Ga naar het blogoverzicht  

Heeft de website een meetbaar doel? De Call-to-Action!

02 december 2016 4 minuten leestijd
Echt zo'n lekkere internet term, de CTA, oftewel Call To Action... In deze blogpost wil ik je paar goede voorbeelden laten zien van een CTA en waarom dit cruciaal is voor een succesvolle website.

Nog steeds verbaas ik mij er dagelijks over hoeveel organisaties hier weinig of geen aandacht aan hebben besteed. Daarom in deze blogpost een paar basis principes voor een effectieve Call To Action!

Voor veel organisaties is de website nog steeds vaak slechts 'het visitekaartje'... En dat terwijl een website zich juist zo goed leent voor concrete (en vooral ook meetbare!) doelen. Of het nou gaat om binnenhalen van donaties voor je goede doel, om nieuwsbriefinschrijvingen of om eerste contactmomenten, de website kan er op worden ingericht om dit zo makkelijk te mogelijk te maken.

Één van de belangrijkste sleutels in een succesvolle website is de CTA. De Call To Action. Datgene wat jij wil dat de bezoeker gaat doen. Een donatie doen, een inschrijving, een enquete invullen, het zijn allemaal concrete en meetbare Call To Actions. Een goede CTA voldoet aan een aantal belangrijke criteria. Er is eindeloos onderzoek gedaan naar hoe bezoekers reageren op vorm, kleur en de plek van bijvoorbeeld een knop en de tekst die daarbij staat. Dit is belangrijk: 
   

Vorm en kleur

Allereerst heeft de perfecte Call to Action de vorm van een knop. Deze valt van nature gewoon meer op en nodigt uit om op te klikken. Grappig detail is dat onderzoek ook heeft laten zien dat de ideale CTA knop voorzien is van ronde hoekjes. Waarschijnlijk omdat het vriendelijker oogt en minder afschrikt. Maar dit moet natuurlijk wel binnen de huisstijl passen. Voor de kleur geldt vooral: durf de CTA op te laten vallen! De kleur moet dus afwijken van de andere kleurtonen op de website! Een CTA knalt echt niet te ontkennen van het scherm af. Hieronder een paar goede voorbeelden. Onderzoek heeft laten zien dat oranje gek genoeg het beste schijnt te werken, maar ook hier geldt dat het natuurlijk wel moet passen binnen het totaal. Als oranje al je huisstijl kleur is, is dit natuurlijk niet handig voor de CTA. 
  

Inhoud en plaats

Uiteraard is de inhoud net zo belangrijk. Je kunt een knop schitterend laten opvallen, als er weinig verteld wordt zal deze geen impact hebben. Wat goed werkt is in enkele bullets de meerwaarde van jouw Call To Action noemen. Ben je een non-profit organisatie en is jouw CTA een online donatie, vermeld dan kernachtig wat met de gift gebeurt! In het bezit van ANBI en bijvoorbeeld CBF keur voor goede doelen? Vermeld dit erbij! Tegenwoordig letten steeds meer bezoekers op veiligheid en betrouwbaarheid. 
Zorg dat de CTA altijd 'boven de vouw' zit. Een rare term in de internet wereld (namelijk ontleent aan de krant met z'n vouw) maar we bedoelen dat deze altijd in het scherm te zien is en dus niet teveel onderaan maar bovenaan en goed zichtbaar.
   

AIDA

Hoewel ik hier nog eens een aparte blogpost over hoop te schrijven, het eeuwenoude AIDA model blijft opvallend belangrijk en toepasbaar op websites. Het is een model wat gelooft in een route die elke koper (of donateur!) aflegt.
Attention 
Interest 
Desire 
Action
Dat betekent concreet dat rond de 'action' ook aandacht moet zijn voor deze andere zaken. De aandacht moet gevraagd worden (kleur en vorm), interesse en 'verlangen' moeten gewekt worden (inhoud zoals voordelen of praktische voorbeelden van wat er met de donatie gebeurt) en dan zal tot actie kunnen worden overgegaan. 
    

Testen en tweaken

Vervolgens is het tegenwoordig heel goed mogelijk om bijvoorbeeld in Google Analytics je CTA te testen. Werkt een rode of een blauwe knop beter? Met A/B testing kun je metingen doen welke kleur, vorm, tekst, etcetera de beste score oplevert. En blijf zo tunen en testen. Verder geldt: Een CTA moet opvallen! Dus durf creatief te zijn of daag je vormgever uit dat te doen.
Ga naar het blogoverzicht  

DOWNLOAD NU GRATIS WHITEPAPER

DIGITAL STORYTELLING VOOR NON-PROFITS

Meer weten over hoe je verhalen kunt inzetten in fondsenwervende campagnes? We hebben er een inspirerende whitepaper over geschreven? Gratis voor jou beschikbaar! 

Ga naar de downloadpagina
  • Deel deze post

  • Jurjen van Houwelingen

    Jurjen van Houwelingen

    Jurjen studeerde Kunst & Cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit met aanvullend een master in Media & Journalistiek. Binnen Gopublic is hij veel bezig met marketing en sales, maar hij bemoeit zich ook graag met de visuele kwaliteit van het werk. 

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x