Cloud

Blog

We delen graag onze kennis. Ontvang eens in de maand de laatste artikelen in je mailbox.

5 tips om meer periodieke donateurs te werven voor jouw non-profit

VERS VAN DE PERS

5 tips om meer periodieke donateurs te werven voor jouw non-profit

Jurjen van van Houwelingen

Jurjen van van Houwelingen

16 februari 2017 6 minuten
Fondsenwervers op de vakdag zetten in op online! Jurjen van van Houwelingen

Fondsenwervers op de vakdag zetten in op online!

Jurjen van van Houwelingen

24 januari 2017 5 minuten
Op de Vakdag werd dit jaar voor het eerst een prijs uitgereikt voor beste standactie. Na ampel beraad was de jury het er unaniem over eens dat online campagnebureau Gopublic met kop en schouders boven de rest van het deelnemersveld uitstak. Waar zet jij je laatste geld op in vroegen zij de bezoekers van de Vakdag?

Vijf glazen vazen, twee medewerkers die een supermanpak aantrekken, een hele hoop munten van 50 eurocent. En een goed idee natuurlijk. Dat was er voor nodig om de bezoekers van de Vakdag op de meest bijzondere, leuke en leerzame manier te betrekken bij het vak fondsenwerving – het criterium voor het winnen van de prijs.
Gopublic gaf iedere bezoeker van hun stand 50 eurocent en vroeg ze waar ze hun laatste geld in zouden investeren: Direct Mail, Straatwerving, Online, Nalatenschappen of Telemarketing. Onder de 250 deelnemers werd de inhoud van de vijf vazen verloot. Zo’n 420 euro bleek: dat is nog eens een return on investment.
  

Wiebe: En waar werd op ingezet?

Jurjen: ‘Ongeveer de helft koos voor Online, goede tweede werd Nalatenschappen,’ vertelt Jurjen van Houwelingen van Gopublic. ‘Fascinerend omdat goede doelen vooralsnog voornamelijk investeren in Direct Mail en meer traditionele vormen van fondsenwerving.’
  

Fascinerend? Eerder onverstandig toch? Hebben die fondsenwervers dan niets opgestoken op de Vakdag? Online levert toch nog niets op? Moet je daar dan nu je laatste geld op inzetten?

Jurjen: ‘Inderdaad, nu speelt de fondsenwerver nog vaak op safe door met Direct Mail voor een snelle return on investment te kiezen. Maar je ziet een geleidelijke afname van de opbrengsten van dergelijke traditionele kanalen.’
  

Jij zegt dus: bereid je je voor op de toekomst en zorg dat je een goed online programma op poten zet?

Jurjen: ‘Ja, en alhoewel ons onderzoek verre van wetenschappelijk is, denk ik dat de uitslag laat zien dat – alhoewel de budgetten voor online momenteel nog marginaal zijn – deze urgentie bij de fondsenwervers ergens wel aanwezig is.’
   

Maar hoe zet je een eerste stap in de goede richting?

Jurjen: ‘Eigenlijk moeten organisaties zich helemaal niet afvragen of ze in online willen investeren.’ Nee? ‘Ze moeten zich allereerst afvragen of ze de jongere generaties willen bereiken. Generaties die nog niet of nauwelijks geven en zeker niet converteren op direct-mail.’
   

Hoe bereik je deze generatie dan wel?

Jurjen: ‘Onlangs vroeg ik vier communicatiestudenten om een fondsenwervend concept te verzinnen om 12-18 en 18-24 jarigen te bereiken. Waar denk je dat ze mee kwamen? Periscope – een live streaming app – gebruiken om het slaan van waterputten in Zuid-Sudan te volgen.’

 ‘Kijk dat periscope idee is niet levensvatbaar: er is bijvoorbeeld nauwelijks internet in Zuid-Sudan. Maar het gaat erom dat je moet zijn waar de generatie die je wil bereiken is: daar kan je ze inspireren en meenemen in jouw verhaal.’
   

Maar het gebruik van dergelijke apps is zeer vergankelijk? Ga iets jonger zitten op de leeftijdsladder en ze vinden Periscope al weer ouderwets, hoe rechtvaardig je dan een hoge investering in een groep die nauwelijks bereid is meer dan een paar euro per maand te missen?

