Cloud

Blog

We delen graag onze kennis. Ontvang eens in de maand de laatste artikelen in je mailbox.

Fondsenwervers op de vakdag zetten in op online!

VERS VAN DE PERS

Fondsenwervers op de vakdag zetten in op online!

Jurjen van van Houwelingen

Jurjen van van Houwelingen

24 januari 2017 5 minuten
De zes meest voorkomende fouten op donatiepagina's (en hoe je deze kan verbeteren). Jurjen van van Houwelingen

De zes meest voorkomende fouten op donatiepagina's (en hoe je deze kan verbeteren).

Jurjen van van Houwelingen

14 juni 2016 5 minuten
Als er iemand op je donatieformulier is gekomen, moet je zorgen dat deze makkelijk en zonder moeite te gebruiken is.
In deze blog vertel ik zes dingen die fout kunnen zijn, en hoe je deze fouten kan verbeteren om zodoende meer conversie op je donatiepagina te behalen.
  

1. Het formulier heeft te veel velden

Praat met verschillende belanghebbenden in je organisatie om te bepalen welke informatie echt noodzakelijk is om te verzamelen. Verwijder velden die niet belangrijk zijn. Als er namelijk veel onnodige velden op een formulier staan, schrikt dat donateurs af en wordt het proces ingewikkelder en frustrerender. Een klein formulier is sneller in te vullen, makkelijker om mee te starten en het verkleint de kans dat mensen halverwege stoppen met het invullen. Een paar simpele ingrepen:
  • Maak altijd gebruik van een postcode checker die straat en plaat ophaalt. Die hoef je dan in de eerste stap ook niet te tonen. Je vraagt alleen postcode en huisnummer en dan pas 'springen' straat en plaats tevoorschijn. Ingevuld en wel. Maak wel dat dit altijd aanpasbaar is. Het kan immers fout gaan met het ophalen van straat en plaats. 
  • Beetje technisch, maar zorg ervoor dat je het formulier kan 'tabben', oftewel met je tab toets goed naar de volgende velden kunt springen. Door gekke technische ingrepen is dit soms niet mogelijk. Enorm frustrerend voor mensen die zo formulieren invullen. 
  • Werk eventueel met 'stappen' om het formulier optisch kleiner te maken. Bijvoorbeeld: Kies bedrag en bestemming > Mijn gegevens > Betaling afronden. Let wel, communiceer goed hoeveel stappen en wat de volgende stap is. Bijvoorbeeld met een "1/3" in de knop om te laten zien dat je op de eerste stap van de drie bent. 
  • Dicht op elkaar en kleine velden maakt een formulier optisch niet (!!) kleiner. Zet velden juist ruim en fris op. Een goede designer is cruciaal! Als ik m'n wenkbrouwen ga samenfronsen om het formulier goed te kunnen lezen of begin te grijpen naar m'n leesbril is je donatieformulier niet goed vormgegeven! 
   

2. Je donatiepagina bevat navigatie

Zorg dat je donateur op je donatiepagina niet afgeleid raakt. Plaats dus geen onnodige navigatie. Deze afleiding kan ervoor zorgen dat de donateur de pagina verlaat zonder het formulier in te vullen of te voltooien. Meer dan 50% van je bezoekers spendeert minder dan 15 seconden op je donatiepagina. Als je er voor zorgt dat de donateur zijn of haar aandacht erbij kan houden zorg je ervoor dat meer bezoekers converteren in een donatie en dat de donaties binnen komen.
Zorg dat je het meest belangrijke prominent op je pagina hebt staan, gevolgd door een pakkende afbeelding en een kleine actiegerichte tekst. Uiteraard moet je alles testen, zowel de inhoud van de pagina als de afbeeldingen.
     

3. Je donatiepagina heeft een ander domein en design

Zorg dat de belangrijkste elementen, zoals je logo, header en footer goed zijn uitgevoerd op de pagina. Deze elementen stellen mensen gerust dat ze op de juiste plek zijn en zorgt ervoor dat het duidelijk is aan wie ze hun gegevens geven.

