Ga naar het blogoverzicht  

De online campagne deel IV - Aan de slag met een social media strategie

27 september 2016 3 minuten leestijd
Als je weet wat je wilt vertellen, aan wie je het wilt vertellen en wat je ermee wilt bereiken ben je toe aan deel vier in de reeks Online succes: op naar een succesvolle campagne. Deze week bespreken we hoe je jouw verhaal in drie stappen kunt delen op social media.
 
Wil je ons e-book over online succes lezen?
In het gratis te downloaden e-book geven we je een stappenplan voor een succesvolle crossmediale campagne: ‘Online Succes door Offline Verbinding’. Gebruik onze tips voor je non-profit website, online strategie of resultaatmeting!

Download het e-book   
 
 


1. Kies je kanalen

Welke kanalen zijn het meest geschikt voor jouw verhaal? En welke kanalen passen het beste bij jouw organisatie? Onze ervaring is dat er voor non-profit organisaties bijna altijd kansen zijn op Facebook, Twitter, Youtube en Google. Hierbij is het wel belangrijk om je kansen goed te pakken. Weet waaraan je je committeert. Het is beter om één kanaal goed neer te zetten en succesvol te gebruiken dan drie kanalen half. Twitter is een vrij eenvoudig kanaal om mee te starten. Youtube vraagt veel meer, maar kan op termijn ook veel meer opleveren. Een krachtige video met een grappig, sterk of indrukwekkend punt over het werk van jullie organisatie heeft meer kans op een groot ‘viraal effect’ dan één tweet. 
  

We lichten twee kanalen uit: 

  

Google Adwords

Google Adwords is het advertentieprogramma van Google. Je kunt daarmee adverteren in de zoekresultaten van Google. Je kiest dan bij welke zoekopdrachten je advertentie vertoont wordt en daar betaal je per klik van een bezoeker voor.
  

Google Grants

Google Adwords speciaal voor non profit organisaties
Google Grands is een gratis donatieprogramma voor goede doelen. Google Grands helpt goede doelen om hun websites te promoten met advertenties op Google. Per jaar krijgt een goed doel maar liefst 100.000,- aan advertentietegoed voor zoekmachinemarketing.

Komt jouw organisatie in aanmerking voor Google Ad Grants?
 Om in aanmerking te komen voor het programma Google Ad Grants, moeten organisaties voldoen aan de volgende criteria:
  1. Organisaties moeten zijn gevestigd in Nederland en in het bezit zijn van een CBF-Keurmerk of een CBF-Verklaring van geen bezwaar of een door de Belastingdienst erkende Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).
  2. Akkoord gaan met de vereiste certificeringen. Deze gaan over het ontvangst en het gebruik van donaties. 
  3. Over een website beschikken met inhoud die gaat over de doelen die de non profit organisatie heeft.
 

2. Stel een contentplan op

Als je hebt besloten welke kanalen je gaat inzetten is het zaak om per kanaal een duidelijk contentplan op stellen. Dit wordt vaak overgeslagen en is één van de grootste risico’s voor mislukking van de campagne. Een contentplan kun je zien als een soort kalender waarin je per kanaal vastlegt wat je gaat doen. Het gaat hierin niet alleen om de tekst die je wilt schrijven, maar ook om de manier waarop je de dialoog kunt aangaan met de achterban en doelgroep. Zijn er sleutelpersonen? Activiteiten om te signaleren? Kun je meedoen of aansluiten bij een bestaande discussie? Regelmaat en consistentie zijn hierin belangrijke factoren. Neem daarom in het contentplan op hoe vaak, wanneer en op welk kanaal je wat wilt delen. Beschrijf ook goed wie dat gaat doen: de communicatiemedewerker, de directeur of andere sleutelfiguren.
   

 3. Maak deel uit van de dialoog!

Op het moment dat je scherp hebt welke kanalen je gebruikt, hoe vaak en hoe je berichten, tweets, video’s etcetera de wereld in slingert, kun je online in gesprek gaan met je doelgroep. Het inrichten en gebruiken van de gekozen kanalen is een goede basis, maar social media gaan uiteindelijk over dialoog. Reageer op mensen. Wees persoonlijk. Bedank volgers. Ga in discussie met vakgenoten, experts en andere invloedrijke mensen op social media. Reageer altijd op een vraag. Vergeet bovenal niet dat een dialoog persoonlijk is en dat je dus ook moet kiezen voor een persoonlijke tone of voice.

Gopublic maakt niet alleen websites, onze ambitie is om de aanwezigheid van onze klanten op het web te laten groeien met meer impact. We willen dus meedenken, meekijken en bijsturen daar waar dat nodig is. Een website vraagt continu om aandacht en wij helpen graag om blijvend succesvol te zijn op het internet. Neem daarom ook contact met ons op voor een advies hoe jouw bestaande website meer impact kan krijgen op het web.
 
Ga naar het blogoverzicht  

  • Deel deze post

  • Jurjen van Houwelingen

    Jurjen van Houwelingen

    Jurjen studeerde Kunst & Cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit met aanvullend een master in Media & Journalistiek. Binnen Gopublic is hij veel bezig met marketing en sales, maar hij bemoeit zich ook graag met de visuele kwaliteit van het werk. 

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x