Ga naar het blogoverzicht  

​Hoe je social media met succes gebruikt: 3 kanalen, 15 tips

02 oktober 2017 7 minuten leestijd
Social media. We laten ons er steeds meer door beïnvloeden en negeren kan bijna niet meer. Diverse kanalen zijn inmiddels al uitgegroeid tot meer dan alleen platformen voor online sociaal contact en worden gebruikt als nieuwsbron, CV, fotoboek, uitnodigingskaartje, agenda, televisie, dagboek, klaagmuur…

Consumenten googelen minder over producten of diensten en letten steeds meer op recensies van anderen op social media voor ze zich ergens voor aanmelden, iets kopen of doneren. Steeds meer bedrijven hebben dat door en proberen daarop in te spelen door zich op social media te laten zien en zo hun doelgroep te bereiken.

Kortom, je moet er iets mee!

Maar wat en hoe?

Om je te helpen hebben we een aantal do’s en dont's voor je onder elkaar gezet. Ook geven we je een aantal tips voor drie populaire social-mediakanalen: Facebook, Twitter en Instagram.
 

Social-mediamarketing voor een groter bereik en meer traffic

Het lijkt in eerste instantie niet al te moeilijk. Iedereen zit immers op social media en ook minderjarigen weten er de weg. Misschien nog wel beter dan volwassenen, wiens meest futuristische accessoire tijdens de tienerjaren, een draagbare casette- en radiospeler was.

Terug naar de technologie van nu.

Dat iedereen er gebruik van kan maken, betekent nog niet dat iedereen het goed doet. Nu maakt het voor sociaal contact met oude of nieuwe klasgenoten minder uit, maar het sociale aspect heeft ook ruimte heeft gemaakt voor bedrijven om met hun doelgroepen te communiceren.

VEEL bedrijven en organisaties…

Wil je de concurrentie aankunnen, een groter bereik, meer traffic genereren en bezoekers aantrekken? Dan moet je professioneel aan de slag gaan met social media.
 

Do’s en dont's: omgaan met social media

  • Doe onderzoek naar je doelgroep, je ‘target audience’ en maak een plan voor je start;
  • Kies een paar geschikte kanalen uit, waar je doegroep zich ook bevindt;
  • Maak niet bij alle mogelijke sociale kanalen een pagina aan om er vervolgens een paar te verwaarlozen, omdat je niet genoeg content hebt;
  • Koop geen neplikes of -volgers;
  • Post regelmatig, maar onthoud: kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit;
  • Vermijd een teveel aan posts en shares;
  • Maak geen taal- en spelfouten;
  • Stimuleer interactie onder je posts, door zelf ook te reageren en conversaties aan te gaan;
  • Maar maak geen ruzie in de comments onder tweets en posts en ga wijs om met negatieve reacties;
  • Deel diverse content en post niet op alle kanalen exact hetzelfde.


Tips en tricks voor 3 social-mediakanalen

Je komt al een heel eind met bovenstaande tips, maar elk social-mediakanaal is anders en vergt ook een andere aanpak.

De vraag is nu wát je dan het beste kunt posten op Facebook, wat het beste werkt op Twitter en wat handige tricks zijn voor op Instagram.

Niet elk type post is geschikt voor alle social-mediakanalen.

Om je op weg te helpen, geven we je voor de grootste drie kanalen een aantal tips en tricks.
 

Facebook

1. Facebook is vooral ideaal voor het delen van externe content: blogposts, nieuws, video’s en meer. Mensen zijn namelijk vooral op zoek naar vermakelijke en interessante content.

2. Post niet automatisch vanuit externe social-mediatools, als dit teveel gebeurd wordt het opgemerkt en kun je zichtbaarheid en bereik verliezen.

3. Je kunt lange teksten posten en je moet wel erg veel tekst posten wil je het maximum aantal tekens bereiken (63,206 tekens). Soms doen lange posts het ook bepaald niet slecht. Maar over het algemeen wordt wel aangeraden rond de 80 karakters te blijven, wil je meer engagement en clickthrough rates.

4. Visuele content doet het vele malen beter dan alleen tekst. En krijgen ook meer dan twee keer zoveel engagement. De ideale afmetingen van een afbeelding zijn 1200x900 pixels. Als het om een link gaat is dit iets kleiner: 1200x627 pixels.

