Ga naar het blogoverzicht  

De online trends voor 2018

05 januari 2018 8 minuten leestijd
2018. Een nieuw jaar waarin de regels veranderen, maar waarin er ook nieuwe kansen ontstaan. Digitale ontwikkelingen vliegen ons om de oren. Daar wil je als digital agency op inspelen. Wat zijn de trends in 2018? Waar liggen de kansen? En wat gaat er veranderen door de nieuwe wetgeving? In andere woorden: waar moet je dit jaar op letten? Wij hebben in onze glazen bol gekeken en het voor je op een rijtje gezet!

Dit zijn de trends voor 2018:

 

Personalisatie

Waarschijnlijk is dit één van de belangrijkste trends voor dit jaar: personalisatie. Relevante, gepersonaliseerde content waar je doelgroep écht iets aan heeft. De marketing funnel (we kunnen ‘m niet vaak genoeg noemen!) blijft enorm belangrijk. Zorg dat je content afgestemd wordt op de fase waarin iemand zich bevindt. Ook andere factoren zoals timing en tone-of-voice zijn hierbij belangrijk.

Laat je business groeien!

Wil je meer online verkeer, leads en klanten? In deze whitepaper leggen we in 7 makkelijke stappen uit hoe jij dit kunt bereiken en waar je kunt beginnen.  Download de whitepaper

Personalisatie was al een belangrijke factor in e-mailmarketing en marketing automation. Segmenteren op basis van gedrag, activiteit en interesses om zo de juiste content op de juiste tijd voor de juiste doelgroep te versturen. Gopublic gaat nog een stapje verder en heeft ook de homepage gepersonaliseerd voor relaties. Dynamic content zorgt ervoor dat een heel blok wordt geïndividualiseerd.

dynamic content gopublic

Niet alleen op je website, maar ook in e-mail is dit mogelijk. Zo kun je gericht content versturen met alleen die informatie die relevant is voor je lead of klant.
 

Chatbots

Een andere trend die we in 2018 gaan zien is het inzetten van chatbots voor klantcontact. Een chatbot kán goed werken, maar moet niet als vervelend ervaren worden. Deze trend is nog in ontwikkeling en kan zeker nog worden verbeterd. Tot slot is er ook een continue verschuiving in kanalen. Denk aan een klantenservice via WhatsApp of een webshop binnen Facebook. Er liggen hier kansen om de interactie met klanten, leden of donateurs te personaliseren op basis van eerdere gesprekken bijvoorbeeld.

 

SEO

Search Engine Optimalisation, oftewel zoekmachine marketing. Het zorgt ervoor dat je zichtbaar wordt in de zoekresultaten van Google. Het web staat vol met tips om je SEO te optimaliseren en ook komend jaar zijn op dit vlak weer een aantal SEO-trends om in de gaten te houden. Dit zijn de belangrijkste:
 

Mobile First

Mobiel wordt (nóg) belangrijker. Het is een trend die vorig jaar al belangrijk was, maar dit jaar gaan we nog een stapje verder. Een responsive website met een design dat gebruiksvriendelijk is én op mobiel schittert. Niet alleen fijn voor de gebruiker, maar ook voor je vindbaarheid. Google heeft het al een tijd geleden geïntroduceerd, maar verwachting is dat het dit jaar écht in gaat: Mobile First Index, een zoekmachine-ranking gebaseerd op je mobiele versie. Dat betekent dat de ranking signalen niet meer vanaf je desktop-website worden verstuurd, maar vanaf je mobiel. Zorg dat je mobiele website SEO-optimaal is om hoog in de Google ranking te komen!


AMP

Als we doorgaan op het belang van mobiel dit jaar, kunnen we ook niet om dit project heen. Accelerated Mobile Pages (AMP) is een open source project dat de snelheid van de mobiele websites moet verbeteren. Het zijn opgemaakte vereenvoudigde mobiele webpagina’s waarbij je content razendsnel geladen wordt. Het project is nog in ontwikkeling, dus onze verwachting is dat we er dit jaar meer over gaan horen. Snelle laadtijd is belangrijk voor SEO en met het oog op de Mobile First Index is dit zeker een goede om in de gaten te houden.


