Ga naar het blogoverzicht  

Hoe zorg je ervoor dat inschrijfformulieren op de website maximaal scoren?

17 juni 2016 3 minuten leestijd

Het kan namelijk wél, mensen enthousiast krijgen om vrijwillig informatie te geven. Maar hoe? Hier zijn verschillende praktische tips voor. Als je jouw inschrijfformulier op de juiste manier presenteert, zorg je niet alleen voor meer inschrijvingen, maar ook dat potentiële klanten zich zelfs graag inschrijven of aanmelden. 

 

Tip 1. Geef mensen een goede reden om zich aan te melden

Jij vraagt om persoonlijke informatie, maar wat geef je terug? Iets waardevols en nuttigs, of nog meer reclame? Het credo voor wat, hoort wat is in dit geval een absolute waarheid. Mensen moeten het vertrouwen hebben iets inhoudelijks en belangrijks terug te krijgen voor wat ze afstaan.
Hoe stappen mensen over de de drempel om een inschrijfformulier in te vullen? Zorg ervoor dat het helder is wat ze ervoor terug krijgen.
 

Tip 2. Leg de focus op wat het oplevert, niet op het aanmelden zelf

Het is belangrijk dat je jouw doelgroep vooral laat zien wat er te winnen valt, in plaats van wat ze moeten doen. Als je mensen een beloning in het vooruitzicht stelt, dan zijn ze veel gemotiveerder om iets voor jou terug te doen. In dit geval informatie achterlaten. Het lijkt een klein detail, maar het kan enorme invloed hebben op het aantal mensen dat zich aanmeldt op jouw website.
Zorg ervoor dat de berichtkop of de titel van het formulier duidelijk omschrijft wat er te winnen valt, als ze zich inschrijven.
 

Tip 3. De tekst op de verzendknop

Vergis je niet, maar de knop waarmee mensen informatie verzenden is een belangrijk onderdeel van het inschrijfformulier. Het is belangrijk dat je hier de aandacht (nogmaals) richt op wat de klant krijgt door op die knop te drukken. Alleen de tekst 'verzenden' of 'schrijf je in!' is niet genoeg. Bied meer! Laat zien wat ze winnen door op die knop te klikken. 
Het allerbelangrijkste is dat je jezelf goed afvraagt: Wat is de waarde die ik biedt... Zou ik zelf mijn emailadres afgeven?  Twitter Blockquote

Tip 4. Vermijd het woord 'spam'

Als je een stuk tekst over jouw privacybeleid erbij zet, vermijd dan het gebruik van het woordje 'spam', ook als je het gebruikt om aan te geven dat je de informatie van de klant niet zult gebruiken voor reclame en dergelijke doeleinden.
Mensen associëren 'spam' per definitie met iets negatiefs, zelfs in een ontkennende zin. Het is beter het woord helemaal te vermijden.
Zeg liever iets in de trant van "Uw privacy is 100% gewaarborgd, wij zullen uw informatie niet delen met derden."
 

Tip 5. Houd je inschrijfformulier up-to-date

Loop je inschrijfformulier op je website eens door en stel jezelf de vraag of je mensen een goede reden geeft om zich aan te melden. Stel je iets leuks in het vooruitzicht? Beloon je jouw potentiële klanten? Of geef je hen alleen de opdracht om zich aan te melden?
Als je meer aandacht besteedt aan waarom mensen zich moeten inschrijven en wat er voor hen te winnen valt, dan bereik je veel meer én het gewenste resultaat.
Ga naar het blogoverzicht  

  • Deel deze post

  • Jurjen van Houwelingen

    Jurjen van Houwelingen

    Jurjen studeerde Kunst & Cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit met aanvullend een master in Media & Journalistiek. Binnen Gopublic is hij veel bezig met marketing en sales, maar hij bemoeit zich ook graag met de visuele kwaliteit van het werk. 

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x