5. Als je video’s op Facebook post, doe dat dan in Facebook zelf en niet via Youtube. Facebook wil concurreren met Youtube en zal videocontent die op Facebook zelf wordt geüpload waarderen en een mooie plek in de newsfeed geven. Geef de video ook ondertiteling, trouwens. De meeste mensen bekijken het namelijk op hun telefoon, zonder geluid.

6. Voor meer engagement onder je Facebookposts kun je een vraag stellen, een lijstje opstellen een quote instellen en gerust een emoji gebruiken ;)

7. Nu over de hashtag. Ook bij Facebook kún je deze gebruiken - het is geen must - maar houd je in en gebruik niet te veel. Eén of twee relevante hashtags zijn al genoeg.

Een voorbeeld van Mission Aviation Fellowship (MAF):

Social Media gebruik tips voorbeelden MAF Facebook

Je ziet hier niet teveel tekst, slechts twee hashtags en een fraaie video in Facebook zelf geüploaded, met ondertiteling.
 

Twitter

8. Tweets hebben een maximum van 140 karakters. Maar dit betekent niet dat je al deze karakter moet gebruiken. Als je onder de 100 tekens zit, krijg je gemiddeld 17% meer engagement.

9. Hashtags zijn effectief op Twitter, zolang je er maar niet teveel gebruikt. Tweets met 1 of 2 hashtags doen het vele malen beter dan tweets met 3 of meer hashtags.

10. Ook al is Twitter in eerste instantie een social-mediakanaal voor korte tekstberichten, je kunt hier heel goed beeld gebruiken. Visuele content doet het ook op Twitter goed. Een afbeelding moet minstens 440x220 pixels zijn en is idealiter 1024x512 pixels.

11. Een tip: zeg het als de content nieuw is door je tweet te openen met ‘Nieuw:’ of stimuleer engagement door een vraag te stellen.

We wierpen even een blik op twitteraccounts van organisaties die wij geholpen hebben en zagen een goede tweet van het oranjefonds voorbij komen die een mooie 16 keer is gedeeld.

Social media tips kanalen voorbeeld Oranje Fonds Twitter

Je ziet slechts één hashtag, een korte link en een vraag om interactie te stimuleren.
 

Instagram

12. Instagram is een platform voor foto’s en video’s, dus focus op visuele content. Gebruik niet teveel tekst, niet meer dan nodig. Er is niet echt een limiet (2200 tekens), maar de tekst wordt afgekapt na drie regels, dus zorg dat die drie goed zijn.

13. De beelden hebben idealiter het formaat van 1080x1080 pixels, maar hoeven tegenwoordig niet langer alleen vierkant te zijn.

14. Anders dan bij Twitter mag je op Instagram juist meer #hashtags gebruiken. Maar wel minder dan acht. Dat is genoeg, toch?

15. Om engagement te stimuleren, kun je een vraag stellen.

Een voorbeeld van ons, met zes hashtags…

Voorbeeld instagram social media post gopublic tips

… En van Museum het Dolhuys. Die met genoeg hashtags wel 148 likes heeft gekregen voor een leuke aankondiging voor een tentoonstelling.

Social media marketing tips kanalen voorbeeld Dolhuys Haarlem

 
Ga naar het blogoverzicht  

Contact banner

Heb je een vraag aan de hand van deze blog?

    
We willen je graag helpen! Wil je een project starten? Loop je ergens tegenaan? Of wil je gewoon meer te weten komen? Wij staan altijd open voor een vrijblijvend gesprek, dus vertel over je plannen of stel je vraag. Dan nemen wij contact met je op. Neem contact op
  • Deel deze post

  • Liza Koppenrade

    Liza Koppenrade

    Liza studeerde Geschiedenis aan de Universiteit Leiden, heeft een tijdje als webredacteur gewerkt. Ze is via het trainingsprogramma ‘Content Creation’ van de Upstarter als creatieve content marketeer bij Gopublic aan de slag gegaan. Komend half jaar gaat ze allerlei verhalen schrijven om te inspireren en kennis te delen.

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x