Ga naar het blogoverzicht  

Acht tips voor een succesvolle Facebookpagina

06 oktober 2016 5 minuten leestijd
Facebook heeft zijn tijd nog niet gehad en kent vandaag de dag bijna twee miljard actieve gebruikers wereldwijd. Het is dan ook geen wonder dat het vaak een hele opgave is om zichtbaar te zijn op het alom aanwezige social-mediaplatform. Het populaire kanaal blijft ondanks alle concurrentie veel potentie hebben voor bedrijven, maar vooral ook voor inhoud gedreven organisaties en non-profits. Het vergroot je bereik, maakt je goed zichtbaar voor zoekmachines, biedt doelgericht adverteren aan en is dé plek waar je direct contact kunt hebben met je publiek. Hier ligt dus een enorme kans, maar helaas niet zomaar voor het oprapen. In dit artikel leg ik in tien tips uit hoe je Facebook inzet om te groeien.
 

Op naar een succesvolle Facebookpagina

Youtube focust zich op video, LinkedIn is vooral een zakelijk social-mediakanaal, Pinterest en Instagram bevatten vooral plaatjes en twitter is een kanaal voor korte, vaak actuele berichten. Facebook heeft het allemaal. En juist voor inhoud gedreven organisaties zoals non-profits en goede doelen ligt hier een enorme kans.

Zulke organisaties hebben op Facebook de mogelijkheid om gigantisch veel likes te verzamelen en een groot bereik te genereren puur en alleen al omdat hun verhaal vaak een sympathiek verhaal is. De meeste inhoud gedreven organisaties hebben een bevlogen en inspirerende missie, maar ook commerciële bedrijven die de wereld willen verbeteren hebben genoeg informatie voor inspirerende content, ideaal om op social media te delen.


Overtuigd? De voordelen van Facebook


Al overtuigd van het nut van Facebook in een social-mediastrategie? Laat ik je nog wat voordelen voorschotelen…
  • Google indexeert ook de content van Facebookpagina’s, waardoor het voor organisaties ook in het kader van SEO belangrijk wordt hier meer mee te doen. Je wordt namelijk beter gevonden!
  • Je kunt doelgericht content delen en zelfs advertenties uitzetten, gericht op een specifieke doelgroep.
  • Je vergroot je bereik: na een druk op de relatief laagdrempelige ‘vind-ik-leuk’ knop, staat iemand gelijk in verbinding met je bedrijfspagina en verschijnen jouw berichten op zijn of haar newsfeed (al wordt dat wel steeds lastiger!). Zo blijf je ‘top of mind’ bij je publiek en komen de betrokkenheid, aankopen, donaties en meer er vanzelf achteraan.

Het moge duidelijk zijn, je moet je Facebookpagina als (non-profit) organisatie op een rijtje hebben. Om je te helpen, hier 8 tips...
 

1. Zorg voor een verzorgde Facebook bedrijfspagina

Het begin is even vanzelfsprekend als eenvoudig. Maak een bedrijfspagina aan en zorg dat deze er goed en verzorgd uitziet, want deze is ook zichtbaar in zoekmachines als Google. Schakel eventueel een bureau in (pick me, pick me, pick me!) om custom pagina’s te maken (feitelijk gewoon webpagina’s binnen je Facebookpagina). Je kunt op je Facebookpagina dezelfde huisstijl gebruiken als op je website.

Vul je pagina aan met belangrijke gegevens van je organisatie, zorg voor een mooie visual bovenin en gebruik je logo als profielfoto of elders op je pagina. Zorg in ieder geval dat je herkenbaar bent. En probeer ook een blauw vinkje te krijgen! Niets staat professioneler dan een bevestiging of verificatie van Facebook dat jouw pagina authentiek is voor jouw bedrijf, organisatie of merk.

Kijk bijvoorbeeld naar de officiële facebookpagina van het WNF:

Facebookpagina succes voorbeeld WNF
Ze hebben hun logo als profielfoto gebruikt en gebruiken daarnaast een fraai en sprekend beeld als omslagfoto. Onmiskenbaar het Wereld Natuur Fonds. Onder info vind je meer informatie over de non-profitorganisatie. Ze hebben een blauw vinkje en een aparte ‘Wat kan ik doen?’ pagina.
 

2. Plaats relevante en hoogwaardige content

Een mooie omslagfoto is één, maar daarna moet je aan de slag met posten. Een inkoppertje, ik weet het… Wát je gaat posten, dat is de grote vraag. Onze tip en een tip van menig ander blog over social media en facebook specifiek, is dat je bij het posten van content goed moet bedenken wat je doelgroep interessant vindt. Waar heeft je doelgroep behoefte aan? Wat is zowel voor jouw organisatie als voor hen relevant? En vooral ook: wat vind je publiek leuk om te lezen of te zien op Facebook? Vergeet niet dat mensen vooral voor hun plezier door hun newsfeed op Facebook scrollen.
 

Afwisseling, emotie en een links op Facebook

Zorg ook voor afwisseling! Niet elke post hoeft een reclame te zijn voor jouw organisatie. Balanceer tussen posts die producten of diensten aanprijzen, die donateurs werven en die content delen waar de lezer wat aan heeft (praktische waarde). Als het past bij je organisatie kun je ook berichten posten met een bepaalde emotionele lading. Mensen zijn hier over het algemeen gevoelig voor en het nodigt uit om te delen. Zorg tevens dat je Facebookposts meerwaarde creëren. Denk hier goed over na! Een link naar je website (bijvoorbeeld het artikel waar je naar verwijst) is belangrijk. Hiermee genereer je immers traffic naar je website.
 