Jurjen: ‘Jongere generaties worden toch echt ook ouder. Daarom geloof ik in een crosschannel benadering op lange termijn.’ En daarmee bedoel je? Durven denken vanuit een langere donor journey. Bij wijze van spreke van kindzijn tot sterfbed. ‘Online is een hele goede plek om contact te hebben met jongeren, en zelfs met oudere generaties. De website - maar ook instagram of periscope - kan als touchpoint fungeren, potentiele donateurs laten een e-mailadres achter of geven aan gebeld te willen worden. Of ze delen een actie van jouw organisatie met elkaar via een P2P-benadering.’
  

Ook op nalatenschappen werd flink ingezet. Investeer niet in online, maar investeer in generaties, zou een mooi devies kunnen zijn?

Jurjen ‘Ja, en ik hoop dat het onderzoekje uitwijst dat fondsenwerververs hier volop mee aan de slag gaan.’





Overgenomen met toestemming uit het Vakblad Fondsenwerving jaargang 18 nummer 8 

Geschreven door Wiebe de Graaf
De zes meest voorkomende fouten op donatiepagina's (en hoe je deze kan verbeteren). Jurjen van van Houwelingen

De zes meest voorkomende fouten op donatiepagina's (en hoe je deze kan verbeteren).

Jurjen van van Houwelingen

14 juni 2016 5 minuten
Als er iemand op je donatieformulier is gekomen, moet je zorgen dat deze makkelijk en zonder moeite te gebruiken is.
In deze blog vertel ik zes dingen die fout kunnen zijn, en hoe je deze fouten kan verbeteren om zodoende meer conversie op je donatiepagina te behalen.
  

1. Het formulier heeft te veel velden

Praat met verschillende belanghebbenden in je organisatie om te bepalen welke informatie echt noodzakelijk is om te verzamelen. Verwijder velden die niet belangrijk zijn. Als er namelijk veel onnodige velden op een formulier staan, schrikt dat donateurs af en wordt het proces ingewikkelder en frustrerender. Een klein formulier is sneller in te vullen, makkelijker om mee te starten en het verkleint de kans dat mensen halverwege stoppen met het invullen. Een paar simpele ingrepen:
  • Maak altijd gebruik van een postcode checker die straat en plaat ophaalt. Die hoef je dan in de eerste stap ook niet te tonen. Je vraagt alleen postcode en huisnummer en dan pas 'springen' straat en plaats tevoorschijn. Ingevuld en wel. Maak wel dat dit altijd aanpasbaar is. Het kan immers fout gaan met het ophalen van straat en plaats. 
  • Beetje technisch, maar zorg ervoor dat je het formulier kan 'tabben', oftewel met je tab toets goed naar de volgende velden kunt springen. Door gekke technische ingrepen is dit soms niet mogelijk. Enorm frustrerend voor mensen die zo formulieren invullen. 
  • Werk eventueel met 'stappen' om het formulier optisch kleiner te maken. Bijvoorbeeld: Kies bedrag en bestemming > Mijn gegevens > Betaling afronden. Let wel, communiceer goed hoeveel stappen en wat de volgende stap is. Bijvoorbeeld met een "1/3" in de knop om te laten zien dat je op de eerste stap van de drie bent. 
  • Dicht op elkaar en kleine velden maakt een formulier optisch niet (!!) kleiner. Zet velden juist ruim en fris op. Een goede designer is cruciaal! Als ik m'n wenkbrouwen ga samenfronsen om het formulier goed te kunnen lezen of begin te grijpen naar m'n leesbril is je donatieformulier niet goed vormgegeven! 
   

2. Je donatiepagina bevat navigatie

Zorg dat je donateur op je donatiepagina niet afgeleid raakt. Plaats dus geen onnodige navigatie. Deze afleiding kan ervoor zorgen dat de donateur de pagina verlaat zonder het formulier in te vullen of te voltooien. Meer dan 50% van je bezoekers spendeert minder dan 15 seconden op je donatiepagina. Als je er voor zorgt dat de donateur zijn of haar aandacht erbij kan houden zorg je ervoor dat meer bezoekers converteren in een donatie en dat de donaties binnen komen.
Zorg dat je het meest belangrijke prominent op je pagina hebt staan, gevolgd door een pakkende afbeelding en een kleine actiegerichte tekst. Uiteraard moet je alles testen, zowel de inhoud van de pagina als de afbeeldingen.
     

3. Je donatiepagina heeft een ander domein en design

Zorg dat de belangrijkste elementen, zoals je logo, header en footer goed zijn uitgevoerd op de pagina. Deze elementen stellen mensen gerust dat ze op de juiste plek zijn en zorgt ervoor dat het duidelijk is aan wie ze hun gegevens geven.

