Ga naar het blogoverzicht  

Hoe je als wereldverbeteraar de wereld verovert met killer-content.

14 juni 2018 6 min leestijd

Over het belang van goede content is al veel geschreven. Goede content levert een onmisbare bijdrage aan de branding van je club, en de broodnodige aandacht voor jouw missie. Goede content is nodig om je achterban, fans, vrijwilligers en donateurs te vinden en te houden. Het maken van content is dus niet facultatief maar de bodem onder je club. Want ook non-profits kunnen failliet.   


Zo! Een behoorlijk noodzakelijk klusje dus. Waarbij je vast wat hulp kunt gebruiken. In dit blog 5 stappen voor een ijzersterke contentstrategie. 


Stap 1: commitment

Begin met een stevige strategie, zo haal je het maximale uit je content. Raak schieten zonder duidelijk doel blijft lastig tenslotte. De bodem onder je contentstrategie is altijd de kern van de zaak: de missie van je club. Die formuleer je het liefst met al je collega’s, genoeg tijd en pizza. Want zo creëer je ook intern commitment voor het verhaal dat je wil vertellen én voor de tijd die je daarvoor nodig hebt. 


Stap 2: je missie

Wie ben je? Wat wil je bereiken, Wat is je ‘why’?
Ook als wereldverbeteraar is het essentieel om het antwoord op deze vragen scherp te krijgen én helder te formuleren. Want een glasheldere missie blijft de bodem onder effectieve communicatie. Dus ja, het loont de moeite om je bestaansrecht onder de loep te nemen voordat je verder gaat.

En, zoals je zelf ook vast hebt gelezen, een missie formuleer je het liefst vanuit de Why, het waarom. (Ja, die van Sinek) Want wanneer je ‘het waarom’ achter jouw non-profit communiceert, dan communiceer je gelijk het hart. Hiermee maak je voelbaar waarom je werk noodzakelijk is én hiermee onderscheid je jouw organisatie van andere wereldverbeteraars. Gouden stap dus. (Een inspirerend voorbeeld blijft de missie van Tony Chocolonely: “samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade.”) Vanuit een scherpe missie wordt het ook makkelijk om je contentdoelen en doelgroepen te formuleren.


Stap 3: zorg voor overzicht

In ons vorige blog vertelden we je over het ontwikkelen van een hechte relatie met je achterban door het koppelen van al je on- en offline communicatie aan je CRM systeem. Hiermee creëer je een compleet communicatielandschap en krijg je overzicht op al je communicatiekanalen en fans. Dan wordt het makkelijk om relevante content te sturen op het juiste moment naar de juiste mensen. En meetbaar. Dit laatste is cruciaal in de zoektocht naar trouwe fans.


Stap 4: waardevolle content

Je hebt nu commitment, een glasheldere missie en overzicht op al je kanalen en fans: de bodem voor een ijzersterke contentstrategie ligt. En da's mooi. Want nu kan je aan de slag met het maken van waardevolle content waarmee je fans en volgers creëert. Onze 5 tips voor contentcreatie: 


Tip 1: evergreens

Over goede content is al veel geschreven. Wij hebben het bijna allemaal gelezen:) En de kern blijft: zorg voor waardevolle en tijdloze (evergreen) content. Dit is noodzakelijk voor je SEO (of hoe Google jouw content beoordeelt en vindbaar maakt) en voor een hechte relatie met je achterban.


Tip 2: de ideale donorjourney

Daarbij, we kunnen het niet vaak genoeg zeggen, houd rekening met de fase waarin je fan zich bevindt. Iedere mogelijke fan legt een reis af door je marketing funnel: de donor journey. Hoe fijn die reis verloopt ligt aan jou. Reageer jij op het juiste moment met passende content? 

Meer weten over de ideale donor journey? lees onze whitepaper Inbound marketing voor Non- Profits

Inbound marketing voor non-profits in 7 stappen

In deze whitepaper leggen we in 7 makkelijke stappen uit wat inbound marketing precies is, hoe jij het kan gebruiken en waar je kan beginnen.  Download de whitepaper


Tip 3: permanent aanwezig

De komst van social media vraagt om een permanente aanwezigheid online. Wil je een stabiele en groeiende fanbase? (en wie wil dat nou niet:) Plaats dan op regelmatige basis nieuwe content. En dit het liefst volgens een herkenbare structuur. Een serietje bijvoorbeeld. Hiermee help je jezelf, een goed idee voor een serie hoef je dan maar één keer te bedenken, en hiermee creëer je volgers. Want bij een goede serie kijk je uit naar een nieuwe aflevering. Dan wordt er gewacht op je content!


Tip 4: videocontent

Filmpjes zijn ideaal voor het maken van een serie, én videocontent zorgt ervoor dat je beter vindbaar bent in Google. Al twee goede redenen om je camera te zoeken. Daarbij zie je dat de trend op social media steeds meer verschuift naar video, en als trendsetter haak je daar gelijk op in, toch? Een slimme manier om videocontent te ontwikkelen is volgens het 3H model dat Google zelf ontwikkelde voor YouTube: Dit model maakt gebruik van Hero, Hub en Help content. Wanneer je videocontent maakt in deze 3 categorieën dan heb je op het gebied van video een ijzersterke strategie. Lees er alles over in ons blog!


Tip 5: storytelling

Vertel de echte verhalen. Hiermee laat je de why achter jouw club duidelijk zien en verbind je mensen met je organisatie. En met verhalen uit jouw werkveld deel je makkelijk en op een authentieke manier je bestaansrecht. Zo koppel je een vraag om tijd of geld aan echte mensen en problemen. 

Wil je meer weten over storytelling? Lees dan ons blog.


Stap 5: contentplanning

Uiteindelijk komt het neer op ‘gewoon doen.’ Keuzes maken, content maken en het resultaat meten. Een contentplanning geeft je overzicht. Welke content plaats je wanneer, en op welk kanaal? Voor welke vorm kies je? Welk tijdstip levert de meeste views op? En hoe zorg je ervoor dat de content die je plaatst elkaar versterkt? Zodra je dit in een planning zet, zie je waar er nog meer kansen liggen. Bovendien geeft een duidelijk overzicht straks ook beter inzicht in je data: welke content scoorde de meeste likes, en waarom? 

Killer content

Het kost dus tijd en vraagt voortdurend om je mening, maar het levert je zeker wat op: Killer content! Want door zo bewust bezig te zijn met contentcreatie wordt ook je content een ijzersterk middel in je online communicatiestrategie. To the stars and beyond!

Toe aan een beetje hulp of inspiratie? Je mag ons altijd bellen!
Ga naar het blogoverzicht  

  • Deel deze post

  • Chris Luiten

    Chris Luiten

    Chris zet haar talent het allerliefst in om de wereld een klein beetje mooier te maken. It makes her day! Daarmee zit ze bij Gopublic tussen wel heel veel gelijkgestemden. Met een hoop kennis over communicatie en creatie kwam ze hier binnenwaaien met de vraag om nog meer te mogen leren over online marketing en fondsenwerving. Tuurlijk mag dat! Nu denkt ze mee over online marketingstrategieën en schrijft ze content.  

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x