Je donatiepagina hosten op een ander domein dan de rest van je pagina zorgt ook voor verwarring (bv goede doelen die gebruik maken van Geef Gratis. Dit is een slechte ervaring voor bezoekers). Als het kan, host het formulier op een pagina met dezelfde domein als de rest van de website. Elke fatsoenlijk webbureau kan dit voor je regelen. Mocht dit toch niet mogelijk zijn, zorg dan dat je de beveiligingsinformatie en controle op de pagina plaatst, en informatie over de leverancier zodat je donateur weet dat hun informatie veilig is en dat hun geld naar de juiste plek gaat.
  

4. De optimalisatie voor het mobiele apparaat heeft nog wel wat werk nodig

Ervoor zorgen dat de pagina en het formulier op elk apparaat goed functioneert, geeft je de grootste conversie. Als er iemand op een mobiel zonder succes probeert te doneren, zal deze persoon echt niet nog een keer op een desktop proberen te doneren. Een gemiste kans dus!

Het gehele internetverkeer bestaat voor meer dan 50% uit mobiele gebruikers. En deze gebruikers converteren 40 tot 60 procent meer op een donatiepagina dan desktop gebruikers. Mobiele gebruikers zijn dus een enorm goede bron van inkomsten, maak hier gebruik van.

Focus op een duidelijke en simpele presentatie op alle apparaten en zorg dat de donateur geen lang pad hoeft te bewandelen naar de uiteindelijke donatie.
   

5. Je maakt geen gebruik van vooraf ingestelde donatiebedragen

In de taxi's in New York steeg het totale aantal inkomsten uit fooi met 144 miljoen nadat er vooraf ingestelde bedragen voor creditcard betalingen werd geïntroduceerd.

Door simpele knoppen met een vooraf ingesteld bedrag is dus miljoenen euro's per maand betaald. Het wordt tijd dat jouw organisatie ook gebruik gaat maken van deze voordelen. Een goed donatieformulier moet dus ook vooraf ingestelde bedragen bevatten.

Zoek je een manier om hiermee te beginnen? Dan heb ik hier drie richtlijnen voor je:
  1. Een proces genaamd 'verankering' moedigde mensen aan de middelste optie te kiezen, zolang dit bedrag een redelijk bedrag was. Je kan dus strategisch bedragen gaan instellen zodat de middelste optie wordt gekozen, en zo het gemiddelde bedrag omhoog gaat.
  2. Veel organisaties gebruiken met succes specifieke, niet-ronde getallen gekoppeld aan de campagnekosten (zoals de kosten van een boek voor een kind of koop nu een geit voor een gezin in Afrika) voor vooraf ingestelde bedragen. 
  3. Het hebben van een breed scala aan vooraf ingestelde bedragen, en de optie om zelf een bedrag in te vullen, zorgt ervoor dat je alle donateurs kan vastleggen. Zo zal je meer gulle gevers krijgen zonder dat je mensen die minder dan je laagste vooraf ingestelde bedrag te besteden hebben links laat liggen.

Ondanks dat er geen twijfel is dat vooraf ingestelde bedragen werken, is het testen van verschillende bedragen en de verscheidenheid aan opties van belang om te bepalen wat de beste optie is voor de pagina.
   

6. Je pagina is niet toegankelijk

Zorg dat je lettertype en de kleuren helder, contrasterend en groot genoeg voor mensen die niet zo goed kunnen zien zijn. Ook al is je donatiepagina gemaakt met toegankelijkheid in je achterhoofd, snelle bewerkingen en redesigns kunnen een verschrikking zijn voor mensen met een (lichamelijke) beperking. Het toegankelijker maken van je pagina's en formulieren is niet alleen het juiste om te doen, het is ook goed voor het uiteindelijke resultaat.

