Ga naar het blogoverzicht  

Monday Mashup 21/01

21 januari 2019 4 minuten leestijd
Wacht nog even met het openen van je mail..



Het checken van je Linkedin-tijdlijn..



want wij hebben wat leuks voor je:



MONDAY MASHUP!



Wekelijks geven wij jou een korte samenvatting van de belangrijke dingen die je vorige week hebt gemist. 
Dit viel ons afgelopen week op: 


 

1. Bier en psychologie 

Hoe Hertog Jan de zes beïnvloedingsprincipes van Cialdini toepast tijdens een jaarlijkse rondleiding in de brouwerij

Je hebt er vast wel eens van gehoord: de zes beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Het zijn zes praktische beïnvloedingsprincipes die je kunt toepassen in je marketing om je supporters te overtuigen van hetgeen wat jouw organisaties doet.

Bij Gopublic merken we dat deze principes een goede houvast bieden, bijvoorbeeld bij het opzetten van een (online) campagne.

Het principe schaarste kan ingezet worden om aan te tonen dat een product of dienst schaars is. De supporter voelt haast en wil het product direct kopen.

Benieuwd naar de andere principes? Lees het hier.

Maar dat is nog niet alles. Het is ook enorm belangrijk om rekening te houden met de behoeftes van je supporters. Mensen zitten niet altijd te wachten op schreeuwende reclame.

Soms willen ze ook even verwend worden met een leuke boodschap of een cadeautje.


Hoe doe je dat?


Nou, denk maar aan deze gratis content die ik je nu aanbied. Een cadeautje van mij voor jou.

Terug naar het bier, want dat is waar de titel naar impliceert. Afgelopen week schreef Frankwatching een mooi artikel over hoe Hertog Jan dit toegepast tijdens een offline campagne.

Dus ben je hongerig (of dorstig) naar inspiratie? Lees het hier.


 

2. World record egg: heb jij al geliked?

Heb je het al gehoord van die foto met het ei? Bizar, he?

ei


De foto heeft inmiddels meer dan 48 miljoen likes en is daarmee de meest gelikete foto van Instagram wereldwijd. 

Toen ik dit verhaal vertelde aan mijn vriendinnen, moesten we lachen. Terwijl iedereen moeite doet om de perfecte foto te maken, krijgt een foto van een ei ineens mega veel likes. Maar toen realiseerde ik mij iets.

Is dit wel zo bizar? En waarom vertel ik dit tegen mijn vriendinnen? Wil ik grappig lijken? Of interessant?

Het boek ‘Why things catch on’ van Jonah Berger legt uit waarom sommige foto’s, zoals de foto van het ei, ineens viral kunnen gaan.

Een van de redenen die hij aankaart, is het belang van social currency. Dat houdt in dat mensen liever slimmer lijken dan dom, of liever grappiger dan saai. Mensen delen verhalen, foto’s en informatie om op die manier ‘goed’ over te komen op anderen.

Wellicht vertel ik daarom het ei-verhaal aan mijn vriendinnen om interessant en grappig te lijken. En volgen duizend anderen mij. Of ik hen. Maar net hoe je het bekijkt.

Een andere reden die Jonah Berger toelicht is het belang van de emotie dat een video, foto of product kan opwekken.

Wanneer een foto mooi wordt gevonden, is de kans groter dat het wordt gedeeld dan wanneer de foto niet mooi is. De foto van het ei is an sich niet mooi; het is heel random. Maar omdat het zoveel likes heeft gekregen, wordt de foto merkwaardig en daardoor wellicht grappig.

Misschien was dat voor velen wel de trigger geweest om de foto te liken.

Wat denk jij? Heb jij al de foto geliked? Laat het ons weten in de comments!

 

3. Marketing automation met Passie!

Wat zijn we trots! Er staat een nieuwe case online op onze website.

En niet zomaar een case. Als één van de eerste scholen is de Passie gestart met marketing automation. Maar wat houdt marketing automation precies in?

Marketing automation voor non-profits

Structurele relaties opbouwen met je (potentiële) donateurs? Marketing automation helpt je hierbij door het juiste bericht naar de juiste persoon op het juiste tijdstip te versturen.  Download deze whitepaper


Als je aan marketing automation denkt, denk je wellicht aan een tool die het je leven makkelijk maakt, omdat alle marketing geautomatiseerd wordt. Helaas kun je nog niet met de voetjes omhoog.

Marketing automation is meer dan alleen een tool!

Wij zien het meer als een mindset waarmee je veranderingen kan aanbrengen in je marketingstrategie. Hier komt-ie:

‘Door marketing automation kan de organisatie de behoefte van de klant vervullen door relevante communicatie aan te bieden. Met andere woorden: de juiste persoon, met de juiste boodschap op het juiste moment te bereiken. Met als doel de betrokkenheid vergroten, een sterke relatie opbouwen met de supporters, zodat de organisatie daarmee effectiever haar missie kan uitvoeren.’

Behoefte aan een iets concreter voorbeeld? Lees dan nu wat wij voor de Passie scholen hebben gedaan.


Mocht je deze week iets opvallend tegenkomen? Laat het ons weten, wij zijn altijd gierig naar nieuwe weetjes! 
Ga naar het blogoverzicht  

  • Deel deze post

  • Floor Burg

    Floor Burg

    Floor is een creatieve duizendpoot en zit niet graag stil. Van het schrijven van boeiende teksten tot het maken van een kekke kerstvideo. Ze kan het allemaal. Floor studeerde Communicatie & Multimedia design en heeft een master in Marketingcommunicatie afgerond aan de Vrije Universiteit. Momenteel is Floor content trainee bij Gopublic en is ze nog lang niet uitgeleerd. 

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x