Ga naar het blogoverzicht  

Online fondsenwerving: giftsuggesties op je donatieformulier

17 april 2017 4 minuten leestijd

Door simpele knoppen met een vooraf ingesteld bedrag aan je donatieformulier toe te voegen, maak je het voor potentiële donateurs een stuk makkelijker. Er wordt vervolgens goed geconverteerd en meer gedoneerd.

"Don't make me think" is de titel van een van de meest gelezen boeken over usability, gebruiksvriendelijkheid op het web. Dit boek van Steve Krug geeft de belangrijkste regel al weg op de omslag: laat een bezoeker zo min mogelijk nadenken. Een bezoeker dwingen tot keuzes leidt maar al te vaak tot het verlaten van de site. Ook als het gaat om online fondsenwerving geldt dit credo.
   

Welk donatiebedrag is nou ‘normaal’ bij online fondsenwerving?

Een gemiddelde bezoeker die graag iets wil doneren online weet vaak niet welk bedrag 'normaal' is. Vooraf ingestelde donatiebedragen helpen de bezoeker om zich comfortabel te voelen bij zijn of haar gift. En dat merk je direct in de conversie op het formulier.

“Wie kent de twijfel niet: je bent uitgenodigd voor een feestelijke gelegenheid, zeg een deepavali-viering van je Hindoestaanse buren, en je hebt geen idee wat je wilt geven. Hoe fijn zou het dan zijn als iemand je kunt vertellen wat 'normaal' is: ‘Familieleden nemen €20,- mee en voor buren en vrienden is twee repen chocola een gebruikelijk cadeau.’ Omdat het goede buren van zijn, besluit je drie repen chocola te kopen. Jij blij, zij blij.”

Hoe fijn zou het dan zijn als iemand je kunt vertellen wat 'normaal' is: ‘Familieleden nemen €20,- mee en voor buren en vrienden is twee repen chocola een gebruikelijk cadeau.’ Twitter Blockquote

Te veel suggesties kunnen overigens ook leiden tot keuzestress. De bezoeker moet dan alsnog teveel keuzes overwegen. Minder suggesties kan leiden tot meer conversie én, afhankelijk van de suggesties, tot hogere gemiddelde giften.
   

Hoe bied je giftsuggesties aan?

De suggesties kun je op verschillende manieren aanbieden. De makkelijkste is misschien wel schriftelijk. In of bij het veld waar de donateur het giftbedrag in kan typen, kun je bijvoorbeeld een tekstje plaatsen als: "Voor € 50,- kan een kind in Peru een maand naar school"

Een andere en effectievere manier van online fondsenwerving is het aanbieden van meerdere vooraf bepaalde bedragen in de vorm van knoppen bij het donatieformulier. De vormgeving van die knoppen kan een groot verschil maken. Zo kan het vervangen van standaard radiobuttons met mooi vormgegeven knoppen de conversie makkelijk met 50% doen toenemen. Hoe de knoppen eruit zien, is dus van grote invloed op het succes van het donatieformulier.

Voor het donatieformulier van de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR, hebben wij bijvoorbeeld zulke knoppen gemaakt met concrete invulling van de bedragen:
  
Online fondsenwerving bij UNHCR: een mooi vormgegeven donatieformulier

Ook bij fondsenwerving geldt: Meten is weten

Zonder onderzoek naar jouw doelgroep en hoe die omgaat met donaties, blijft het giswerk welke voorgestelde bedragen je kunt weergeven. Het is dus niet alleen de vraag óf je giftsuggesties wilt doen, maar ook welke bedragen het beste werken voor jouw doelgroep. Het doen van de juiste suggestie kan van grote invloed zijn op de conversie van je donatieformulier.

“Zo'n vrijgezellenfeest organiseren is leuk, maar ook een hoop geregel. Want wat ga je doen met elkaar? Je wilt een goed feestje, want het blijft je beste vriend. Na lang wikken en wegen geef je de anderen drie opties: een weekend all-inclusive in een huisje in Limburg, een midweek in Londen of een weekendje Las Vegas. De volgende dag heb je de eerste drie afmeldingen in je inbox…”
  

Verschillende effecten van giftsuggesties

Bij fondsenwerving is het belangrijk om uit te vinden wat je donateurs uit zichzelf als giftbedrag zien. Een te laag voorgesteld bedrag kan ervoor zorgen dat mensen minder geven maar je bezoeker zal sneller afhaken als de suggesties ver boven budget zijn. Giftsuggesties, al dan niet voorgeselecteerd, kunnen dus diverse effecten hebben.

De belangrijkste zijn het "scale-back effect" en het "lower bar effect". De eerste resulteert in een lager geefbedrag per donateur, de tweede een hoger aantal donateurs. Beide effecten lopen met elkaar op; een hogere suggestie leidt vaak tot een kleiner aantal maar grotere donaties. De vraag is dan wat er gemiddeld per bezoeker wordt gegeven.

Online doneren: Dé complete handleiding voor non-profits

Succesvoller online fondsenwerven? In deze whitepaper krijg je een volledige handleiding voor het verhogen van de conversie op jouw donatieformulieren.

Download de whitepaper


Niet te lage of te hoge donatiebedragen

Als er teveel opties zijn die ónder het 'natuurlijke' geefbedrag zitten kan dat conversie kosten. Vooral in de hoogte van de donaties is dit te merken. Maar verrassend genoeg kan het ook het aantal donaties negatief beïnvloeden.
Het hebben van teveel suggesties bóven het 'natuurlijke' geefbedrag zal mensen juist afschrikken en ten koste gaan van het resultaat. Als hier enkele lagere suggesties worden toegevoegd kan de conversie zelfs verdubbelen!
 

Stimuleer het “warm glow effect’ om vaste donateurs te werven

Bij (online) fondsenwerving speelt ook het "warm glow effect". Het geven van een donatie levert de donateur een goed gevoel. Als de geefsuggestie veel hoger is dan wat de donateur aanvankelijk wilde geven, kan dit leiden tot een vermindering van de "warm glow", ook al gaat de donateur wel mee met de suggestie. Dit effect blijkt niet altijd direct uit de cijfers, maar het kan een negatief effect hebben als deze gever later wordt aangeschreven of hij of zij wil overwegen een vaste donateur te worden.

Bij een onderzoek fondsenwerving voor een van onze eigen opdrachtgevers hebben we om deze reden de suggesties verlaagd. Het gemiddelde geefbedrag was hier was enkele procenten lager, het aantal donaties iets hoger. Echter, bij een hogere suggestie koos meer dan 10% voor een lager bedrag. Dit levert niet het gewenste warm glow effect op.

Zoals vaak geldt ook bij fondsenwerving: meten is weten. Pas als je goed weet wat je achterban wenst en verwacht kun je gericht actie ondernemen.

Deze blog maakt onderdeel uit van een serie rond online fondsenwerving. Andere posts in deze serie: 

Ga naar het blogoverzicht  

Contact banner

Heb je een vraag aan de hand van deze blog?

    
We willen je graag helpen! Wil je een project starten? Loop je ergens tegenaan? Of wil je gewoon meer te weten komen? Wij staan altijd open voor een vrijblijvend gesprek, dus vertel over je plannen of stel je vraag. Dan nemen wij contact met je op. Neem contact op
  • Deel deze post

  • Jurjen van Houwelingen

    Jurjen van Houwelingen

    Jurjen studeerde Kunst & Cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit met aanvullend een master in Media & Journalistiek. Binnen Gopublic is hij veel bezig met marketing en sales, maar hij bemoeit zich ook graag met de visuele kwaliteit van het werk. 

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x