Ga naar het blogoverzicht  

In 7 stappen succesvolle e-mailmarketing

16 november 2017 8 minuten leestijd

Een praktische leidraad voor het maken, uitvoeren en optimaliseren van jouw e-mailmarketing strategie


E-mailmarkting is ondanks concurrentie uit andere, vooral social kanalen een belangrijk marketingkanaal.

Niet alle e-mails zijn hetzelfde en je kunt het op vele verschillende vlakken inzetten. En allemaal moeten ze er gelikt uitzien en de doelen behalen waarvoor ze zijn gemaakt. Bovendien moet je de resultaten kunnen meten en met deze resultaten iets kunnen doen…

Pfff! Dat is nogal wat, vind je niet?

Er komt heel veel bij e-mailmarketing kijken en het gehele proces kan nogal overwhelming zijn. Het kost tijd, inzet en een goede strategie, wil je dat het een succes wordt.

Maar geen zorgen! Ik help je graag een eind op weg met onderstaande wegwijzer…

Loop alle stappen langs om aan het eind genoeg informatie te hebben voor een succesvolle start met e-mailmarketing.

Of gebruik ze als richtlijnen, een mini-gids waar je op terug kunt komen als je het even niet meer weet. Altijd handig!
 

#1. Houd jij van lijstjes maken? Bereid je dan voor want…

… lijsten zijn belangrijk voor je e-mailmarketing. En dan hebben we het natuurlijk over lijsten met contacten, e-mailadressen van potentiële klanten of donateurs. Personen met wie je een relatie opbouwt of gaat opbouwen via e-mail.

Om ervoor te zorgen dat de ROI-resultaten van je e-mails een borrel waard zijn, moet je beginnen met het opbouwen van jouw e-maillijst.

Voordat je berichten er via Gmail, Outlook of ander netwerk uitstuurt, zul  je een lijst moeten opbouwen van ontvangers of je bestaande lijst uitbreiden.

Zorg dat die groeit!

Mocht je het nog niet hebben gemerkt (lijkt me sterk ;)): het valt niet mee om iemands e-mailadres te krijgen. Wie is er niet gesteld op zijn privacy en wil zoveel mogelijk reclame over de mail vermijden.

HO! Nee, geen reclame. Zorg dat jouw mails dat niet zijn en dat mensen jouw mails willen lezen!

Om ervoor te zorgen dat mensen zich inschrijven voor wat voor mails jij ook stuurt, moet je vertrouwen opbouwen en je eigen inzet laten zien.

Er zijn geen olifantenpaadjes. Het kost tijd.

Twee tips:
  • Content upgrades: Geef mensen er iets voor terug als ze zich inschrijven! Een slimme manier om dat te doen, is gebruik maken van content upgrades. Hierbij bied je een uitbreiding op bestaande content of iets extra’s aan waar bezoekers van kunnen smullen nadat ze een blog of andere content hebben bekeken. Uiteraard tegen inlevering van een e-mailadres.
  • Zorg dat het héél makkelijk is: Verberg de optie om je in te schrijven dus niet alleen in de footer. De kans is dan groot dat zelfs geïnteresseerden het over het hoofd zien.

We gaan hier ook op in, in onze whitepaper ‘laat je business groeien’. Zeker het lezen waard!

Laat je business groeien!

Wil je meer online verkeer, leads en klanten? In deze whitepaper leggen we in 7 makkelijke stappen uit hoe jij dit kunt bereiken en waar je kunt beginnen.  Download de whitepaper


Had je door dat ik je zojuist een content upgrade aanbiedde?
 

#2. Essentieel: Sommige mensen willen zich uitschrijven, GEEF ze die mogelijkheid

Laat hen dat gewoon doen en maak het niet te moeilijk.

Dit lijkt je eerder tegen te werken dan dat het voor een mooie lijst contacten zorgt.

FOUT!

Die uitschrijfoptie in je e-mails is juist een automatische filter, die jouw e-maillijst met potentiële klanten verfijnd. Want, je wilt toch alleen je e-mails naar mensen sturen die geïnteresseerd zijn? Potentiële donateurs, leden of klanten? En niet de mensen die jouw inzet, content, missie, producten of diensten niet waarderen?

Zorg daarom voor een uitschrijflink zonder gedoe. Zorg dat mensen bij wijze van met een druk op de knop uitgeschreven zijn en maak dat ook duidelijk.
Voorkom dat ze door een reeks redirects en vragen heen moeten klikken voor ze daadwerkelijk zijn uitgeschreven.

P.S. Zorg ook dat ze dan daadwerkelijk uit de lijst worden gehaald!
 

#3. E-mail geschreven? Tijd voor de Signatuur!

Je handtekening onder een kunstwerk. Soort van…

Maak het persoonlijk en vertrouwd. Zet er dus altijd een fysieke locatie in (althans, als deze er is). Dit lijkt een onbenulligheidje, maar is een simpele manier om transparantie te laten zien. Het stimuleert vertrouwen.

Ooit een fishingmail gezien waar netjes een bestaande afzender bij stond met kloppend adres en telefoonnummer voor eventuele vragen?

#4. Automation: neemt het werk uit handen!

E-mailmarketing kost tijd en moeite. Maar je kunt bepaalde aspecten op de autopiloot zetten. De beste vriend van een drukbezette marketeer.

Hoe automation voor tijdbesparing zorgt?