Er is geen enkele donatiepagina die perfect is, maar door het toepassen van de basis zorg je er in ieder geval voor dat je mensen niet van je pagina afstoot. Obstakels en barrières, duidelijk of niet, zorgen er voor dat je conversiegraad omlaag gaat. Door het juist toepassen van bovengenoemde zes punten behaal je meer succes op je donatieformulier.
Heeft de website een meetbaar doel? De Call-to-Action! Jurjen van van Houwelingen

Heeft de website een meetbaar doel? De Call-to-Action!

Jurjen van van Houwelingen

02 december 2016 4 minuten
Echt zo'n lekkere internet term, de CTA, oftewel Call To Action... In deze blogpost wil ik je paar goede voorbeelden laten zien van een CTA en waarom dit cruciaal is voor een succesvolle website.

Nog steeds verbaas ik mij er dagelijks over hoeveel organisaties hier weinig of geen aandacht aan hebben besteed. Daarom in deze blogpost een paar basis principes voor een effectieve Call To Action!

Voor veel organisaties is de website nog steeds vaak slechts 'het visitekaartje'... En dat terwijl een website zich juist zo goed leent voor concrete (en vooral ook meetbare!) doelen. Of het nou gaat om binnenhalen van donaties voor je goede doel, om nieuwsbriefinschrijvingen of om eerste contactmomenten, de website kan er op worden ingericht om dit zo makkelijk te mogelijk te maken.

Één van de belangrijkste sleutels in een succesvolle website is de CTA. De Call To Action. Datgene wat jij wil dat de bezoeker gaat doen. Een donatie doen, een inschrijving, een enquete invullen, het zijn allemaal concrete en meetbare Call To Actions. Een goede CTA voldoet aan een aantal belangrijke criteria. Er is eindeloos onderzoek gedaan naar hoe bezoekers reageren op vorm, kleur en de plek van bijvoorbeeld een knop en de tekst die daarbij staat. Dit is belangrijk: 
   

Vorm en kleur

Allereerst heeft de perfecte Call to Action de vorm van een knop. Deze valt van nature gewoon meer op en nodigt uit om op te klikken. Grappig detail is dat onderzoek ook heeft laten zien dat de ideale CTA knop voorzien is van ronde hoekjes. Waarschijnlijk omdat het vriendelijker oogt en minder afschrikt. Maar dit moet natuurlijk wel binnen de huisstijl passen. Voor de kleur geldt vooral: durf de CTA op te laten vallen! De kleur moet dus afwijken van de andere kleurtonen op de website! Een CTA knalt echt niet te ontkennen van het scherm af. Hieronder een paar goede voorbeelden. Onderzoek heeft laten zien dat oranje gek genoeg het beste schijnt te werken, maar ook hier geldt dat het natuurlijk wel moet passen binnen het totaal. Als oranje al je huisstijl kleur is, is dit natuurlijk niet handig voor de CTA. 
  

Inhoud en plaats

Uiteraard is de inhoud net zo belangrijk. Je kunt een knop schitterend laten opvallen, als er weinig verteld wordt zal deze geen impact hebben. Wat goed werkt is in enkele bullets de meerwaarde van jouw Call To Action noemen. Ben je een non-profit organisatie en is jouw CTA een online donatie, vermeld dan kernachtig wat met de gift gebeurt! In het bezit van ANBI en bijvoorbeeld CBF keur voor goede doelen? Vermeld dit erbij! Tegenwoordig letten steeds meer bezoekers op veiligheid en betrouwbaarheid. 
Zorg dat de CTA altijd 'boven de vouw' zit. Een rare term in de internet wereld (namelijk ontleent aan de krant met z'n vouw) maar we bedoelen dat deze altijd in het scherm te zien is en dus niet teveel onderaan maar bovenaan en goed zichtbaar.
   

