Ga naar het blogoverzicht  

Marketing Automation: 5 dingen die je moet weten voor je begint

06 juni 2017 7 minuten leestijd
Bereik het juiste publiek met de juiste berichten op het juiste moment door het automatiseren van marketingtaken en processen. Je hebt er vast al eens van gehoord: marketing automation. Je prospects krijgen relevante en gepersonaliseerde content die ze van leads tot tevreden én terugkerende donateurs, leden of vrijwilligers converteert. En dan grotendeels automatisch, zodat marketeers meer tijd hebben voor andere belangrijke taken. Marketing Automation zorgt voor een hoge Return On Investment (ROI), verbindt je marketingafdeling met sales en geeft je inzicht in je doelgroep. Maar dan moet je het wel goed doen… Hoe? Dat lees je hieronder.

Je zou er misschien niet meteen aan denken bij geautomatiseerde communicatie, maar marketing automation zorgt er tevens voor dat je communicatie menselijker wordt! Het werkt helemaal goed samen in de context van inbound marketing, een marketingstrategie die voor relevante, gepersonaliseerde content zorgt, waarmee je je doelgroep bereikt op de juiste kanalen en op het juiste moment.

Bij marketing automation gaat dat alleen niet met de hand, maar automatisch. Daarom is het ook zo populair. Samen met inbound marketing doet het aan gepersonaliseerde content en neemt het je veel werk uit handen. Niet alles! Maar je hebt wel meer tijd voor andere taken die je aandacht vereisen.
Marketing automation komt pas echt tot leven met inbound marketing! 
Wij geloven dat juist ook voor non-profits inbound marketing een slimme en bruikbare vorm van marketing en fondsenwerving is. Waarom en hoe? Dat leggen we je uit in deze whitepaper!

Download de whitepaper  
 

Het is niet makkelijk, maar zeker ook niet onmogelijk. Om je te helpen geven we je een aantal tips: dit zijn vijf dingen die je moet weten voor een succesvolle inzet van marketing automation.
 

1. Marketing Automation is geen ‘instant time safer’

Marketing automation neemt je veel extra werk uit handen. Althans, niet meteen. Want zelfs al staat er een tot de nok gevulde database klaar, vol met de beste leads, dan nog zal de implementatie van marketing automation tijd en moeite kosten, wil je het gewenste resultaat krijgen. Het idee is namelijk niet dat het systeem alles van je overneemt. Het helpt je met leadgeneratie en andere marketingtaken. Onderschat je eigen bijdrage dus niet en realiseer je dat het een proces is. De taken worden je niet van het ene op het andere moment uit handen genomen.

Denk bijvoorbeeld aan de moestuinactie van Albert Heijn. Je bent niet klaar zodra je water op het tabletje aarde hebt gegoten en de zaadjes hebt geplant. Ja, het groeien en uiteindelijk leveren van de groentes en het fruit, doen de planten zelf. Maar eens in de zoveel tijd dien je wel je handen uit de mouwen te steken, wil je dat je moestuin overleeft. Je moet ze water geven en verpotten wanneer het daar tijd voor is. En het kost tijd! Je hebt geduld nodig, maar dan mag je er uiteindelijk wel de vruchten van plukken. Letterlijk, in dit geval.

Marketing Automation foto voorbeeld Moestuin actie AH


2. Marketing Automation is meer dan geautomatiseerde e-mailmarketing

Het gehele idee van marketing automation gaat verder dan het opzetten van automatische e-mail series. Ook al is e-mailmarketing datgene waar de meeste organisaties qua automation op inzetten.
“Is alleen het openen van een e-mail of een click genoeg data voor een lead- nurturingstrategie, waarbij je op de behoeften van je leads inspeelt?” Twitter Blockquote
Waar kun je marketing automation allemaal nog meer voor inzetten, naast e-mail?
  • CRM integratie
  • Landingspagina’s
  • Web tracking
  • Lead campagnes
  • Social Media
Dit wil echter niet zeggen dat het inzetten van marketing automation bij je e-mailmarketing verkeerd is. Zeker niet! Zolang je je maar realiseert dat het niet puur en alleen een tool voor e-mail is, en je er alleen succes uit haald als je het op meerdere marketingkanalen inzet.
 

Laten we e-mailmarketing nu wel gebruiken om een beeld te schetsen van marketing automation.

Wat kan er bij e-mailmarketing allemaal automatisch? Denk bijvoorbeeld aan welkomstmails die iedereen krijgt zodra ze zich bijvoorbeeld voor je nieuwsbrief inschrijven. Hoe zorg je dat die nieuwsbrief inschrijvers de stap van lead naar trouwe klant of donateur nemen? Afhankelijk van hun behoeften, interesses en acties op je website of welkomstmail kun je een vervolgmail sturen. Zo creëer je een serie e-mails die je naar prospects kunt sturen en dat kun je met marketing automation mooi in elkaar zetten.


