Cloud

Blog

We delen graag onze kennis. Ontvang eens in de maand de laatste artikelen in je mailbox.

De zes meest voorkomende fouten op donatiepagina's (en hoe je deze kan verbeteren).

VERS VAN DE PERS

Heeft de website een meetbaar doel? De Call-to-Action! Jurjen van van Houwelingen

Heeft de website een meetbaar doel? De Call-to-Action!

Jurjen van van Houwelingen

02 december 2016 4 minuten
Echt zo'n lekkere internet term, de CTA, oftewel Call To Action... In deze blogpost wil ik je paar goede voorbeelden laten zien van een CTA en waarom dit cruciaal is voor een succesvolle website.

Nog steeds verbaas ik mij er dagelijks over hoeveel organisaties hier weinig of geen aandacht aan hebben besteed. Daarom in deze blogpost een paar basis principes voor een effectieve Call To Action!

Voor veel organisaties is de website nog steeds vaak slechts 'het visitekaartje'... En dat terwijl een website zich juist zo goed leent voor concrete (en vooral ook meetbare!) doelen. Of het nou gaat om binnenhalen van donaties voor je goede doel, om nieuwsbriefinschrijvingen of om eerste contactmomenten, de website kan er op worden ingericht om dit zo makkelijk te mogelijk te maken.

Één van de belangrijkste sleutels in een succesvolle website is de CTA. De Call To Action. Datgene wat jij wil dat de bezoeker gaat doen. Een donatie doen, een inschrijving, een enquete invullen, het zijn allemaal concrete en meetbare Call To Actions. Een goede CTA voldoet aan een aantal belangrijke criteria. Er is eindeloos onderzoek gedaan naar hoe bezoekers reageren op vorm, kleur en de plek van bijvoorbeeld een knop en de tekst die daarbij staat. Dit is belangrijk: 
   

Vorm en kleur

Allereerst heeft de perfecte Call to Action de vorm van een knop. Deze valt van nature gewoon meer op en nodigt uit om op te klikken. Grappig detail is dat onderzoek ook heeft laten zien dat de ideale CTA knop voorzien is van ronde hoekjes. Waarschijnlijk omdat het vriendelijker oogt en minder afschrikt. Maar dit moet natuurlijk wel binnen de huisstijl passen. Voor de kleur geldt vooral: durf de CTA op te laten vallen! De kleur moet dus afwijken van de andere kleurtonen op de website! Een CTA knalt echt niet te ontkennen van het scherm af. Hieronder een paar goede voorbeelden. Onderzoek heeft laten zien dat oranje gek genoeg het beste schijnt te werken, maar ook hier geldt dat het natuurlijk wel moet passen binnen het totaal. Als oranje al je huisstijl kleur is, is dit natuurlijk niet handig voor de CTA. 
  

Inhoud en plaats

Uiteraard is de inhoud net zo belangrijk. Je kunt een knop schitterend laten opvallen, als er weinig verteld wordt zal deze geen impact hebben. Wat goed werkt is in enkele bullets de meerwaarde van jouw Call To Action noemen. Ben je een non-profit organisatie en is jouw CTA een online donatie, vermeld dan kernachtig wat met de gift gebeurt! In het bezit van ANBI en bijvoorbeeld CBF keur voor goede doelen? Vermeld dit erbij! Tegenwoordig letten steeds meer bezoekers op veiligheid en betrouwbaarheid. 
Zorg dat de CTA altijd 'boven de vouw' zit. Een rare term in de internet wereld (namelijk ontleent aan de krant met z'n vouw) maar we bedoelen dat deze altijd in het scherm te zien is en dus niet teveel onderaan maar bovenaan en goed zichtbaar.
   

AIDA

Hoewel ik hier nog eens een aparte blogpost over hoop te schrijven, het eeuwenoude AIDA model blijft opvallend belangrijk en toepasbaar op websites. Het is een model wat gelooft in een route die elke koper (of donateur!) aflegt.
Attention 
Interest 
Desire 
Action
Dat betekent concreet dat rond de 'action' ook aandacht moet zijn voor deze andere zaken. De aandacht moet gevraagd worden (kleur en vorm), interesse en 'verlangen' moeten gewekt worden (inhoud zoals voordelen of praktische voorbeelden van wat er met de donatie gebeurt) en dan zal tot actie kunnen worden overgegaan. 
    

