goed doet. Daar moet je tegen kunnen.

Ons advies:

Sta open voor verbetering en zie het niet als kritiek op jou persoonlijk, maar als iets waar je van kunt leren en waar je straks veel aan hebt.

Nou, outsourcing of toch zelf aan de slag met online marketing?

Blijft een lastige keuze, hè.

Of niet?

Wij blijven bij uitbesteden ;)

Dit hoeft echter niet zo te zijn als dat je denkt…
Bij dezen, een aantrekkelijke outsourcing optie:
 

Een abonnement op: Marketing as a Service (MaaS)

Ken je Netflix? Of Spotify? Dan heb je waarschijnlijk ook al eens van de term ‘Software as a Service’ (SaaS) gehoord, waarbij bepaalde software in contract- of abonnementvorm wordt aangeboden.

Netflixgebruikers betalen, afhankelijk van het pakket dat ze hebben gekozen, een bepaald bedrag per maand, kwartaal of jaar om van de software gebruik te kunnen maken; om films en series te kunnen kijken.

Wat als je dit nou toepast op marketing…
 

Marketing as a Service, MaaS.


Vanuit de cloud biedt een marketingbureau dan verschillende marketingpaketten of abonnementen aan met een combinatie van services: SEO, SEA, creatie van landingspagina’s, campagnes ontwerpen en opzetten, analytics, e-mailmarketing en meer. En zo kunnen ze, altijd up-to-date organisaties helpen met marketingactiviteiten.

Als organisatie kun je dan kiezen voor het abonnement dat het beste binnen je budget en marketingwensen valt en beroep doen op de ‘on demand’ diensten van het marketingbureau dat dit aanbiedt.

Je bent dan geen eigenaar van de marketing, maar kunt wel gebruik maken van alle functionaliteiten.

Wat zeggen jullie?
 

Bronnen


Wartzman, Rick (2010). ‘Insourcing and Outsourcing: the Right Mix’, Bloomberg Businessweek.

Preview van Peter Druckers ‘key ideas’: https://www.scribd.com/document/138884751/Peter-Drucker-Key-Ideas


 
Ga naar het blogoverzicht  

Contact banner

Heb je een vraag aan de hand van deze blog?

    
We willen je graag helpen! Wil je een project starten? Loop je ergens tegenaan? Of wil je gewoon meer te weten komen? Wij staan altijd open voor een vrijblijvend gesprek, dus vertel over je plannen of stel je vraag. Dan nemen wij contact met je op. Neem contact op
  • Deel deze post

  • Liza Koppenrade

    Liza Koppenrade

    Liza studeerde Geschiedenis aan de Universiteit Leiden, heeft een tijdje als webredacteur gewerkt. Ze is via het trainingsprogramma ‘Content Creation’ van de Upstarter als creatieve content marketeer bij Gopublic aan de slag gegaan. Komend half jaar gaat ze allerlei verhalen schrijven om te inspireren en kennis te delen.

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x