Hier heb je een simpele e-mail sequence:

Stel, een aantal prospects tonen belangstelling voor je missie en laten hun e-mail achter op je website in ruil voor een maandelijkse nieuwsbrief. Het marketing automation proces gaat aan en ze krijgen direct een welkomstmail, waarin je naar hun interesses kunt vragen. Je geeft ze daarin bijvoorbeeld twee opties. Waar hebben ze meer interesse in, A of B? Afhankelijk van de actie die ze aan de hand van die mail nemen, stuur je ze een vervolgmail. Alle prospects die niet hebben gereageerd krijgen een reminder, alle leads die voor optie A hebben gekozen krijgen een nieuwsbrief relevant voor de interesses bij A en de leads die voor optie B hebben gekozen krijgen de B-variatie van de nieuwsbrief.

Laat ik het visueel maken:

Mailsequence e-mailmarketing marketing automation

Je weet aan de hand van hun interesses en acties met welke content je de leads kunt voeden en met welke CTA’s ze tot een conversie willen komen.


3. Richt je marketing op echte mensen

Juist met marketing automation kun je al je marketing tools inzetten om data te verzamelen over je prospects en bestaande klanten, donateurs of leden. Met die data ontstaat er een (zo) compleet (mogelijk) plaatje van degene die je wilt bereiken en door je marketing funnel wilt begeleiden.

Behandel je leads ook als echte mensen! Richt je op de persoon, niet op een gefragmenteerd stukje karakter met beperkte interesses, elke keer net even anders per medium.

En als aanvulling op het vorige punt: voed je leads aan de hand van hun interesses en uitdagingen, niet enkel aan de hand van het gegeven of ze een e-mail hebben geopend of niet. Dan heeft je marketing automation meer kans op slagen.
 

4. Is je organisatie klaar voor marketing automation?

Marketing automation is niet geschikt voor elke organisatie, in welke situatie deze ook zit. Onze tip, kijk naar onderstaande vragen en punten voor je in het diepe duikt en een enorm bedrag kwijt bent aan marketing automation, maar er geen succes mee behaald:
  • Zorg dat je al een sterke marketingafdeling hebt die de al lopende processen bij de hand neemt. Of neem een bureau in de arm ;-)
  • Wat wil je met marketing automation bereiken? Wat zijn je specifieke doelen of objectives? Als je deze duidelijk voor ogen hebt, weet je ook beter hoe je marketing automation in kunt zetten voor de situatie van jouw organisatie, voor jouw doelstellingen.
  • Heb je voldoende en de juiste content voor lead nurturing? Zorg dat je je prospects ook iets biedt waarvoor ze bereid zullen zijn een e-mail en eventuele andere gegevens achter te laten. Denk bijvoorbeeld aan downloads als e-books en whitepapers.
  • Heb je voldoende leads die je door het automation proces kunt leiden? Bij marketing automation is het namelijk de bedoeling dat mensen door de marketing funnel worden geleid, van de top met prospects, via het midden met leads tot de bottom met trouwe leden, klanten of donateurs. Dit proces, geholpen door marketing automation, heeft alleen succes als er genoeg mensen zijn die door de funnel heen te begeleiden zijn.
  • Heb je al een goed CRM systeem? Een goed geïmplementeerd of geïntegreerd CRM systeem helpt je de informatie te geven over je leads, die je nodig hebt voor lead nurturing. Met de CRM database weet je wat relevante content is.
Salesforce biedt bijvoorbeeld een fijn CRM-systeem aan, via de cloud (!). Wil je hier meer over weten? Lees dan onze blogpost daarover.
 

5. Kies de juiste ‘leverancier’

Dit is niet makkelijk. De vraag of je organisatie er klaar voor is, was al lastig, maar deze helemaal! Vooral omdat er inmiddels al heel veel aanbieders zijn, die allemaal zeggen dat ze de beste innovaties voor je klaar hebben liggen. Bij het kiezen kun je over de volgende dingen nadenken om een goede keuze maken:
  • Past de marketing-automationtool bij de systemen en tools waar jullie organisatie al gebruik van maakt? Je wilt het immers integreren met die tools en systemen.
  • Hoe complex is het?
Heb je vragen of loop je vast? Bij gopublic kun je ook terecht! We hebben de tools in huis om je op gang te helpen met marketing automation. Neem contact met ons op en kom een keer langs, dan geven we je graag een demo.

 
Ga naar het blogoverzicht  

  • Deel deze post

  • Jurjen van Houwelingen

    Jurjen van Houwelingen

    Jurjen studeerde Kunst & Cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit met aanvullend een master in Media & Journalistiek. Binnen Gopublic is hij veel bezig met marketing en sales, maar hij bemoeit zich ook graag met de visuele kwaliteit van het werk. 

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x
Om u beter van dienst te zijn, maakt gopublic.nl gebruik van cookies » Meer informatie