Ga naar het blogoverzicht  

Ken je donateurs! Salesforce CRM voor non-profits

15 mei 2017 5 minuten leestijd
Hoe groter je klantenbestand wordt, hoe lastiger het is om een overzicht creëren van al je (interacties met) klanten, leden of donateurs. Er zit veel tijd in en soms zijn er maar weinig mogelijkheden om kleine zaken makkelijk aan te passen. Laat staan dat je de mogelijkheid krijgt voor een persoonlijke benadering, terwijl dat juist zo belangrijk is... Gelukkig bestaat er een oplossing, ook voor non-profitorganisaties! Een goed geïmplementeerd CRM (Customer Relationship Management) systeem en laat Salesforce daar nu iets moois van gemaakt hebben!

Laten we het eerst over CRM hebben. In deze blogpost leggen we je meer uit wat een CRM systeem precies inhoudt, wat de voordelen zijn en hoe Salesforce het op een wel heel fijne manier aanpakt!

En lees gauw verder om achter de voordelen voor non-profits te komen. Die zijn altijd fijn om over te lezen.
 

Wil je ook een connected non-profit worden met een CRM?

En met ‘connected’ bedoelen we natuurlijk dat je een sterke band kunt creëren met je donateurs, vrijwilligers of leden. Heb jij trouwens - even tussendoor - al een CRM systeem, maar wil je er meer uit halen en heb je hulp nodig bij het optimaliseren van bepaalde online processen? Ben je nog helemaal niet thuis in het online managen van klantrelaties? Of juist wel, maar is het CRM systeem waar je nu in werkt verouderd? We helpen je graag! Voor vragen en ideeën zijn we altijd te bereiken.
 

Wat is CRM?

CRM of ‘gewoon’ op zijn Nederlands klantrelatiebeheer, is een bedrijfsstrategie die de relatie met de klant als uitgangspunt neemt. Niet het product of proces, maar de klant staat centraal! Het idee is dat je met een goed geïmplementeerde CRM beter kunt inspelen op de behoeftes van je publiek.

Hoe?

Een CRM systeem verzameld gegevens (contactgegevens, activiteitenhistorie, telefoonnotities en correspondentie), slaat ze centraal op en brengt de informatie met elkaar in verband. Alles wat je nodig hebt om je klanttevredenheid te vergroten. Je hebt met die verzameling data namelijk veel inzicht in de eigenschappen van je publiek of klanten.
 

Dus, even op een rij:

  • De wensen en behoeften van de klant of het publiek staan centraal;
  • Een maximaal aan klanten kunnen binnenhalen door ze tevreden te stellen en langdurig met organisatie te verbinden.
  • De klanttevredenheid verhogen voor een grotere opbrengst of winst;

Tip: Besteed je tijd en aandacht aan klanten die voor jou van waarde zijn!
“Hoe beter je de klant/donateur kent, des te beter kun je ze ‘classificeren’ en je (online) activiteiten daarop afstemmen.” Twitter Blockquote

CRM voor non-profits, de voordelen

Met een CRM systeem creëer je dus een overzichtelijke verzameling gegevens, waardoor processen binnen je organisatie sneller worden afgewikkeld. De term ‘klanten’ voelt misschien wat commercieel, maar CRM is ook een fantastische uitkomst voor non-profitorganisaties.

Had ik al gezegd, maar ik herhaal het nog even ;)

Non-profits worden namelijk steeds meer geconfronteerd met minder middelen terwijl er juist verwacht wordt dat ze meer presteren: dus meer te doen met minder. En dat is lastig!

Hier heb je alvast een aantal voordelen van een CRM systeem voor non-profits, straks komen er meer...
 

Voordelen van CRM voor non-profits:

  • Je hebt snel inzicht in de verzamelde gegevens van donateurs, leden en vrijwilligers. Ook van interacties die ze gedaan hebben. Een 360 graden beeld van je donateurs als het ware.
  • Daardoor kun je gerichter communiceren en ben je relevanter voor je doelgroep, wiens behoeften je nu binnen de kortste keren bij de hand hebt;
  • De interne samenwerking van je organisatie zal verbeteren;
  • Je kunt je meer focussen op belangrijkere taken dan de administratie.