AIDA

Hoewel ik hier nog eens een aparte blogpost over hoop te schrijven, het eeuwenoude AIDA model blijft opvallend belangrijk en toepasbaar op websites. Het is een model wat gelooft in een route die elke koper (of donateur!) aflegt.
Attention 
Interest 
Desire 
Action
Dat betekent concreet dat rond de 'action' ook aandacht moet zijn voor deze andere zaken. De aandacht moet gevraagd worden (kleur en vorm), interesse en 'verlangen' moeten gewekt worden (inhoud zoals voordelen of praktische voorbeelden van wat er met de donatie gebeurt) en dan zal tot actie kunnen worden overgegaan. 
    

Testen en tweaken

Vervolgens is het tegenwoordig heel goed mogelijk om bijvoorbeeld in Google Analytics je CTA te testen. Werkt een rode of een blauwe knop beter? Met A/B testing kun je metingen doen welke kleur, vorm, tekst, etcetera de beste score oplevert. En blijf zo tunen en testen. Verder geldt: Een CTA moet opvallen! Dus durf creatief te zijn of daag je vormgever uit dat te doen.
Zeven redenen om een blog te hebben als (non-profit) organisatie Jurjen van van Houwelingen

Zeven redenen om een blog te hebben als (non-profit) organisatie

Jurjen van van Houwelingen

09 november 2016 3 minuten
Op dit moment zijn er nog heel veel organisaties die op zich best een goede website hebben, maar hun vingers niet durven branden aan een blog op de website. En dat is jammer, want een goede blog biedt enorm veel online kansen. In deze post geef ik je zeven belangrijke redenen om een goede blog te te integreren en te onderhouden op je huidige corporate website. 
 

1. Een blog genereert traffic naar je website

Allereerst genereert een blog traffic naar de website. Vooral in combinatie met sociale media zoals Twitter en Facebook. Op het moment dat je op Twitter en/of Facebook zomaar een berichtje deelt met een link naar de website zal dit niet zoveel kliks opleveren omdat er geen prikkel is om de website te bezoeken. Als je echter een blogbericht deelt met een pakkende titel (Bijvoorbeeld "7 redenen om blog te hebben als non-profit organisatie ;-)) dan zal dit veel meer kliks opleveren. En uiteindelijk dus meer kennismakingen met jouw organisatie.
 

2. Een blog geeft aanleiding om te twitteren of op andere sociale media berichten te plaatsen

Daarmee samenhangend, een blogbericht is een goede reden om een twitteren en/of op andere sociale kanalen te delen dat er iets te lezen valt op je website. Zonder een blogbericht kun je slechts ‘reclame’ maken wat weinig kliks oplevert. Het geeft je communicatie in sociale media dus meer body. 
 

3. Met een blog kun je jezelf positioneren als expert binnen je vakgebied

Een blog helpt om je als organisatie te positioneren als een expert in het vakgebied. Als je veel blogt over het specifieke werk wat jullie als organisatie doen zal dit steeds meer opgemerkt worden. Je bent daarmee niet meer alleen een organisatie die iets doet, maar ook een organisatie die iets weet. Hiermee bouw je ook aan een stuk ‘betrouwbaarheid’ binnen de markt. Hierdoor zul je merken dat je ook een vaste groep ‘geïnteresseerden’ aan je gaat binden. Dit biedt allerlei kansen in de toekomst.
  

4. Een blog houd je 'top-of-mind' bij je doelgroep

Met een blog blijf je door nieuwsfeeds e.d. ‘top of mind’. Daarmee bedoel ik dat mensen steeds meer gebruik maken van bepaalde feeds. Dat kan een RSS reader zijn of gewoon Twitter of je Facebook Timeline. Er zijn ook apps die feeds laden van gecombineerde bronnen zoals Flipboard. Door regelmatig te bloggen kom je regelmatig voor in dergelijke feeds. Dat levert op den duur meer naamsbekendheid op waardoor mensen gewoon sneller aan je zullen denken.
  