Testen en tweaken

Vervolgens is het tegenwoordig heel goed mogelijk om bijvoorbeeld in Google Analytics je CTA te testen. Werkt een rode of een blauwe knop beter? Met A/B testing kun je metingen doen welke kleur, vorm, tekst, etcetera de beste score oplevert. En blijf zo tunen en testen. Verder geldt: Een CTA moet opvallen! Dus durf creatief te zijn of daag je vormgever uit dat te doen.
Zeven redenen om een blog te hebben als (non-profit) organisatie Jurjen van van Houwelingen

Zeven redenen om een blog te hebben als (non-profit) organisatie

Jurjen van van Houwelingen

09 november 2016 3 minuten
Op dit moment zijn er nog heel veel organisaties die op zich best een goede website hebben, maar hun vingers niet durven branden aan een blog op de website. En dat is jammer, want een goede blog biedt enorm veel online kansen. In deze post geef ik je zeven belangrijke redenen om een goede blog te te integreren en te onderhouden op je huidige corporate website. 
 

1. Een blog genereert traffic naar je website

Allereerst genereert een blog traffic naar de website. Vooral in combinatie met sociale media zoals Twitter en Facebook. Op het moment dat je op Twitter en/of Facebook zomaar een berichtje deelt met een link naar de website zal dit niet zoveel kliks opleveren omdat er geen prikkel is om de website te bezoeken. Als je echter een blogbericht deelt met een pakkende titel (Bijvoorbeeld "7 redenen om blog te hebben als non-profit organisatie ;-)) dan zal dit veel meer kliks opleveren. En uiteindelijk dus meer kennismakingen met jouw organisatie.
 

2. Een blog geeft aanleiding om te twitteren of op andere sociale media berichten te plaatsen

Daarmee samenhangend, een blogbericht is een goede reden om een twitteren en/of op andere sociale kanalen te delen dat er iets te lezen valt op je website. Zonder een blogbericht kun je slechts ‘reclame’ maken wat weinig kliks oplevert. Het geeft je communicatie in sociale media dus meer body. 
 

3. Met een blog kun je jezelf positioneren als expert binnen je vakgebied

Een blog helpt om je als organisatie te positioneren als een expert in het vakgebied. Als je veel blogt over het specifieke werk wat jullie als organisatie doen zal dit steeds meer opgemerkt worden. Je bent daarmee niet meer alleen een organisatie die iets doet, maar ook een organisatie die iets weet. Hiermee bouw je ook aan een stuk ‘betrouwbaarheid’ binnen de markt. Hierdoor zul je merken dat je ook een vaste groep ‘geïnteresseerden’ aan je gaat binden. Dit biedt allerlei kansen in de toekomst.
  

4. Een blog houd je 'top-of-mind' bij je doelgroep

Met een blog blijf je door nieuwsfeeds e.d. ‘top of mind’. Daarmee bedoel ik dat mensen steeds meer gebruik maken van bepaalde feeds. Dat kan een RSS reader zijn of gewoon Twitter of je Facebook Timeline. Er zijn ook apps die feeds laden van gecombineerde bronnen zoals Flipboard. Door regelmatig te bloggen kom je regelmatig voor in dergelijke feeds. Dat levert op den duur meer naamsbekendheid op waardoor mensen gewoon sneller aan je zullen denken.
  

5. Met een blog creeer je interactie

Dit vraagt wel wat investering qua tijd en inzet, maar een blog stelt bezoekers in staat te reageren. Zo kun je als organisatie in dialoog treden met bezoekers, potentiele donateurs en andere geïnteresseerden. Zeker voor organisaties die hier in Nederland alleen een stuk marketing, communicatie en fondswerving hebben zitten is dit interessant. Hun 'echte' mensen zitten op het veld over heel de wereld. Door een blog kan meer online betrokkenheid en interactie ontstaan.  
  