E-mailautomation betekent dat je een aantal e-mails van te voren kunt maken en klaarzetten, zodat ze automatisch worden verstuurd nadat een gebruiker een bepaalde actie heeft uitgevoerd of op een vooraf bepaald tijdstip.

Tip: Als iemand zich inschrijft, een nieuwe subscriber, kun je ervoor zorgen dat deze binnen 24 uur automatisch iets van je te horen krijgt. Via een super aantrekkelijke bedankmail bijvoorbeeld!

Als je met jouw huidige e-mailprovider geen automatische e-mails kunt opzetten, mis je heel wat kansen om je lezers te voeden (leadnurturing!) en te betrekken (engage).

Gelukkig bestaan er heel wat tools die je verder helpen. Onze favoriet? Mautic!

Wil je meer over marketing automation weten? Lees dan ons blog daarover.
 

#5 Segmenteer! Er bestaat geen ‘one size fits all’ in e-mailmarketing

Voor een meer persoonlijke benadering wil je mensen e-mails sturen met content die ze interesseert, maar niet iedereen heeft natuurlijk dezelfde interesses.

Zorg dus voor verschillende e-maillijsten en segmenteer je doelgroep op basis van demografische gegevens óf eerder aangegeven interesses - sommige organisaties vragen direct aan hun inschrijvers wat voor soort mails ze willen ontvangen.

Waar je nog meer op kunt segmenteren:
  • Hoe vaak kopen of doneren ze? Een enkele keer, maandelijks of jaarlijks?
  • Waar komen ze vandaan? Hadden ze zich ingeschreven voor je nieuwsbrief of hebben ze een e-mailadres achter gelaten voor een specifieke content update of andere content
  • Lifecycle stadia: Is het een nieuwe inschrijver of een belangrijke lead?

Lifecycle stadia?

Je hebt vast wel eens gehoord van de customer journey of de marketingfunnel. Dit is de marketingfunnel, die je misschien al eens in een eerdere blogpost of whitepaper van ons hebt gezien:

Marketing funnel customer journey e-mailmarketing blog

Het idee is dat potentiële klanten of donateurs niet van het ene op het andere moment trouwe leden zijn van jouw organisatie. Mensen gaan diverse fases door, van bezoeker tot converterende lead, voor ze klant of donateur zijn.

Elke fase vereist een andere aanpak, andere content en dus andere e-mails.
 

#6 Verschillende soorten marketing e-mails


Kale tekst of strak design, wat is beter?

Daar valt over te discussiëren. Beide hebben hun voor- en nadelen. Een design is uiteraard visueel meer aantrekkelijk, maar daardoor niet per se de beste keuze. Een onopgemaakte, kale tekst is altijd leesbaar en heeft bovendien een kleinere kans dat er iets (door een html-code) niet helemaal goed gaat. Plus: het komt persoonlijker over.

Of heb jij ooit een mail van een vriend of vriendin ontvangen die er volledig opgemaakt uitzag?

Tip: Dit is trouwens echt iets voor een A/B-test, vind je niet?
 

Wat voor mails je zoal kunt versturen:

  • De klassieke nieuwsbrief: 
    • Een wekelijkse of maandelijkse (of misschien minder) e-mail naar bepaalde segmenten in je e-maillijsten. Meestal gaat het hier om een samenvattende mail van de afgelopen tijd met een aantal links naar populaire producten of naar recent verschenen content op je website. Onze tip: Noem het geen nieuwsbrief! Mensen zitten namelijk niet altijd op nieuwsbrieven (a.k.a. marketingmails) te wachten.
  • Welkom e-mails na een inschrijving of bevestigings e-mails na een download of aankoop.
  • Bedankt e-mails (HEEL BELANGRIJK)
 

#7. Zo meet je e-mailmarketingresultaten

Als je e-mails de deur uit zijn, wil je natuurlijk weten of ze wat opleveren. Worden de berichten wel goed ontvangen? Of in het geval van een A/B-test: wélke e-mail wordt het beste ontvangen?

Om het overzichtelijk voor je te maken…

Hier, onder elkaar, allerlei dingen die je kunt meten met bijvoorbeeld Google Analytics:
  • Doorkliks (clickthroughs)
    • Je kunt meten hoeveel ontvangers je e-mail openen, lezen en op een link in je e-mail klikken.
  • Conversies (conversion rate)
    • Nemen lezers actie aan de hand van jouw e-mail? Doen ze een aankoop of donatie? Downloaden ze iets?
  • Forwarding rate
    • Hierbij kun je zien of de inhoud van je e-mails gedeeld of doorgestuurd worden door de lezers.
  • ROI (Return On Investment)
  • Bounce rate
    • Bij de bounce rate kun je zien of mails niet aankomen. Er bestaat een verschil tussen soft bounce en hard bounce:
    • Bij soft bounce is er veelal sprake van een volle inbox;
    • Bij hard bounce gaat het meestal om inactieve e-mails of incorrecte e-mailadressen.

Tijd om e-mails te versturen!

 
Ga naar het blogoverzicht  

  • Deel deze post

  • Liza Koppenrade

    Liza Koppenrade

    Liza studeerde Geschiedenis aan de Universiteit Leiden, heeft een tijdje als webredacteur gewerkt. Ze is via het trainingsprogramma ‘Content Creation’ van de Upstarter als creatieve content marketeer bij Gopublic aan de slag gegaan. Komend half jaar gaat ze allerlei verhalen schrijven om te inspireren en kennis te delen.

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x
Om u beter van dienst te zijn, maakt gopublic.nl gebruik van cookies.