Ga naar het blogoverzicht  

In vier stappen naar de basis van een social-mediastrategie

06 maart 2017 3 minuten leestijd
Het is misschien wel de meeste gehoorde roep als het gaat om de online activiteiten van een non-profitorganisatie: "Social media, we moeten er iets mee!". Maar wat? Hoe? En waar begin je? Vaak ontbreekt binnen de organisatie nog de know-how om hier op een pragmatische manier mee om te gaan en een route uit te stippelen tot een succesvol social-mediaplan. In onderstaande stappen helpen we je een scherper beeld te krijgen van de basis van een social-mediastrategie voor jouw non-profit.
 

Een social-mediastrategie in 4 stappen:

 

1. Zorg dat je verhaal helder is

Wat doen jullie nou eigenlijk als organisatie? Wat is jullie unieke bijdrage aan de wereld? Hoe maakt de organisatie het verschil? Als je niet kort en beknopt, bijvoorbeeld in de 140 karakters van een twitterbericht, kunt vertellen wat je doet, moet je hier beginnen.

Op het internet gelden andere regels dan in offline communicatie. Je hebt soms letterlijk enkele seconden de aandacht en je zult deze heel scherp moeten benutten. Er is geen sprake van een acceptgiro mailing die nog even rustig op de keukentafel blijft liggen. Daarom werken online campagnes vaak beter dan een soort vaag en algemeen ‘dit is onze missie’-verhaal. Hoe goed deze ook is.
 

2. Begin met luisteren

Veel organisaties hebben het gevoel dat ze iets met sociale media moeten doen, maar hebben vervolgens geen idee wat er online speelt. Ze leggen vaak de nadruk op ‘zenden’, maar slaan daarmee de plank volledig mis in social-medialand. Onze tip: begin met luisteren.

Breng in kaart waar, door wie en hoe er over jouw organisatie en vakgebied wordt gepraat. Waar gaan de discussies over? Wat doet de ‘concurrent’? Wat wordt er gezegd over belangrijke en voor jouw relevante onderwerpen?

Met tools als ‘tweetdeck’ en ‘hootsuite’ kun je makkelijk zoeken op keywords. Maak eens lijstje van woorden waarvan jij denkt dat ze interessant zijn en meet hoeveel, hoe vaak en wat er online wordt er gezegd met of over deze termen. Kijk daarnaast ook eens op LinkedIn en zoek of er discussiegroepen zijn die praten over vakgebied. Vergeet bovendien ook niet te googlelen naar interessante websites of fora binnen jouw vakgebied en luister!

Social-mediastrategie


3. Stel doelen op voor je social-mediastrategie

Waarom zou je gaan twitteren als non-profitorganisatie? Of waarom een fanpage op Facebook? Waarom doe je wat je doet? Wat zijn de concrete doelen die je hoopt te bereiken met een social-mediastrategie?

Zonder concrete doelen bereik je weinig. Dat geldt online net zo goed als offline. Verwoord voor jezelf wat je hoopt te bereiken. Misschien eerst abstract, je wilt bijvoorbeeld een betere ‘top-of-mind’ positie creëren onder je doelgroep of een stuk authenticiteit communiceren, maar ook concreter: Ik wil in drie maanden van 100 naar 500 volgers op Twitter en ik wil 800 Facebooklikes aan het einde van dit kwartaal. Wees realistisch, stel duidelijke doelen op en denk na hoe je die doelen kunt bereiken!
 

4. Kies je doelgroep

Wie is de doelgroep die je hoopt te bereiken met je social-mediastrategie? Nu je op papier hebt wat je wilt bereiken moet je ook in kaart brengen op wie je jouw social-mediapijlen gaat richten. Hoe specifieker hoe beter natuurlijk, maar stel jezelf vooral ook vragen als: Kent de doelgroep jouw non-profitorganisatie? Hoe zouden ze je kunnen leren kennen? Wat vindt jouw doelgroep belangrijk? Wat voor consequenties heeft dit voor de toon van je communicatie? Welke woorden kies je? Op welke boodschap ga je inzoomen omdat deze het meest aansluit bij de doelgroep.
 

Op naar de volgende stap in je social-mediastrategie!

Als je weet wat je wilt vertellen, aan wie je het wilt vertellen en wat je ermee wilt bereiken, heb je de basis gelegd voor een social-mediastrategie. Wil je verder aan de slag met social media voor jouw non-profit? Dan kun je de vervolgstappen vinden in het vierde deel van onze blogreeks over online campagnes, ‘Aan de slag met een social-mediastrategie’, of ons stappenplan om concreet aan de slag te gaan met een social-mediastrategie voor non-profits.
Ga naar het blogoverzicht  

DOWNLOAD NU GRATIS WHITEPAPER

DIGITAL STORYTELLING VOOR NON-PROFITS

Meer weten over hoe je verhalen kunt inzetten in fondsenwervende campagnes? We hebben er een inspirerende whitepaper over geschreven? Gratis voor jou beschikbaar! 

Ga naar de downloadpagina
  • Deel deze post

  • Liza Koppenrade

    Liza Koppenrade

    Liza studeerde Geschiedenis aan de Universiteit Leiden, heeft een tijdje als webredacteur gewerkt. Ze is via het trainingsprogramma ‘Content Creation’ van de Upstarter als creatieve content marketeer bij Gopublic aan de slag gegaan. Komend half jaar gaat ze allerlei verhalen schrijven om te inspireren en kennis te delen.

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x
Om u beter van dienst te zijn, maakt gopublic.nl gebruik van cookies.