User Experience

Alles wat je doet online moet gefocust zijn op het centrale doel: de user experience. Zorg je er namelijk voor dat deze optimaal is, dan zal jouw website bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Steeds meer algoritmes en zoekmachines gaan uit van zogezegde gebruikers signalen, bijvoorbeeld de click-through-rate, hoeveel tijd een bezoeker op jouw pagina is, de bounce-rate en hoe vaak iemand een pagina bezoekt. Kruip dus in de huid van jouw bezoekers en pas titels, meta-beschrijvingen of zoekwoorden aan.


Voice search

Dit jaar wordt voice search steeds populairder. Om je een idee te geven, even wat cijfers:
  • 40% van alle volwassenen doet minstens één keer per dag een voice search. (bron)
  • 20% van alle zoekacties op mobiel zijn voice searches. (bron)
what? minion

De verwachting is dat dit alleen maar gaat stijgen.

Wat betekent dat voor jouw organisatie? Hoe kun je je website optimaliseren voor voice search? Hier een aantal SEO-tips!
  • Heb je ‘m weer: mobiel. De meeste voice searches gaan via mobiel, dus zorg ervoor dat die mobiele website op en top werkt. Een responsive design is niet genoeg. Een ander focuspunt is een snelle pagina-upload en zorg ervoor dat je video over de breedte afspeelbaar is als iemand zijn of haar telefoon draait.
     
  • Zet een vraag én het antwoord in je snippets. Als het antwoord op een zoekvraag wordt gevonden in een snippet, leest Google het hardop voor.

    wat is een bitcoin - snippet
  • Gebruik long-tail zoekwoorden. In tegenstelling tot typen waarbij (vooral op mobiel) zo weinig mogelijk woorden gebruikt voor een zoekactie, wordt er bij voice search gecommuniceerd alsof je met iemand in gesprek bent. Dat betekent meer (bijvoeglijke) woorden en dus ook meer kansen voor long-tail zoekwoorden. Bijvoorbeeld ‘hashtag voor non-profit’ in plaats van alleen ‘hashtag’ als zoekwoorden-combinatie.
 

Social media

Social media blijven belangrijk, ook voor organisaties. Marketing via social media is niet meer weg te denken. Wat zijn de belangrijkste trends binnen deze social media?
 

Video (op mobiel)

Video is geen nieuwe trend. Het was al een belangrijk marketingmiddel, dat dit jaar nog een belangrijkere rol gaat spelen. Door de Mobile First ranking wordt video op mobiel belangrijker dan ooit.
‘‘84% van de internet traffic gaat via video’’ Twitter Blockquote
Video-advertenties worden populairder en social media kanalen spelen hierop in. Of andersom. Facebook beloont je als je een live video maakt of jouw tijdlijn-video langer bekeken wordt, maar komt ook met nieuwe functies zoals de picture-in-picture functie. Een andere functie die Snapchat en later ook Instagram en Facebook gebruiken is ephemeral content - content die na een bepaalde tijd weer verdwijnt. De verwachting is dat merken hier steeds meer gebruik van zullen maken.

Social Media Marketing

Social media worden steeds belangrijker, ook voor organisaties! Waarom, waarvoor en hoe? Dat lees je in deze whitepaper. Download de whitepaper

Andere video-technieken die we dit jaar meer gaan zien zijn de 360-graden video en augmented reality, maar naar verwachting gaat virtual reality ook een grote rol spelen in 2018. Verschillende merken zetten de 360-graden video al in. Hierbij kan de consument de content vanuit verschillende perspectieven bekijken. Facebook ondersteunt deze technologie, dus grote kans dat je zo’n video al eens hebt voorbij zien komen op je timeline. Bij augmented reality wordt er een filter over de echte wereld geplaatst. Pokemon Go is hier een goed voorbeeld van, maar ook Facebook, Instagram en Snapchat spelen hierop in met hun ‘konijnenoren-filters’. De virtual reality videotechniek wordt nog niet ondersteund social media, maar wie weet wat er dit jaar gaat veranderen op dat gebied.