Er zijn verschillende soorten aanpakken en ook verschillende aanbieders van CRM systemen. Wij hebben ons de laatste tijd gericht op Salesforce. Dat vinden jullie misschien ook wel interessant…
 

Salesforce CRM, Donateurs in de cloud

Salesforce is ‘s werelds populairste CRM platform. Het werd opgericht met als doel CRM Software volledig vanuit de cloud aan te bieden. Dat betekent dat alles online staat. Nog een uniek concept in 1999, is Salesforce als pionier uiteindelijk marktleider geworden in deze zogenoemde Software as a Service (SaaS). Dankzij Salesforce’ revolutionaire benadering is hun Sales Cloud inmiddels ook uitgegroeid tot ‘s werelds meest gebruikte CRM systeem.

Maar dat bewijst natuurlijk nog niet het nut van Salesforce.


Salesforce crm voor non-profits
 

Wat maakt Salesforce zo aantrekkelijk?

Het is een volledig geïntegreerde oplossing voor het beheren van alle interacties met je klanten en prospects, ontworpen om jouw organisatie te helpen te groeien en succes te realiseren. Het grote voordeel: iedereen binnen je organisatie zal met hetzelfde platform en met dezelfde data werken.

De voordelen (nog meer!):

  • Je hebt te maken met lage opstartkosten;
  • Er is geen hardware of software nodig, dus geen gedoe! Je organisatie hoeft geen speciale server of software meer aan te kopen. Het enige wat je nodig hebt is een internetverbinding en -browser. Dus ook op je telefoon in het Rembrandtpark kun je toegang krijgen;
  • De CRM werkt zoals je organisatie werkt en schaalt ook mee. Voeg daarom gerust meer gebruikers toe wanneer dat nodig is;
  • Ook wel handig: Hoogwaardige cloud-beveiliging.

Hoe meer je van Salesforce gebruik maakt, hoe meer mogelijkheden je zult zien.
 

Salesforce voor non-profits

Mocht je er nog niet van op de hoogte zijn: Salesforce is er ook voor de non-profitsector. Laat je niet op het verkeerde been brengen door de naam ‘Salesforce’. Het bedrijf streeft er met Salesforce Foundation naar de beste technologie aan non-profitorganisaties te bieden, zodat ook jullie je wereldverbeterende werk goed kunnen doen. En hadden we al gezegd dat het voor de eerste 10 gebruikers gratis is? Mooi meegenomen!

Fondsenwervende organisaties hebben te maken met een continue strijd om aandacht. Communicatie is daarbij essentieel, dus ook het verwerken van de contacten en het overzicht van donaties. Een volledig beeld van je donateurs, vrijwilligers en leden op één plek zal daarbij zeker kunnen helpen!

Wervingsacties kunnen efficiënter in worden gezet. En je kunt het zelf allemaal doen: bijvoorbeeld het selecteren van groepen donateurs of leden voor de nieuwsbrief. Dat hoeft dan niet eerst aangevraagd te worden, maar kunnen fondsenwervers en relatiebeheerder zelf meteen doen.

Leer je donateurs beter kennen, verbeter je communicatie en hou meer tijd over voor een persoonlijke benadering, doordat alle administratie al door Salesforce wordt gedaan.

Ga naar het blogoverzicht  

Contact banner

Heb je een vraag aan de hand van deze blog?

    
We willen je graag helpen! Wil je een project starten? Loop je ergens tegenaan? Of wil je gewoon meer te weten komen? Wij staan altijd open voor een vrijblijvend gesprek, dus vertel over je plannen of stel je vraag. Dan nemen wij contact met je op. Neem contact op
  • Deel deze post

  • Liza Koppenrade

    Liza Koppenrade

    Liza studeerde Geschiedenis aan de Universiteit Leiden, heeft een tijdje als webredacteur gewerkt. Ze is via het trainingsprogramma ‘Content Creation’ van de Upstarter als creatieve content marketeer bij Gopublic aan de slag gegaan. Komend half jaar gaat ze allerlei verhalen schrijven om te inspireren en kennis te delen.

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x