Ga naar het blogoverzicht  

De e-mailmarketing checklist! Optimaliseer het contact met je subscribers!

10 november 2017 5 minuten leestijd
Het optimaliseren van je e-mailmarketing is belangrijk. E-mail wordt door veel organisaties nog als voornaamste marketingkanaal gebruikt en ook gezien als een van de meest effectieve manieren om het contact met je klanten, donateurs of leden te onderhouden.

En terecht! E-mailmarketing zorgt nog steeds voor een goede Return On Investment (ROI), maar dan moet je het wel goed doen.

Hoe? Daar helpen we je mee. Loop onderstaande checklist langs, doe nieuwe ideeën op en optimaliseer het e-mailcontact met je prospect, klant, lid of donateur!

 

Succesvolle e-mailmarketing is geen kwestie van puur geluk

Lezers hebben twee opties als jouw e-mail in hun inbox verschijnt (hopelijk niet in het SPAM-mapje): ze kunnen je mail openen of niet. En vaak wordt jouw mail in dat laatste geval ook meteen verwijderd.

Als je jouw mails optimaliseert, heb je meer kans op de eerste optie en mis je niet de kans op een waardevolle connectie met potentiële klanten of donateurs. Moedig je lezers daarom aan niet alleen je berichten te openen, maar ze ook te lezen.
 

Een voorbeeld:


Beste [field = firstname],

Houdt jij ook van mooie websites? Doneer NU!! En maak kans op een GRATIS (!) GoPublic mascotte: http://wwww.gopublic.nl/swJF/?djj_d_ftw_drejmb/d/1r9MvuqjR-iovmQ5jslDiRHbJuBH_uGGT2GJEYMbHqYc/open/edit_g/?utm_source=seuhfwYIBS&utm_medium=

Klik op de link om naar de donatiepagina te gaan. Hier kun je een formulier invullen om ons te helpen websites aantrekkelijk te maken.

Wil je leuke content? Ga dan naar onze website/leuke_content.

Groet,
Gopublic


Naja, you get the picture

Zo’n e-mail neem je niet serieus, laat staan dat je het opent.

Hier gaat het natuurlijk aan alle kanten fout, maar ook als jouw marketing e-mails gewoon goed zijn, is het altijd handig om ze nog eens na te lopen en te optimaliseren.

Waarop? Hoe?

Dat is niet altijd even duidelijk. Daarom geef ik je onderstaande checklist. Hier vind je niet alleen mogelijke verbeterpunten, maar ook (nieuwe) ideeën om jouw marketing e-mails die ene boost te geven die ze nodig hebben om voor die mooie ROI resultaten te zorgen.

P.S. Geen zorgen! Niet al deze punten zullen van toepassing zijn op jouw e-mailmarketing. Dus, als je niet alles aan kunt vinken betekent dit niet dat jouw e-mailmarketing hopeloos gefaald heeft. Echt niet ;)

Maar een handige lijst is het wel!
 

De checklist: Optimaliseer jouw e-mails




Als je jouw e-mailmarketing wilt optimaliseren, moet je wel weten waarom en waarvoor. Wat is het overkoepelende doel van jouw e-mails? En wat is het doel pér e-mail?

Maak dit doel zo concreet mogelijk. Door in je e-mails de focus te leggen op een enkel, specifiek doel, voorkom je dat lezers verschillende kanten op getrokken worden en door de grote keuzemogelijkheid dan maar helemaal geen actie ondernemen.

Om je dit voor elkaar te krijgen, kun je jezelf een aantal vragen stellen:
  • Wat wil ik met deze e-mail bereiken?
  • Welke actie wil ik dat de lezers nemen, aan de hand van deze e-mail?
  • Hoe zorg ik ervoor dat lezers deze actie ook daadwerkelijk uitvoeren?
Doel bepaald? Op naar de volgende checkpoint!




Persoonlijke mails doen het goed - niet te persoonlijk! Doe dus, tijdens het schrijven van je e-mails, alsof je het tegen iemand hebt. Alsof je met één persoon in gesprek bent en niet alsof je tegen een groep praat.

Tip! Een simpele en kleine ingreep waarmee je dit effect enigszins kunt bereiken, is door voornaamwoorden als ‘je, jou en jouw’ of ‘U en Uw’ te gebruiken. Afhankelijk van jouw tone of voice...




Over tone of voice gesproken! Gebruik de juiste toon in je e-mails:
  • Spreektaal en een informele toon geven je e-mails een persoonlijk tintje en zijn daardoor een goede manier om een hechte connectie met je publiek te ontwikkelen.
  • Een formele toon is geschikter voor serieuze communicatie of als de tone of voice van jouw merk zo is.
Als jouw organisatie bekend staat om een relativerende, wetenschappelijke benadering en formele toon zul je er geen goed aan doen je mails in spreektaal te schrijven. Andersom geldt hetzelfde.