Pokemon Go
bron: gameranx.com


Location based marketing

Als organisatie moet je weten wie je doelgroep is en waar die zich bevindt. Niet alleen online, maar ook offline! Tegenwoordig gaan we de deur niet meer uit zonder mobiel op zak. Bij het gebruik van apps wordt er eerst toestemming gevraagd voor onder ander locatie. Geef je daar toestemming voor, dan is het voor marketeers mogelijk om online te tracken waar jij je offline bevindt. Niet letterlijk natuurlijk ;-). Met location based marketing kun je iemand een push-bericht sturen als zij fysiek op een bepaalde locatie aanwezig zijn. Maar ook op social media kun je werken met geotargeting, advertenties gebaseerd op locatie. Door de juiste timing van zo’n bericht is het conversiepercentage vele malen hoger. Het voelt persoonlijk aan waardoor de loyaliteit van je klant of donateur stijgt. Location based marketing wordt al langer ingezet, maar zal ook dit jaar populair blijven onder marketeers. En wellicht zullen we ook hierbij weer nieuwe technieken en mogelijkheden voorbij zien komen.



Nieuwe regelgeving

Dit jaar krijgen we te maken met strengere regels. De meest besproken verandering is de nieuwe AVG-wetgeving, maar ook op het gebied van AdWords voor non-profits en adverteren in het algemeen gaan er dingen veranderen.


Google Grants

Google Grants is een beurs voor advertenties ter waarde van €9.100,- per maand voor goede doelen. Per januari 2018 zijn er nieuwe voorwaarden ingegaan om de kwaliteit van de advertenties te waarborgen. 

Google Grants voor non profits

Wat gaat er veranderen?
  • Het limiet van 2$ per klik (cost per click) verdwijnt. Dit betekent meer kansen voor non-profits!
  • De gemiddelde click-through-rate van moet minimaal 5% zijn.
  • De kwaliteitsscore van zoekwoorden moet 2 of hoger zijn.
  • Iedere Adwords-campagne moet minstens 2 advertentiegroepen met minimaal 2 advertenties hebben.
  • Je mag geen branded- of universele keywords gebruiken zoals ‘Google’ of ‘Youtube’.
  • Je moet gebruik maken van geotargeting.
  • Ieder account moet gebruik maken van minimaal 2 actieve sitelink-extensies.
  • Bepaalde single-word zoekwoorden mag je niet meer gebruiken, omdat ze te algemeen zijn. Er is een lijst met uitzonderingen die je hier kunt lezen.
Google heeft de touwtjes dus wat strakker aangetrokken. Misbruik van de regels wordt bestraft. Eerst krijg je een aantal waarschuwingen van Google. Als een adverteerder 2 opeenvolgende maanden niet aan de regels voldoet en de waarschuwingen negeert, dan kan de Grant worden ingetrokken en dat zou natuurlijk heel erg zonde zijn!

Het komt er op neer dat de Adwords-campagnes binnen een Google Grants-account heel nauwlettend moeten worden bekeken en indien nodig moeten worden verbeterd.

Ben jij een non-profit organisatie en wil jij ook Google Grants aanvragen? Of heb je het al en kun je wel wat hulp gebruiken? Bekijk hier wat Gopublic voor jou kan betekenen!


AVG

De meest besproken verandering in de wet is de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze nieuwe privacy-wetgeving geldt in de hele Europese Unie en gaat in per 25 mei 2018. Dit heeft gevolgen voor de privacy van jou en mij, maar ook het verzamelen van data door organisaties.

Wat gaat er veranderen voor jouw organisatie?