Je donatiepagina hosten op een ander domein dan de rest van je pagina zorgt ook voor verwarring (bv goede doelen die gebruik maken van Geef Gratis. Dit is een slechte ervaring voor bezoekers). Als het kan, host het formulier op een pagina met dezelfde domein als de rest van de website. Elke fatsoenlijk webbureau kan dit voor je regelen. Mocht dit toch niet mogelijk zijn, zorg dan dat je de beveiligingsinformatie en controle op de pagina plaatst, en informatie over de leverancier zodat je donateur weet dat hun informatie veilig is en dat hun geld naar de juiste plek gaat.
  

4. De optimalisatie voor het mobiele apparaat heeft nog wel wat werk nodig

Ervoor zorgen dat de pagina en het formulier op elk apparaat goed functioneert, geeft je de grootste conversie. Als er iemand op een mobiel zonder succes probeert te doneren, zal deze persoon echt niet nog een keer op een desktop proberen te doneren. Een gemiste kans dus!

Het gehele internetverkeer bestaat voor meer dan 50% uit mobiele gebruikers. En deze gebruikers converteren 40 tot 60 procent meer op een donatiepagina dan desktop gebruikers. Mobiele gebruikers zijn dus een enorm goede bron van inkomsten, maak hier gebruik van.

Focus op een duidelijke en simpele presentatie op alle apparaten en zorg dat de donateur geen lang pad hoeft te bewandelen naar de uiteindelijke donatie.
   

5. Je maakt geen gebruik van vooraf ingestelde donatiebedragen

In de taxi's in New York steeg het totale aantal inkomsten uit fooi met 144 miljoen nadat er vooraf ingestelde bedragen voor creditcard betalingen werd geïntroduceerd.

Door simpele knoppen met een vooraf ingesteld bedrag is dus miljoenen euro's per maand betaald. Het wordt tijd dat jouw organisatie ook gebruik gaat maken van deze voordelen. Een goed donatieformulier moet dus ook vooraf ingestelde bedragen bevatten.

Zoek je een manier om hiermee te beginnen? Dan heb ik hier drie richtlijnen voor je:
  1. Een proces genaamd 'verankering' moedigde mensen aan de middelste optie te kiezen, zolang dit bedrag een redelijk bedrag was. Je kan dus strategisch bedragen gaan instellen zodat de middelste optie wordt gekozen, en zo het gemiddelde bedrag omhoog gaat.
  2. Veel organisaties gebruiken met succes specifieke, niet-ronde getallen gekoppeld aan de campagnekosten (zoals de kosten van een boek voor een kind of koop nu een geit voor een gezin in Afrika) voor vooraf ingestelde bedragen. 
  3. Het hebben van een breed scala aan vooraf ingestelde bedragen, en de optie om zelf een bedrag in te vullen, zorgt ervoor dat je alle donateurs kan vastleggen. Zo zal je meer gulle gevers krijgen zonder dat je mensen die minder dan je laagste vooraf ingestelde bedrag te besteden hebben links laat liggen.

Ondanks dat er geen twijfel is dat vooraf ingestelde bedragen werken, is het testen van verschillende bedragen en de verscheidenheid aan opties van belang om te bepalen wat de beste optie is voor de pagina.
   

6. Je pagina is niet toegankelijk

Zorg dat je lettertype en de kleuren helder, contrasterend en groot genoeg voor mensen die niet zo goed kunnen zien zijn. Ook al is je donatiepagina gemaakt met toegankelijkheid in je achterhoofd, snelle bewerkingen en redesigns kunnen een verschrikking zijn voor mensen met een (lichamelijke) beperking. Het toegankelijker maken van je pagina's en formulieren is niet alleen het juiste om te doen, het is ook goed voor het uiteindelijke resultaat.

Er is geen enkele donatiepagina die perfect is, maar door het toepassen van de basis zorg je er in ieder geval voor dat je mensen niet van je pagina afstoot. Obstakels en barrières, duidelijk of niet, zorgen er voor dat je conversiegraad omlaag gaat. Door het juist toepassen van bovengenoemde zes punten behaal je meer succes op je donatieformulier.
Heeft de website een meetbaar doel? De Call-to-Action! Jurjen van van Houwelingen

Heeft de website een meetbaar doel? De Call-to-Action!