6. Een blog kan offline aandacht genereren

Een blog kan ook aandacht in ‘offline’ media genereren. Goede blogposts worden niet onregelmatig overgenomen door magazines, kranten en/of andere offline kanalen. 
  

7. Een blog maakt de organisatie persoonlijk en authentiek

Een blog maakt de organisatie persoonlijk en geeft een authentieke en persoonlijke uitstraling. Zeker als met gewone 'auteurs' van de werkvloer wordt gewerkt. Dat creeert een binding met de doelgroep.

Kortom, wij geloven dat een blog interessant is voor elke nonprofit, mits je je commit aan het serieus schrijven van goede content! Hulp nodig bij het implementeren van een goede blog? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.  
Zes tips voor een succesvolle Facebook pagina (voor non-profits) Zita Dusa

Zes tips voor een succesvolle Facebook pagina (voor non-profits)

Zita Dusa

06 oktober 2016 4 minuten
Als we naar de cijfers kijken is het vrij eenvoudig. Facebook blijft op dit moment hét social media kanaal met de meeste potentie voor (non-profit) organisaties. Snapchat is nog iets te jonge doelgroep voor goede doelen (al is dat met sommige campagnes een kans natuurlijk!), Youtube is vooral video, LinkedIn vooral zakelijk, Pinterest vooral plaatjes en Twitter vooral hele korte berichtjes. Facebook heeft het allemaal. Ook Google indexeert de content van Facebook pagina's waardoor het voor organisaties ook in het kader van SEO belangrijk wordt hier meer mee te doen. Bovendien biedt Facebook allerlei interessante kansen om je doelgroep te bereiken. Niet voor niets strijden steeds meer organisaties om de 'like' van de Facebook gebruiker... Na de 'like' verschijnt immers het bericht van je organisatie op de newsfeed van de gebruiker (al wordt dat al steeds lastiger!) en aangezien die gerust twee uur per dag naar zijn Facebook newsfeed zit te staren heb je hiermee een serieuze kans naast e-mail of andere media. 

Het moge duidelijk zijn, je moet je Facebook page als (non-profit) organisatie op een rijtje hebben! En Juist voor non-profit organisaties ligt hier een enorme kans.

Dat we Bol.com liken doen we alleen maar omdat we dan kans maken op die gratis iPad, maar non-profit organisaties liken we om het verhaal.

Omdat we ons er best mee willen identificeren (overigens ook mogelijk voor 'for profit' organisaties, maar er zijn er maar weinigen die het lukt...). Er ligt een enorme kans om gigantisch veel likes te verzamelen puur omdat het verhaal van de non-profit organisatie vaak een sympathiek verhaal is. Als dat niet zo is moet je natuurlijk eens goed achter je oren krabben maar de meeste goede doelen hebben een bevlogen en inspirerende missie. Ze willen de wereld verbeteren. Weg met Lepra, Vliegverkeer voor onbereikbare gebieden, Hulp in de armste delen van Oostblok landen, Onderwijs in Kenia, noem maar op. En als je als non-profit dagelijks inspireert in de newsfeed van je fans komt de betrokkenheid, de donaties, de community er vanzelf achteraan. 

Kortom, zes belangrijke tips voor een succesvolle Facebook fanpage! 


1. Zorg voor een verzorgde fanpage

Het begin is even vanzelfsprekend als eenvoudig. Zorg ervoor dat je fanpage er goed en verzorgd uitziet. Schakel eventueel een bureau in (pick me, pick me, pick me!) om custom pagina's te maken (feitelijk gewoon webpagina's binnen je Facebook fanpage). Maar zorg er in ieder geval voor dat je een mooie visual bovenin hebt, al je info zo volledig mogelijk is ingevuld en dat je profielfoto een duidelijk plaatje is wat opvalt in de newsfeed. 
  