Leesbaarheid is belangrijk en niet iedereen vindt het fijn om grote lappen tekst voorgeschoteld te krijgen.

Hou je mailtjes kort of hak grote stukken tekst op in hapklare stukken.




Door gebruik te maken van bold, italic en/of bulletpoints in de tekst van je e-mails, kun je de leesbaarheid vergroten en daarmee ook de aantrekkelijkheid van je e-mails.

Bovendien maakt het je e-mails scanbaar voor de mensen die misschien wel geïnteresseerd zijn, maar niet de tijd of de zin hebben om al hun mails uitgebreidt te lezen.

Wie weten lezen ze die van jou nu juist wel!




Er bestaat geen ideaal moment in de week en op de dag om een e-mail te sturen. Dit verschilt per doelgroep, zelfs per ontvanger.

Je kunt wel aan de hand van experimenteren met verschillende dagen, A/B testen en analytics wel bepalen welke dagen en tijdstippen voor jouw organisatie het beste werken.




Dit is het eerste dat lezers zien, in sommige gevallen zelfs het enige. Om ervoor te zorgen dat mensen jouw mails willen openen, moeten de titel ze aanspreken.




Dit is niet het onderwerp van de mail, maar de eerste paar woorden die je in de inbox, in een lichtere tint (grijs) achter het onderwerp ziet. Is deze tekst aantrekkelijk genoeg om de e-mail te openen?

Onze nieuwsbrief: 



Als dit een redelijke tekst is, waarin duidelijk wordt wat voor mail het is en wat mensen kunnen verwachten, vergroot je de kans dat je mail geopend wordt.




In het kader van een persoonlijke benadering: zorg dat mensen mailcontact hebben met een persoon en geen ‘noreply’ info@bedrijf adres.
Zorg ervoor dat de lezer ziet dat iemand de mail stuurt, niet iets.

Ook niet onbelangrijk…

... Zet een fysieke locatie in je e-mailsignatuur. Dit is een makkelijke manier om transparantie te laten zien. Het stimuleert vertrouwen in jouw organisatie.




Wees consistent qua sfeer, kleuren, toon en design algemeen. Zorg ook dat het volledig in overeenstemming is met de uitstraling van jouw merk.




Vergeet niet je lezers de kans te geven de inhoud van jouw hartstikke interessante e-mails ook te delen op social media!




Afhankelijk van welke acties je wilt stimuleren met je e-mails - zie de eerste checkpoint in deze lijst - zet je opvallende knoppen in je e-mails met een sterke call to action erop.




Mensen kunnen ervoor kiezen om jouw e-mails niet meer te ontvangen, om zich uit te schrijven. Sta dit toe! Je kunt niet iedereen tevreden houden op hetzelfde moment en je wilt ook naar niet iedereen e-mailen. Alleen naar de mensen die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf.

Zie de uitschrijftlink als een automatische filter die je e-maillijst met prospects verfijnd.

In je e-mails laat je zien wie jouw organisatie is, wie jij bent en wat jouw organisatie te bieden heeft aan producten of diensten - Of, in het geval van een goed doel, wat de missie van jouw organisatie is. De mensen die zich inschrijven en jouw mailings gaan volgen, zijn als het goed is geïnteresseerd. Je hoeft niet te schrijven voor mensen die het niet waarderen.

Zorg dus voor een uitschrijflink (onder-)in je e-mails. Eén waar lezers bij wijze van met één klik op de knop uitgeschreven zijn. Voorkom dat ze door een reeks klikken en vragen heen moeten voor ze uitgeschreven zijn. En zorg ook dat ze daadwerkelijk uit de maillijst worden gehaald ;)

En tot slot...



Tegenwoordig lezen veel mensen e-mails op hun smartphone of tablet, eerder nog dan op een laptop of computer. Het is dus slim als jouw e-mails net zo leesbaar zijn op een klein, verticaal scherm als op een breedbeeld laptop.

Alles gecheckt? 

Lees dan ook nog even onze 12 tips voor een e-mail met impact!

 
Ga naar het blogoverzicht  

  • Deel deze post

  • Liza Koppenrade

    Liza Koppenrade

    Liza studeerde Geschiedenis aan de Universiteit Leiden, heeft een tijdje als webredacteur gewerkt. Ze is via het trainingsprogramma ‘Content Creation’ van de Upstarter als creatieve content marketeer bij Gopublic aan de slag gegaan. Komend half jaar gaat ze allerlei verhalen schrijven om te inspireren en kennis te delen.

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x