Ga naar het blogoverzicht  

Hoe je met een 'longtail' effect meer bereik creëert voor je blogbericht

13 oktober 2016 3 minuten leestijd

Als je een blog schrijft is het natuurlijk belangrijk dat je je lezers blijft boeien en inspireren. Om ervoor te zorgen dat je blog gelezen wordt moet je wel wat tijd investeren in het zorgvuldig delen van je bericht. Dat schiet er toch vaak bij in. En dat terwijl je met een zorgvuldige aanpak in het promoten van je bericht je een 'longtail' bereik kunt creeren voor je blogpost. Oftewel, natuurlijk zit de piek aan het begin, maar in de loop van weken of zelfs maanden kun je telkens opnieuw bereik blijven genereren. In deze blog even een paar tips. 

Uiteraard blijven social media hierin je belangrijkste kanalen, maar ook andere platformen kunnen worden ingezet. Naast dat je wilt dat lezers zelf je content verspreiden in hun netwerk moet jij hier ook een rol bij spelen. 

 

Promoot je teksten zoveel mogelijk zelf

Het promoten van je blogs is nogal belangrijk voor het aantal lezers dat je krijgt. Veel schrijvers richten zich met name op de content die zij schrijven, maar minder op hoe vaak het gedeeld wordt. Er zijn veel verschillende manieren om je teksten te promoten, maar geen van alle komt in de buurt van zoveel mogelijk zelf promoten met als grens dat het net geen spam is ;-). Daar is niets mis mee! Schroom dus niet om je berichten te delen! Je zult moeten vechten voor elke nieuwe bezoeker. Denk niet dat als je een tekstje schrijft mensen vanzelf wel zullen komen, want dit gebeurt niet. Je moet zorgen dat je zelf vertelt wat je geschreven hebt.  De basics: Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+. Vraag je collega's hetzelfde te doen, en zorg dat je bericht zoveel mogelijk gedeeld wordt. 
  

Promoot je content meer dan één keer

Zoals hierboven al genoemd werd is het dus heel belangrijk om je content te promoten. Om dit succesvol te maken moet je de teksten ook meer dan één keer delen. Dat vergeten mensen maar al te vaak. Zelfs Twitter zelf zegt dat het zorgt voor succes om je blogs meer dan één keer te promoten op social media. Om meer lezers aan te trekken moet je de teksten zo vaak mogelijk delen. Veel mensen delen hun blogbericht maar één keer. Dat is zonde. Via handige tools zoals Hootsuite, Coschedule of Buffer kun je berichten ook makkelijk inplannen waardoor je niet telkens hoeft te posten. Stelregeltje: zelf deel ik blogberichten zo'n 3x op Facebook. Op Twitter kun je een blogbericht wel 10x opnieuw onder de aandacht brengen. Vervolgens kun je zo'n bericht als tie een beetje de moeite waard is om de drie maanden makkelijk opnieuw onder de aandacht brengen. Maak voor jezelf een schemaatje hoe vaak je op welk kanaal je berichten wilt delen. En regel dit met een handige social media planner. 
 

E-mail marketing

Naast alle social media kanalen is e-mail nog steeds een heel belangrijk communicatiemiddel bovendien wordt het ook steeds belangrijker. Met e-mail haal je procentueel altijd meer lezers binnen dan via social media. E-mail kan je dus goed als ondersteuning gebruiken voor je blogposts. Dit kun je doen door bijvoorbeeld elke maand een soort nieuwsbrief te sturen met de nieuwste blogposts die zijn geplaatst. Een goede reminder voor de mensen die wel eens een interessante post van je hebben gelezen en zo weer met je in aanraking komen. Je kunt ook aanbieden dat mensen zich kunnen inschrijven op iedere nieuwe post. Handig als je op een gegeven moment een mooi lijstje weet op te bouwen met mensen die er zelf om vragen. Uiteraard kun je gewoon ongevraagd mensen op de hoogte brengen van je post door ze een email te sturen. De clickrates zullen je verbazen! 
 

Automatische e-mail (cursussen)

E-mail is een belangrijk communicatiemiddel tegenwoordig. Daarom kun je deze ook heel goed gebruiken om de lezers bij je blog te houden. Deze manier van e-mailen is niet hetzelfde als die hierboven genoemd is. Deze e-mails zijn kleine lessen die stukje voor stukje met content komen zo gauw als gebruikers zich aanmelden met een e-mailadres. Dit is een goede manier om meer verbondenheid met de lezers te krijgen en ze te verbinden met de blogs. Ook is het een goede manier om oude blogs weer onder de aandacht te krijgen van nieuwe lezers.

Zomaar even wat ideeen om je blogs blijvend bereik te geven en te blijven nadenken hoe je je content kunt boosten. Succes! 
Ga naar het blogoverzicht  

  • Deel deze post

  • Jurjen van Houwelingen

    Jurjen van Houwelingen

    Jurjen studeerde Kunst & Cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit met aanvullend een master in Media & Journalistiek. Binnen Gopublic is hij veel bezig met marketing en sales, maar hij bemoeit zich ook graag met de visuele kwaliteit van het werk. 

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x