Ga naar het blogoverzicht  

Meer online impact voor jouw non-profit dankzij Google Grants

04 mei 2017 5 minuten leestijd
Er wordt dagelijks zo’n drie miljard keer gebruik gemaakt van google. En het is nogal wat om op de eerste pagina te komen in de zoekresultaten, laat staan om bovenaan te staan. Hier heeft Google een mooie oplossing voor: adwords advertenties. Let wel: betaalde advertenties. Maar wat als jouw budget als non-profit daar nou te klein voor is? Daar is iets voor…

Google heeft, speciaal voor goede doelen zoals jij een non-profitversie van google adwords ontwikkeld: Google Grants. Waarschijnlijk heb je er al van gehoord. Het biedt non-profitorganisaties de kans om gratis te adverteren door middel van een zogenoemde ‘google grant’, een budget van zo’n 9000 euro (10.000 USD) dat kan worden ingezet via adwords om de naamsbekendheid te vergroten en bezoekers aan te trekken. Het verlenen van dat advertentietegoed aan non-profits is hard nodig omdat de zoektocht naar donateurs, vrijwilligers en leden in toenemende mate ook online wordt gevoerd.
 

Google ad grants voor non-profits

De meeste non-profits, stichtingen en goede doelen maken er al gebruik van, maar mocht je er nog niet aan begonnen zijn of nog met vragen zitten, dan helpen wij je in dit blog graag verder. Want waar begin je? Mag je wel gebruik maken van Google Grants? En hoe besteed je jouw tegoed nou het beste?

Mocht je wel al gebruik maken van Google Grants, dan zijn we erg benieuwd naar jouw ervaringen ermee. In deze blogpost geven we bovendien nog wat extra tips om je advertenties tot een hoger level te brengen. Heb jij nog vragen of tips om te delen? Neem contact op, we horen ze graag!
 

Wat is Google Grants?

Zoals hierboven al staat is Google Grants de non-profit versie van Google Adwords. Als je aan de voorwaarden voldoet, kom je in aanmerking voor een gratis advertentietegoed van een mooie 9100 euro.
 

Welke voorwaarden?

Non-profitorganisaties met een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) of SBBI (Sociaal Belang Behartigende Instelling) certificatie komen in aanmerking voor het advertentietegoed van Google Grants, organisaties die activiteiten uitvoeren voor algemeen nut en die als stichting, vereniging of kerkgenootschap geregistreerd staan.

Overheidsinstanties, scholen, universiteiten en zorginstellingen komen bijvoorbeeld niet in aanmerking. Filantropische onderdelen van educatieve organisaties dan weer wel.

Je moet daarnaast akkoord gaan met de vereiste certificeringen en over een actieve website met content beschikken.
 

9100 euro! Echt?

Niet te geloven, of wel? Ik hoor je terecht denken: ‘daar zal vast wel iets achter zitten en dan moeten we tóch betalen.’ Maar maak je geen zorgen. Er is geen verborgen risico. Wel zul je merken dat er een aantal beperkingen of regels zijn, die je met een gewone betaalde adwords campagne niet zult hebben. Dus hou er rekening mee dat:

  • Je alleen in Google kunt adverteren, op posities onder betaalde advertenties;
  • Je advertenties uitsluitend tekst mogen bevatten, dus geen afbeeldingen of video’s;
  • Al jouw campagnes op zoekwoorden moeten worden getarget;
  • Jouw maximum ‘kosten per klik’-bod 2 USD is.


MAAR… ook met deze ‘beperkingen’ kun je successen boeken als je er voor zorgt dat je advertenties goed aansluiten op de interesses van je doelgroep.

Met advertenties verschijn je vaker bovenin de zoekresultaten van Google en zul je meer bekendheid krijgen. En dat kan vervolgens voor meer donaties, leden en vrijwilligers zorgen.
 

Eerst maar eens een Google Grants account aanvragen

De eerste stap is een account aanmaken bij Techsoup Nederland. Leuk hieraan is, is dat je ook kortingen op diensten erbij kunt krijgen! Voordat je Google Grants aanvraagt, dien je een Google Adwords account aan te maken. Je hebt je klant-ID van Adwords namelijk nodig om je in te schrijven. Als je in aanmerking komt, kun je een account voor Google voor Non-profitorganisaties aanvragen en je registreren voor Ad Grants. Hierbij kun je aangeven welk programma je wilt en in hoeverre je zelf je advertentiecampagnes wilt beheren.

