Ga naar het blogoverzicht  

Nederlandse bloedbank gaat op jacht naar nieuwe doelgroep: gamers

26 november 2018 5 minuten leestijd
UPDATE
Inmiddels zijn we een aantal weken verder en heeft de campagne 2500 nieuwe donors opgeleverd. Uit cijfers van Adformatie blijkt daarnaast dat de gehele campagne na 70 dagen ontzettend veel bereik en conversies heeft gecreëerd:
  • 6 miljoen online views
  • 2574 online bericht bericht via social
  • 75% van de nieuwe donoraanmeldingen valt binnen de leeftijdscategorie 18-35 jaar
Laat dit voorbeeld je inspireren als je een jonge doelgroep wilt bereiken en activeren.

--

In de wereld van non-profits is het een algemeen bekend probleem: de achterban vergrijsd en men heeft grote moeite met het bereiken en activeren van jongeren. Afgelopen week kwam ik een nieuwsartikel tegen, waarin een creatieve oplossing voor dit probleem wordt gegeven. Het artikel gaat namelijk over de samenwerking tussen Riot Games, de uitgever van het populaire computerspel League of Legends, en de Nederlandse bloedbank Sanquin. Als marketeer en fervent gamer, was mijn interesse meteen gewekt.

Gamers krijgen namelijk een nieuwe skin als zij zich bij Sanquin aanmelden als bloeddonor. Een skin is een cosmetisch item waarmee spelers hun personage kunnen aanpassen. Hiermee valt het personage extra op bij mede- en tegenspelers. Normaal gesproken betaal je voor iedere skin een klein bedrag, maar met 100 miljoen spelers per maand tikken al die kleine beetjes behoorlijk aan. De uitgever genereerde in 2017 met dit soort microtransacties een omzet van 2,1 miljard dollar. Niet slecht voor een spelletje wat in principe gratis is.

De vraag is nu: wat hebben Riot Games en Sanquin met elkaar te maken? Op het eerste gezicht niks, maar met een beetje creativiteit is er wel een bruggetje te maken. In het spel worden spelers namelijk beloond met een ‘first blood’, zodra zij de eerste vijand hebben omgelegd. De campagne draait dan ook om #MyFirstBlood. Voor een bloeddonor is de eerste keer bloed geven een belangrijk moment en dat is first blood voor de gamers van het spel ook.

Je kan er lacherig over doen, maar vergis je niet: de game industrie pakt tegenwoordig het leeuwendeel van de totale entertainmentmarkt. Het is groter dan de hele film- én muziekindustrie bij elkaar. Gamers zijn al lang niet meer de nerds op zolderkamertjes. Hollywood heeft het nakijken, hoewel daar met allerlei films gebaseerd op games toch ook weer handig op ingespeeld wordt.

De groei van games is mede te danken aan de professionaliteit die ermee gepaard gaat. Voor de niet-ingewijden onder ons: er zijn spelers die zó goed zijn dat ze er een carrière van hebben gemaakt. Ze verenigen zich in teams en organisaties, die vaak goede sponsordeals hebben. Daarnaast krijgen de profs inkomsten uit toernooien en livestreams op platforms als YouTube en Twitch. Gamers vinden het namelijk leuk om naar de pro’s te kijken, net als voetbalfans graag naar de Champions League kijken.




Over toernooien gesproken: op 8 en 9 september vindt het best bekeken eSports evenement plaats in Madrid. Hier komen niet alleen veel bezoekers op af, men kijkt vooral online naar de wedstrijden, met bijbehorende analyses en interviews met spelers en allerlei influencers. Tijdens dit event zal Sanquin volop in beeld zijn. Iedere keer als er een ‘first blood’ is, wordt de boodschap van Sanquin getoond: a first blood could save lives.

Met honderdduizenden kijkers kan hiermee een gigantisch bereik worden gescoord. Daar komt bij dat de livestreams tegenwoordig steeds interactiever worden. Door slimme HTML5-technieken binnen de livestreams te gebruiken, kunnen fans bijvoorbeeld op hun favoriete team of speler stemmen, waardoor de engagement nog verder wordt vergroot.

Maar wat moet Sanquin als Nederlandse organisatie op een internationaal eSports toernooi? En waarom werkt Riot Games hieraan mee? Ik belde Sanquin om eens navraag te doen en wat blijkt? Het gaat om een sterk staaltje reputatiemanagement vanuit Riot Games. In de afgelopen tijd is de uitgever namelijk herhaaldelijk slecht in het nieuws gekomen, vanwege allerlei schandalen. Riot gaat nu diep door het stof om verdere schade te voorkomen. Onderdeel van de tactiek lijkt nu ook deze actie te zijn. Sanquin maakt hier dankbaar gebruik van, door o.a. de display ruimte in te nemen die men ook makkelijk had kunnen verkopen aan merken als Microsoft of Sony, die maar wat graag willen adverteren op dit soort plekken.

What’s next? Ik zou zeggen: kijk even rond in je eigen omgeving. Grote kans dat je zoon of dochter het immens populaire Fortnite speelt. Het kleurrijke schietspel bevat allerlei microtransacties waarmee spelers bijv. skins en zelfs allerlei dansjes kunnen kopen. Het schieten wordt gecombineerd met het bouwen van forten, zodat spelers zich kunnen verdedigen in het heetst van de strijd. Is dit iets voor bijvoorbeeld UNESCO, dat zich inzet voor het behoud van bijzondere architectuur? Of krijgen spelers binnenkort een speciaal dansje van Dance4Life?

Het moge duidelijk zijn: er zijn enorme kansen voor wereldverbeteraars om iets te doen met games. Dat wordt nu al mondjesmaat gedaan, als je kijkt naar het voorbeeld van ‘Games Done Quick’, waarmee in 24 uur tijd meer dan 1 miljoen dollar werd opgehaald voor Artsen Zonder Grenzen. Of neem de actie van Greenpeace, waarin men het illegaal kappen van bossen probeert tegen te gaan in het spel Minecraft.    

Benieuwd hoe jij de loyale en sterk verbonden gaming community kan bereiken? Neem dan contact op via mail, telefoon of via Discord ;-)



 
Ga naar het blogoverzicht  

  • Deel deze post

  • Rick Jansen

    Rick Jansen

    Rick heeft een achtergrond in communicatie en werkt bij Gopublic als online marketeer. Vanuit zijn interesse in consumentengedrag en techniek, zet hij zich in voor inhoud gedreven organisaties. Rick is een generalist, maar tot in de kleinste details betrokken. Hij bemoeit zich graag met strategische uitdagingen en geniet ervan om mooie campagnes in de praktijk brengen.

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x