Hoofdinhoud

Een buyer persona: hoe het je kan helpen aan meer online succes

Tegen wie heb je het in je blog en op social media? Wat zijn de gezichten van jouw klanten? hun beweegredenen? Wat zijn hun interesses? Waar zijn ze naar op zoek? Waarom doneren of kopen ze wel of niet? Hoe bereik je ze en waar? Zo zijn er nog wel honderd vragen te bedenken waarvan je de antwoorden graag kant en klaar op een schoteltje gepresenteerd krijgt. Maar zo makkelijk gaat dat nu eenmaal niet… Als je je doelgroep beter wilt leren kennen, moet je aan de slag gaan en buyer persona’s opstellen.

Maak je content menselijker!

Wat is een buyer persona precies?

Als je wilt dat jouw bericht aankomt, is het belangrijk dat je je op het juiste publiek richt. Voorkom dat jouw verhaal waardevolle marketing verloren gaat en maak personas.

Volgens grondlegger Tony Zambito zijn buyer persona’s “research-based archetypal (modeled) representations of who buyers are, what they are trying to accomplish, what goals drive their behavior, how they think, how they buy, where they buy, when they decide to buy and why they make buying decisions.”

Vanuit deze oorspronkelijk definitie zijn er verschillende varianten ontstaan. Zo heeft Hubspot het over “fictional, generalized representations of your ideal customers”. Een uitleg waar digital marketing agency ‘Stan & Stacy’ het niet mee eens lijkt te zijn:

“Een buyer persona is een gedetailleerd profiel van een ‘voorbeeldkoper’ op basis van gedrag en doelen. Let op! Een buyer persona is geen representatie van een doelgroep of je ideale klant, maar een afspiegeling van overeenkomstig aankoopgedrag.”

Ondanks de diverse, soms tegensprekende, definities kun je wel een algemeen beeld vormen van wat een buyer persona is: een fictieve representatie van het (online) gedrag van jouw doelgroep.

buyer-persona

Hoe omschrijf je dan een ‘donor’ persona? Of een ‘leden’ persona?

Hierboven hebben ze het elke keer over ‘(voorbeeld)kopers’, ‘klanten’ en ‘buyers’, maar je kunt deze termen uiteraard vervangen met ‘donateurs’, ‘leden’ of ‘vrijwilligers’, dus:

“Op onderzoek gebaseerde archetypische representaties van donateurs/leden/vrijwilligers; wie ze zijn, waar en wanneer ze zich online en offline bevinden, wat hun doelen zijn, wat hun beweegredenen zijn, hoe ze denken en hoe en waarom ze de beslissing maken om al dan niet te doneren/zich in te schrijven/zich aan te melden als vrijwilliger.”

Bij buyer persona’s gaat het als het ware om een menselijk verhaal over gedrag, manier van denken en interacties (online en offline) op weg naar het bereiken van bepaalde doelen. Dit hoeft echter niet alleen om de weg naar een aankoop te gaan en kan evengoed slaan op de vragen, gedachten en beweegredenen van (potentiële) donateurs.

Waarom zijn buyer persona’s nuttig?

In eerste instantie gaat het er uiteraard ‘simpelweg’ om, dat je inzicht in je doelgroep kunt krijgen. Dat je jouw websitebezoekers van binnenuit leert kennen en klantgericht kunt werken.

Maar dekt dat de volledige lading wel?

Ga eens na wat je allemaal te weten kunt komen over je (potentiële) klanten; over je doelgroep. Je leert over algemene demografische informatie zoals wie ze zijn, welke opleiding ze hebben gevolgd, waar ze in welke functie werken, in welke leeftijdcategorie ze zitten en meer.

Je bestudeert wat hun gedrag is op het internet (online) en leer zo hun interesses kennen. Je hebt zicht op welke problemen er zijn, waar ze tegenaan lopen of met welke vragen ze zitten. Bovendien kom je erachter aan wat voor organisaties ze het liefst geld uitgeven en waarom, wat hun beweegredenen zijn.

Zo kun je er nog veel meer bedenken. Maar misschien moet ik de vraag anders stellen…

Waarvóór kun je een buyer persona gebruiken?

Waar kun je al die informatie die je verzamelt met de persona’s voor gebruiken?

Relevante blogposts en andere content

Als je weet wat jouw doelgroep interesseert, wat ze graag lezen of waar ze nog vragen over hebben, kun je jouw content daarop aanpassen. Dit zal loyale lezers aantrekken die zich sneller zullen inschrijven voor e-mails of andere downloadbare content.

Lezers of bezoekers die je tot leads kunt genereren.

De juiste schrijfstijl

Door persona’s op te stellen, kun je beter inspelen op de tone of voice die jouw doelgroep het meest aanspreekt. Je weet in welke schrijfstijl je het beste kunt posten, welke humor wel en welke niet werkt, bijvoorbeeld. En óf humor wel werkt.

Als de taal jouw lezers aanspreekt, zullen ze sneller geneigd zijn om jouw website te bezoeken, zich in te schrijven en misschien zelfs om tot conversie over te gaan.

Zichtbaar op dezelfde kanalen als je doelgroep

Je weet op welke kanalen je jezelf moet laten zien om jouw doelgroep te bereiken en op welke tijdstippen. Ook wanneer je een campagne kunt inzetten en wanneer niet.

Als jouw doelgroep bijvoorbeeld over het algemeen in of augustus of april op vakantie is, kun je beter geen grote campagnes starten in die periode. Dan wordt het ook interessant om na te denken over je social media strategie.

Overeenkomstige terminologie

Klinkt als jargon, maar het komt er op neer dat je weet met welke woorden je potentiële klanten in Google of andere zoekmachines zoeken. Handig toch? Zo kun je je SEO strategie aanpassen aan het woordgebruik van jouw doelgroep. Je wordt dan vaker door de juiste mensen gevonden.

De perfecte landingspagina om donaties te werven

Je kunt je landingspagina optimaliseren volgens de behoeften van jouw doelgroep. Als je weet welke beelden hen het meest inspireert en door welke CTA’s ze het snelst getriggerd worden om te converseren, kun je de landingspagina van jouw non-profit website daaraan aanpassen.

Dit maakt het voor je doelgroep aantrekkelijker om op je website door te klikken en misschien zelfs tot een inschrijving of donatie over te gaan.

In deze blog kun je overigens nog wat meer lezen over de donatiepagina.

Verder lezen? Hubspot heeft nog een interessant blog die verder ingaat op het concreet opstellen van een buyer persona in deze blog: How to Create Detailed Buyer Personas for Your Business.

Blogs

Was dit interessant of nuttig? Deel dit bericht met je netwerk!