De impact van UX op Google ranking

Dat gaan we FF Googelen

Googelen, onze term voor het zoeken in Google. Van dale heeft het opgenomen in het woordenboek als: “zoeken op het internet”. Het is een van die fijne nieuwe woorden die we als collectief hebben uitgevonden met de komst van nieuwe technologie: Ik googel, hij heeft gegoogeled (en ja, dit is correct Nederlands)

Koning Google regeert

Het is een weerspiegeling van de marktdominantie van Google: 95% in Nederland. Google is het internet, internet is Google. Al tien jaar is dit onveranderd en dat gaat nog wel even door. Vandaar dat we er maar een werkwoord voor hebben gemaakt. Tijd om vriendjes met Google te worden dus.

Hoe kom je hoger in Google?

De grote vraag voor 2020 is: wat kan je doen om de zoekresultaten van jouw website te verbeteren zodat je beter op Google te vinden bent? En blijft natuurlijk. 

Dat is nog niet zo eenvoudig, want techniek speelt een grote rol. De techniek die Google gebruikt bij het doorzoeken van het web en bij het beoordelen en sorteren van wat zij hebben gevonden. Daar zijn spelregels voor. En het kennen van deze spelregels – en daarop inspelen – maakt hét verschil.

Hoe indexeert Google jouw website? 

Ok. Zet je nerd-petje even op. Misschien heb je van ze gehoord: de spiders van Google (ook wel crawlers genoemd). Dat zijn de hooggeëerde bezoekers van Google die regelmatig jouw website vereren met een bezoekje. Ze lezen letterlijk elke pagina van jouw website – van top tot footer – en beoordelen elk stukje code en content. Deze stukjes software kammen voor Google het internet af en harken alles wat ze vinden bij elkaar om al die zoekresultaten te kunnen maken.

Google & Machine learning

Sinds 2015 gebruikt Google Machine learning om van al die miljarden zoekresultaten chocola te maken. Dit programma –  genaamd ‘Rankbrain’ – leert en leert steeds meer en is daarin steeds meer autonoom. En de slimme jongens van Google zijn bezig Rankbrain te trainen om naar jouw website te kijken zoals een mens dat zou doen. En daar zijn ze best wel ver mee.

UX + Content = Pagerank 

Gebruiksvriendelijk = Googlevriendelijk

Met de ingang van 2021 gaat er een nieuwe factor spelen in de Google pagerank van jouw website: UX.

Dit lijkt een bekende term, maar er is ook een hoop verwarring over. UX is de hippe afkorting van User eXperience – de ervaring van een gebruiker dus. Dus als die hipsters het hebben over de UX van jouw site, bedoelen ze dus hoe de bezoekers van jouw website het gebruik ervan ervaren.  

Goede content is nog steeds koning, maar gebruiksvriendelijkheid speelt een steeds grotere rol. Bijvoorbeeld: Sinds 2015 krijgt een website die mobielvriendelijk is bonuspunten als je googled met je mobieltje. Het verschil van een zoekresultaat op desktop en mobiel kan wel met 30% verschillen – omdat 30% van alle website hun web én content niet heeft geoptimaliseerd voor mobile. 

UX doet ook mee

Maar… RankBrain is een programma, niet een mens. Hoe gaat een zelflerend zoekalgoritme nou beoordelen hoe gebruiksvriendelijk jouw site is? Goede vraag; ik ben blij dat je hem stelt. 

Er zijn een aantal factoren die extra mee gaan tellen, een kleine selectie: 

  • Hoe snel reageert jouw website. 
  • Hoe lang duurt het voordat je iets kan lezen? 
  • Wat doet de website op een klein scherm? Zijn de knoppen dan groot genoeg om op te drukken? Is de tekst leesbaar? 
  • En nog veel meer…

Google heeft allemaal getallen achter deze vragen gehangen en leest door de code en de content van jouw website en gaat hier allemaal een cijfer aan hangen. En die tellen weer mee in jouw search rank.

Volgende week geven we 3 UX tips voor een beter zoekresultaat in Google. Hou dit blog en onze instagram + linkedin in de gaten!

Wil je niet wachten op tips en meteen aan de slag?

harmen struiksma gopublic

Harmen Struiksma

Senior UX/UI Designer

Ontvang onze inspiratiemails!

  • Datumnotatie:DD dash MM dash JJJJ