Ga naar het blogoverzicht  

Love is in the air!

17 april 2018 10 minuten leestijd

Of: hoe krijg je een hechte relatie met al je fans?


De lente is begonnen! Toppunt van frisse energie en heel veel groen. Klinkt als Gopublic! Klinkt ook als een prima moment om al die nieuwe energie in te zetten voor een hechte relatie met je achterban: supporters, donateurs of ambassadeurs. Zeg maar: fans.


Want de basis van fondsenwerven is toch echt een warme relatie met al je fans. Dit werkt hetzelfde als de relatie met je liefje. Kwestie van de juiste vragen stellen, de ander echt leren kennen, elkaar verrassen met persoonlijke kadootjes voordat je vraagt: “Schatje, zullen we samen verder?”

Maar wat we zien bij veel non-profits is een relatie waar het wederzijds belang wordt gemist. Waarin er eigenlijk geen echte interesse is in de donateur maar er wel direct grote kado's en eeuwige trouw worden verwacht. Dat moet haast wel stranden. En voordat je het weet ligt je donateur in de armen van een non-profit die haar wel begrijpt. Au!

Wij van Gopublic hebben hier inmiddels wel een antwoord op. Niet wat betreft je verkering, daar blijven we graag buiten (we hebben wel wat tips: bloemetje, restaurantje en je sportsokken in de wasmand doet wonderen, trust us:) maar wel wat betreft een langdurige en hechte relatie met je supporters, ambassadeurs en donateurs. De basis daarvan is stoppen met alleen maar zenden en veel tijd te steken in het opbouwen van een wederzijdse relatie. Da’s ook iets met ontvangen en veel geven. Hoe geef jij iets waardevols dat aansluit bij de behoefte van jouw nieuwe fan?

Door niet direct iets te vragen, maar eerst veel waardevolle content te geven zorg jij dat je fan zich aan je hecht. Jouw meerwaarde wordt onmisbaar. En dat is wat je wil, toch? Dan wordt het logisch om ook iets terug te doen voor jou. In de vorm van content, tijd of geld.


Oke, ik snap het! Maar hoe dan? Hoe werk ik aan een hechte relatie met al mijn fans? 


Kijk! En daar zijn wij voor, a digital agency, want online kan er ontzettend veel. Bijna alles, eigenlijk. En met de juiste mensen, hebben we, de juiste tools, hebben we ook voor je, en een beetje tijd wordt het wél makkelijk om waardevolle content te genereren voor al je fans. Dus wat houdt je nu nog tegen?
Just do it!


Tips & Tools
Om je een klein beetje op weg te helpen, hieronder onze 4 beste tips & tools waarmee je een hechte relatie bouwt met al je fans. Leg de ringen maar vast klaar. 


Integratie

We beginnen een tikkie technisch (developers hè). Wil je als wereldverbeteraar echt excelleren, zeg maar: stapels nieuwe fans binnenhalen én houden, dan is de integratie van je middelen offline, je content online en je CRM een must. Hiermee zorg je ervoor dat je het juiste verhaal zendt over de juiste kanalen op het juiste moment én vergroot je de kans dat je raak schiet met je verhaal. Voor een goede integratie maak je een koppeling tussen je CRM en je Marketing Automation tool. (Ja, daar mag je ons voor bellen.)


Marketing Automation

Wat betreft persoonlijke en relevante content is Marketing Automation je beste vriend. Dit kost tijd, plan die tijd, maar levert je veel op. Want wanneer je uitgaat van de behoefte van je mogelijke fan en daarop je content aanpast, dan ontstaat er vanzelf meer interactie met je fan.

Met Marketing Automation volg je alle online stappen van jouw mogelijke fan. Elke keer wanneer een fan je socials liket, je website bekijkt of je whitepapers downloadt wordt dit gezien. Elke actie levert punten op. En bij een vastgesteld aantal punten start er bijvoorbeeld een mailstraatje.

Maar Marketing Automation kan er ook voor zorgen dat de content op je website wordt aangepast aan je fan, op basis van eerder zoekgedrag. Marketing Automation geeft je dus de kans je bezoekers gedetailleerd te segmenteren en daar je online communicatie op aan te passen. Zo wordt jouw content erg relevant. En relevantie zorgt voor relatie. Omdat jouw verhaal aansluit bij zijn interesse. Dan wordt het interessant om jouw organisatie te volgen. En dat is wat je wil, toch?


