Ga naar het blogoverzicht  

Interview Fleur Hendriks van KNGF Geleidehonden

27 juni 2017 3 minuten leestijd

“Sinds we marketing automation inzetten, kan ik me focussen op echt contact met onze donateurs”


Fleur Hendriks is medewerker Filantropie Online bij KNGF Geleidehonden, een stichting zonder winstoogmerk die zoveel mogelijk mensen met een beperking een beter leven wil geven met een speciaal opgeleide hond. We interviewen Fleur over hoe zij vorm geeft aan haar werk bij een non-profitorganisatie, over het nut van marketing automation, customer journeys en fondsenwerving.
 

Inzicht in je doelgroep

“Ik kreeg meteen een megaproject voor mijn kiezen”, vertelt Fleur over haar eerste taken bij KNGF Geleidehonden, “het was de implementatie van Salesforce.” Salesforce is een internationaal bedrijf dat bedrijfssoftware aanbiedt op het gebied van CRM (Customer Relationship Management). “In hele simpele termen is het een systeem waarmee je kunt zien wie je donateurs zijn, wat ze geven, hoelang ze bij je zijn en waar ze vandaan komen”, legt Fleur uit, “Dat is dan meteen ook de kracht van Salesforce, dat je inzicht in je relaties hebt; alle groepen die je probeert te bereiken of waar je al contact mee hebt.”

KNGF Geleidehonden heeft te maken met veel verschillende doelgroepen, die ze nog niet allemaal even goed in kaart hebben. “Is een volger op Facebook ook een donateur of niet? en andersom?”, vraagt Fleur zich hardop af, “Dat hoef je niet allemaal tot in detail te weten, maar ik denk dat het wel fijn is om daar meer over te weten door de verschillende databases bij elkaar te brengen. En waarschijnlijk kunnen we Salesforce daar ook weer voor gebruiken.”
 

Marketing Automation

“Nee, marketing automation is gewoon iets wat je moet doen, daar kun je niet op achterblijven”, vertelt Fleur.
“Als je jezelf bepaalde processen uit handen wilt nemen, zodat je meer tijd heb voor het opnemen van de telefoon en echte gesprekken met je donateurs en relaties, dan moet je marketing automation inzetten.” Twitter Blockquote

Gedurende het gehele interview komt het kennen van je doelgroep en het belang van het onderhouden van je relaties naar voren, van donateurs tot klanten of vrijwilligers. Zo hebben we het ook over de nieuwe trend ‘marketing automation’. Iets waar KNGF geleidehonden al vol op inzet. “We maken hele customer journeys en focussen niet alleen op het stukje e-mailmarketing. Bij het uitzetten van een banner kijken we bijvoorbeeld wat de landing daarna is, welke stappen volgen en wat alle contactmomenten zijn met bekende en nieuwe relaties, zowel online als offline. Dit tekenen we allemaal uit en daarin zit dan een stukje geautomatiseerde e-mailmarketing. Maar ook een stukje niet”, zegt Fleur.

Inbound marketing voor non-profits in 7 stappen

In deze whitepaper leggen we in 7 makkelijke stappen uit wat inbound marketing precies is, hoe jij het kan gebruiken en waar je kan beginnen.  Download de whitepaper

“We zijn geen Bol.com”

“Je moet soms ook gewoon persoonlijk willen blijven niet altijd maar doorgaan met automatiseren, want dan ga je ook het verkeerde pad op.” Ze legt de nadruk op het belang van persoonlijk contact. In het algemeen, maar ook voor KNGF Geleidehonden specifiek. “We zijn geen bol.com, roep ik altijd maar. We zijn een stichting, wij zijn heel familiair, we hebben kwaliteit heel hoog staan en dat willen we ook uitstralen. Ik denk dat je niet moet doorslaan met automatiseren.”
 

Van lead naar donateur

KNGF Geleidehonden probeert met communicatie-uitingen bekendheid te geven aan het werk dat ze doen. “Dit doen we om meer donateurs aan te trekken, maar ook om mensen met een (visuele) beperking te informeren over wat een geleidehond voor hen kan betekenen.”

Een van de belangrijkste taken waar Fleur op dit moment mee bezig is, is het vastleggen van de eerste twaalf maanden van een nieuwe lead. Een soort customer journey, of in dit geval, ‘lead journey’ van een jaar. “Iemand komt bij ons binnen en doet een eenmalige transactie, leest iets of meldt zich ergens voor aan. Wat gebeurt er daarna? Waar komt de lead vandaan?” Deze informatie legt ze vast, om het vervolgens bij het inzetten van een campagne te gebruiken als leidraad voor het aantrekken van nieuwe leads. En om deze hopelijk te veranderen in converterende bezoekers en donateurs. Want vooral deze laatste zijn van groot belang voor KNGF Geleidehonden.

Logo KNGF Geleidehonden


Wat zou je andere non-profitorganisaties willen meegeven?

Over het antwoord op deze vraag hoeft ze niet lang na te denken: ‘Customer journeys’. “Ik denk dat als je die in kaart brengt en op die manier omgaat met je fondsenwerving, je zult merken dat je veel beter voorbereid bent, dat je sneller beslissingen durft te nemen en meteen aan de slag kunt gaan. Zelf vind ik het ook altijd fijn als ik weet wat mijn KPI’s zijn, wat ik wil bereiken in euro’s, maar ook in kwalitatieve leads bijvoorbeeld.”

“Als je dan een afweging moet maken of met een keuze zit, kun je niet denken ‘ik heb die kennis niet’, je hebt die kennis wel!”, zegt Fleur enthousiast, “Als je er maar even voor gaat zitten. Dan kun je ook makkelijker zeggen dat je ergens mee stopt omdat het niet werkt of dat je het over een andere boeg gaat gooien.

 
Ga naar het blogoverzicht  

Contact banner

Heb je een vraag aan de hand van deze blog?

    
We willen je graag helpen! Wil je een project starten? Loop je ergens tegenaan? Of wil je gewoon meer te weten komen? Wij staan altijd open voor een vrijblijvend gesprek, dus vertel over je plannen of stel je vraag. Dan nemen wij contact met je op. Neem contact op
  • Deel deze post

  • Liza Koppenrade

    Liza Koppenrade

    Liza studeerde Geschiedenis aan de Universiteit Leiden, heeft een tijdje als webredacteur gewerkt. Ze is via het trainingsprogramma ‘Content Creation’ van de Upstarter als creatieve content marketeer bij Gopublic aan de slag gegaan. Komend half jaar gaat ze allerlei verhalen schrijven om te inspireren en kennis te delen.

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x