Hoofdinhoud

E-mailmarketing: 18 voorbeelden van nieuwsbrieven die je wél in je inbox wilt

Een digitale nieuwsbrief als onderdeel van jouw succesvolle e-mailmarketing werkt, mits je het goed doet natuurlijk. Inspiratie nodig?

Een nieuwsbrief werkt! Een handige strategie van e-mailmarketing om top-of-mind te blijven bij je publiek. En meteen een mooi moment even je nieuwste product aan te bieden. Weer een aantal nieuwe klanten erbij! Dat zou ideaal zijn, nietwaar? In het huidige digitale tijdperk, waar we overspoeld worden met mails, is dat helaas niet zo vanzelfsprekend meer. Om ervoor te zorgen dat jouw nieuwsbrief niet in de spam beland, dat de mail überhaupt wordt geopend en dat mensen zich niet meteen uitschrijven….

…moet je het wel goed doen!

Geen paniek! We hebben de 18 meest inspirerende voorbeelden voor je een op rijtje gezet!

Boost je e-mailmarketing! Dit zijn 18 inspirerende voorbeelden van een nieuwsbrief je wél in je inbox wilt

Niet om letterlijk over te nemen natuurlijk, want deze zijn ook allemaal echt niet perfect. De voorbeelden springen eruit om verschillende redenen: sterke copy, een oogverblindend design of een geniale call-to-action. Of gewoon omdat de nieuwsbrief datgene biedt waar de lezer behoefte aan heeft.

Het geeft je een idee wat voor e-mails er zoal worden verstuurd. Laat je inspireren om vervolgens met een frisse blik naar je eigen nieuwsbrief te kijken!

Ben je er klaar voor? Een beetje inspiratie is nooit verkeerd 😉

#1 Neil Patel

Neil Patel is de verlosser van al je problemen. In ieder geval, dat gevoel geeft hij je. Verwacht geen leuke plaatjes of felle kleuren. Patels nieuwsbrief is kort maar krachtig. Maximaal een paar zinnen. Hij richt zich vaak op één duidelijke boodschap en geeft je het verlossende antwoord op jouw probleem.

Je hoeft alleen maar even op een link te klikken. En dat lukt ‘m elke keer weer!

email-neil-patel

#2 Litmus

‘Litmus makes your e-mail better’ is de slogan van Litmus. Als e-mailmarketing service moeten ze het goede voorbeeld geven en dat doen ze zeker!

Niet alleen geeft Litmus interessante content vol met tips en tricks, hun design springt eruit! De felle kleuren vallen op, zijn herkenbaar en door de verschillende blokken wordt er een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de verschillende stukken informatie.

litmus-email-nieuwsbrief

#3 Rijksmuseum

De nieuwsbrief van Rijksmuseum is een eye-catcher. Een duidelijk onderwerp met veel beelden en weinig tekst, waardoor de cta’s opvallen en je makkelijk door kunt klikken naar de juiste pagina.

email-nieuwsbrief-rijksmuseum
nieuwsbrief-nextdraft-voorbeeld

#4 NextDraft

Dave Pells verlost je van keuzestress en stuurt dagelijks de meest fascinerende nieuwsitems van die dag.

Zoals Dave zelf zegt: ‘‘Each morning I visit about 75 news sites, and from that swirling nightmare of information quicksand, I pluck the top ten most fascinating items of the day, which I deliver with a fast pithy wit that will make your computer device vibrate with delight. No bots. No computer algorithms.’’

Zijn mails beginnen met een titel die je aandacht trekt waardoor je zijn mail wel moet openen. En daar houdt het niet op. Deze schrijfstijl reflecteert de hele content van zijn nieuwsbrief: helder en overzichtelijk. Bovendien speelt hij ook slim in op interactie met de lezer door na elk stukje tekst social-mediabuttons te plaatsen. En niet pas onderaan de mail.

austinkleon-email-nieuwsbrief

#5 Austin Kleon

De nieuwsbrief van Austin Kleon is simpel en duidelijk. De kracht van zijn e-mails zit ‘m in de informele toon waarop Austin je aanspreekt. Niet pushen, maar praten. Alsof je beste vriend je even zijn favoriete films stuurt. Voelt niet als e-mailmarketing, toch? 

#6 Rockboost

Chris Out van Rockboost stuurt elke dag een growth hacking tip. Hij noemt zijn nieuwsbrief zelf een ‘knowledge snack’ en zo voelt het ook. Doordat zijn mails zo makkelijk en snel te lezen zijn, krijg je alleen maar trek in meer!

nieuwsbrief-rockboost-voorbeeld

#7 De blogacademie

Geen poespas, maar gewoon een to-the-point mail met praktische tips. En wel op een héle fijne manier geschreven! Klik op de link om naar hun website te gaan.

#8 Kissmetrics

Het design van de nieuwsbrief is vrij minimalistisch, maar geeft je wel direct handvatten om met een onderwerp aan de slag te gaan. Dat doen ze door in vrijwel elke nieuwsbrief een handige gratis guide, webinar of demo aan te bieden.