Jurjen van van Houwelingen

02 december 2016 4 minuten
Echt zo'n lekkere internet term, de CTA, oftewel Call To Action... In deze blogpost wil ik je paar goede voorbeelden laten zien van een CTA en waarom dit cruciaal is voor een succesvolle website.

Nog steeds verbaas ik mij er dagelijks over hoeveel organisaties hier weinig of geen aandacht aan hebben besteed. Daarom in deze blogpost een paar basis principes voor een effectieve Call To Action!

Voor veel organisaties is de website nog steeds vaak slechts 'het visitekaartje'... En dat terwijl een website zich juist zo goed leent voor concrete (en vooral ook meetbare!) doelen. Of het nou gaat om binnenhalen van donaties voor je goede doel, om nieuwsbriefinschrijvingen of om eerste contactmomenten, de website kan er op worden ingericht om dit zo makkelijk te mogelijk te maken.

Één van de belangrijkste sleutels in een succesvolle website is de CTA. De Call To Action. Datgene wat jij wil dat de bezoeker gaat doen. Een donatie doen, een inschrijving, een enquete invullen, het zijn allemaal concrete en meetbare Call To Actions. Een goede CTA voldoet aan een aantal belangrijke criteria. Er is eindeloos onderzoek gedaan naar hoe bezoekers reageren op vorm, kleur en de plek van bijvoorbeeld een knop en de tekst die daarbij staat. Dit is belangrijk: 
   

Vorm en kleur

Allereerst heeft de perfecte Call to Action de vorm van een knop. Deze valt van nature gewoon meer op en nodigt uit om op te klikken. Grappig detail is dat onderzoek ook heeft laten zien dat de ideale CTA knop voorzien is van ronde hoekjes. Waarschijnlijk omdat het vriendelijker oogt en minder afschrikt. Maar dit moet natuurlijk wel binnen de huisstijl passen. Voor de kleur geldt vooral: durf de CTA op te laten vallen! De kleur moet dus afwijken van de andere kleurtonen op de website! Een CTA knalt echt niet te ontkennen van het scherm af. Hieronder een paar goede voorbeelden. Onderzoek heeft laten zien dat oranje gek genoeg het beste schijnt te werken, maar ook hier geldt dat het natuurlijk wel moet passen binnen het totaal. Als oranje al je huisstijl kleur is, is dit natuurlijk niet handig voor de CTA. 
  

Inhoud en plaats

Uiteraard is de inhoud net zo belangrijk. Je kunt een knop schitterend laten opvallen, als er weinig verteld wordt zal deze geen impact hebben. Wat goed werkt is in enkele bullets de meerwaarde van jouw Call To Action noemen. Ben je een non-profit organisatie en is jouw CTA een online donatie, vermeld dan kernachtig wat met de gift gebeurt! In het bezit van ANBI en bijvoorbeeld CBF keur voor goede doelen? Vermeld dit erbij! Tegenwoordig letten steeds meer bezoekers op veiligheid en betrouwbaarheid. 
Zorg dat de CTA altijd 'boven de vouw' zit. Een rare term in de internet wereld (namelijk ontleent aan de krant met z'n vouw) maar we bedoelen dat deze altijd in het scherm te zien is en dus niet teveel onderaan maar bovenaan en goed zichtbaar.
   

AIDA

Hoewel ik hier nog eens een aparte blogpost over hoop te schrijven, het eeuwenoude AIDA model blijft opvallend belangrijk en toepasbaar op websites. Het is een model wat gelooft in een route die elke koper (of donateur!) aflegt.
Attention 
Interest 
Desire 
Action
Dat betekent concreet dat rond de 'action' ook aandacht moet zijn voor deze andere zaken. De aandacht moet gevraagd worden (kleur en vorm), interesse en 'verlangen' moeten gewekt worden (inhoud zoals voordelen of praktische voorbeelden van wat er met de donatie gebeurt) en dan zal tot actie kunnen worden overgegaan. 
    

Testen en tweaken

Vervolgens is het tegenwoordig heel goed mogelijk om bijvoorbeeld in Google Analytics je CTA te testen. Werkt een rode of een blauwe knop beter? Met A/B testing kun je metingen doen welke kleur, vorm, tekst, etcetera de beste score oplevert. En blijf zo tunen en testen. Verder geldt: Een CTA moet opvallen! Dus durf creatief te zijn of daag je vormgever uit dat te doen.
Zeven redenen om een blog te hebben als (non-profit) organisatie Jurjen van van Houwelingen

Zeven redenen om een blog te hebben als (non-profit) organisatie

Jurjen van van Houwelingen

09 november 2016 3 minuten
Op dit moment zijn er nog heel veel organisaties die op zich best een goede website hebben, maar hun vingers niet durven branden aan een blog op de website. En dat is jammer, want een goede blog biedt enorm veel online kansen. In deze post geef ik je zeven belangrijke redenen om een goede blog te te integreren en te onderhouden op je huidige corporate website. 
 

