Ga naar het blogoverzicht  

Maarten van der Weijden bewijst de onzin van een goed donatieformulier

23 augustus 2018 3 minuten leestijd
We stoppen ongelofelijk veel tijd in het optimaliseren van donatieformulieren. Voor heel veel organisaties hebben we al mogen A/B testen over hoe je supporters nu het beste kunt verleiden om de organisatie te steunen. Daarom kijken we altijd met veel interesse naar succesvolle campagnes, natuurlijk ook als wijzelf niet betrokken zijn als Digital Agency.

Een van de meest succesvolle campagnes van het jaar is zonder enige twijfel de actie van Maarten van der Weijden. Inmiddels ruim 3,5 miljoen euro opgehaald, ongekend als eenmansactie! De donaties stromen op dit moment nog steeds binnen! Daar moet toch een briljante website met donatieformulier achter zitten...

Donatieformulier Maarten van der Wijden


Niets lijkt minder waar

Over smaak valt te twisten maar er worden hier behoorlijk wat missers gemaakt. De tekst "Doneer Nu" valt weg over andere witte tekst, er valt tekst buiten het scherm en er is geen aanbeveling of hiërarchie in de giftbedragen. Wanneer je doorklikt op een bedrag zijn veel velden verplicht en is onduidelijk waarom. De toestemming om jouw gegevens op de website te plaatsen staat standaard aan. Niet bepaald zoals het zou moeten volgens de AVG.

Donatieformulier Maarten van der Weijden
 
Gaan we nou echt een beetje zitten 'muggenziften' na een briljante campagne waarin Maarten letterlijk alles heeft gegeven voor een groter doel? Serieus??? Twitter Blockquote

Nou ja, een beetje inderdaad. Maar, deze campagne geeft vooral aan hoeveel tijd (en geld) wordt gestoken in zaken die opeens maar bijzaken lijken. Het steunen van een goed doel is in de eerste plaats emotie en zou een beleving moeten zijn. In dit geval is dat behoorlijk goed gelukt. Welke impact heeft dat op de rest van de customer journey?

Mensen konden meedoen door ook een stukje te zwemmen. Daar werd massaal op gereageerd waardoor een zeer succesvolle peer-to-peer campagne ontstond. Toen bleek dat dit vanwege de waterkwaliteit niet door kon gaan, stonden mensen massaal langs de kant om die ene zwemmer te steunen. Boeren hebben met hun tractoren het water verlicht zodat Maarten makkelijker de nacht door kwam. Je maakt mij niet wijs dat tussen al die supporters veel mensen waren die niets gedoneerd hebben. Maarten ging meetbaar harder zwemmen als er meer mensen langs de kant stonden! Ik zat (ongetwijfeld velen met mij) met tranen in de ogen, toen hij niet anders kon dan stoppen. Het lijden werd te groot en ondragelijk, zelfs voor hem. Toch stond hij, herenigd met zijn familie, op het podium om het ongekende succes te vieren met zijn supporters.

Wat Maarten heeft gedaan kunnen maar heel weinig mensen nadoen. Toch bood hij ons de kans om mee te doen in zijn missie. Door hem te supporten hebben omstanders meetbaar ondersteund in zijn epische poging de 11 stedentocht te zwemmen. Zo ontstaat er een gezamenlijke missie tegen bestrijding van een ziekte waar iedereen wel een relatie mee heeft.

Knap als iemand van de autoriteit persoonsgegevens een boete op durft te leggen. Een brak formuliertje is bijzaak en zal niemand niet stoppen om mee te doen. Desnoods doen we het geld persoonlijk bij hem door de brievenbus.
 
Ga naar het blogoverzicht  

  • Deel deze post

  • Jeroen Houwen

    Jeroen Houwen

    Jeroen Houwen studeerde sociale geografie maar heeft al vanaf jongsaf een grote belangstelling voor alles wat met communicatie, internet en bedrijfsvoering te maken heeft. Binnen Gopublic geeft hij nu algemene leiding aan de teams en de organisatie. Buiten Gopublic is hij veel te vinden bij organisaties met inhoud om hen te helpen bij het vormgeven en implementeren van hun online strategie.  

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x