5. Met een blog creeer je interactie

Dit vraagt wel wat investering qua tijd en inzet, maar een blog stelt bezoekers in staat te reageren. Zo kun je als organisatie in dialoog treden met bezoekers, potentiele donateurs en andere geïnteresseerden. Zeker voor organisaties die hier in Nederland alleen een stuk marketing, communicatie en fondswerving hebben zitten is dit interessant. Hun 'echte' mensen zitten op het veld over heel de wereld. Door een blog kan meer online betrokkenheid en interactie ontstaan.  
  

6. Een blog kan offline aandacht genereren

Een blog kan ook aandacht in ‘offline’ media genereren. Goede blogposts worden niet onregelmatig overgenomen door magazines, kranten en/of andere offline kanalen. 
  

7. Een blog maakt de organisatie persoonlijk en authentiek

Een blog maakt de organisatie persoonlijk en geeft een authentieke en persoonlijke uitstraling. Zeker als met gewone 'auteurs' van de werkvloer wordt gewerkt. Dat creeert een binding met de doelgroep.

Kortom, wij geloven dat een blog interessant is voor elke nonprofit, mits je je commit aan het serieus schrijven van goede content! Hulp nodig bij het implementeren van een goede blog? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.  
Zes tips voor een succesvolle Facebook pagina (voor non-profits) Zita Dusa

Zes tips voor een succesvolle Facebook pagina (voor non-profits)

Zita Dusa

06 oktober 2016 4 minuten
Als we naar de cijfers kijken is het vrij eenvoudig. Facebook blijft op dit moment hét social media kanaal met de meeste potentie voor (non-profit) organisaties. Snapchat is nog iets te jonge doelgroep voor goede doelen (al is dat met sommige campagnes een kans natuurlijk!), Youtube is vooral video, LinkedIn vooral zakelijk, Pinterest vooral plaatjes en Twitter vooral hele korte berichtjes. Facebook heeft het allemaal. 

De voordelen van Facebook

Ook Google indexeert de content van Facebook pagina's waardoor het voor organisaties ook in het kader van SEO belangrijk wordt hier meer mee te doen. Bovendien biedt Facebook allerlei interessante kansen om je doelgroep te bereiken. Niet voor niets strijden steeds meer organisaties om de 'like' van de Facebook gebruiker... Na de 'like' verschijnt immers het bericht van je organisatie op de newsfeed van de gebruiker (al wordt dat al steeds lastiger!) en aangezien die gerust twee uur per dag naar zijn Facebook newsfeed zit te staren heb je hiermee een serieuze kans naast e-mail of andere media. 

Het moge duidelijk zijn, je moet je Facebook page als (non-profit) organisatie op een rijtje hebben! En Juist voor non-profit organisaties ligt hier een enorme kans.

Dat we Bol.com liken doen we alleen maar omdat we dan kans maken op die gratis iPad, maar non-profit organisaties liken we om het verhaal.

Omdat we ons er best mee willen identificeren (overigens ook mogelijk voor 'for profit' organisaties, maar er zijn er maar weinigen die het lukt...). Er ligt een enorme kans om gigantisch veel likes te verzamelen puur omdat het verhaal van de non-profit organisatie vaak een sympathiek verhaal is. Als dat niet zo is moet je natuurlijk eens goed achter je oren krabben maar de meeste goede doelen hebben een bevlogen en inspirerende missie. Ze willen de wereld verbeteren. Weg met Lepra, Vliegverkeer voor onbereikbare gebieden, Hulp in de armste delen van Oostblok landen, Onderwijs in Kenia, noem maar op. En als je als non-profit dagelijks inspireert in de newsfeed van je fans komt de betrokkenheid, de donaties, de community er vanzelf achteraan. 

Kortom, zes belangrijke tips voor een succesvolle Facebook fanpage! 


