Ga naar het blogoverzicht  

In zes stappen concreet aan de slag met een social media strategie voor non-profits

17 juni 2016 5 minuten leestijd

1. Kies je kanalen

Als je weet wat je wilt vertellen, aan wie je het wilt vertellen en wat je ermee wilt bereiken ga je nadenken hoe je het wilt vertellen. Welke kanalen zijn het meest geschikt voor jouw verhaal? En welke kanalen passen het beste bij jouw organisatie? Onze ervaring is dat voor non-profit organisaties er bijna altijd kansen zijn op ten minste de drie ‘belangrijkste’ kanalen voor non-profits. Hierover later nog een aparte blogpost. Maar deze drie zijn Facebook, Twitter en Youtube. Om deze post een beetje behapbaar te houden, hier slechts kort een paar gedachten bij. Allereerst, weet waar je je aan committeert. Het is beter één kanaal goed neer te zetten en succesvol te gebruiken dan met drie kanalen maar wat aan te rommelen. Twitter is een vrij eenvoudig kanaal om mee te starten, Youtube daarentegen vraagt veel meer, maar kan op termijn ook veel meer opleveren. Een krachtige video met een grappig punt over het werk van jullie als organisatie heeft meer kans op een groot ‘viraal effect’ dan een twitter bericht. Maar kies intentioneel met welke kanalen je eerst aan de slag gaat. Laat je hierin ook adviseren.
   

Blog

In deze context komt vaak ook de blog ter sprake. Wij geloven dat het eigenlijk vrijwel voor iedere organisatie interessant is en aan te bevelen om een blog bij te houden op je website, mits de commitment er is om deze bij te houden. Er is niets zo erg als een ‘laatste blogpost uit 2009’. Een blog helpt om ook iets te vertellen te hebben op social media en genereert traffic voor je site wat uiteindelijk weer tot resultaten leidt.
   

2. Stel een contentplan op

Als je hebt besloten welke kanalen je gaat inzetten is het zaak om per kanaal een duidelijk contentplan op stellen. Dit wordt vaak overgeslagen en is één van de grootste risico’s voor mislukking. Als je succesvol wilt zijn op sociale media is dit ontzettend belangrijk. Niet alleen regelmaat, maar ook consistentie! Voor Twitter kun je bijvoorbeeld een weekplan opzetten wat je gewoon elke weer herhaald. Overigens, ook voor een blog is een contentplan van levensbelang. Hoe vaak, waarover, etcetera, leg het vast!
   

Twitter

Bij Twitter is een regelmaat van minimaal twee twitterberichten per dag een goede start. Denk daarbij na over de aard van je twitterberichten. Breng diversiteit aan. Een twitterbericht met een link naar een foto of een artikel is altijd beter dan één zonder. Wat ga je twitteren en met welke regelmaat. Maak een excelsheet waarin je vastlegt dat je bijvoorbeeld drie keer in de week een interessante actualiteit wilt delen, drie keer in de week een leuke foto van de werkvloer, drie keer in de week een quote, etcetera. Met programma’s als Hootsuite kun je twitterberichten inplannen zodat je niet elke dag eraan hoeft te denken. Dan plan je twee uur in de week vrij om een aantal Twitterberichten in te plannen. Zo creëer je vrij gemakkelijk een stabiele stroom van twitterberichten. Denk op dezelfde manier na over je overige kanalen.
   
Overige kanalen
LinkedIn en Facebook zijn gemakkelijk te koppelen aan je twitterfeed zodat je daar snel aan de slag kunt. Ga je met Youtube werken, denk vooruit! Je hoeft natuurlijk niet elke dag een nieuw filmpje te plaatsen, maar een succesvol Youtube kanaal post wel minimaal 1x per twee weken. Dat betekent dat je even ‘the hang of it’ moet krijgen om snel een videoootje te maken. Deze hoeven ook echt geen 10 minuten te duren, 3 minuten is vaak al voldoende. Maar denk na over de inhoud! En leg dit vast in je excelsheet!
    

3. Maak deel uit van de dialoog!

Op het moment dat je scherp hebt welke kanalen je gebruikt, hoe vaak en hoe je berichten, tweets, video’s etcetera de wereld in slingert, kun je in dialoog met je doelgroep. Het inrichten en gebruiken van je kanalen is een goede basis, maar sociale media gaan uiteindelijk over dialoog. Reageer op mensen! Wees persoonlijk. Bedank volgers, ga in discussie met vakgenoten, experts en of andere invloedrijke mensen op sociale media. reageer ALTIJD op een mention of vraag. Maar leg eventueel in je social media strategie vast hoe je reageert, wat je belangrijk vindt en waar je bijvoorbeeld niet op ingaat. Bedenk ook hoeveel tijd je hieraan wilt besteden. Wees niet bang voor kritiek! Ga hier adequaat en authentiek mee om, dan levert het je alleen maar meer op!
   

4. Meet je resultaten en ROI

De grote vraag die veel non-profits stellen is natuurlijk hoeveel het oplevert. Met een direct mailing weet je vaak direct je ROI (return on investment). Bij social media activiteiten is dit lastiger. Daarom is het ook belangrijk je strategie zo meetbaar mogelijk op te zetten. Hier zijn een hoop trucks voor waar we in deze blog geen ruimte voor hebben, voel je dus vrij hier eens een kop koffie over te komen drinken, maar kort gezegd moet je natuurlijk vaststellen wat je hoopt dat het oplevert. Concreet is dat bijvoorbeeld:
  • Website bezoek
  • Naamsbekendheid
  • Blog comments
  • Facebook likes op je fanpage
  • Volgers op twitter
  • Hoe vaak je genoemd/gementioned wordt
  • Daadwerkelijke aankopen of donaties via de website

Begin hiermee klein. Bijvoorbeeld: Hoeveel donaties levert de website nu op en hoe verhoudt zich dat tot het aantal website bezoekers. Neemt dit toe, nemen dan ook de donaties toe? En hoeveel van dit website bezoek komt binnen via sociale media? Allemaal meetbare vragen.
   

5. Maak tijd vrij!

Een social media strategie vraagt een lange adem. Het resultaat is soms moeilijker meetbaar waardoor afhaken op de loer ligt. Geef hier niet aan toe! Commit je minimaal voor een jaar aan je strategie en maak opnieuw de balans op.
    

6. Investeer indien nodig in je social media strategie

Afhankelijk van de mensen die je in huis hebt moet je soms nuchter constateren dat het beter is om ook een derde partij erbij te betrekken en hen te vragen jullie te helpen om een strategie op papier te zetten en/of deze uit te voeren. Dat kost misschien een investering, maar een goede kickstart levert uiteindelijk veel meer op dan een hoop tijd en frustratie door het zelf te proberen.
Ga naar het blogoverzicht  

  • Deel deze post

  • Jurjen van Houwelingen

    Jurjen van Houwelingen

    Jurjen studeerde Kunst & Cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit met aanvullend een master in Media & Journalistiek. Binnen Gopublic is hij veel bezig met marketing en sales, maar hij bemoeit zich ook graag met de visuele kwaliteit van het werk. 

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x