Ga naar het blogoverzicht  

De online campagne deel II - Organiseer een event

17 juni 2016 3 minuten leestijd
Deze week deel twee van de reeks Online succes: op naar een succesvolle campagne. We kijken naar de manier waarop je een offline campagneplan opzet.  In deel één van deze blogreeks schreven we over de focus van een campagne en de case for support. Wanneer je dat gedaan hebt is het tijd om het campagneplan concreet te maken.

Wij geloven dat een goed campagneplan bestaat uit een offline event, direct mail, een enthousiasmerende website en een social mediacampagne. Deze elementen zorgen ervoor dat berichten gedeeld worden en jouw campagne terecht komt bij zoveel mogelijk mensen.

 

Wil je ons e-book over online succes lezen?
In het gratis te downloaden e-book geven we je een stappenplan voor een succesvolle crossmediale campagne: ‘Online Succes door Offline Verbinding’. Gebruik onze tips voor je non-profit website, online strategie of resultaatmeting!

Download het e-book   
 

 

Een groeiende achterban door een offline event

Hoe zorg je concreet voor een groeiende achterban? Organiseer een event.

Een evenement zorgt ervoor dat mensen face-to-face met elkaar in contact komen, dat informatie gedeeld kan worden, de achterban kan bijdragen aan de organisatie van het evenement en dat er een concrete aanleiding is om over te communiceren naar de achterban en nieuwe doelgroepen.

Een evenement biedt mogelijkheden voor tweerichtingsverkeer tussen de achterban en de organisatie en zorgt daarmee voor een sterkere binding.  
 

Een evenement heeft effect op de achterban

Een fout die veel gemaakt wordt door non-profit organisaties is dat veel organisaties een evenement vooral als een inkomstenbron zien. De resultaatmeting wordt vaak gedaan in euro’s, terwijl er zoveel meer successen te behalen zijn. Denk bijvoorbeeld aan het verstevigen en uitbreiden van de achterban en het genereren van media-aandacht. Daarnaast worden veel evenementen jaar in jaar uit, uit gewoonte georganiseerd. Er wordt dan vaak niet meer nagedacht over het effect van het evenement.

Voor de opzet van een succesvol evenement hebben we zeven tips.
  • Bedenk events die goed passen bij de organisatie.
  • Maak het mogelijk dat de achterban elkaar leert kennen tijdens een evenement en creëer bewust momenten zoals een borrel, een gezamenlijke lunch of een opdracht waarbij mensen in groepen samenwerken. 
  • Een event hoeft niet per definitie een feest te zijn. Durf de achterban ook te betrekken bij de uitdagingen waar je als organisatie voor staat.
  • Zorg ervoor dat er genoeg vertegenwoordigers vanuit de organisatie ter plekke aanwezig zijn.
  • Neem de achterban voor, tijdens en na een evenement serieus. -Evalueer en neem feedback meer voor de volgende keer.
  • Leg het evenement vast door foto’s en filmpjes te maken en zet deze na afloop van het evenement snel op de website.
  • Tot slot: begin! Fouten maken is niet het allerergste wat er is. Vaak is het goed om het gewoon een keer te doen en gaande weg beter te worden. Het organiseren van een evenement is bij uitstek het middel om mensen aan je organisatie te verbinden en om nieuwe mensen te werven.

Gopublic is een online bureau. Onze focus zal dan ook altijd liggen op online communicatie, maar wij geloven ook zeker in de kracht van offline evenementen. Wij denken graag mee met uw hele campagne. Kom eens langs voor een kop koffie en een inspirerende brainstormsessie om jouw evenement tot een succesvol geheel te maken. 
 
Ga naar het blogoverzicht  

  • Deel deze post

  • Jurjen van Houwelingen

    Jurjen van Houwelingen

    Jurjen studeerde Kunst & Cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit met aanvullend een master in Media & Journalistiek. Binnen Gopublic is hij veel bezig met marketing en sales, maar hij bemoeit zich ook graag met de visuele kwaliteit van het werk. 

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x