2. Update dagelijks hoogwaardige content

Een mooie omslagfoto is één, daarna moet je wel echt gaan posten. Je kunt je Facebook pagina eventueel koppelen met je Twitter account, maar niet altijd wenselijk want Facebook herkent dat als zodanig en als meerdere dat doen gaat Facebook die berichtjes groeperen waardoor je minder opvalt. Even tijd nemen om uniek te plaatsen levert meer zichtbaarheid op. Andersom koppelen kan natuurlijk wel, dus je Facebook updates worden meteen op Twitter gezet. Dagelijks content posten heeft een positief effect op je score in Google omdat de kans toeneemt dat mensen uit je fanbase posts liken, sharen of commenten. Zorg dat je updates meerwaarde creëren. Denk hier goed over na! Een link naar je website (bijvoorbeeld het artikel waar je naar verwijst) is belangrijk. Hiermee genereer je immers traffic naar je website. Een blog leent zich daar uitstekend voor. Een extra reden om hoogwaardige status updates te plaatsen is dat de kans dat deze geliked of geshared worden groter is en hiermee het bereik. Het bericht 'lekt' immers naar het netwerk van die persoon wat weer kan resulteren in meer likes... 
    

3. Houd het persoonlijk en dichtbij

Op Facebook zijn we nu eenmaal gek op foto's... Dus post die foto's van projecten, gedaan werk, beurzen waar je stond, en zeker ook van de werkvloer, van collega's, en ga zo maar door. Maar wissel dit af met wat beschreven staat in Tip 2...! 
    

4. Denk na over je zoekwoorden (ook in je info)

Uiteraard is het belangrijk om je Facebook page zo in te richten en te gebruiken dat de zoekwoorden waarop je als organisatie graag gevonden wilt worden ook worden gebruikt op de Facebook pagina. Denk hier bijvoorbeeld aan je 'info' en zeker ook aan de naam van je Facebook pagina! Je naam kun je sowieso niet meer veranderen, dus dat is er eentje om even goed over na te denken als je nog niet bent begonnen!
     

5. Creeër een custom Facebook URL

Als je meer dan 25 likes hebt mag je een custom URL aanmaken voor je Facebook pagina. Maak hier gebruik van! Ook hier kun je slim inspelen op zoekwoorden! 
    

6. Werk aan je backlinks

Uiteraar moet je zorgen dat er ook gelinkt wordt naar jouw Facebook pagina. Het verspreid zich vooral (ik denk zelf uitsluitend...) via de netwerken van mensen... Dat is waar het om draait bij sociale media. Zorg dus dat je genoemd wordt, dat kan ook door het zelf te doen! Motiveer je collega's om over de organisatie te posten (en daarbij de Facebook pagina te 'taggen'), Gebruik de naam van je organisatie in comments e.d. (wel door te taggen!) Op die manier zien de netwerken om jou heen jouw pagina en creeër je meer likes, wat leidt tot meer views van jouw content, wat leidt tot meer traffic naar jouw website, wat leidt tot meer conversie!
 
Hoe je met een 'longtail' effect meer bereik creëert voor je blogbericht Jurjen van van Houwelingen

Hoe je met een 'longtail' effect meer bereik creëert voor je blogbericht

Jurjen van van Houwelingen

13 oktober 2016 3 minuten

Als je een blog schrijft is het natuurlijk belangrijk dat je je lezers blijft boeien en inspireren. Om ervoor te zorgen dat je blog gelezen wordt moet je wel wat tijd investeren in het zorgvuldig delen van je bericht. Dat schiet er toch vaak bij in. En dat terwijl je met een zorgvuldige aanpak in het promoten van je bericht je een 'longtail' bereik kunt creeren voor je blogpost. Oftewel, natuurlijk zit de piek aan het begin, maar in de loop van weken of zelfs maanden kun je telkens opnieuw bereik blijven genereren. In deze blog even een paar tips. 

Uiteraard blijven social media hierin je belangrijkste kanalen, maar ook andere platformen kunnen worden ingezet. Naast dat je wilt dat lezers zelf je content verspreiden in hun netwerk moet jij hier ook een rol bij spelen. 

