Ga naar het blogoverzicht  

Hoe gebruik je de #hashtag?

28 maart 2017 3 minuten leestijd
De hashtag, ook wel het ‘hekje’, wordt op social media gebruikt om content te categoriseren. Het idee is - en dat weet je misschien al wel - dat je het ‘hekje’ gebruikt in combinatie met kernwoorden, of al dan niet overkoepelende termen, die jouw social-mediapost in één keer samenvatten. Als je hashtags op een juiste manier gebruikt, is de kans groot dat jouw relevante content meer en sneller gevonden wordt. En wie wil dat nu niet?

Hashtags werden voor het eerst gebruikt toen twitter op het online toneel verscheen. Ze helpen je de zichtbaarheid van je berichten te verbeteren en geven een boost aan het aantal gedeelde social-mediaposts. Maar als je ze op een foute manier gebruikt, zal het averechts werken en heeft het een negatieve invloed op je geloofwaardigheid...
 

Hoe gebruik je de hashtag dan goed?

Een goede hashtag is gedenkwaardig, uniek en relevant. Zorg dat ze makkelijk te onthouden zijn en maak ze niet te breed, zodat ze snel te vinden zijn. Je kunt hashtags gebruiken die al bestaan, of je kunt ze zelf bedenken. Er zijn verschillende tools die je helpen om veel voorkomende hashtags te vinden. Dit zijn 'What the Trend', 'Twitonomy', 'RiteTag' en 'Hashtagify.me'.
 

7 richtlijnen voor een sterke hashtag:

  1.  Wees bewust van een gepaste hashtag op elk afzonderlijk sociaal netwerk;
  2.  Gebruik hashtags die passen bij je merk;
  3.  Creëer hashtags voor promoties;
  4.  Houd het kort en gebruik ook niet teveel hashtags per post;
  5.  #GeefElkWoordEenHoofdletter;
  6.  Gebruik hashtags in Twitter Chats;
  7.  Vermijd spaties en het @pelstaartje.
 

Het gebruik van de hashtag verschilt per social-mediaplatform

Als je eenmaal weet wat voor jouw goede hashtags zijn of hoe je de juiste hashtags kan vinden, is het zaak om ze ook op de juiste manier te gebruiken. Er zijn per sociaal netwerk richtlijnen waar je op moet letten:
 

Hashtags, liever niet op Facebook

Het zou een betere vraag zijn óf je wel hashtags moet gebruiken op Facebook. Het blijkt dat deze niet altijd bijdragen aan de betrokkenheid van jouw Facebookgemeenschap. Het kan betekenen dat je ze beter achterwege kunt laten, of dat je het in ieder geval rustig aan doet. Berichten met een hashtag ontvangen slechts 0,80% viraal bereik, ten opzichte van 1,30% van berichten zonder.

Gebruik dus gerust een hashtag in je Facebookpost. Maar hou je in!

Meer tips voor een succesvolle Facebookpagina? Lees dan Zita's blog hierover.


Betrokkenheid door hashtags op Twitter

Hou het gebruik van hashtags beperkt tot ongeveer twee à drie per tweet. Dit zorgt ervoor dat de betrokkenheid groeit met 21%. Als je er meer plaatst daalt de betrokkenheid naar minder dan 17%.
 

Gebruik relevante hashtags op Instagram

Foto's met meer dan elf hashtags zorgen voor de meeste interactie. Maar als je té veel gebruikt, gaat het lijken op SPAM. Zorg ervoor dat, als je er veel gebruikt, ze wel allemaal relevant zijn.

Welke hashtag je kunt gebruiken als non-profitorganisatie
 

Hashtags op Pinterest, less is more

Bij het plaatsen van een hashtag in de beschrijving van je Pinterest, kunnen leden klikken op vergelijkbare content voor deze zoekwoorden, niet per se voor alleen de hashtag. Als je besluit om hashtags te gebruiken op Pinterest, onthou dan: less is more. Pinterest brengt de waarde van je Pin zelf omlaag als je er teveel gebruikt. De beste manier om ze hier te gebruiken is door gebruik te maken van aangepaste hashtags waar mensen op klikken als ze je eigen gerelateerde Pin zien. Dit is beter dan het leiden naar een bredere categorie.
 

Automatische hashtags op Google+

Op Google+ worden hashtags automatisch toegekend aan je posts. Je kunt ze wel aanpassen of eigen toevoegen. Je kan ze ook in de reacties toevoegen. Normaal gesproken zijn net als bij twitter twee à drie hashtags hier een goed aantal. Zo heb je kans dat je post meer gezien worden.
 

Hashtags (in de reacties) op YouTube

De hashtags worden op YouTube het meest gebruikt in de reacties. Je kunt ze wel gebruiken om de content die je gevonden hebt te categoriseren op onderwerp, door het gebruik van keywords als de fundering van je hashtags.

Neem onze tips ter harte en ga aan de slag. Wees creatief en probeer het een en ander uit. Kom met een unieke, tijdloze hashtag die jouw online aanwezigheid tot een ander level tilt. En zorg dat je doelgroep jouw content makkelijk vindt.
Ga naar het blogoverzicht  

Marketingscan banner

Doe de gratis online marketing scan!

Is de website van jullie non-profitorganisatie 'donateurs proof'? Bereikt én converteert deze jouw bezoekers? En hoe goed word je in Google gevonden? Vul een (hele korte!) vragenlijst in en krijg vrijblijvend een analyse toegestuurd!
Dat wil ik wel!
  • Deel deze post

  • Liza Koppenrade

    Liza Koppenrade

    Liza studeerde Geschiedenis aan de Universiteit Leiden, heeft een tijdje als webredacteur gewerkt. Ze is via het trainingsprogramma ‘Content Creation’ van de Upstarter als creatieve content marketeer bij Gopublic aan de slag gegaan. Komend half jaar gaat ze allerlei verhalen schrijven om te inspireren en kennis te delen.

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x