Wil je meer tips over e-mailmarketing? Volg dan Kissmetrics! 

kissmetrics-nieuwsbrief-voorbeeld

#9 InVision

De nieuwsbrief van InVision heeft een fijne mix tussen beeld en tekst. Ze delen wekelijks hun beste blogs, maar bieden ook gelijk handige (gratis!) tools aan om zelf aan de slag te gaan met een design.

En het meest geniale van deze nieuwsbrief: de CTA’s! Inspiratie nodig voor een creatieve tekst op je mail-buttons? Kijk dan eens naar deze mail!

InVision-nieuwsbrief
Further-nieuwsbrief-email

#10 Further

Brian Clark van Further stuurt wekelijks een mail waarin hij tips en verhalen deelt over gezondheid, rijkdom en reizen. Eén verhaal staat centraal en dat leidt Clark op een charmante manier in.

Door tussenzinnetjes als ‘keep going’ blijft zijn mail leesbaar en scroll je makkelijk even door naar beneden. Waar je nog 10 artikelen vindt die interessant voor je kunnen zijn.

Vooral de koppen zijn kort, pakkend en dekken de lading. Je scant gemakkelijk door de nieuwsbrief heen. Hierdoor heb je dus weinig tijd nodig door te klikken naar het artikel van jouw interesse.

#11 NY Times

De nieuwsbrief van de NY Times is verdeeld in verschillende categorieën en komt dus al gesegmenteerd in je mailbox. Je kunt zelf kiezen welk segment je ontvangt. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief met categorie ‘Trump’s Agenda’ die je één keer per week ontvangt.

#12 Community.is

Deze nieuwsbrief is gericht aan ‘anyone who puts people at the center of their work’, aldus Community.is. Ze bieden inspirerende content voor een brede doelgroep.

Om onderscheid te maken in de content die ze aanbieden, sturen ze artikelen in drie categorieën: short, mid en long. Zo kun je gemakkelijk door de nieuwsbrief scannen aan de hand van jouw beschikbare tijd.

nieuwsbrief-community.is

#13 Yelp

De Lokale Yelp speelt precies in op de behoefte van de lezer. Dat is de key in e-mailmarketing!

Zo ontvang je in de nieuwsbrief alleen relevante content voor het gebied waar jij woont. Niet alleen over restaurants, maar ook events.

De content die je ontvangt is afgestemd op basis van jouw zoekacties eerder op het web. Een beetje creepy, maar ook heel handig, toch?

Yelp-nieuwsbrief-voorbeeld

#14 Farnam Street

Shane van Farnam Street deelt in zijn nieuwsbrief de meest populaire artikelen waardoor het leven iets makkelijker wordt.

De structuur van zijn mail maakt zijn nieuwsbrief overzichtelijk. Shane gebruikt grote koppen om content te categoriseren. Onder elke kop zie je de artikelen met duidelijke titels waardoor je meteen weet waar het artikel over gaat. Maar nog belangrijker: welk probleem dat artikel voor jou oplost.

Word jij er ook zo nieuwsgierig door? 😉

farnamstreet-nieuwsbrief

#15 Copyblogger

Geen fancy e-mails, maar wel – je raadt het al – goede copy! De content is relevant, to the point en mét humor!

In de nieuwsbrief wordt de week doorgenomen, en kun je gemakkelijk doorklikken naar interesse content marketing artikelen. Door korte alinea’s te gebruiken zijn de mails heel goed leesbaar.

Copyblogger-weekly-nieuwsbrief

#16 Bullet Journal

Bullet Journal is een analoog systeem gecreëerd door designer Ryder Carroll. Volgens Carroll is Bullet Journal “to help you track the past, organize the present, and plan for the future.”

De nieuwsbrief is dan ook gericht zodat je direct zelf aan de slag kunt gaan: een korte tekst met drie onderwerpen.

Bullet Journal speelt het slim door een nieuw product te promoten en drie boekjes weg te geven onder hun subscribers (als je wel even klikt dan…).

Zeker een goede zet voor het verhogen van de click-rate.

En wil je inspiratie voor creatieve CTA’s? Kijk dan naar deze nieuwsbrief!

bulletjournal-nieuwsbrief

#17 Fizzle

Deze nieuwsbrief heeft meerdere goede elementen (structuur, copy) maar wat deze mail uniek maakt is de content die er gedeeld wordt. Dit is geen recap van de week, zoals vaak wordt gedaan. De artikelen die hier gedeeld worden zijn alleen te lezen als je bent ingeschreven voor de nieuwsbrief!

Fizzle-nieuwsbrief-voorbeeld

#18 Festive Folks

De laatste is een cadeautje! Letterlijk dan… Festive Folks is ‘‘helping busy people to give awesome gifts.’’ In hun nieuwsbrief geven ze je exclusieve designs om creatieve gepersonaliseerde illustraties te maken. 

Festive-Folks-nieuwsbrief

Genoeg inspiratie om jouw e-mailmarketing een boost te geven? Tijd om aan de slag te gaan met jouw nieuwsbrief!

Ben je benieuwd hoe wij het doen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! 😉

Blogs

Was dit interessant of nuttig? Deel dit bericht met je netwerk!