Ga naar het blogoverzicht  

De online campagne deel VI - Kijk naar de cijfers


25 oktober 2016 3 minuten leestijd
Deze week deel zes van de reeks Online succes: op naar een succesvolle campagne. Al tijdens, maar ook zeker na de campagne is het van belang om te evalueren. Wij geloven dat het goed is om hierbij te kijken naar de cijfers.

Is er op de website van jouw organisatie sprake van conversie? Ik hoop van wel. Iedere website heeft een bepaald doel. Of het nu doneren is of het invullen van een contactformulier, er is sprake van conversie. Een interessantere vraag is of je weet of het doel behaald wordt op de website. Hier kun je achterkomen via Google Analytics. 
Wil je meer over analytics en online succes lezen?
In ons gratis te downloaden e-book ‘Online Succes door Offline Verbinding’ geven we je een stappenplan voor een succesvolle crossmediale campagne. Gebruik onze tips voor je non-profit website, online strategie of resultaatmeting!

Download het e-book   
 


Resultaten meten

Via Google Analytics kom je er achter welke pagina’s goed worden bezocht, of mensen op conversie-buttons klikken, hoe lang ze gemiddeld op de site blijven, enzovoorts. 

De grote vraag die veel non-profit organisaties hebben is wat het meten van je resultaten nu precies oplevert. Een eenvoudig antwoord is dat resultaten inzicht geven. Twitter Blockquote

Aan de statistieken van een direct mailing kun je precies zien hoe vaak en wanneer de mailing wordt gelezen. Bij sociale media is dat lastiger. Daarom is het ook belangrijk om de strategie zo meetbaar mogelijk op te zetten. Je kunt hierbij denken aan:het aantal volgers op Twitter;

  • het aantal likes op je Facebookpagina;
  • het aantal bezoekers op je website;
  • het aantal daadwerkelijke aankopen of donaties of
  • het aantal commentaren op je blog.

Begin klein en bereid de analyses steeds meer uit. Stel jezelf bijvoorbeeld de vraag hoeveel donaties de website oplevert en hoe zich dit verhoudt tot het aantal bezoekers. Neemt het aantal commentaren op je blog toe wanneer er meer bezoekers op de website zijn? Stijgt het bezoekers aantal wanneer je een campagne start? Heeft een campagne invloed op het aantal donaties die binnenkomen via de website? Allemaal meetbare vragen die je kunnen helpen om uiteindelijk tot een succesvollere campagne te komen.


Data

De profitsector is veel verder met het verzamelen van data dan de non profit sector. Dat is  jammer, want data leren ons heel veel over websitebezoekers en het (online) gedrag van de achterban. Door onderzoek weten we steeds beter wat over het algemeen wel en wat niet werkt, maar we weten nooit zeker wat werkt voor jouw website, jouw achterban en jouw potentiële doelgroep. Daarom willen we dat graag testen.

We kunnen patronen ontdekken op jouw website. Dit kan aan de hand van een AB-test of een multivariatietest. Bij een AB-test of een multivariatietest worden verschillende opties uitgetest. Bij een AB-test beperkt zich dit tot twee variaties en bij een multivariatietest kunnen er meerdere punten tegelijk getest worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de kleur van de buttons. Wanneer we een AB test doen manipuleren we de website zo dat de ene helft van de bezoekers bijvoorbeeld een groene knop te zien krijgt en de andere helft een blauwe knop. Bij een multivariatietest zou je ook nog kunnen denken aan de grootte van de knop en de tekst die erop staat.

Om de wensen en behoefte van de gebruikers voorop te stellen kun je kiezen voor een usabilitytest. Bij een usabilitytest test een representatieve groep respondenten de website. De usabilitytest is een kwalitatieve testvorm, waarbij respondenten een test uitvoeren, geobserveerd worden en 1 op 1 worden geïnterviewd. Door echte gebruikers naar de website te laten kijken krijg je meer inzicht in de reden  waarom er bijvoorbeeld toch voldoende bezoekers op de website zijn, maar nog weinig donateurs, nieuwe leden of klanten.

Wist je dat Gopublic naast een AB-test en usabilitytest nog meer testvormen aanbiedt? Neem contact met ons op wanneer je meer wilt weten over jouw eigen website en de plek die jouw website heeft op internet. Samen bespreken we de testvorm die het beste past bij jouw vraag. 

 
Ga naar het blogoverzicht  

  • Deel deze post

  • Michael Jansse

    Michael Jansse

    Michael is onze Salesforce guru! Hij zorgt voor technische oplossingen en koppelt systemen aan elkaar. Vanaf de start is Michael al betrokken bij Gopublic, waar hij zich vol enthousiasme inzet voor alle mooie klanten. Michael studeerde HBO informatica en heeft al heel wat jaartjes ervaring opgedaan bij enkele e-mail marketing bedrijven. 

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x