Accounts koppelen (Facebook en twitter)

Je kunt je Facebookpagina eventueel koppelen met je Twitter account, maar dit is niet altijd wenselijk. Facebook herkent dat namelijk als zodanig en als meerdere dat doen, gaat Facebook dergelijke berichten groeperen waardoor je minder opvalt. Even de tijd nemen om unieke posts te plaatsen, levert meer zichtbaarheid op.
 

3. Hou het persoonlijk

Wissel wat beschreven staat in tip 2 af met foto’s van projecten, posts over gedaan werk, korte verslagen of foto’s van beurzen waar je op stond, maar ook van de werkvloer, en over collega’s. Laat zien wie je organisatie is, wie jij bent. Het is vaak beter om persoonlijk te communiceren op Facebook dan vanuit het bedrijf.
 

4. Kies het juiste tijdstip om te posten

Post berichten wanneer jouw publiek online is. Liefst zo regelmatig mogelijk en plan ook zoveel mogelijk berichten in. Maar laat kwantiteit niet ten koste gaan van de kwaliteit van je berichtgeving. Dagelijks content posten heeft een positief effect op je score in Google omdat de kans toeneemt dat mensen uit je fanbase posts liken, delen of reacties achterlaten. Als deze posts echter in kwaliteit tegenvallen of niet aan hun interesses voldoen, zien ze je misschien wel vaker voorbijkomen op hun tijdlijn, maar klikken ze minder op ‘vind-ik-leuk’.
 

5. Stimuleer interactie onder Facebookposts

Edgerank is het algoritme dat bepaald of een facebookpost op de tijdlijn van een bepaalde gebruiker verschijnt. Factoren die hierbij belangrijk zijn, zijn onder andere de relatie tussen de gebruiker en de post, hoe mensen over de post praten en hoe recent de post is verschenen. Jouw facebook post zal dan ook veel succes hebben en veel gezien worden als mensen het veel over jouw post hebben en vooral ook als je tijd investeert in het reageren op comments onder jouw post (buiten dat je je post ook betaald kunt promoten). Wacht dan ook niet met antwoorden als mensen vragen stellen! Maar ook als er niet per se een vraag wordt gesteld, kun je reageren, liken of op een andere manier de conversatie stimuleren. Hierdoor gaan anderen ook weer reageren en ontstaat er over het algemeen meer interactie. In de posts zelf kun je dit ook stimuleren door vragen te stellen.
 

Hoe je effectief vragen stelt?

Wees vooral specifiek en relevant voor je doelgroep. Vraag naar een persoonlijke voorkeur of mening en stel een makkelijke vraag, liefst gesloten. We (of onze hersenen althans) zijn er namelijk op ingesteld een zin automatisch af te maken. Net als dat je letters door elkaar husselt, je de wrooedn aslnog knut leesn. Bovendien maak je het met gesloten vragen makkelijk voor mensen om te reageren. Een ‘ja’ of ‘nee’ is sneller dan een antwoord op de vraag ‘Wat vind jij?’

Niet dat je open vragen moet vermijden. Maar maak ze niet te moeilijk! Kijk bijvoorbeeld naar deze post van IKEA (USA):

Facebookpost interactie engagement social media IKEA voorbeeld


6. Zet in op visuele content: post video's

Op Facebook zijn we nu eenmaal gek op beeld; op foto’s en al helemaal op video’s. Het social-mediakanaal is bovendien aan het concurreren met het bekende videokanaal ‘Youtube’ en ziet dus graag filmpjes voorbij komen. Deze zullen ook vaker getoond worden aan je publiek.  Zorg er dan wel voor dat je video’s in Facebook zelf upload en niet via youtube deelt. Youtube is de zoals gezegd de concurrent en video’s vanuit Youtube zullen dan ook minder vaak getoond worden dan video’s op facebook zelf. Negeer Youtube echter niet! Maar post de video apart op youtube en Facebook.
 

7. Denk na over zoekwoorden op je Facebookpagina

Uiteraard is het belangrijk om je Facebookpagina SEO-vriendelijk in te richten en zoekwoorden (of sleutelwoorden) te gebruiken waarop je als organisatie graag gevonden wilt worden. Denk bijvoorbeeld aan je 'info' en zeker ook aan de naam van je Facebookpagina! Je naam kun je sowieso achteraf niet meer veranderen, dus dat is er eentje om goed over na te denken als je nog niet op Facebook bent begonnen.
 

SEO

Als je meer dan 25 likes hebt, mag je ook een custom URL aanmaken voor je Facebookpagina. Maak hier gebruik van! Want hier kun je slim inspelen op relevante zoekwoorden!
 

8. Spread the word! Werk aan je backlinks

Zorg ervoor dat er door derden ook naar jouw Facebookpagina gelinkt wordt. Je pagina verspreidt zich vooral via de netwerken van mensen... Dat is waar het om draait bij social media. Zorg dus dat je genoemd wordt! Motiveer je collega's om over de organisatie te posten en daarbij je Facebookpagina te 'taggen'. En gebruik de naam van je organisatie in comments (wel door te taggen). Op deze manier ziet niet alleen jouw netwerk, maar zien ook de mensen daarbuiten jouw pagina en creëer je meer likes, meer views, meer traffic naar jouw website en uiteindelijk misschien zelfs meer conversie!

 
Ga naar het blogoverzicht  

  • Deel deze post

  • Zita Dusa

    Zita Dusa

    Zita is al vanaf haar twintigste een ware marketing fanatic! Van nature was er altijd al een grote nieuwsgierigheid naar techniek dus de match met online marketing en online branding was een schot in de roos. Het liefst praat Zita met klant en prospect over de (online) uitdagingen om zo samen tot resultaat-gericht oplossingen te komen. 

Maandelijkse inspiratie rechtstreeks in je inbox!

We houden je graag op de hoogte met interessante artikelen boordevol tips en tricks om online te excelleren!
x