Alvast een tip: Zet in ieder geval één campagne op met advertentie en zoekwoorden - deze mag uiteraard niet commercieel zijn - en richt je specifiek op een missie of ander project.

Zodra je je account hebt gemaakt en met een campagne bent gestart, kun je je Google Grants account bij Google indienen voor beoordeling.

Het valt nog bepaald niet mee succesvol een Google Grant account aan te maken en je advertentietegoed te ontvangen. En wat doe je als je eenmaal je tegoed binnen hebt? Daar kunnen wij je allemaal bij helpen. Neem anders een kijkje op onze Google Grants pagina.
 

5(+1) tips over Google Grants?
We hebben een aantal tips voor je op een rij gezet waar je op moet letten bij het aanvragen van een Google Grants. Handig! Download hem gratis!

DOWNLOAD DE TIPS
 


Je zichtbaarheid vergroten met Google Grants

Door advertenties ben je zichtbaarder in zoekresultaten en vergroot je je bereik en naamsbekendheid. Als je een sprekende en relevante boodschap overbrengt in je advertenties, zul je je doelgroep met succes kunnen bereiken. 9100 euro advertentietegoed in combinatie met een maximale klikprijs van 2 USD kan, volledig benut, zeker 5000 bezoekers naar de website van jouw non-profitorganisatie brengen. Daarnaast kun je Google Grants bij uitstek gebruiken om jouw publiek, de mensen die jouw advertenties zien en erop klikken, bewust maken van de missie waar je organisatie zich voor inzet.

 


Bij deze alvast een paar tips die wij hebben verzameld om bovenstaande goed te doen:

1. Vind de juiste sleutel(zoek)woorden
Gebruik de Google Adwords Zoekwoordplanner of andere keyword research tools, om je lijst met zoek-/sleutelwoorden aan te passen en uit te breiden. Kijk naar de woorden of woordcombinaties die je de beste resultaten zullen geven en een goede positie in de zoekresultaten in Google. Een combinatie van veel gezochte woorden en ‘longtail’ woordcombinaties met een lage concurrentie, is vaak het beste.

2. Relevantie en focus
Focus je in een campagne op één doel, missie of project. Als jij je tijdens een advertentiecampagne richt op een enkel doel, kun je je ook beter richten op welke doelgroep je daarmee wilt bereiken en met welke boodschap. Een goede relevantie wordt bovendien beloond, koppel dus ook de juiste boodschap aan de juiste content. Als jij met jouw campagne voor meer donaties wilt zorgen, focus je je daarop in de advertenties. Mensen die op ‘doneren’ zoeken of ‘steunen goed doel’ krijgen jouw advertenties te zien. Als jij dan in die advertenties refereert aan het doneren voor een bepaalde missie, ben je relevant en is de kans groot dat die mensen op jouw advertentie klikken.

3. Naar een relevante landingspagina, niet alleen naar de homepage
Stuur deze mensen dan ook naar je donatiepagina of een landingspagina gerelateerd aan de missie die je in de advertentie noemt (wel met een Call To Action en knop naar de donatiepagina) en niet alleen naar je homepage. Link degenen die op jouw advertentie klikken naar een voor hen relevante pagina en pas de inhoud van die pagina ook aan op hun behoeften.

4. Schrijft gericht en bondig
Een inkoppertje, maar zeker niet minder belangrijk! Niet iedereen in je doelgroep is bovendien hetzelfde en voelt zich aangetrokken door dezelfde berichtgeving. Het is daarom slim om een paar, zeg drie variaties van advertenties uit te testen op verschillend publiek en te kijken welke advertentie de beste resultaten heeft.

Ga naar het blogoverzicht  

Google Grants banner

Aan de slag met Google Grants

Jij bent de wereld aan het veranderen en Gopublic kan je daarbij helpen! We helpen je in vier eenvoudige stappen aan de gang met Google Ad Grants, om gratis te adverteren en meer vrijwilligers en donateurs te werven. Geïnteresseerd? Ja! Ga naar Google Grants
  • Deel deze post

  • Liza Koppenrade

    Liza Koppenrade

    Liza studeerde Geschiedenis aan de Universiteit Leiden, heeft een tijdje als webredacteur gewerkt. Ze is via het trainingsprogramma ‘Content Creation’ van de Upstarter als creatieve content marketeer bij Gopublic aan de slag gegaan. Komend half jaar gaat ze allerlei verhalen schrijven om te inspireren en kennis te delen.

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x