Ga naar het blogoverzicht  

Google Grants: gratis advertentietegoed voor wereldverbeteraars

16 februari 2018 3 minuten leestijd
Hoe bereik je donateurs, vrijwilligers of leden? Veel goede doelen en andere non-profit organisaties worstelen met deze vraag. Het is wel duidelijk dat deze zoektocht zich steeds vaker online afspeelt. De tijd van acceptgiro's rondsturen en hopen dat er wat terugkomt, is voorbij. Google heeft, speciaal voor de non-profitsector, een gratis advertentietegoed in het leven geroepen: Google Ad Grants. Dit advertentietegoed kan worden ingezet om via het Search-netwerk de naamsbekendheid te vergroten en websitebezoekers aan te trekken.

Veel wereldverbeteraars maken inmiddels al gebruik van Google Grants. Het is een effectieve manier om meer online impact te creëren. En in feite is het gratis geld, wie wil dat nou niet? Je kan net zoals in een regulier AdWords-account verschillende advertentiecampagnes aanmaken en daarmee uiteindelijk je marketing funnel vullen.  
 

Uitdagingen

Helaas merken we in de praktijk dat fondsenwervende organisaties toch niet altijd (optimaal) gebruik maken van de mogelijkheden van Google Grants. Niet iedereen weet dat men hiervan gebruik kan maken, men loopt vast bij de aanvraag, of men heeft niet genoeg tijd en kennis van AdWords om succesvolle advertentiecampagnes in te richten.

Het advertentietegoed is dus een mooie handreiking van de zoekgigant, maar helaas maakt nog niet iedereen er optimaal gebruik van. Daar komt bij dat er ook een aantal regels verbonden zijn aan (het gebruik van) Google Grants. Allereerst moet je kunnen aantonen dat jouw organisatie aanspraak maakt op het ‘gratis geld’. Je hebt een ANBI nummer nodig en jouw activiteiten mogen niet te commercieel zijn. Ook werkt het veilingsysteem op zo’n manier dat betalende klanten altijd een voorkeurspositie hebben in het advertentiesysteem, ten opzichte van Google Grants-gebruikers. Een andere beperking is dat je geen gebruik kunt maken van remarketing en het Google Display-netwerk, waardoor je minder goed nieuwe doelgroepen kan bereiken. Om die reden hebben een aantal non-profits daarom ook een betaald account, naast een Grants-account.  
 

Nieuwe voorwaarden in 2018

De regels voor Google Grants zijn sinds begin 2018 verder aangepast. Als een adverteerder twee opeenvolgende maanden niet aan de nieuwe regels voldoet en de waarschuwingen negeert, dan kan de Grant worden ingetrokken en dat is natuurlijk heel erg zonde. Het is dus belangrijk om rekening te houden met de nieuwe regels! Maar wat houden de nieuwe voorwaarden precies in?

Voor adverteerders die hun account op de juiste manier gebruiken, zullen er geen grote gevolgen zijn. De nieuwe voorwaarden zijn enkel opgesteld om ervoor te zorgen dat kwaliteit wordt gewaarborgd en dat er geen misbruik wordt gemaakt van het gratis AdWords budget.
 

Zorg ervoor dat jouw account en advertentiecampagnes voldoen aan de volgende voorwaarden:
 

  • Minimale click-through-rate van 5% op accountniveau
     
  • De kwaliteitsscore van zoekwoorden moet 2 of hoger zijn
     
  • Iedere campagne moet op z’n minst 2 advertentiegroepen met minimaal 2 advertenties hebben
     
  • Ieder account moet gebruik maken van minimaal 2 actieve sitelink extensies
     
  • Branded keywords kunnen niet meer worden gebruikt wanneer de stichting er geen eigenaar van is, bijvoorbeeld "Google" of "YouTube"
     
  • Het account moet gebruik maken van locatie targeting
     
  • Landingspagina's moeten binnen het domein van jouw Grants account behoren
     
  • Veel single-word zoekwoorden zijn niet meer bruikbaar, omdat ze te breed worden ingezet. Er zijn echter uitzonderingen, die lijst vind je hier.

Is je AdWords account geblokkeerd? Geen paniek! Je kunt alle zaken aanpassen die ervoor gezorgd hebben dat je account geblokkeerd is. Daarna kun je een verzoek indienen om het account te herstellen.

[{"level":"1"}]
{"label":"Heb je vragen over Google Adwords of Google Grants?"}
[]

Heb je vragen over Google Adwords of Google Grants?

[[]]
{"text":"\u003Cstrong\u003EStel je vraag via onderstaand formulier, dan nemen we contact met je op! \u003C\/strong\u003E"}
[]

Stel je vraag via onderstaand formulier, dan nemen we contact met je op! 

[{"default_value":"","has_placeholder":"true","validation":"","unique":"","mandatory":"true","source_type":""}]
{"label":"Naam","error_mandatory":"Dit veld is verplicht.","error_unique":"Deze waarde is al bezet.","error_validation":""}
[]
[{"mandatory":"true","default_value":"","validation":"email","unique":"","source_type":"","has_placeholder":"true"}]
{"label":"E-mailadres","error_mandatory":"Dit veld is verplicht.","error_unique":"Deze waarde is al bezet.","error_validation":"Dit is geen geldig e-mailadres."}
[]
[{"unique":"","mandatory":"true","validation":"phone","default_value":"","has_placeholder":"true","source_type":""}]
{"label":"Telefoonnummer","error_mandatory":"Dit veld is verplicht.","error_unique":"Deze waarde is al bezet.","error_validation":"Dit is geen geldig telefoonnummer."}
[]
[{"mandatory":"","unique":"","validation":"","default_value":"","has_placeholder":"true","source_type":""}]
{"label":"Organisatie","error_mandatory":"Dit veld is verplicht.","error_unique":"Deze waarde is al bezet.","error_validation":""}
[]
[{"mandatory":"","default_value":"","has_placeholder":"true","source_type":""}]
{"label":"Toelichting","error_mandatory":"Dit veld is verplicht."}
[]
[[]]
{"label":"Versturen"}
[]

Ga naar het blogoverzicht  

  • Deel deze post

  • Rick Jansen

    Rick Jansen

    Rick heeft een achtergrond in communicatie en werkt bij Gopublic als online marketeer. Vanuit zijn interesse in consumentengedrag en techniek, zet hij zich in voor inhoud gedreven organisaties. Rick is een generalist, maar tot in de kleinste details betrokken. Hij bemoeit zich graag met strategische uitdagingen en geniet ervan om mooie campagnes in de praktijk brengen.

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x
Om u beter van dienst te zijn, maakt gopublic.nl gebruik van cookies.