1. Een blog genereert traffic naar je website

Allereerst genereert een blog traffic naar de website. Vooral in combinatie met sociale media zoals Twitter en Facebook. Op het moment dat je op Twitter en/of Facebook zomaar een berichtje deelt met een link naar de website zal dit niet zoveel kliks opleveren omdat er geen prikkel is om de website te bezoeken. Als je echter een blogbericht deelt met een pakkende titel (Bijvoorbeeld "7 redenen om blog te hebben als non-profit organisatie ;-)) dan zal dit veel meer kliks opleveren. En uiteindelijk dus meer kennismakingen met jouw organisatie.
 

2. Een blog geeft aanleiding om te twitteren of op andere sociale media berichten te plaatsen

Daarmee samenhangend, een blogbericht is een goede reden om een twitteren en/of op andere sociale kanalen te delen dat er iets te lezen valt op je website. Zonder een blogbericht kun je slechts ‘reclame’ maken wat weinig kliks oplevert. Het geeft je communicatie in sociale media dus meer body. 
 

3. Met een blog kun je jezelf positioneren als expert binnen je vakgebied

Een blog helpt om je als organisatie te positioneren als een expert in het vakgebied. Als je veel blogt over het specifieke werk wat jullie als organisatie doen zal dit steeds meer opgemerkt worden. Je bent daarmee niet meer alleen een organisatie die iets doet, maar ook een organisatie die iets weet. Hiermee bouw je ook aan een stuk ‘betrouwbaarheid’ binnen de markt. Hierdoor zul je merken dat je ook een vaste groep ‘geïnteresseerden’ aan je gaat binden. Dit biedt allerlei kansen in de toekomst.
  

4. Een blog houd je 'top-of-mind' bij je doelgroep

Met een blog blijf je door nieuwsfeeds e.d. ‘top of mind’. Daarmee bedoel ik dat mensen steeds meer gebruik maken van bepaalde feeds. Dat kan een RSS reader zijn of gewoon Twitter of je Facebook Timeline. Er zijn ook apps die feeds laden van gecombineerde bronnen zoals Flipboard. Door regelmatig te bloggen kom je regelmatig voor in dergelijke feeds. Dat levert op den duur meer naamsbekendheid op waardoor mensen gewoon sneller aan je zullen denken.
  

5. Met een blog creeer je interactie

Dit vraagt wel wat investering qua tijd en inzet, maar een blog stelt bezoekers in staat te reageren. Zo kun je als organisatie in dialoog treden met bezoekers, potentiele donateurs en andere geïnteresseerden. Zeker voor organisaties die hier in Nederland alleen een stuk marketing, communicatie en fondswerving hebben zitten is dit interessant. Hun 'echte' mensen zitten op het veld over heel de wereld. Door een blog kan meer online betrokkenheid en interactie ontstaan.  
  

6. Een blog kan offline aandacht genereren

Een blog kan ook aandacht in ‘offline’ media genereren. Goede blogposts worden niet onregelmatig overgenomen door magazines, kranten en/of andere offline kanalen. 
  

7. Een blog maakt de organisatie persoonlijk en authentiek

Een blog maakt de organisatie persoonlijk en geeft een authentieke en persoonlijke uitstraling. Zeker als met gewone 'auteurs' van de werkvloer wordt gewerkt. Dat creeert een binding met de doelgroep.

Kortom, wij geloven dat een blog interessant is voor elke nonprofit, mits je je commit aan het serieus schrijven van goede content! Hulp nodig bij het implementeren van een goede blog? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.  

DOWNLOAD NU GRATIS WHITEPAPER

DIGITAL STORYTELLING VOOR NON-PROFITS

Meer weten over hoe je verhalen kunt inzetten in fondsenwervende campagnes? We hebben er een inspirerende whitepaper over geschreven? Gratis voor jou beschikbaar! 

Ga naar de downloadpagina

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x
Om u beter van dienst te zijn, maakt gopublic.nl gebruik van cookies » Meer informatie