 

Promoot je teksten zoveel mogelijk zelf

Het promoten van je blogs is nogal belangrijk voor het aantal lezers dat je krijgt. Veel schrijvers richten zich met name op de content die zij schrijven, maar minder op hoe vaak het gedeeld wordt. Er zijn veel verschillende manieren om je teksten te promoten, maar geen van alle komt in de buurt van zoveel mogelijk zelf promoten met als grens dat het net geen spam is ;-). Daar is niets mis mee! Schroom dus niet om je berichten te delen! Je zult moeten vechten voor elke nieuwe bezoeker. Denk niet dat als je een tekstje schrijft mensen vanzelf wel zullen komen, want dit gebeurt niet. Je moet zorgen dat je zelf vertelt wat je geschreven hebt.  De basics: Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+. Vraag je collega's hetzelfde te doen, en zorg dat je bericht zoveel mogelijk gedeeld wordt. 
  

Promoot je content meer dan één keer

Zoals hierboven al genoemd werd is het dus heel belangrijk om je content te promoten. Om dit succesvol te maken moet je de teksten ook meer dan één keer delen. Dat vergeten mensen maar al te vaak. Zelfs Twitter zelf zegt dat het zorgt voor succes om je blogs meer dan één keer te promoten op social media. Om meer lezers aan te trekken moet je de teksten zo vaak mogelijk delen. Veel mensen delen hun blogbericht maar één keer. Dat is zonde. Via handige tools zoals Hootsuite, Coschedule of Buffer kun je berichten ook makkelijk inplannen waardoor je niet telkens hoeft te posten. Stelregeltje: zelf deel ik blogberichten zo'n 3x op Facebook. Op Twitter kun je een blogbericht wel 10x opnieuw onder de aandacht brengen. Vervolgens kun je zo'n bericht als tie een beetje de moeite waard is om de drie maanden makkelijk opnieuw onder de aandacht brengen. Maak voor jezelf een schemaatje hoe vaak je op welk kanaal je berichten wilt delen. En regel dit met een handige social media planner. 
 

E-mail marketing

Naast alle social media kanalen is e-mail nog steeds een heel belangrijk communicatiemiddel bovendien wordt het ook steeds belangrijker. Met e-mail haal je procentueel altijd meer lezers binnen dan via social media. E-mail kan je dus goed als ondersteuning gebruiken voor je blogposts. Dit kun je doen door bijvoorbeeld elke maand een soort nieuwsbrief te sturen met de nieuwste blogposts die zijn geplaatst. Een goede reminder voor de mensen die wel eens een interessante post van je hebben gelezen en zo weer met je in aanraking komen. Je kunt ook aanbieden dat mensen zich kunnen inschrijven op iedere nieuwe post. Handig als je op een gegeven moment een mooi lijstje weet op te bouwen met mensen die er zelf om vragen. Uiteraard kun je gewoon ongevraagd mensen op de hoogte brengen van je post door ze een email te sturen. De clickrates zullen je verbazen! 
 

Automatische e-mail (cursussen)

E-mail is een belangrijk communicatiemiddel tegenwoordig. Daarom kun je deze ook heel goed gebruiken om de lezers bij je blog te houden. Deze manier van e-mailen is niet hetzelfde als die hierboven genoemd is. Deze e-mails zijn kleine lessen die stukje voor stukje met content komen zo gauw als gebruikers zich aanmelden met een e-mailadres. Dit is een goede manier om meer verbondenheid met de lezers te krijgen en ze te verbinden met de blogs. Ook is het een goede manier om oude blogs weer onder de aandacht te krijgen van nieuwe lezers.

Zomaar even wat ideeen om je blogs blijvend bereik te geven en te blijven nadenken hoe je je content kunt boosten. Succes! 

DOWNLOAD NU GRATIS WHITEPAPER

DIGITAL STORYTELLING VOOR NON-PROFITS

Meer weten over hoe je verhalen kunt inzetten in fondsenwervende campagnes? We hebben er een inspirerende whitepaper over geschreven? Gratis voor jou beschikbaar! 

Ga naar de downloadpagina

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x
Om u beter van dienst te zijn, maakt gopublic.nl gebruik van cookies » Meer informatie