Versterking en uitbreiding van de privacyrechten
  • Je activiteiten vallen veel sneller onder de privacywet. Het centrale begrip ‘persoonsgegevens’ verandert. Niet alleen namen en adressen, maar ook IP-adressen en cookies vallen nu onder deze wet. Dat betekent dat er meer gegevens privacygevoelig zijn.
  • De privacyverklaring van je organisatie moet nóg transparanter. Je moet precies uitleggen wat je gaat doen met iemands persoonsgegevens. Daarnaast moet je bezoekers ook wijzen op hun rechten, bijvoorbeeld dat ze de mogelijkheid hebben om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens of dat hun gegevens mogen inzien, aanpassen of verwijderen.Nieuwe avg wetgeving
Meer verantwoordelijkheden voor organisaties
  • Als organisatie hoef je de verwerking van persoonsgegevens niet meer te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens, maar heb je wel een documentatieplicht. Je moet dus kunnen aantonen dat je de juiste maatregelen hebt genomen om aan de AVG te voldoen.
  • Het is verplicht om als organisatie een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uit te voeren.
  • Het is verplicht om een functionaris voor de gegevensbescherming (FG) aan te stellen. Dit geldt voor overheidsinstanties en publieke organisaties, maar ook voor organisaties die op grote schaal individuen volgen of bijzondere persoonsgegevens verwerken (bijvoorbeeld gezondheid, ras, geloofsovertuiging, etc.). Hier kun je alle richtlijnen lezen.
Hoge boetes
  • Als je de wetgeving overtreedt in de huidige privacywet staat hier een boete van maximaal €900.000,-. Bij de nieuwe AVG is dit maximaal €20 miljoen euro of 4% van de jaarlijkse omzet, mits dit bedrag hoger is dan de boete.

Als je alle veranderingen nog eens terug wilt lezen, bekijk dan dit handige overzicht.


Ingebouwde ad-blocker in Chrome

Een overload aan pop-ups, video-advertenties waarbij het geluid direct afspeelt en banners die gelijk je hele scherm vullen. De meeste mensen vinden het maar irritant. Herkenbaar?

Google neemt maatregelen om deze ‘irritante’ advertenties te voorkomen. In browser Chrome worden alle advertenties die niet aan de regels van de Coalition for Better Ads-standaarden voldoen geblokkeerd. Deze regelgeving gaat per 15 februari 2018 in. De verwachting is dat deze trend groter gaat worden, aangezien er veel partijen zijn die belang hebben bij niet-irritante advertenties.

Coalition for Better Ads

Wil je weten of jouw advertenties aan deze standaarden voldoen? Bekijk ze hier.


Conclusie

In 2018 bouwen we voort op trends die we het afgelopen jaar ook al voorbij zagen komen. Het is duidelijk dat mobiel nog belangrijker wordt, waarbij technologieën zoals AMP, voice search en videotechnieken een grote rol gaan spelen. Maar misschien wel nog belangrijker: de user experience. Ondanks nieuwe technieken zoals chatbots blijft de focus op alle vlakken op de user. Personalisatie is een belangrijke trend om deze user experience te optimaliseren. Naast kansen en mogelijkheden om de gebruiker beter te bedienen wordt de gebruiker ook meer beschermd door middel van nieuwe regelgeving. De belangrijkste verandering is de AVG, dat gevolgen heeft voor het verzamelen van data. Ook voor non-profits die gebruik maken van Google Grants worden de voorwaarden strenger.

Dat waren alle online marketing trends van 2018. Ben jij er klaar voor?

 
Ga naar het blogoverzicht  

  • Deel deze post

  • Evy Knol

    Evy Knol

    Evy studeerde Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam. Na een aantal jaren werkzaam te zijn geweest in de televisiebranche verruilt ze TV voor online. Bij Gopublic kan Evy haar creativiteit met analytische skills combineren. Ze denkt mee over online marketing strategieën en is verantwoordelijk voor content creatie.

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x
Om u beter van dienst te zijn, maakt gopublic.nl gebruik van cookies.