1. Zorg voor een verzorgde fanpage

Het begin is even vanzelfsprekend als eenvoudig. Zorg ervoor dat je fanpage er goed en verzorgd uitziet. Schakel eventueel een bureau in (pick me, pick me, pick me!) om custom pagina's te maken (feitelijk gewoon webpagina's binnen je Facebook fanpage). Maar zorg er in ieder geval voor dat je een mooie visual bovenin hebt, al je info zo volledig mogelijk is ingevuld en dat je profielfoto een duidelijk plaatje is wat opvalt in de newsfeed. 
  

2. Update dagelijks hoogwaardige content

Een mooie omslagfoto is één, daarna moet je wel echt gaan posten. Je kunt je Facebook pagina eventueel koppelen met je Twitter account, maar niet altijd wenselijk want Facebook herkent dat als zodanig en als meerdere dat doen gaat Facebook die berichtjes groeperen waardoor je minder opvalt. Even tijd nemen om uniek te plaatsen levert meer zichtbaarheid op. Andersom koppelen kan natuurlijk wel, dus je Facebook updates worden meteen op Twitter gezet. Dagelijks content posten heeft een positief effect op je score in Google omdat de kans toeneemt dat mensen uit je fanbase posts liken, sharen of commenten. Zorg dat je updates meerwaarde creëren. Denk hier goed over na! Een link naar je website (bijvoorbeeld het artikel waar je naar verwijst) is belangrijk. Hiermee genereer je immers traffic naar je website. Een blog leent zich daar uitstekend voor. Een extra reden om hoogwaardige status updates te plaatsen is dat de kans dat deze geliked of geshared worden groter is en hiermee het bereik. Het bericht 'lekt' immers naar het netwerk van die persoon wat weer kan resulteren in meer likes... 
    

3. Houd het persoonlijk en dichtbij

Op Facebook zijn we nu eenmaal gek op foto's... Dus post die foto's van projecten, gedaan werk, beurzen waar je stond, en zeker ook van de werkvloer, van collega's, en ga zo maar door. Maar wissel dit af met wat beschreven staat in Tip 2...! 
    

4. Denk na over je zoekwoorden (ook in je info)

Uiteraard is het belangrijk om je Facebook page zo in te richten en te gebruiken dat de zoekwoorden waarop je als organisatie graag gevonden wilt worden ook worden gebruikt op de Facebook pagina. Denk hier bijvoorbeeld aan je 'info' en zeker ook aan de naam van je Facebook pagina! Je naam kun je sowieso niet meer veranderen, dus dat is er eentje om even goed over na te denken als je nog niet bent begonnen!
     

5. Creeër een custom Facebook URL

Als je meer dan 25 likes hebt mag je een custom URL aanmaken voor je Facebook pagina. Maak hier gebruik van! Ook hier kun je slim inspelen op zoekwoorden! 
    

6. Werk aan je backlinks

Uiteraar moet je zorgen dat er ook gelinkt wordt naar jouw Facebook pagina. Het verspreid zich vooral (ik denk zelf uitsluitend...) via de netwerken van mensen... Dat is waar het om draait bij sociale media. Zorg dus dat je genoemd wordt, dat kan ook door het zelf te doen! Motiveer je collega's om over de organisatie te posten (en daarbij de Facebook pagina te 'taggen'), Gebruik de naam van je organisatie in comments e.d. (wel door te taggen!) Op die manier zien de netwerken om jou heen jouw pagina en creeër je meer likes, wat leidt tot meer views van jouw content, wat leidt tot meer traffic naar jouw website, wat leidt tot meer conversie!
 

DOWNLOAD NU GRATIS WHITEPAPER

DIGITAL STORYTELLING VOOR NON-PROFITS

Meer weten over hoe je verhalen kunt inzetten in fondsenwervende campagnes? We hebben er een inspirerende whitepaper over geschreven? Gratis voor jou beschikbaar! 

Ga naar de downloadpagina

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x
Om u beter van dienst te zijn, maakt gopublic.nl gebruik van cookies » Meer informatie