Donor Persona’s

De eerste stap in het maken van gepersonaliseerde content is het creëren van een structuur. Zoek eerst eens uit uit wat je nu communiceert. Welke boodschappen verstuur je? En welke kanalen, on- en offline, gebruik je hiervoor?


Breng nu je mogelijke donateurs in kaart. Welke Donor Persona’s heeft jouw organisatie? En maak het specifiek: leeftijd, huisdier, hobby’s en muziekvoorkeur, dit zijn mooie haakjes voor het maken van content. Vergeet niet de communicatiekanalen toe te voegen: via welke kanalen kun je deze persona's het best bereiken?

Tip! Gebruik deze Handout voor het maken van je persona's.

Leg nu je nieuwe donor persona’s eens naast je huidige communicatieplan. Bereik je nu al de juiste doelgroep via het juiste kanaal? Da’s mooi! Stop met lezen, ga wat leuks doen. Of zie je nog wat gaten in je huidige strategie? Lees dan verder voor een antwoord op de laatste vraag: 


Hoe bereik je jouw Donor Persona's op het juiste moment? 


Het moment van verzenden bepaalt grotendeels of een verhaal ook landt. Timing is everything. Helaas zit niet iedereen tegelijk in dezelfde fase. Hoe zorg je er dan voor dat je content aansluit op de fase waarin jouw fan zich bevindt?

Marketing Funnel

Om te bepalen in welke fase jouw fan zit maken wij graag gebruik van de marketing funnel. Want goede content slaat alleen aan als het op het juiste moment verteld wordt. De funnel laat je zien waar je fan zit, zo wordt het makkelijk om met de juiste content te reageren. 

Marketing funnel


Ook jouw donateur legt een reis af door de funnel: de donorjourney. Hoe fijn die reis verloopt ligt aan jou. Reageer jij op het juiste moment met passende content?

Een donateur start bovenaan de funnel, en weet nog maar weinig van jouw organisatie af. Met inspirerende content die aansluit op zijn profiel kan je hem verleiden je berichtjes te lezen en liken. En natuurlijk wil je graag weten wie jouw bezoeker is. Het aanbieden van whitepapers kan een goede reden zijn om naam en mailadres achter te laten. Nu heb je iemand geactiveerd. Hoera! En belangrijker nog: nu heb je een naam gekoppeld aan een IP adres. Alles wat deze persoon liket, downloadt of deelt vind je terug in je Marketing Automation tool. Nu wordt het glashelder in welke fase deze nieuwe fan zich bevindt. En wordt het een eitje om te reageren met de juiste content.

Lees voor alle ins & outs van deze funnel onze whitepaper Inbound marketing voor Non- Profits. We willen alleen je mailadres ervoor terug:) Geef je ons gelijk de kans om relevante content voor jou te maken. 

Inbound marketing voor non-profits in 7 stappen

In deze whitepaper leggen we in 7 makkelijke stappen uit wat inbound marketing precies is, hoe jij het kan gebruiken en waar je kan beginnen.  Download de whitepaper

Sterk verhaal

Een sterk verhaal online vraagt dus vooral om een goed doordachte strategie en een beetje tijd. Tools voor Marketing Automation zijn er ook in Open Source. (onze favoriet is Mautic)  Dus ook zonder torenhoog budget kom je heel ver. Kan jij als non-profit je geld blijven gebruiken voor een betere wereld. 

Nog meer weten? De koffie staat klaar! 

Ga naar het blogoverzicht  

  • Deel deze post

  • Chris Luiten

    Chris Luiten

    Chris zet haar talent het allerliefst in om de wereld een klein beetje mooier te maken. It makes her day! Daarmee zit ze bij Gopublic tussen wel heel veel gelijkgestemden. Met een hoop kennis over communicatie en creatie kwam ze hier binnenwaaien met de vraag om nog meer te mogen leren over online marketing en fondsenwerving. Tuurlijk mag dat! Nu denkt ze mee over online marketingstrategieën en schrijft ze content.  

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x
Om u beter van dienst te zijn, maakt gopublic.nl gebruik van cookies.