Ga naar het blogoverzicht  

De vijf belangrijkste functies van je bedankpagina na een donatie

23 maart 2017 4 minuten leestijd

Het blijft mij verbazen hoe weinig aandacht goede doelen geven aan de bedankpagina na een donatie op de website. Hoewel zelfs de hele donatieflow nog bij veel te veel goede doelen zwaar onder de maat is, komt de bedankpagina binnen die flow er veelal het bekaaidst vanaf... 


Daarom, beste fondsenwervers out there, hier vijf belangrijke functies...
 

Waar kun je de bedankpagina voor gebruiken?

 

1. Je bedankpagina is de landingspagina na een succesvolle donatie. Track er donaties mee in Google Analytics. 

Het is een relatief kleine moeite die veel inzicht en data oplevert. In Google Analytics kun je makkelijk een ‘funnel’ inrichten waarbij je exact kunt bijhouden hoeveel bezoekers bijvoorbeeld op de donatieknop klikken, hoeveel er vervolgens een tweede stap in gaan en hoeveel er vervolgens op je bedankpagina belanden.

Mooi, toch! Zo weet je hoeveel uitval er is op elke stap van die funnel of trechter.

Stel je hebt 10.000 bezoekers op je homepagina per maand. 5% klikt op je donatiebutton of een andere call to action die de donatieflow start. Dat zijn dus 500 bezoekers. Vervolgens belanden er maar 50 op de bedankpagina. Dan weet je dat 90% wel een soort van intentie heeft om te doneren...

...maar ergens in de flow toch besluit te stoppen.

Dat is cruciale informatie, omdat je dan kunt achterhalen waar het misgaat en dit waarschijnlijk wel kunt verbeteren.

Kun je je voorstellen dat als je die ‘conversie’ van 50 donaties in de maand kunt verdubbelen, dit al om duizenden euro’s per jaar kan gaan…


2. Bedank je donateur (duh...)

I know. Dit lijkt een inkopper.

En toch doen veel goede doelen dit echt zwaar onder de maat. Ik heb zo vaak gezien dat ik na een donatie op een karige pagina kwam met een zinnetje 'uw donatie is geslaagd' of iets dergelijks.

Ik maak geen grapje.

In sommige gevallen kon er zelfs geen bedankje vanaf. En de zin 'bedankt voor uw donatie' is ook niet echt inspirerend natuurlijk... Deze persoon heeft zojuist een donatie gedaan! Jullie werk gesteund. Dit is bijzonder en verdient aandacht!

Als ik iets koop bij Coolblue bijvoorbeeld, krijg ik daarna een grappig filmpje van de CEO himself die me verteld hoe het nu verder gaat. Dat geeft een fijn gevoel.

Vertel jij je donateurs al wat er na de donatie gebeurt?
Als ik iets koop bij Coolblue krijg ik daarna een grappig filmpje van de CEO himself die me verteld hoe het nu verder gaat. Dat geeft een fijn gevoel! Twitter Blockquote
Een leuk video'tje over het werk van jullie organisatie met een persoonlijk bedankje van de directeur of een veldwerker is zo gemaakt en misschien het minste wat je kunt doen.

Er zijn natuurlijk tal van creatieve manieren te verzinnen om je donateur echt op een leuke manier te bedanken...

Geef ze een top gevoel!
 

3. Onderstreep nogmaals de impact die ze met hun donatie mogelijk maken.

De bedankpagina is een belangrijk punt in de journey van je donateur. Eentje die mijns inziens zwaar wordt onderschat. Op de bedankpagina kun je nogmaals reïnforcen wat jullie kunnen doen dankzij de donatie die zojuist is gedaan.

Een prachtige kans om jullie verhaal, droom en missie nog een keer bondig neer te zetten.

Misschien kun je het wel heel concreet maken (dat verschilt natuurlijk per organisatie) wat er voor €10 of €25 gedaan kan worden. Het liefst natuurlijk een voorbeeld wat precies aansluit bij de donatie die zojuist gedaan is.
   

Online doneren: Dé complete handleiding voor non-profits

Succesvoller online fondsenwerven? In deze whitepaper krijg je een volledige handleiding voor het verhogen van de conversie op jouw donatieformulieren.

Download de whitepaper


4. Verras nieuwe donateurs en maak ze blij!

Als je het goed geregeld in je donateursrelatie management systeem (Je CRM, zoals Salesforce of Microsoft Dynamics) en als je een koppeling hebt met je website (als dat niet zo is, kom eens praten zou ik zeggen...) dan kun je weten wie zojuist de donatie heeft gedaan.

Is dat iemand die al bekend is of is deze persoon compleet nieuw voor jullie?

Op basis van deze data zou je bedankpagina kunnen customizen. Een bestaande donateur wil je met een andere service verassen dan een nieuwe donateur.

Ik droom hier een beetje... 

... Maar hoe gaaf zou het zijn als een bestaande donateur na zo'n donatie even iets te zien krijgt over zijn historie met de organisatie? Zo van, "wat gaaf dat je al 3 jaar met ons optrekt. Op datum x deed je je eerste donatie. Sinds die tijd hebben we dit en dat bereikt..."

Dat is je donateur nog eens verrassen!

Of voor een nieuwe donateur iets in de trant van "he, we kennen je nog niet! Wat leuk dat je betrokken wilt raken. Hier zijn een paar mogelijkheden om op de hoogte te blijven van wat we zoal doen met de €25 die jij zojuist hebt gedoneerd."

Eerlijk is eerlijk, zulke custom bedankpagina's heb ik nog niet gezien. Maar kun je je voorstellen wat dat doet met de donateur? Kun je je voorstellen wat voor gevoel dat achterlaat? De techniek is er. Het is echt niet super ingewikkeld om dit te realiseren.
    

5. Moedig je donateur aan om te sharen via social of email.

Als je het bovenstaande gelezen hebt en hebt toegepast....

... Dan is die donateur superblij met jullie!

Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.

Als je dan op een goede manier vraagt aan de donateur of hij naast zijn donatie het werk zou willen steunen door nu zijn (sociale) netwerk in te zetten voor jullie, dan is de kans heel groot dat hij of zij dat zal doen.

Een makkelijke kans om meer betrokken bezoek te genereren naar je website. Kortom, in alle gevallen onontbeerlijk op een goede bedankpagina.

Dat waren ze.

De vijf belangrijkste functies van je bedankpagina in een donatieflow.

Delen = fijn en ik ben benieuwd of er nog mensen zijn die belangrijke functies kunnen toevoegen. Creatieve ideeën? Ik hoor ze graag!

​En wil je meer weten over hoe jij je donatiepagina's en formulieren kunt verbeteren? Lees dan mijn blog over de zes meest voorkomende fouten op donatiepagina's.

Bedankje lezen blog bedankpagina na donatie
Ga naar het blogoverzicht  

DOWNLOAD NU GRATIS WHITEPAPER

DIGITAL STORYTELLING VOOR NON-PROFITS

Meer weten over hoe je verhalen kunt inzetten in fondsenwervende campagnes? We hebben er een inspirerende whitepaper over geschreven? Gratis voor jou beschikbaar! 

Ga naar de downloadpagina
  • Deel deze post

  • Jurjen van Houwelingen

    Jurjen van Houwelingen

    Jurjen studeerde Kunst & Cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit met aanvullend een master in Media & Journalistiek. Binnen Gopublic is hij veel bezig met marketing en sales, maar hij bemoeit zich ook graag met de visuele kwaliteit van het werk. 

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x